AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Holder på å pusse opp hus, og er på jakt etter nye lamper. Ser at veldig mange lamper nå har integrert led-lyskilde, som altså ikke kan byttes. Gitt en oppgitt levetid på 15 000 timer - hvis lampen står på i gjennomsnittlig 10-12 timer daglig, så vil den jo være "oppbrukt" i løpet av bare 3-4 år... Er det bare jeg som tenker på dette? 😅 Når jeg kjøper en lampe til flere tusen kroner vil jeg jo at den skal holde i flere (enn 3-4) år, særlig i entre, gang, utelamper osv. Det går jo fortsatt an å kjøpe lamper med utbyttbar lyspære, men det begrenser utvalget mye. Anonymkode: 031ca...3d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 Jeg er helt enig med deg, jeg nekter å kjøpe lamper med integrert led-pære, det blir for mye bruk og kast for min del. Utvalget blir begrenset som du sier, men det får så være, jeg vil bytte pærer, ikke lamper. Anonymkode: ec22c...dc1 2
skrue Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Helt uaktuelt å kjøpe lamper som krever full utskiftning når noe ryker. Man får nesten med sikkerhet ikke erstattet med noe identisk og når det skjer tar det mer tid, penger og jobb å få tilbake lys der man trenger det. Med tiden tror jeg nok det heller ikke vil bli tillatt med slike løsninger.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 De fleste ordentlige lamper har minst 50 000 timer. Og du bør faktisk skru av lyset når rommet ikke er i bruk. Ser ikke problemet. Anonymkode: 294a8...cbe
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De fleste ordentlige lamper har minst 50 000 timer. Og du bør faktisk skru av lyset når rommet ikke er i bruk. Ser ikke problemet. Anonymkode: 294a8...cbe Det stemmer ikke. 50 000 timer er gjennomsnittlig levetid, ikke garantert levetid, og reduksjon i lumen over tid kan føre til at restlyset kan bli såpass svakt at lampen må byttes lenge før lampen slutter å lyse. Anonymkode: ec22c...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De fleste ordentlige lamper har minst 50 000 timer. Og du bør faktisk skru av lyset når rommet ikke er i bruk. Ser ikke problemet. Anonymkode: 294a8...cbe Å skru lys av og på sliter mer enn å la lyset stå på, og gir betydelig kortere levetid. Anonymkode: 3a70d...e8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De fleste ordentlige lamper har minst 50 000 timer. Og du bør faktisk skru av lyset når rommet ikke er i bruk. Ser ikke problemet. Anonymkode: 294a8...cbe Sjekket en del lamper på Lampehuset sin nettside nå. Mange av dem har ikke oppgitt levetid, på noen står det garanti 2, 3 eller 5 år - kan hende garanti i denne sammenhengen betyr levetid? Philips Hue, som vel er populære lamper særlig i gang o.l. og koster 2100 kr+ i ulike varianter ser ut til å ha standard oppgitt levetid på 25 000 timer. En lampe til 6999 kroner har 2 års garanti... Og selvfølgelig skrur man ikke av lysene i husets sentrale rom (vindfang/entre, gang, trapp) når man ikke oppholder seg der på dag-/kveldstid i vinterhalvåret, og stue/kjøkken oppholder jo en eller flere i familien seg gjerne fra etter skoletid og frem til leggetid... Mulig du synes det er flott å ha det helt mørkt i huset, men de aller fleste ønsker å ha litt lys! (Er du av typen som har 16 grader inne på vinteren også?🙄). Anonymkode: 031ca...3d3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjekket en del lamper på Lampehuset sin nettside nå. Mange av dem har ikke oppgitt levetid, på noen står det garanti 2, 3 eller 5 år - kan hende garanti i denne sammenhengen betyr levetid? Philips Hue, som vel er populære lamper særlig i gang o.l. og koster 2100 kr+ i ulike varianter ser ut til å ha standard oppgitt levetid på 25 000 timer. Anonymkode: 031ca...3d3 Jeg tror de fleste produsenter opererer med en varighet på ca 10 000 på/av-sykluser. Det vil si at hvis vi slår av og på lyset 2 ganger om dagen er den gjennomsnittlige varigheten 5000 dager, 13 år. Men for de fleste er dette urealistisk i et rom som er ofte i bruk, for eksempel kjøkken eller stue. For å ta en typisk dag på stuen her hjemme Vi står opp om morgenen, og slår på lyset, før vi slår det av igjen når vi går. (1.gang på og av) Jeg og barna kommer vi hjem etter jobb/skole, slår på lyset, og slår det av igjen før vi reiser ut på fritidsaktiviteter, butikken, eller lignende (2.gang på og av) Mannen min kommer hjem fra jobb, skrur på lyset, og skrur det av igjen før han reiser ut. (3.gang på og av) Barna og jeg kommer hjem igjen, lyset slås på, og skrus av igjen når vi legger oss (4.gang på og av) Med slikt bruk halveres den gjennomsnittlige levetiden til 6,5 år. Hva er økonomisk og miljømessig det mest fornuftige? Å bytte en lampe til 2000 kr hvert 6.år, eller bytte en lyspære til 300 hvert 6.år? Og som sagt, reduksjon i lumen over tid kan gjøre at lampen må byttes før det. Anonymkode: ec22c...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sjekket en del lamper på Lampehuset sin nettside nå. Mange av dem har ikke oppgitt levetid, på noen står det garanti 2, 3 eller 5 år - kan hende garanti i denne sammenhengen betyr levetid? Philips Hue, som vel er populære lamper særlig i gang o.l. og koster 2100 kr+ i ulike varianter ser ut til å ha standard oppgitt levetid på 25 000 timer. En lampe til 6999 kroner har 2 års garanti... Og selvfølgelig skrur man ikke av lysene i husets sentrale rom (vindfang/entre, gang, trapp) når man ikke oppholder seg der på dag-/kveldstid i vinterhalvåret, og stue/kjøkken oppholder jo en eller flere i familien seg gjerne fra etter skoletid og frem til leggetid... Mulig du synes det er flott å ha det helt mørkt i huset, men de aller fleste ønsker å ha litt lys! (Er du av typen som har 16 grader inne på vinteren også?🙄). Anonymkode: 031ca...3d3 Garanti og reklamasjon er 2 forskjellige ting, er varen forventet til å ha en vesentlig lenger levetid har du 5 år reklamasjon. Du trenger ikke anta en dritt om min inne temperatur, faen hva folk får seg til å skrive bak AB knappen! Men nei, jeg bor med en elektriker, så han har fått velge kvaliteten på lyset etter 10 år er ingenting skiftet ut eller defekt. Alle lyskilder har en tilbakegang i lysutbytte over tid. Levetiden oppgis derfor gjerne i kombinasjon med lystilbakegang. For eksempel om levetid er oppgitt til 50.000 t / L70 betyr dette at lampen fortsatt gir 70% av lysstyrken den hadde når den var ny etter å ha lyst i 50.000 timer. Anonymkode: 294a8...cbe
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): faen hva folk får seg til å skrive bak AB knappen! Anonymkode: 294a8...cbe Dagens Anonymkode: 78567...c13 1
Maskinfører Skrevet 12. juli 2023 #11 Skrevet 12. juli 2023 Disse miljølampene kommer garantert til og bli ett av verdens miljøproblemer
Maskinfører Skrevet 12. juli 2023 #12 Skrevet 12. juli 2023 Det negative med alt dette er at det vil bli dyrt og skifte alle lampene må ha elektriker hver gang lyskilden er oppbrukt heldigvis gjør jeg jobben selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå