AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Er 31 år. De siste 13 årene har jeg reist rundt og virkelig levd livet. Har bodd i Mexico, Bali, Miami, Cuba, Frankrike og Maldivene. Har tatt strøjobber, bodd billig og fått opplevelser for livet. Jevngamle har studert og jobbet, kjøpt leilighet og nå byttet ut leilighet med hus og snart hytte på toppen. For to måneder siden var jeg lei av sand i tissen og soleksem i ansiktet, og flyttet hjem. Har fått låne kjelleren til moren min. Da slo det meg; jeg er 31 år og starter på bar bakke. Skal jeg også ha råd til enebolig vil dette ta ca 15 år… Jeg har kommet dit hen at jeg er ferdig med å oppleve ting, jeg ønsker å etablere meg på Østlandet - og lurer på om noen har gode råd. Pr nå har jeg 100 000 på sparekonto. Jeg har 5,3 i snitt fra vgs og kan komme inn på mange studier neste år. Hva ville dere gjort for å fortest mulig komme i gang med «voksenlivet»? Jeg ønsker å eie noe, og jeg ønsker å føle tilhørighet til mitt eget sted. Drømmen er en enebolig. Tar i mot alle tips, både små og store - seriøse og useriøse Anonymkode: 1395d...828 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 Ta en kort utdannelse (gjerne lønnet under praksis) som garanterer deg en ok betalt jobb. For eksempel toller, alt innen tog - lokfører, txp osv, eller andre yrker hvor kortvarige kurs gir deg en godt betalt jobb - kranfører osv. Da har du fort par-tre år i arbeidslivet med god lønn og null studielån før du er 35 år. Bor du ( gratis) i kjelleren hos moren din kan du også lett spare opp EK, så boligdrømmen bør absolutt være innenfor rekkevidde når du er 35 år. Men jeg hadde styrt unna alt av lange studieløp - 5 årig - som gir deg en halv million i studielånn og kanskje ikke jobb engang. Anonymkode: 943a2...65b 13 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er 31 år. De siste 13 årene har jeg reist rundt og virkelig levd livet. Har bodd i Mexico, Bali, Miami, Cuba, Frankrike og Maldivene. Har tatt strøjobber, bodd billig og fått opplevelser for livet. Jevngamle har studert og jobbet, kjøpt leilighet og nå byttet ut leilighet med hus og snart hytte på toppen. For to måneder siden var jeg lei av sand i tissen og soleksem i ansiktet, og flyttet hjem. Har fått låne kjelleren til moren min. Da slo det meg; jeg er 31 år og starter på bar bakke. Skal jeg også ha råd til enebolig vil dette ta ca 15 år… Jeg har kommet dit hen at jeg er ferdig med å oppleve ting, jeg ønsker å etablere meg på Østlandet - og lurer på om noen har gode råd. Pr nå har jeg 100 000 på sparekonto. Jeg har 5,3 i snitt fra vgs og kan komme inn på mange studier neste år. Hva ville dere gjort for å fortest mulig komme i gang med «voksenlivet»? Jeg ønsker å eie noe, og jeg ønsker å føle tilhørighet til mitt eget sted. Drømmen er en enebolig. Tar i mot alle tips, både små og store - seriøse og useriøse Anonymkode: 1395d...828 Syns ikke det er riktig å si at du har driti deg ut økonomisk. Virker som du har levd livet mens du enda er ung. I tillegg har du til og med penger på sparekonto, godt snitt fra vgs og fremtidsplaner virker det som. Jeg er også 31 år, ingen penger på sparekonto, leier hus (med tanke på å kjøpe det igjen), ingen utdanning og dårligere snitt fra vgs. Heldigvis ingen gjeld, men fremdeles driti meg mer ut enn deg økonomisk 🤣 Ikke har jeg vært ute å opplevd ting heller 🥺 Du får bli influencer, de tjener godt har jeg sett. 💰 Anonymkode: db79f...6f5 16 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 Sålenge du kan bo gratis eller rimelig hos din mor så er det lett å sette penger til side for å opparbeide 15% egenkapital til kjøp av en bolig. Mange betaler gjerne 10-12k/mnd i husleie som du slipper, og kan spare istedet. Du har 100k fra før, om du får spart 250k så klarer du sikkert å fikse deg en grei leilighet. Om du skal ta utdanning kan det være at du kan få noe studielån også, og bruke det til egenkapital. Anonymkode: cf85a...8b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er 31 år. De siste 13 årene har jeg reist rundt og virkelig levd livet. Har bodd i Mexico, Bali, Miami, Cuba, Frankrike og