Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Når alle energi var samlet i det tomme rommet vi kaller verdensommet, så var vekta så stor, at alt kollapset, det er sånn materie ble til også, masse da, det er energi som er blitt kjøligere, men formet av trykket rundt seg, derfor vi har ulike masser, og når alt kollapset, så eksploderte det på en måte og spredte seg i det tomme rommet, all masse er avhengig av å få energi fra soler hele tiden, ellers blir det til stein bare, det er derfor alt rundt oss, fortsatt er levende, fordi det er får energi, grunnen til at vi har gravitasjon også og evnen til å gjøre ting, gjøre arbeid, er fordi nettopp alt kollapset og spredte seg, det har et slags moment som varer en stund, ellers ville man ikke kunne gjøre noe fordi man kan ikke gjøre noe ut av ingenting, må være en slags kraft bak, nok om det, men det jeg ville frem til da, er at all denne energien bare plutselig var i rommet, i et tomt rom som er uendelig i alle retninger, hvor plasserer man alle denne samlede energien til å begynne med, hvordan bestemme hvor i rommet det er, og hvordan kan det bare oppstå fra ingenting? Greit nok, kanskje det alltid var der, men siden alt kollapset, så hadde det jo en begynnelse, så det stiller spørsmålet da, var det et høyere vesen som lagde alle denne energien, og plasserte det så det kollapset? Jeg tror ikke universet har en slutt heller, logisk nok så kom alt fra ingenting, eller var der hele tiden, men da kan det jo skje igjen, det betyr ikke at det bare skjer en gang, og der er det samles masse, så oppstår svarte hull, disse samler masse hele tiden og blir tyngre og tyngre, dermed vil det samme skje som i starten av universet, alt det kollapser av vekta og blir en ny sol, på en måten så er det jo resirkulerende, det vil ikke ta slutt siden energi ikke kan ødelegges, men det en bakside ved det hele da, mange drømmer om å se romvesener, men jeg tror siden vi er begrenset av lysets hastighet og at planeter driver fra hverandre med større hastighet, så vil vi aldri se romvesener, vi ekspanderer ikke raskt nok, det er jo meningen at vi skal være på planeten også og ikke utforske rommet, men noen vil vekk og bare drifte ensomt i rommet, tror ikke mørk materie eller mørk energi eksisterer, så det er ingenting å bøye, vi har gammel energi fra soler som brenner som lager litt gravitasjon rundt planeter og holder steiner i nærheten, når vi fyrer hjemme også, så lager vi gammel energi, i selve rommet så fanges det opp av svarte hull, og litt rundt planeter, hva mener du, var det er høyere vesen som plasserte all energien i rommet?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 Så mye tekst. Så lite punktum. 🥴 Anonymkode: a8fa7...f5f 2 1
Bombasi Skrevet 8. juli 2023 #3 Skrevet 8. juli 2023 (endret) Tjufsen skrev (7 minutter siden): hva mener du, var det er høyere vesen som plasserte all energien i rommet? Jeg mener at ingenting er tilfeldig, og at alt fungerer i perfeksjon. For å få til dette, på uendelige mange måter, så må det ligge noe større og mer omfattende bak enn vi mennesker noensinne klarer å oppfatte. Mennesker ser på seg selv om "allvitende", men fakta er at hjernen er begrenset, som vi ironisk nok ikke skjønner, som alle andre levende vesener. Så at det er noe større, mer omfattende og utenfor vår oppfatningsevne der ute? Garantert. Og for alt vi vet så kan det hende ting pågår rett rundt oss som vi ikke oppfatter. For øvrig er det å zoome ut på universet og alt man ikke vet en perfekt metode for å innse at det pågår noe større der ute enn vi kan fatte. Om vi skal kalle dette for Gud, energi, kraft eller whatever er uansett for meg. Jeg kaller det Gud. Det er denne mystiske kraften som er Gud for meg. Og "min" Gud har ingenting med religion å gjøre. Endret 8. juli 2023 av Bombasi 1
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #4 Skrevet 8. juli 2023 Bombasi skrev (5 minutter siden): Jeg mener at ingenting er tilfeldig, og at alt fungerer i perfeksjon. For å få til dette, på uendelige mange måter, så må det ligge noe større og mer omfattende bak enn vi mennesker noensinne klarer å oppfatte. Mennesker ser på seg selv om "allvitende", men fakta er at hjernen er begrenset, som vi ironisk nok ikke skjønner, som alle andre levende vesener. Så at det er noe større, mer omfattende og utenfor vår oppfatningsevne der ute? Garantert. Og for alt vi vet så kan det hende ting pågår rett rundt oss som vi ikke oppfatter. For øvrig er det å zoome ut på universet og alt man ikke vet en perfekt metode for å innse at det pågår noe større der ute enn vi kan fatte. Om vi skal kalle dette for Gud, energi, kraft eller whatever er uansett for meg. Jeg kaller det Gud. Det er denne mystiske kraften som er Gud for meg. Og "min" Gud har ingenting med religion å gjøre. Er du kristen?
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. juli 2023 #5 Skrevet 8. juli 2023 Her var det mange personlige "sannheter" om hvordan universet fungerer. Dessverre, så er mye av det du kommer med usant.
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #6 Skrevet 8. juli 2023 Lykkedykker skrev (Akkurat nå): Her var det mange personlige "sannheter" om hvordan universet fungerer. Dessverre, så er mye av det du kommer med usant. Vi får se da
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. juli 2023 #7 Skrevet 8. juli 2023 Tjufsen skrev (Akkurat nå): Vi får se da Får se hva da? Mørk materie og energi eksisterer, uansett hva du tror. Dette er fakta.
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #8 Skrevet 8. juli 2023 Lykkedykker skrev (Akkurat nå): Får se hva da? Mørk materie og energi eksisterer, uansett hva du tror. Dette er fakta. Det er et logisk problem med mørk materie, siden rommet er uendelig, så må jo være materien være uendelig også, noe som ikke er mulig, da snakker vi om en masse som er uendelig
Topsi Skrevet 8. juli 2023 #9 Skrevet 8. juli 2023 At hele universet ble til med et stort smell, og at vi mennesker er resultatet av milliarder av mutasjoner fra en encellet amøbe,.det kreves religiøs overbevisning for å tro noe sånt 2
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #10 Skrevet 8. juli 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): At hele universet ble til med et stort smell, og at vi mennesker er resultatet av milliarder av mutasjoner fra en encellet amøbe,.det kreves religiøs overbevisning for å tro noe sånt Jeg er enig, normalt sett, så ville jo alt liv også vært dødt da, bare gående rundt drevet av evolusjon, men vi er virkelige og opplever ting virkelig, vi går ikke bare rundt døde og tilpasser oss, vi ser faktisk, det får meg til å tro at alt universet består av da, altså energi, er levende også, at alt opprinner fra noe som er levende
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. juli 2023 #11 Skrevet 8. juli 2023 Tjufsen skrev (3 minutter siden): Det er et logisk problem med mørk materie, siden rommet er uendelig, så må jo være materien være uendelig også, noe som ikke er mulig, da snakker vi om en masse som er uendelig Hvorfor må massen være uendelig? Det er takket være dark matter at galaksene formet seg. Den utgjør "bare" 25% eller noe av universet.
Tone83 Skrevet 8. juli 2023 #12 Skrevet 8. juli 2023 19 minutter siden, Bombasi said: Jeg mener at ingenting er tilfeldig, og at alt fungerer i perfeksjon. For å få til dette, på uendelige mange måter, så må det ligge noe større og mer omfattende bak enn vi mennesker noensinne klarer å oppfatte. Mennesker ser på seg selv om "allvitende", men fakta er at hjernen er begrenset, som vi ironisk nok ikke skjønner, som alle andre levende vesener. Så at det er noe større, mer omfattende og utenfor vår oppfatningsevne der ute? Garantert. Og for alt vi vet så kan det hende ting pågår rett rundt oss som vi ikke oppfatter. For øvrig er det å zoome ut på universet og alt man ikke vet en perfekt metode for å innse at det pågår noe større der ute enn vi kan fatte. Om vi skal kalle dette for Gud, energi, kraft eller whatever er uansett for meg. Jeg kaller det Gud. Det er denne mystiske kraften som er Gud for meg. Og "min" Gud har ingenting med religion å gjøre. Det er lite som er perfekt da…
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #13 Skrevet 8. juli 2023 Lykkedykker skrev (Akkurat nå): Hvorfor må massen være uendelig? Det er takket være dark matter at galaksene formet seg. Den utgjør "bare" 25% eller noe av universet. Jo, for det får ikke vært noen vegg der ute, da må det være noen utenfor den også, så mørk materie må jo være uendelig, men da snakker vi om en uendelig mengde masse, og si at denne massen ikke er uendelig, hva bestemte hvor mye det skal være av den? Jeg tenker litt på teorien om at universet er en boble, tenker du at man kan beregne hvor mye energi det var i rommet til å begynne med å beregne hvor mye mørk materie det er, det blir jo litt som et biprodukt av eksplosjonen?
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #14 Skrevet 8. juli 2023 Tone83 skrev (2 minutter siden): Det er lite som er perfekt da… Syns alle jenter er perfekte jeg🥰
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. juli 2023 #15 Skrevet 8. juli 2023 Tjufsen skrev (1 minutt siden): Jo, for det får ikke vært noen vegg der ute, da må det være noen utenfor den også, så mørk materie må jo være uendelig, men da snakker vi om en uendelig mengde masse, og si at denne massen ikke er uendelig, hva bestemte hvor mye det skal være av den? Jeg tenker litt på teorien om at universet er en boble, tenker du at man kan beregne hvor mye energi det var i rommet til å begynne med å beregne hvor mye mørk materie det er, det blir jo litt som et biprodukt av eksplosjonen? Det er ingen vegg der ute. Universet ekspanderer rasker og raskere takket være dark energy. All materien, både mørk materie og vanlig materie ble til ved big bang.
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #16 Skrevet 8. juli 2023 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Det er ingen vegg der ute. Universet ekspanderer rasker og raskere takket være dark energy. All materien, både mørk materie og vanlig materie ble til ved big bang. Jeg tror mer på at rommet er uendelig da, ellers ville man møtt en vegg der ute bare, jeg skjønner ideen om at det er en boble som utvider seg, men man møter da en vegg bare, det må være noe utenfor veggen, med teorien du støtter, så møter man uansett en vegg til slutt, det er et problem med teorien, flammer trenger drivstoff for å brenne, eller oksygen da, så soler inni en boble, ville ikke hatt noe mulighet til å få drivstoff eller å avgi reststoffer fordi det er et vakuum, det blir litt som en glødelampe, det ville bare ha glødd litt i et tomt rom av vakuum, men det vi ser istedet, er at den brenner noe voldsomt, alle soler, det er ikke noe press rundt den som gjør at den bare gløder, den brenner istedet, så vi snakker ikke om et faktisk vakuum heller, mer som et tomt rom, i en boble som du sier, så ville ikke den ha brent, soler da, men eksplodert bare, soler ikke ha brent sånn hvis det var i en boble bare
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. juli 2023 #17 Skrevet 8. juli 2023 Tjufsen skrev (5 minutter siden): Jeg tror mer på at rommet er uendelig da, ellers ville man møtt en vegg der ute bare, jeg skjønner ideen om at det er en boble som utvider seg, men man møter da en vegg bare, det må være noe utenfor veggen, med teorien du støtter, så møter man uansett en vegg til slutt, det er et problem med teorien, flammer trenger drivstoff for å brenne, eller oksygen da, så soler inni en boble, ville ikke hatt noe mulighet til å få drivstoff eller å avgi reststoffer fordi det er et vakuum, det blir litt som en glødelampe, det ville bare ha glødd litt i et tomt rom av vakuum, men det vi ser istedet, er at den brenner noe voldsomt, alle soler, det er ikke noe press rundt den som gjør at den bare gløder, den brenner istedet, så vi snakker ikke om et faktisk vakuum heller, mer som et tomt rom, i en boble som du sier, så ville ikke den ha brent, soler da, men eksplodert bare, soler ikke ha brent sånn hvis det var i en boble bare Sola brenner ikke. Den trenger ikke oksygen for å leve. Ei sol bruker ikke kjemisk forbrenning, men kjernefysisk fusjon. Sola er en ball med gass, det vi ser er plasma. Dette er barneskolepensum. Så litt urovekkende at du sprer ifra deg slik feilinformasjon. Håper dine barn/fremtidige barn velger å stole på sine lærere fremfor deg når det kommer til allmennkunnskap.
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #18 Skrevet 8. juli 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): Sola brenner ikke. Den trenger ikke oksygen for å leve. Ei sol bruker ikke kjemisk forbrenning, men kjernefysisk fusjon. Sola er en ball med gass, det vi ser er plasma. Dette er barneskolepensum. Så litt urovekkende at du sprer ifra deg slik feilinformasjon. Håper dine barn/fremtidige barn velger å stole på sine lærere fremfor deg når det kommer til allmennkunnskap. Nja, hvis det var en boble, så ville soler bare ha glødet, og sugd til seg omgivelsene, men siden det er et tomt rom bare som er uendelig, så brenner den bare
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. juli 2023 #19 Skrevet 8. juli 2023 Tjufsen skrev (2 minutter siden): Nja, hvis det var en boble, så ville soler bare ha glødet, og sugd til seg omgivelsene, men siden det er et tomt rom bare som er uendelig, så brenner den bare OK, nå legger jeg meg.
Gjest Tjufsen Skrevet 8. juli 2023 #20 Skrevet 8. juli 2023 Lykkedykker skrev (3 minutter siden): OK, nå legger jeg meg. Hehe, men skjønner du ikke, hvis noen brenner i en boble, så ville den ha sugd til seg alt rundt seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå