AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Vi har "gjenfunnet" mye skitne klær som har ligget bortglemt lenge i et lagerrom. Alle typer klær, alt fra undertøy til gensere og sengeklær. Det har ligget tørt i en haug og skitten har fått feste seg i over mange år. Ingen synlige spor av mugg eller skadedyr, men helt sikkert fullt av midd og bakterier. Rommet holder ca 14-22 grader avhenging av sesong. Ønsker å få mest mulig av dette rent og kaste minst mulig. Mange typer tekstiler, ull, bomull, silke, nylon, spandex, andre kunstfiber, og blandinger. Det tøyet jeg er mest usikker på er det som tåler 30 eller 40 grader, og hvitt tøy (uansett hvilken temperatur hvitt tåler). Er det bra å bruke eddikvann? Kaldt eller varmt, og hvor sterk eddik? Har hørt at eddik er bra for å bevare farger men er usikker på hvor bra det er for å løse opp gammel skitt. Hvilken behandlig bør gis til hvilke tekstiler? Anonymkode: c2620...b7c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Ville vasket det med forvask etter vaskeanvisningen, og sett hvordan det ser ut da. Så ville jeg tatt det derfra. Det som tåler 60 grader ville jeg vasket på 60. Resten kan fryses etter vask og tørk, og evt vaskes på nytt etterpå. Anonymkode: 1ba32...9f8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Ingenting blir rent på 30 grader. Ville sortert etter tøy/stofftype og farge, og lagt i bløt med rikelig vann, vaskepulver og litt zalo i en del timer. Alt bør deretter vaskes med på forvask på så varmt vanns om mulig, helt 60 grader, minst 40. Anonymkode: cd944...b38 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 Takk for svar. Hva gjør frysing? Gjør det at smuss slipper taket? Skal man legge klærne rett fra fryseren og oppi vannet for at det skal virke? Frysing dreper evt. insekter men bakterier går bare i dvale til temperaturen stiger igjen. Frysing har vært foreslått før men ble ikke overraskende møtt med motstand, i alle fall når det erstatter vask: Fryse ned klær fremfor å vaske Noen flekker setter seg bedre i varmt vann så jeg tror kanskje det er tryggere å først bruke kaldt/lunkent vann på alt og vaske i varmt til slutt, særlig proteinholdige flekker. Zalo er bra mot fettholdige flekker men her er det mer protein i flekkene og mindre fett. Svetteflekker på skjorter inneholder kanskje litt fett. Noen vaskemidler kan motvirke hverandre hvis de blir blandet så jeg er forsiktig med dette. Er Bio Tex (pulver) eller Nylonvask (tube) noe av det beste jeg kan bruke? Anonymkode: c2620...b7c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for svar. Hva gjør frysing? Gjør det at smuss slipper taket? Skal man legge klærne rett fra fryseren og oppi vannet for at det skal virke? Frysing dreper evt. insekter men bakterier går bare i dvale til temperaturen stiger igjen. Frysing har vært foreslått før men ble ikke overraskende møtt med motstand, i alle fall når det erstatter vask: Fryse ned klær fremfor å vaske Noen flekker setter seg bedre i varmt vann så jeg tror kanskje det er tryggere å først bruke kaldt/lunkent vann på alt og vaske i varmt til slutt, særlig proteinholdige flekker. Zalo er bra mot fettholdige flekker men her er det mer protein i flekkene og mindre fett. Svetteflekker på skjorter inneholder kanskje litt fett. Noen vaskemidler kan motvirke hverandre hvis de blir blandet så jeg er forsiktig med dette. Er Bio Tex (pulver) eller Nylonvask (tube) noe av det beste jeg kan bruke? Anonymkode: c2620...b7c Frysing: fryses i 48timer, for å få insekter og egg i dvale. Frys ned i poser, rist klærne hardt utendørs. Før det vaskes. Men rist først. Jeg ville droppet frysing og bare ha vasket klærne på 60 grader alt som tåler det, og 40 grader alt som det står 30 og 40 på (min erfaring er at alt tåler 40 grader selv om det står 30). Og evt vasket det to ganger. Koke/kulør program, ikke kort/fin. Anonymkode: c7371...65d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå