Gå til innhold

Har folk tillit til politet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan si at man aldri har hatt kontakt med politiet uten å si at man ikke har hatt kontakt med politiet. 🙂 

Anonymkode: b5c4c...69f

Hva vet du om det?

Anonymkode: 23555...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,0 % tillit. De er rett og slett ubrukelige med mindre du står i en akutt situasjon her og nå. Null forebygging, kun et jævla brannslukkingsapparat når "uhellet" er ute.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har i utgangspunktet tillit, men vet samtidig hvor tynte de kan være pga manglende ressurser. De strekker rett og slett ikke til. Dermed når de ikke ut der det trengs når det trengs. Kun med få unntak er min erfaring. Av samme grunn henlegges også så urovekkende mange saker. Og når man har anmeldt så så mange tilfeller av ulike slag og alltid blir møtt av henleggelse, ja da er det ikke rart man mister tillit.

Så skal man dra det litt langt. Politikerne gjør at vi mister tillit til politiet. Fordi de ikke bevilger ressursene som kreves for å kunne beskytte samfunnet tilstrekkelig.

Anonymkode: e48f3...0bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tilliten har fått en alvorlig knekk etter den saken hvor politimannen ble frifunnet for vold. 

Anonymkode: 0df4b...f9f

Hvorfor er det ikke domstolene som har fått mindre tillit. Det er domstolen som frifant ham.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke.. tråden her inne vise jo at dem forventer hjelp fra politiet når dem selv er utsatt for noe, men når det ikke gagner dem selv så er politiet fyfy.. hehe, hyklersk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min tillit til politiet er blitt alvorlig svekket over mange år.

Har nære venner i politiet, personer som jeg vet er svært dyktige i jobbene sine, veldig opptatt av det samfunnsansvaret de har, at det som gjøres skal følge lover og regler og har fokus både på detaljer og et større bildet.

Men, har selv opplevd en del ting som har gjort at jeg har innsett at kvinner i svært mange saker er rettsløse i Norge, og hvor kriminelle og voldsmenn beskyttes. Siste sak gjentok jeg til politiet over en periode at om de ikke tok saken på alvor så var det bare et tidsspørsmål før den aktuelle mannen kom til å ta en jente. X antall måneder etter jeg ga opp politiet (etter at jeg hadde påpekt at de hadde gjort feil og de forsøkte med stygge hersketeknikker å beskylde meg for å rote), fikk gjerningsmann med seg en kompis og tok ei på 14 år, voldtok henne. Og stakk fra landet. Saken er dysset ned pga. jentas unge alder.

Mine venner i politiet, som jobber andre steder i landet, de er sjokkerte over fremgangsmåten politiet har enkelte steder. De blir fortvilte selv over det som skjer.

Erna Solbergs Nærpolitireform endret Erna og co til Politireformen (etter at de måtte innse at det over store deler av landet i praksis ble en Fjernpolitireform!), har på mange felt skadet politiet, det er for få ressurser, det er blitt mindre politi i store deler av landet. Ringer man f.eks. politiet her jeg bor nå sitter de noen timer unna og tar telefonen, istedenfor at lokalpolitiet, som kjenner byen og området. Dette fører til at det ofte tar mye lenger tid med det meste, fordi de som sitter noen timer unna ikke er lokalkjent nok til å forstå hvor det ringes fra. Helt håpløst.

Når en yrkesgruppe jobber med mer og mer stress, mindre ressurser, større ansvar, kabaler som ikke kan gå opp... da endres miljøet og moralen. Og noe av det begynner å bli mer og mer synlig.

At politibetjenten som slo så mange ganger med knyttneve mot hodet til personen, han tror jeg blir dømt i Lagmannsretten. Det var ingen grunn til å slå så mye mot hodet, personen lå nede og betjenten hadde en kollega som også holdt ham nede. Politivolden var ikke nødvendig. Blir han frikjent i Lagmannsretten tror jeg følgene for politiet på sikt blir svært alvorlig, da det kan føre til langt større vold både mot politiet og fra politiet.

Anonymkode: 112bc...7c0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det ikke domstolene som har fått mindre tillit. Det er domstolen som frifant ham.

Domstolen er avhengig av at politiet har gjort en grundig jobb og belyst alle sider ved en sak. Frifinnelser og domfellelser handler mye om politiets (manglende) forarbeid. 

Anonymkode: 2e112...3df

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Snok1 said:

De har fått mindre tillitt de også. 

Litt synd vi ikke er som Frankrike akkurat nå

Anonymkode: 30d45...d7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tilliten har fått en alvorlig knekk etter den saken hvor politimannen ble frifunnet for vold. 

Enig. Når en politimann kan bli frifunnet for noe slikt så føler ikke jeg noe tillit til politiet lengre.

Tenk hvordan han har svekket tilliten til hele etaten. De burde kasta ham på huet ut. Han har ødelagt for mange, både for sine egne og for dem som trenger å ha tillit til politiet. 

Her lærer vi barna våre at politiet passer på oss, at de er rettferdige og våre beskyttere om vi skulle ha behov for det. Men er det det?

Anonymkode: 3d6b0...8ba

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

...

Så skal man dra det litt langt. Politikerne gjør at vi mister tillit til politiet. Fordi de ikke bevilger ressursene som kreves for å kunne beskytte samfunnet tilstrekkelig.

Anonymkode: e48f3...0bb

Det er ikke å dra det langt, det du skriver her.

Politikerne velger å lytte til økonomer og byråkrater som ikke har kompetanse innen f.eks. både politiarbeid og helse. Det som gikk galt med "Nærpolitireformen" til Erna Solberg var varslet og ropt høyt om fra politi og andre fagpersoner over hele landet.

Samme med Helseforetaksmodellen som ble innført i helsevesenet for 20 år siden. Alt som har skjedd i negativ retning pga. reformen var varslet på forhånd fra en rekke fagpersoner og helsepersonell. Politikerne velger valgflesk og å lytte til økonomer og byråkrater som ikke en gang er i nærheten av å ha kompetanse innen så viktige samfunnsfunksjoner som de råder politikerne om.

Og politikerne, de er i slike saker læringsresistente og faktaresistente, tenker kun populistisk, hvordan de kan få mer makt selv - og så bygger de landets store og avgjørende samfunnsfunksjoner mer og mer ned. Nav er et annet eksempel som gikk gjennom en "Fjernreform", som ikke har lykkes på de viktigste områdene, som ble lovet skulle bli så mye bedre. Også der hadde fagpersoner og erfarne folk hos Nav advart. Politikerne nekter å lytte til fagfolk. Og på den måte skaper de enormt mye merutgifter og skader landet for tiår fremover.

Det er bare å håpe på at vi ikke møter en virkelig stor krise, for da vil politikernes bevisstløshet og fokus på symbolsaker og maktkamp heller enn de viktigste samfunnsfunksjonene bli avslørt.

Anonymkode: 112bc...7c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det finnes mange fine politifolk men det finnes også mange dårlige. Kan jeg være sikker på at jeg får den hjelpen jeg trenger hvis noe skulle skje? Nei. Derfor har jeg ikke tillit til politiet, selv om det finnes mange politifolk som fortjener tillit.

Etter Kongsbersaken har jeg heller ikke tillit til rettsystemet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei har ikke tillitt til de og aldri hatt det

Anonymkode: 7089d...1da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg tenkte frem til rettsaken at han måtte være et råttent eple i politiet, for ellers har jeg full tillit. Etter å ha hørt flere sider av saken under rettsaken endret jeg syn og er helt enig i frifinnelsen. "Offeret" i saken var slett ikke noe offer, men en tulling som var godt kjent fra før, som ikke klarte å oppføre seg på byen, slang med leppa, bar våpen og i etterkant fremstår som han er godt under middels intelligent. Han ble IKKE angrepet helt ut av det blå av politiet, som han later som, det var ganske mye forhistorie der.

Anonymkode: 05255...eaa

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå igjen...? Fikk du ikke svarene du ønsket sist

Anonymkode: 54520...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.