AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Føler du at det er mer omgangssyke nå for tiden enn før? Jeg hadde det i snitt annet hvert år, kanskje hvert tredje. Mamma husker ikke at de ble smittet så veldig mye, ikke pappa heller. Vi har hatt det flere ganger i året siden vi fikk barn og tre juler på rad har blitt ødelagt, og vi har hatt én oppkastfri måned siste 9 måneder. Det var juni, deilig å slippe! Er det virus i utvikling som blir mer og mer smittsomme, er vi bare uheldige nå, eller var vi bare heldige da jeg var liten? Anonymkode: 3a11b...00e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 Mulig det var mindre før. Jeg hadde det nesten aldri som barn. Men i vinter så fikk jeg det plutselig. Anonymkode: 9176a...70e
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Tenker Covid utløste dette. Var nesten ingen syke barn da Covid herjet pga alle smittevern tiltak. De minste ble ikke utsatt for alle viruser og bakterier de burde blitt utsatt for for å bygge opp immunforsvaret. Og det slår tilbake nå. Samme gjelder voksne. Mange har vært syk i sommer med heftig influensa, lange sommer forkjølelser og omgangssyke.
Ulrikke Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 Vet ikke, vi hadde det mye da ungene var små, yngste er nå 17.... Jobber med barn og har hatt det et par ganger hvor jeg har blitt smittet på jobb, men hovedtyngden var definitivt med små barn i huset. Nå er det heldigvis - bank i bordet - mange år siden jeg har hatt det....
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Noro-virus er gjerne slik. En blir ikke immun mot det, og kan faktisk også gjensmitte seg selv. Noro overlever på overflater i flere døgn, og antibac tar det ikke. Kun skrubbing med varmt såpevann. Så når Noro først kommer til en barnehage/klasse, er det dessverre ofte det fortsetter og fortsetter å sirkulere i en evig runddans Folk må huske å kaste tannbørster, vaske alle dørhåndtak, fjernkontroller og annet den smittede kan ha tatt i. Og det samme på skolen/barnehagen. Også har vi problemet med at du er smittefarlig i flere dager etter at oppkast har stoppet - men foreldre sender i barnehage/skole for tidlig. Hurtigruta f.eks hadde jo kjempeproblem med noro på et av sine skip for noen år siden. Hadde full nedvask og skip i karantene, flere ganger. Likevel fikk de stadig nye utbrudd. Anonymkode: 5535f...a52
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Det er nok pga covid. Ikke pga myten med immunitetsgjeld, men pga du får bare immunitet i 6 uker av covid og covidsymptomer hos barn er gjerne magesmerter, diare og oppkast blandet med hodepine. Vi blir resmittet mye oftere enn vi tror av covid nå. Det fleste antar vi vil få 3 runder i året, noe som vil si 3 omganger med omgangssykelignende virus i året. Gode tider... Anonymkode: 10da7...429
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Jeg tror det er mer nå enn før det ble vanlig med barnehager, men gikk hver vinter før korona også. Anonymkode: 79f02...599
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå