Gå til innhold

Når fastlegen skal slutte....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

....noen som vet om man da kan bestille time hos en annen fastlege ved samme legekontor? Altså når man står uten fastlege.

Eller tar alle fastleger kun imot de som er på listen sin?

Anonymkode: d894c...6ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilken avtale det aktuelle legekontoret har med kommunen. Du skal vel uansett inn på en ny fastlegeliste og det spørs jo da om det er ledige fastleger der.

Anonymkode: 091d5...a33

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege sluttet på dagen, og da fikk jeg en vikar fram til en viss dato, og innen da måtte jeg enten sette meg på venteliste til en annen eller håpe de fikk ledig hos den nye som skulle ansettes, antar jeg hadde havnet høyt på listen(?) siden den nye legen overtok pasientlisten til den forrige. 
Jeg valgte heller å finne en ny 

Anonymkode: 57446...741

Skrevet

Du kan jo prøve? Tror at man har lov til å bestille time til andre leger ja, det er vel det man gjør om man vil ha second opinion eller hva man kaller det når man sjekker noe? 

Men har du ikke fått vikarlege? 

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor blir pasientene delt på de andre fastlegene. 

Anonymkode: 5d7fd...475

AnonymBruker
Skrevet
Rosakatt skrev (3 minutter siden):

Du kan jo prøve? Tror at man har lov til å bestille time til andre leger ja, det er vel det man gjør om man vil ha second opinion eller hva man kaller det når man sjekker noe? 

Men har du ikke fått vikarlege? 

Tviler på second opinion er en ting i Norge, det høres ut som en ting for land med et privatisert helsevesen, hvor «opinionsene» handler først og fremst om å prøve å tyne pasienten for penger. Har hørt om å gjøre det hos tannlege, hvor tannlegene sier forskjellig utfra hvor mye penger de har lyst på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler på second opinion er en ting i Norge, det høres ut som en ting for land med et privatisert helsevesen, hvor «opinionsene» handler først og fremst om å prøve å tyne pasienten for penger. Har hørt om å gjøre det hos tannlege, hvor tannlegene sier forskjellig utfra hvor mye penger de har lyst på. 

Tror ikke du skjønner hva en medisinsk second opinion er for noe

Anonymkode: cec01...700

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikker? Det er jo situasjoner hvor man trenger en ny leges mening, misstanke rundt graviditet og livmor situasjoner, kreft, MS og slike sykdommer om man ikke blir hørt, for det kan vel skje? Mentale problemer om man ikke blir henvist videre og slikt. Man bytter jo sikkert lege, men det kan ta tid, så da håper jeg jo og tror at folk går til ny lege i mellomtiden. Man kan si de kan gå privat, men her jeg bor er det langt til nærmeste private sykehus, flere timer unna. Om ikke det er leger som er private uten sykehus hvor jeg bor 🤔🤔 Som jeg faktisk personlig må finne ut av akkurat nå for tiden, så jeg slipper å reise land og strand 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Når du står uten fastlege, gitt at kommunen ikke finner noen til å overta hjemmelen eller en vikar, vil man kunne havne på liste hos annen lege i kommunen. 

Dersom man havner på venteliste tror jeg ikke det er noen automatikk i at de andre legene på kontoret har ansvaret for oppfølging av deg - disse har jo stort sett fulle lister selv. Ved behov for øyeblikkelig hjelp, skal man da benytte seg av legevakt. Oppfølging for kronisk sykdom blir åpenbart et problem.

Man har rett til en fastlege (og det er kommunens plikt å påse at alle innbyggere får denne rettigheten oppfylt). Med stadig større utfordringer med rekruttering av leger er det dessverre mange kommuner som rett og slett ikke klarer å overholde denne plikten for tiden. Utfordringen er at det også blir stadig vanskeligere å skaffe vikarer, særlig til distriktene.

Anonymkode: 08900...4c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det 5 lister uten lege (dvs legen har sluttet og de har ikke fått tak i ny lege). Listene er knyttet til et legekontor, men vi har fått beskjed om å ikke kontakte dem siden de ikke har kapasitet til noe annet enn helt akutte ting. Vi blir bedt om å kontakte legevakten om det oppstår noe. 

du kan forsøke å kontakte legekontoret og høre, men sannsynligvis kan de ikke hjelpe deg.

Anonymkode: cf8bf...9e0

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med meg for ca 1,5 år siden. Fra da har jeg stått på en liste som blir bemannet av vikar til de får ansatt en ny fastlege.. det har blitt ansatt minst to leger i mellomtiden, men begge de sluttet før de fikk begynt. Har stått på venteliste for en annen fastlege i er års tid, håper vi får plass der snart. 

Anonymkode: c7b9f...4d8

Gjest Refreng
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok høyst relevant i Norge med second opinion

https://www.nrk.no/rogaland/xl/nar-legene-far-bonus-1.16389623

Presset han kjente på, handlet om Unilabs’ produksjonskrav og bonussystem:

For hver gjennom­førte undersøkelse tjener radio­logene i Unilabs såkalte «røntgen­poeng». For å få bonus, må de tjene 150 poeng på én dag.

Gransker du en røntgen-undersøkelse av en albue, tjener du 0,8 poeng.

For mer kompliserte under­­søkelser, for eksempel en CT av urinveier, får du 4,75 poeng.

For å få oppnå bonus, må du eksempelvis granske over 64 av denne typen MR-bilder i løpet av en vanlig arbeids­dag.

I så fall må du gjøre en fullstendig radio­logisk granskning hvert syvende minutt.

I Unilabs skal radiologene hver arbeidsdag opparbeide seg minst 112,5 røntgenpoeng. Dette minstekravet utgjør 75 prosent av kravet for å utløse bonus i løpet av en arbeidsdag.

For å få bonus, måtte Unilabs-legen i Oslo granske minst 60 MR-undersøkelser hver dag. Minstekravet var på 46 MR-undersøkelser.

«Vi har kun noen få minutter på å beskrive hver undersøkelse», skriver han til tilsynet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble automatisk overført til en av de to legene som overtok kontoret da fastlegen ble pensjonist for to år siden. Fikk ikke velge, men kunne bytte, da ingen av dem hadde fulle lister. Hvis vi skal bytte til et annet legekontor i kommunen blir det lang reisevei, bl.a med ferge.

Anonymkode: 2b87c...0ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her jeg bor er det 5 lister uten lege (dvs legen har sluttet og de har ikke fått tak i ny lege). Listene er knyttet til et legekontor, men vi har fått beskjed om å ikke kontakte dem siden de ikke har kapasitet til noe annet enn helt akutte ting. Vi blir bedt om å kontakte legevakten om det oppstår noe. 

du kan forsøke å kontakte legekontoret og høre, men sannsynligvis kan de ikke hjelpe deg.

Hvordan får man tak i nye medisiner når man står på flere medisiner daglig som man må ha - hvis man står uten fastlege?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan får man tak i nye medisiner når man står på flere medisiner daglig som man må ha - hvis man står uten fastlege?

Man gjør ikke det. Jeg måtte slutte på mine medisiner. Kommunen ber oss bruke legevakten, legevakten nekter og ber oss bruke legesenteret der listen uten lege som vi er på tilhører og legesenteret ber oss bruke legevakten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion/

Tror det var snakk om åfkerne det, men per idag er det en rettighet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man gjør ikke det. Jeg måtte slutte på mine medisiner. Kommunen ber oss bruke legevakten, legevakten nekter og ber oss bruke legesenteret der listen uten lege som vi er på tilhører og legesenteret ber oss bruke legevakten. 

Hjelpeste meg. Så folk som bruker f.eks medisin mot diabetes, høyt blodtrykk, blodfortynnende, og HIV, de må altså bråslutte med all medisin. Det er jo rett og slett farlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis vil det bli leid inn vikarleger frem til det ansettes en ny fast lege. Hvis ikke må du spørre legekontoret om de andre legene tar deg inn eller om de kan skrive ut faste medisiner.

Anonymkode: 6605a...8ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da hadde jeg klagd til fylkeslegen.

Anonymkode: 6605a...8ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er jo helt absurd. Legevakten her tok vanlige svangerskapskontroller tim pasienter uten fastlege. Legevakten er for de som ikke har tilgang til fastlege, enten det er pga tidspunkt på døgnet eller andre ting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...