Maldivene. Har tatt strøjobber, bodd billig og fått opplevelser for livet. Jevngamle har studert og jobbet, kjøpt leilighet og nå byttet ut leilighet med hus og snart hytte på toppen. For to måneder siden var jeg lei av sand i tissen og soleksem i ansiktet, og flyttet hjem. Har fått låne kjelleren til moren min. Da slo det meg; jeg er 31 år og starter på bar bakke. Skal jeg også ha råd til enebolig vil dette ta ca 15 år… Jeg har kommet dit hen at jeg er ferdig med å oppleve ting, jeg ønsker å etablere meg på Østlandet - og lurer på om noen har gode råd. Pr nå har jeg 100 000 på sparekonto. Jeg har 5,3 i snitt fra vgs og kan komme inn på mange studier neste år. Hva ville dere gjort for å fortest mulig komme i gang med «voksenlivet»? Jeg ønsker å eie noe, og jeg ønsker å føle tilhørighet til mitt eget sted. Drømmen er en enebolig. Tar i mot alle tips, både små og store - seriøse og useriøse Anonymkode: 1395d...828 Vil ikke akkurat ha kalt dette å drite seg ut økonomisk. Du har levd livet, du har penger på sparekonto og du har bra karaktersnitt fra vgs. Jeg hadde bare fått gang med å begynne på studier. Da jeg studerte så var det flere 50 åringer som gikk på studiet, så du har enda god tid. Jeg forstår at du har lyst til å eie noe selv. Hva med å bruke pengene dine på en seilbåt under studiet, så har du et sted å bo, og du slipper å betale dyrt for en leiebolig (om ikke du har muligheten til å bo hjemme under studiet da). Anonymkode: 8cb91...65d 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Jeg misunner dine valg! Jeg har gjort helt motsatt og jobber nå mot å heller ha råd til det du har opplevd. Men må nedbetale boliglånet først. For deretter å spare opp litt og å låne ut boligen min. Men har gjort første steg allerede: Leie ut via airbnb på sommeren. Da bor jeg i telt i skogen, de dagene den er utleid. Jeg er misunnelig på ditt valg og ikke minst, dine opplevelser. Anonymkode: f9c78...4f0 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ta en kort utdannelse (gjerne lønnet under praksis) som garanterer deg en ok betalt jobb. For eksempel toller, alt innen tog - lokfører, txp osv, eller andre yrker hvor kortvarige kurs gir deg en godt betalt jobb - kranfører osv. Da har du fort par-tre år i arbeidslivet med god lønn og null studielån før du er 35 år. Bor du ( gratis) i kjelleren hos moren din kan du også lett spare opp EK, så boligdrømmen bør absolutt være innenfor rekkevidde når du er 35 år. Men jeg hadde styrt unna alt av lange studieløp - 5 årig - som gir deg en halv million i studielånn og kanskje ikke jobb engang. Anonymkode: 943a2...65b Toller er vel en bachelor og ca Norges mest populære studium? Anonymkode: 5116b...3f7 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 Bruk erfaringene du har gjort til å ta gode valg som du kan leve med fremover. Lang utdanning hvis det er hva du ønsker. Kort hvis du ønsker. Anonymkode: 5f9c5...d15 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 Jeg synes heller ikke du har driti deg ut økonomisk! Men det er som regel ikke mulig å få både i pose og sekk samtidig. Du kunne ikke BÅDE reise jorda rundt og kjøpe enebolig samtidig. Hvis du hadde gått for bachelor, fast jobb som 22-åring og enebolig nå, hadde du kanskje angret minst like mye på alt du ga avkall på av opplevelser? Anonymkode: 5116b...3f7 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Jeg reiste og bodde i andre land fra jeg var 22-29, flyttet hjem til Norge uten en krone på konto etter å ha jobbet som turistguide noen år (ikke den beste CVen). Leide verdens billigste og dårligste hybel og jobbet MYE overtid i 3 år, hadde da nok egenkapital til en koselig enebolig litt ute på landet. Det er ikke umulig for deg heller, få en ok startjobb og enten jobb overtid eller ta studier på kveldstid. Anonymkode: 9598e...95b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 Til sammenligning: Jeg er 43 år og har nettopp kjøpt mitt eget hus. Jeg har leid hele veien, jobbet, reist (også med barna), bodd litt i utlandet (med barna) og hatt det topp. Men nå var tiden inne for å kjøpe hus og slå rot Fortvil ikke. Du har masse tid igjen Anonymkode: bc376...899 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 Hvorfor har du sluttet å leve livet? Å kjøpe hus er som å kjøpe hva som helst annet, spiller ingen rolle om det er snakk om hus, playstation 5, Iphone, bil eller chanel-veske. Du må ha nok penger. Og har du ikke nok så sparer du. Det er ikke verre enn det. Anonymkode: cac5d...a89 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har bare brukt livet på å studere, jobbe og få barn. Er nå alenemamma som 40-åring i en liten, dyr leilighet. Kommer aldri til å få oppleve det du har gjort. Ikke tenk på det som å drive seg ut, du har gode forutsetninger for å få det du vil. Anonymkode: e47d1...8dd 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har bare brukt livet på å studere, jobbe og få barn. Er nå alenemamma som 40-åring i en liten, dyr leilighet. Kommer aldri til å få oppleve det du har gjort. Ikke tenk på det som å drive seg ut, du har gode forutsetninger for å få det du vil. Anonymkode: e47d1...8dd Drite* Anonymkode: e47d1...8dd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #15 Skrevet 9. juli 2023 Ta en utdannelse, jobb under studiene, spar det er kan. Så kommer du på rett vei. Jeg hadde 200 000 kr oppspart da jeg var ferdig med mastergrad for 10 år siden. Anonymkode: e0085...e91
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #16 Skrevet 9. juli 2023 Du kunne vært meg for 10 år siden....Jeg møtte en bra mann, tok en utdannelse, fikk fast jobb og kjøpte et fint hus som jeg nå lever i sammen med mannen. Du har god tid Hva har du lyst til å jobbe med? Du har lang tid igjen i arbeidslivet, så det viktigste er å velge en utdannelse som fører til en jobb du liker. Anonymkode: bc17b...d3c 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #17 Skrevet 12. juli 2023 Du har opparbeidet dine verdier. Ikke angre på tiden du har brukt. Jeg giftet meg ung og levde undertrykt i hele mitt voksne liv. Satte foten ned når jeg ble 35. Min mann straffet meg med å ikke dele en krone. Jeg levde på sosialen, ingen jobb og utdannelse. Nå har det gått 8 år. Jeg har utdannelse, hus til 6 mill, 2 mill på bok og ja.. 100% singel. Aldri for seint å bli voksen. Hilsen er introvert grå mus. Anonymkode: 56353...d30 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #18 Skrevet 12. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har opparbeidet dine verdier. Ikke angre på tiden du har brukt. Jeg giftet meg ung og levde undertrykt i hele mitt voksne liv. Satte foten ned når jeg ble 35. Min mann straffet meg med å ikke dele en krone. Jeg levde på sosialen, ingen jobb og utdannelse. Nå har det gått 8 år. Jeg har utdannelse, hus til 6 mill, 2 mill på bok og ja.. 100% singel. Aldri for seint å bli voksen. Hilsen er introvert grå mus. Anonymkode: 56353...d30 Hvordan klarte du å spare opp så store verdier på 8 år? Anonymkode: 31af8...1e8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #19 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan klarte du å spare opp så store verdier på 8 år? Anonymkode: 31af8...1e8 Min eks nektet å betale barnebidrag, selv om han hadde god økonomi. Nav har sine metoder. Så til slutt fikk han krav på to år tilbakebetaling. På dette tidspunktet hadde jeg gradvis gått fra så fattigdom at bare barna fikk middag og jeg stod over til at vi hadde ei fast inntekt vi kunne gå rundt med i måneden. Jeg tok en stor prosent av beløpet som omsider ble utbetalt på børs. Dette har økt til millioner. Samtidig tok jeg en utdannelse som sikret meg en normal norsk inntekt. Jeg var så fattig at jeg ikke hadde penger på kortet til en is til barna. Unner ingen å leve på sosialen. Skal aldri tilbake dit. Heller aldri være avhengig av en mann sin inntekt. Anonymkode: 56353...d30 3 3 1
AnonymBruker874626 Skrevet 12. juli 2023 #20 Skrevet 12. juli 2023 (endret) Maskiningeniør (eller annet relevant) ((elektro // instrumentering)) i tre år, og så jobb offshore. Da runder du fort millionen i årslønn og kan kjøpe enebolig relativt raskt Endret 12. juli 2023 av AnonymBruker874626 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå