AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Jeg vurderer å kjøpe Toyota auris. Har foreløpig to i kikkerten. alternativ 1- 2016 modell, gått 26500 km. 1,8 l og 136 hk. alternativ 2 - 2017 modell, gått 66500km. 1,8 l og 181 hk. begge er hybrid med automat. Hvor mye har forskjellen i hestekrefter å si? Blir det mye større forbruk av bensin med mer hestekrefter? Jeg kjører ca 25 000km i året. Lang reisevei til jobb, ca 1 time på motorvei. heller mot alternativ 2 siden den er nyere, men er det bedre med alternativ 1 siden den har gått mye kortere selvom den er eldre? kan lite om bil og blir veldig glad for tips. Anonymkode: b0176...ab2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 At bilen har gått kortere er ikke nødvendigvis en fordel på hybrid. Hybridbatterier må brukes jevnlig for å ikke svekkes, og står de lang tid uten at bilen startes kan du risikere at de dør helt. Og de er svindyre å bytte. Så jeg hadde vært skeptisk til begge disse bilene ettersom de tydeligvis har vært svært lite brukt. Anonymkode: 7782a...5ed
Tomas77 Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: At bilen har gått kortere er ikke nødvendigvis en fordel på hybrid. Hybridbatterier må brukes jevnlig for å ikke svekkes, og står de lang tid uten at bilen startes kan du risikere at de dør helt. Og de er svindyre å bytte. Så jeg hadde vært skeptisk til begge disse bilene ettersom de tydeligvis har vært svært lite brukt. Anonymkode: 7782a...5ed Alt 2 er jo ikke svært lite brukt. 10k i året er ganske snittforbruk om du ikke bor skikkelig på bygda. Til TS hva er prisen på dem. Endret 9. juli 2023 av Tomas77
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har kjøpt noen bruktbiler i min tid. Viktigst for meg er: Registerreim vs. kjede - og er det lenge siden bytte / vedlikehold, svinghjul og hjullager - lenge siden bytte / vedlikehold, forbruk av olje, eventuell rust, slitasje på bærebjelker osv. Dekkstørrelse, forhjuls-/bakhjuls- eller firehjulstrekk etc. Det er slike ting du må se på. Antall kilometer har vært underordet, for min del. Anonymkode: f7232...2fc
Snok1 Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Svaret er å ikke kjøpe hybrid. Utdatert teknologi, unødvendig vekt og massive vedlikeholdsutgifter. Ligg spesielt unna Mitsubishi.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Tomas77 skrev (13 minutter siden): Alt 2 er jo ikke svært lite brukt. 10k i året er ganske snittforbruk om du ikke bor skikkelig på bygda. Til TS hva er prisen på dem. Beklager, du har naturligvis helt rett. Blingsa litt på tallene der 😅 Anonymkode: 7782a...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Snok1 skrev (2 minutter siden): Svaret er å ikke kjøpe hybrid. Utdatert teknologi, unødvendig vekt og massive vedlikeholdsutgifter. Ligg spesielt unna Mitsubishi. Mitsubishi skal ikke jeg uttale meg om, men Toyota (som det er snakk om her) har i hvert fall ikke "massive vedlikeholdsutgifter". Priusen min er betydelig billigere i drift enn noen annen bil jeg har hatt, både mtp. vedlikehold og drivstofføkonomi. Vil ikke tro Auris er veldig annerledes. Anonymkode: 7782a...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 Tomas77 skrev (22 minutter siden): Alt 2 er jo ikke svært lite brukt. 10k i året er ganske snittforbruk om du ikke bor skikkelig på bygda. Til TS hva er prisen på dem. Alt 1 koster 180 000kr og alt 2 koster 179 000kr. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har kjøpt noen bruktbiler i min tid. Viktigst for meg er: Registerreim vs. kjede - og er det lenge siden bytte / vedlikehold, svinghjul og hjullager - lenge siden bytte / vedlikehold, forbruk av olje, eventuell rust, slitasje på bærebjelker osv. Dekkstørrelse, forhjuls-/bakhjuls- eller firehjulstrekk etc. Det er slike ting du må se på. Antall kilometer har vært underordet, for min del. Anonymkode: f7232...2fc Skjønner. Jeg kan veldig lite om bil. jeg har budsjett på 200 000kr, er ute etter en bil som ikke krever så mye vedlikeholdsutgifter, er driftssikker og ikke bruker enormt med drivstoff. Har auris fra før og er veldig fornøyd med den, men den er fra 2010 og har kjørt 240 000 km, kommer til å koste å få den gjennom EU kontroll så da bruker jeg heller penger på ny. Har du noe tips til type bil jeg kan se etter? Har sett et par Peugeot stasjonsvogn 308 SW. Det er diesel 1,5 med 102 hk fra 2017. Finnes og et par nyere av denne typen som er bensin bil med mer hk. Snok1 skrev (19 minutter siden): Svaret er å ikke kjøpe hybrid. Utdatert teknologi, unødvendig vekt og massive vedlikeholdsutgifter. Ligg spesielt unna Mitsubishi. Har du noen andre tips på hva jeg kan se etter med budsjett på 200 000kr? Anonymkode: b0176...ab2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du noen andre tips på hva jeg kan se etter med budsjett på 200 000kr? Anonymkode: b0176...ab2 Her er det bare å stålsette seg før elbil-propagandaen ryr inn... Anonymkode: 7782a...5ed
