Gå til innhold

IVF - spleise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi skal ha ICSI snart, mannlig faktor. Er det rett og rimelig og skulle spleise på prisen? Eller tenker dere at ettersom det er mannlig faktor, så kunne han betalt - ettersom jeg som kvinnen må påta meg belastningen det er med hormoner, egguttak og den biten der. Jeg tenker i utgangspunktet at å dele prisen på to er fair and square, men han er så lite ydmyk og har ikke lagt belastningen jeg skal gjennom på seg som noen byrde, «jaja det går fint». 

Anonymkode: ead4e...374

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal man dele det på to. Er ikke mulig å få barn uten den andre. Høres ut som om dere burde snakke sammen om hvorfor dere får barn, hvordan dere ønsker det skal være osv, for akkurat nå høres det ut som oppskriften på en katastrofe at dere krangler om ivf prisen. Det er også ufint at du hinter til at «det er hans feil vi ikke kan få barn»

Anonymkode: fdf52...27b

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forholdet vårt var kommet dit hadde vi allerede fellesøkonomi. Men ja, ellers hadde vi delt på to uansett. 

Men desto viktigere; vi skyldte aldri på hverandre. Ta på seg belastningen du skal gjennom som en byrde???

Burde dere gitt forholdet og kommunikasjon litt større fokus, før dere hiver sprøyter, hormoner og graviditet inn i miksen? For det dere skal gjennom nå er knalltøft, og basert på alt du skriver i HI er jeg i tvil om dere er godt nok rigget for å stå i det. 

Anonymkode: 72449...b6f

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I seriøse langvarige forhold har aldri økonomi vært et tema, den har vært rimelig felles uansett. Og ja vi ville spleiset om å var. Selv om det er «hans feil» er det da Deres barn dere prøver å lage ? 

Anonymkode: fc617...b61

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I seriøse langvarige forhold har aldri økonomi vært et tema, den har vært rimelig felles uansett. Og ja vi ville spleiset om å var. Selv om det er «hans feil» er det da Deres barn dere prøver å lage ? 

Jeg hadde vært sykt skuffet og såret hvis mannen min kom og sa «Jeg syns du skal betale mer, det er trossalt din feil det her». 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte ha Ivf pga mannen min. Vet at han hadde dårlig samvittighet for at jeg måtte igjennom hormoner og alt det andre. Det hadde vært utrolig ufint om jeg hadde lagt skylda på han på noe vis.. 

Anonymkode: ac632...310

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi deler alt, det har aldri kommet på banen at det finnes alternativer. Vi er to om dette, vi er to om det meste livet har å by på. Det er det det vil si å være i et forhold, være partnere for livet. Vi er dog ikke nøye på mindre ting, og kjøper ting fra "egen konto" titt og ofte uten at det må tas halvparten fra felleskontoen. Vi har hatt felleskonto i alle år der de aller fleste fellesutgiftene går fra. Barn, og veien til barn er en av utgiftene som går derfra. Vi er to om dette, noe annet har aldri vært noe tema :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stygt å tenke at det er «hans feil» derfor skal han betale.. Tenk hvor vondt det hadde vært hvis det var motsatt, mannen mente du skulle betale mer fordi det er din feil at det er en ekstra kostnad?

Du høres litt barnslig ut, beklager

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei! 

Vi skal ha ICSI snart, mannlig faktor. Er det rett og rimelig og skulle spleise på prisen? Eller tenker dere at ettersom det er mannlig faktor, så kunne han betalt - ettersom jeg som kvinnen må påta meg belastningen det er med hormoner, egguttak og den biten der. Jeg tenker i utgangspunktet at å dele prisen på to er fair and square, men han er så lite ydmyk og har ikke lagt belastningen jeg skal gjennom på seg som noen byrde, «jaja det går fint». 

Lite ydmykhet kan kanskje heller være kamuflert skam over at det er hans "feil"? At han føler seg umandiggjort og prøver å holde selve prosessen litt på avstand? 

Anonymkode: 12b34...ea9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei! 

Den skal da vel deles på to. 

Anonymkode: a895e...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi måtte ha Ivf pga mannen min. Vet at han hadde dårlig samvittighet for at jeg måtte igjennom hormoner og alt det andre. Det hadde vært utrolig ufint om jeg hadde lagt skylda på han på noe vis.. 

Anonymkode: ac632...310

Enig. Men, synes faktisk at TS sin mann kan være bittelitt mer på da. Det er faktisk en stor belastning som hun må igjennom pga. han, han kunne i det minste vist forståelse for at det blir mye.

Anonymkode: b6fef...364

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig. Men, synes faktisk at TS sin mann kan være bittelitt mer på da. Det er faktisk en stor belastning som hun må igjennom pga. han, han kunne i det minste vist forståelse for at det blir mye.

På grunn av han? Du får det til å høres ut som dette er noe han kan noe for stakkar. 

Anonymkode: 628b2...8a9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man lest det også..  Det er ett felles barn - uavhengig av hvem sin "skyld" det er.. Derav også en selvfølge at det er en felles/delt utgift.... 

Selv om det er "hans feil", er det fremdeles mulig du ikke blir gravid eller kan bære frem.. Skulle du i din tankegang da tilbakebetalt han for at din kropp ikke fungerte da eller? 

Anonymkode: 3217b...a1e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dere bør ha en overordnet samtale om økonomi. Jeg kjenner veldig få som trives godt med helt separat økonomi etter barn kommer inn i bildet. Skriv gjerne en ryddig samboerkontrakt dersom dere ikke er gift. Og vær rause med hverandre. Livet med barn er hektisk nok uten at man skal krangle om penger på toppen.

Anonymkode: 20a9f...300

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På grunn av han? Du får det til å høres ut som dette er noe han kan noe for stakkar. 

Nei, han kan jo ikke det. Men det er likevel hun som må igjennom krevende behandling. Høres ut som om han tror det er en bagatellmessig ting, det er det ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, han kan jo ikke det. Men det er likevel hun som må igjennom krevende behandling. Høres ut som om han tror det er en bagatellmessig ting, det er det ikke. 

Det er et valg man tar også, sammen. Biologisk sett må kvinnen gjennom det. At kvinnen skal økonomisk kompenseres for det er jeg uenig i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er strengt tatt ikke noe nytt under sola at det er dama som tar den største støyten under et svangerskap enten det er naturlig eller ved hjelp av IVF.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei! 

Så det står på pengene og skyld altså, flott forhold å få barn i..

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannfolk skjønner jo ikke engang hvordan klær magisk blir rene engang, tviler på at han skjønner prosessen med ivf (enda). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mannfolk skjønner jo ikke engang hvordan klær magisk blir rene engang, tviler på at han skjønner prosessen med ivf (enda). 

Min mann vasker like mye klær som meg, ellers ville han ikke vært kandidat for "far til mine barn". 

Han forstod lite av hva prøverør betydde, og medførte for kroppen min. Men han var med på alle timer, stilte spørsmål. Og tilgjengelig for å prate når jeg ønsket det. En kveld hadde jeg et (hormon)sammenbrudd fordi han ikke brydde seg (i mine øyne). Han brukte dagen etter på å lese alt han kom over om temaet. 

Virkelig, finn deg en skikkelig mann. 

Anonymkode: 72449...b6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...