Gå til innhold

Har folk tillit til politet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er det altså lovbestemt at politifolk står fritt til å slå deg helseløs, slette bevis for volden de har utført, lyve i rapportene deres i etterkant, og til og med anmelde folk for å visstnok ha begått vold mot politiet. Men rettsstaten driter i politiets oppførsel. Neste gang kan det være hvem som helst som får brudd på hodeskallen, sånn at man blir ufør for resten av livet. Eller at politiet får gå med skytevåpen, sånn at de kan skyte folk som ligger stille på bakken.

Folk må jo være helt sinnsykt dumsnille hvis de virkelig tror at politifolkene fra Kongsberg ALDRI har hatt mange flere liknende episoder bak seg. I tillegg kan det bli veldig mange lignende episoder i fremtiden. Men ettersom ingen av disse episodene ble fanget på film, har politiet selvfølgelig fått dette til å se ut som "vold mot politiet" ettersom hans egne kollegaer åpenbart beskytter ham og hverandre.

Anonymkode: e1242...89b

Det uthevede stemmer ikke, vedkommende fikk 12 000 i bot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det skjedde ikke.

Anonymkode: f346d...26f

Gjorde det ikke???

Anonymkode: f356e...ea5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt full tillit til politiet, frem til for to år siden. Ble stoppet i kontroll og tatt for å bruke mobil mens jeg kjørte. Det ville vært helt greit det hvis jeg hadde brukt mobil mens jeg kjørte….!!!

Jeg hadde ikke så mye som rørt eller sett på telefonen, den lå til og med relativt utilgjengelig til. Jeg visste også om kontrollen, da den var 100m fra huset og jeg hadde kjørt forbi den ett par min før (skulle full fart på butikken).

Kjørte en typisk «rånebil» og de som stoppet meg innrømmet å ha lagt merke til meg når jeg kjørte andre veien (utelukkende pga bilen, ingenting galt med kjøringen). Dem truet med å ta meg til retten om jeg ikke godtok bota, og da jeg sa at da får det bli rettsak, for jeg har ikke rørt eller sett på telefonen når jeg kjørte, og det vet dere - så trakk dem seg. Jeg slapp både bot og rettsak.

Jeg har blitt tatt i bl.a fartskontroller før, og har alltid innrømmet det jeg har gjort umiddelbart. Hvorfor nekte for noe jeg har gjort? Det har aldri gitt meg hverken problemer med politiet eller vært ubehagelig - jeg har brutt loven, og jeg har blitt straffet for akkurat det jeg har gjort.

Men denne opplevelsen var helt forferdelig! Etter det har jeg fått panikk hver gang jeg ser politiet. Svetter og er livredd for å bli tatt for noe jeg ikke har gjort. Trafikkontroller o.l setter meg helt ut. Der jeg tidligere kjørte forbi avslappet fordi jeg visste at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, er jeg nå stresset og redd for å bli tatt selv om jeg ikke har gjort noe galt. Møter jeg politiet på gata går jeg omvei, livredd for å havne i klammeri med dem - uten å ha gjort noe galt.

Så etter 30år med full tillit til politiet, har jeg nå blitt redd dem. Fordi to unge politimenn følte behov for å ta meg basert på bilen jeg kjørte og ikke måten jeg oppførte meg (bilen var og er forrøvrig 100% lovlig og original fra fabrikk)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har liten tillit til politiet. Virker som de er mer opptatt av å ta «noen» ved lovbrudd - enn å ta riktig person.

Anonymkode: 29780...d3f

Synes heller de er mer opptatt av å ta "ingen". Hvertfall de to gangene jeg har anmeldt svindel med ekstremt gode bevis, blir fortsatt bare ignorert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sønn i politiet så burde jeg vel det men dessverre er det en etat jeg ikke stoler på i det hele. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ellers så er vi ikke sånne brødhuer på minussiden som ikke klarer å følge lover og regler. Dere som er så negative til politi og barnevern er som regler litt mindre smarte folk som "alltid" havner i trøbbel og generelt synes det er greit å tøye strikken. Lite utdannelse, jobber i yrker som ikke krever utdannelse,  hvis dere i det hele tatt jobber. Typisk harry whitetrash folk. Selger og bruker narkotika, går med våpen.

Det er sjelden ressurssterke og høyt utdannede mennesker i gode jobber har slike holdninger.

Anonymkode: 05255...eaa

Jeg har høyerer utdannelse, jobber og ikke selger jeg stoff eller bruker ikke noe, enda jeg kan få tak i nok på jobb. Pappa er pensjonert politimann, broren min er i politiet, søsteren min er gift med en i politiet, og jeg har selv vært samboer med en i politiet.  Sønnen min er i politiet. Likevel er jeg en av de som ikke har tillitt til de i det hele. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har alltid fått god hjelp når jeg trengte det og har ingen grunn til å ha svekket tillit. Andre saker kan jeg ikke uttale meg om for alle saker har flere sider og vi vet ikke alle . 

Dessuten ; i alle yrkesgrupper finns det råtne egg, men vi kan ikke dømme yrkesgruppen som helhet for det. 

Anonymkode: 4a3af...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tillit til politiet.  Det kommer fra to opplevelser.  

Første gang så jeg at en politimann banke hodet til en mann i kanten på biltaket på politimannen da de skulle sette ham inn i bilen.  Han gjorde det flere ganger.  Det var folketomt ute, så politiet var sikkert ikke klar over at de ble observert.  Jeg jobbet overtid den kvelden, og så det fra kontorvinduet mitt.  

Den andre gangen var da det brant i nabohuset. Jeg hørte to politi avhøre hun som bodde der.  Det var midt på natta, og hun satt i stua vår sammen med barnet sitt på 8 år.  Politiet snakket til henne som om hun var mistenkt for å ha påsatt brannen.  Så pågående var de at moren begynte å gråte.  

Jeg var for ung til å forstå at jeg skulle ha varslet da den første hendelsen skjedde.  Den andre hendelsen, etter brannen, varslet jeg.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Niks, eller kanskje det er mer rettsystemet? Opplevde å være vitne til at noen forsøkte å angripe noen andre med kniv på et kjøpesenter. Det var etter han hadde blitt tatt for å prøve å stjele noe i en butikk, han truet han som tok han og vekterne lot han gå til tross for trusler. 15min senere kom han tilbake med kniv og angrep (ingen ble skadet). Politiet kom, tok vitnenes beskrivelse av hendelsen, det eneste jeg hørte siden var at han fikk gå fritt en kort stund senere…

Kjenner også noen som er butikksjef, hun har ringt politiet på naskere ut av prinsipp.. de gjør ingenting. En gang kol en tyv tilbake, hun ringte politiet og når de dukket opp foreslo de seriøst at tyven skulle komme tilbake en annen dag og levere tilbake det de stjal… de kom selvfølgelig aldri tilbake. Helt tullete, ikke kommer de i tide for å hente overvåkningsvideoer/bevis, de gjør ikke en dritt.

Anonymkode: 749a0...9a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig har jeg tillit til politiet,jeg har stort sett holdt meg innenfor lover og regler,og den gangen jeg trengte politihjelp,fikk jeg det. Jeg tenker at om man oppfører seg normalt og ikke gjør noe ulovlig,har man ingenting å frykte. Selvsagt kan man oppleve urettferdig behandling, men man må huske på at dette er også mennesker. Vil heller ha politi ute på byen,enn den gærningen med kniv og batong på lomma. 

Anonymkode: 8e543...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Les forrige innlegg. Tabloidpressens fremstilling av saken gir ikke helthetsbilfe. Ikke videoen heller. Politimannen var under sterkt press.

Anonymkode: f346d...26f

Så vold er ok under sterkt press??

Anonymkode: 30d45...d7b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så vold er ok under sterkt press??

Ja. Vold er t o m en nødvendighet i mange tilfeller og vi har alle lov til å forsvare oss selv f eks. Politiet har lov til å benytte både vold og våpen ved behov. Jeg tror en del glemmer at politiet har andre tillatelser enn oss andre.

Vedrørende Kongsberg-saken tenker jeg at svært få av oss var tilstede under rettsaken og hørte alle detaljer og forklaringer. Det var dommerne som dømte, derfor har jeg tillit til at dommen er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Vold er t o m en nødvendighet i mange tilfeller og vi har alle lov til å forsvare oss selv f eks. Politiet har lov til å benytte både vold og våpen ved behov. Jeg tror en del glemmer at politiet har andre tillatelser enn oss andre.

Vedrørende Kongsberg-saken tenker jeg at svært få av oss var tilstede under rettsaken og hørte alle detaljer og forklaringer. Det var dommerne som dømte, derfor har jeg tillit til at dommen er riktig. 

Dommerne dømte Fasting-Torgersen, Fritz Moen og Baneheia også

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er forskjell på nødvendig bruk av vold og volds- og maktmisbruk 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Null tillitt. Alt du sier kan og vil bli brukt mot deg. Det er best å ikke sammarbeide.

Anonymkode: acdf3...4a4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 7/9/2023 at 3:03 PM, AnonymBruker said:

Ellers så er vi ikke sånne brødhuer på minussiden som ikke klarer å følge lover og regler. Dere som er så negative til politi og barnevern er som regler litt mindre smarte folk som "alltid" havner i trøbbel og generelt synes det er greit å tøye strikken. Lite utdannelse, jobber i yrker som ikke krever utdannelse,  hvis dere i det hele tatt jobber. Typisk harry whitetrash folk. Selger og bruker narkotika, går med våpen.

Det er sjelden ressurssterke og høyt utdannede mennesker i gode jobber har slike holdninger.

Eller så er vi oppegående nok til å følge med og tenke selv. Jeg tror alle startet med å ha tillit, men den ble redusert eller forsvant av noen årsaker. Jeg har ikke hatt noe med politiet å gjøre men jeg observerer og tenker selvstendig. Jeg venter ikke til uretten rammer meg selv før jeg reagerer.

"Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv", som Arnulf Øverland uttrykte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet hvem kollegaen til han politimannenn er. Snakket med ham, og da sa han: folk dømmer, han er en snill fyr. Han tok kollegaen sin side, og ja kjenner flere venniner som har vært med politimenn, de har vært sykelig kontrollerende og sjalu. Og ja flere politimenn støtter denne politimannen fra Kongsberg!  Men de er voldelige selv så. Innsatslederen innrømmer selv at han har gjort dette flere ganger mot folk. Så ja her er det et stort problem i hele etaten. Emilie Mehl er en justisminister som gjør en rævva jobb.https://inyheter.no/2023/06/29/innsatsleder-jeg-har-gjort-det-der-mange-ganger/

Anonymkode: e065e...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...