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Her er det bare å stålsette seg før elbil-propagandaen ryr inn... Anonymkode: 7782a...5ed Hvis du kjører 25000km i året vil det være billigere å putte litt mer i innkjøp og spare inn de pengene i å ha lavere driftskostnader fremover. Dersom ts har mulighet for lading hjemme. Anonymkode: 24356...2fa
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du kjører 25000km i året vil det være billigere å putte litt mer i innkjøp og spare inn de pengene i å ha lavere driftskostnader fremover. Dersom ts har mulighet for lading hjemme. Anonymkode: 24356...2fa Jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Tørr ikke kjøpe brukt elbil og har ikke råd til å øke budsjettet så jeg får kjøpt nyere elbil. Så elbil utgår dessverre. Anonymkode: b0176...ab2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her er det bare å stålsette seg før elbil-propagandaen ryr inn... Anonymkode: 7782a...5ed Godt mulig, men det er ikke aktuelt for meg uansett 😅 Anonymkode: b0176...ab2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt mulig, men det er ikke aktuelt for meg uansett 😅 Anonymkode: b0176...ab2 Hvis du har mulighet for å be selger om å ta en hybridsjekk hos Toyota og alt er ok på test der så tenker jeg begge alternativene du nevner kan være gode valg. Men ved første øyekast ville jeg gått for 2017-modellen. 2016-modellen ser jeg for meg har "stått seg ihjel" og trenger mer vedlikehold. Anonymkode: 7782a...5ed
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har mulighet for å be selger om å ta en hybridsjekk hos Toyota og alt er ok på test der så tenker jeg begge alternativene du nevner kan være gode valg. Men ved første øyekast ville jeg gått for 2017-modellen. 2016-modellen ser jeg for meg har "stått seg ihjel" og trenger mer vedlikehold. Anonymkode: 7782a...5ed Takk for nyttig tips! Anonymkode: b0176...ab2
emilie123 Skrevet 9. juli 2023 #15 Skrevet 9. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mitsubishi skal ikke jeg uttale meg om, men Toyota (som det er snakk om her) har i hvert fall ikke "massive vedlikeholdsutgifter". Priusen min er betydelig billigere i drift enn noen annen bil jeg har hatt, både mtp. vedlikehold og drivstofføkonomi. Vil ikke tro Auris er veldig annerledes. Anonymkode: 7782a...5ed Samme her. Har en Toyota Yaris hybrid som er 8,5 år. Eneste jeg har byttet er dekk og bremser. Og har snart kjørt 130000km Endret 9. juli 2023 av emilie123
Snok1 Skrevet 9. juli 2023 #16 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du noen andre tips på hva jeg kan se etter med budsjett på 200 000kr? Hva med å se på en litt eldre Tesla Model S med god batterianalyse og gratis strøm hele bilens levetid?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #17 Skrevet 9. juli 2023 Snok1 skrev (9 minutter siden): Hva med å se på en litt eldre Tesla Model S med god batterianalyse og gratis strøm hele bilens levetid? Hva mener du med gratis strøm hele bilens levetid? Jeg har ikke lader hjemme, eller har noe sted å montere lader. Anonymkode: b0176...ab2
Imsdalen Skrevet 9. juli 2023 #18 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du med gratis strøm hele bilens levetid? Jeg har ikke lader hjemme, eller har noe sted å montere lader. Anonymkode: b0176...ab2 Og hvor lang er "bilens levetid"? Nei, jeg hadde heller kjøpt busskort før jeg hadde kjøpt Tesla 😆
Snok1 Skrevet 9. juli 2023 #19 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med gratis strøm hele bilens levetid? Jeg har ikke lader hjemme, eller har noe sted å montere lader. Anonymkode: b0176...ab2 Gratis lading i Teslas ladernettverk. De første årene ble Teslaer solgt med dette inkludert.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #20 Skrevet 9. juli 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Gratis lading i Teslas ladernettverk. De første årene ble Teslaer solgt med dette inkludert. Fulgte ikke det eier og ikke bilen da? Anonymkode: 22e6e...1fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå