Gå til innhold

Dårlig samvittighet for at jeg blir så lett gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå gravid med mitt fjerde barn, alle planlagte og ble gravid ved første forsøk med alle, tiltross for at jeg nå er 38år. Min nydelige lillesøster prøver, prøver og prøver å bli gravid uten hell. De er nå igang med enda et IVF forsøk, når jeg nå da atter engang har blitt gravid, og jeg blir så uendelig trist på hennes vegne. Føler det er så urettferdig, når hun gang på gang må se at både jeg og broren vår får barn. Gruer meg til å fortelle henne at jeg er gravid denne gangen 😞 Er det noe av dere som har forsøkt lenge som kan gi meg råd til hvordan jeg bør være mot henne nå, eller hvordan jeg skal gå frem? Noe jeg ikke burde si? 💔

Anonymkode: 91b9e...e4c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så dårlig samvittighet at du skrev et eget innlegg med svært treffende overskrift slik at alle i ufrivillig prøver-forumet ser det? Samvittigheten stikker tydeligvis ikke så dypt...

Anonymkode: cf6bc...607

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dårlig samvittighet at du skrev et eget innlegg med svært treffende overskrift slik at alle i ufrivillig prøver-forumet ser det? Samvittigheten stikker tydeligvis ikke så dypt...

Sjeldent godt AB innlegg😅

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er nå gravid med mitt fjerde barn, alle planlagte og ble gravid ved første forsøk med alle, tiltross for at jeg nå er 38år. Min nydelige lillesøster prøver, prøver og prøver å bli gravid uten hell. De er nå igang med enda et IVF forsøk, når jeg nå da atter engang har blitt gravid, og jeg blir så uendelig trist på hennes vegne. Føler det er så urettferdig, når hun gang på gang må se at både jeg og broren vår får barn. Gruer meg til å fortelle henne at jeg er gravid denne gangen 😞 Er det noe av dere som har forsøkt lenge som kan gi meg råd til hvordan jeg bør være mot henne nå, eller hvordan jeg skal gå frem? Noe jeg ikke burde si? 💔

Du får tilby deg å bære frem et barn eller to for søsteren din 😁😁 hadde med glede sagt ja til at noen andre bar fram barnet mitt. Hater å gå gravid, føder heller 100 ganger. 

Anonymkode: b3a12...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du også at når ivf forsøket ikke fungerer, så er det din feil egget ikke har festet seg og du bør betale neste runde?

Anonymkode: adf87...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hønemor94
AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 22.51):

Kun min mening:

Jeg synes det er kjempefint når venninner som er gravide deler nyheten med meg på en normal måte, og etterpå spør f.eks "hvordan føles det for deg?"

Setter stor pris på det at det blir nevnt, fordi det er klart det er sårt når man ønsker så mye selv og har prøvd så lenge selv. Det er godt å snakke litt om lengselen, samtidig som jeg blir glad på venninenne mines vegne som får mange barn

Endret av hønemor94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hønemor94 skrev (18 timer siden):

Kun min mening:

Jeg synes det er kjempefint når venninner som er gravide deler nyheten med meg på en normal måte, og etterpå spør f.eks "hvordan føles det for deg?"

Setter stor pris på det at det blir nevnt, fordi det er klart det er sårt når man ønsker så mye selv og har prøvd så lenge selv. Det er godt å snakke litt om lengselen, samtidig som jeg blir glad på venninenne mines vegne som får mange barn

❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på å få det på sms (ikke f2f), og gjerne skrive noe kort om at du forstår at det kan være tøft for henne..

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke hold det hemmelig, det sårer mer enn alt annet. 

Jeg ville satt stor pris på å få vite det som tekstmelding, da trenger man ikke forholde seg til det så plutselig og kan bearbeide egne følelser privat. Hun kommer nok til å glede seg på dine vegne, selv om det aldri er lett å være vitne til at "alle andre" får det til "uten engang å prøve". 

Hvis dere har et godt forhold, så kan du gjerne dele med henne at du føler at det er urettferdig at du har det så lett og så spørre hvordan hun har det, om det er noe du burde eller ikke burde si/gjøre foran henne. Alle mennesker er ulike, så det er godt mulig at hun syns det er ikke så farlig, eller at hun tar det veldig tungt - det varier fra person til person.

Ting du ikke burde si, no matter what:

"Du er fortsatt ung og har fortsatt masse tid", "Bare gjør ...", "Har dere prøvd ...", "Kanskje du er ikke ment å ha barn", "Nyt tiden uten barn, det er krevende nok hvis du først er mor", "Gled deg, du kan drikke/spise ... ", "Du kan gjerne ta en av mine..", etc.

Alt klaging over hvor krevende det er å ha småbarn kan være sårende for noen. Men igjen alle er forskjellige og jeg selv syns det er helt greit. Kanskje det er best å spørre henne om det er noen ting du har sagt som var sårende og som hun helst ønsker du skal unngå i fremtiden, om det er noen ting hun gruer seg skal skje. Generelt er det ofte bedre å stille spørsmål og lytte istedenfor å komme med forslag/innspill.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/8/2023 at 11:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker det er helt fint at hun spør anonymt om råd. De som er prøvere er heller ikke alle nødvendigvis ufrivillig barnløs og man kan jo bli såret av nesten alt (IKM tråden hvor folk er yngre, har flere barn og blir utålmodig i PP2, eller dem er bare med en PP, etc etc), så hvis du trenger et rom uten noe form for gravide, er nok KG uansett feil plass å være. 

Jeg hadde satt enormt stor pris på det hvis mine venner/søsken hadde søkt om råd hvordan de kan best støtte meg!

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda det var trist å høre. Regner med du har fortalt hvor lett du blir gravid de 3 første gangene til søsteren din? 

Kan dessverre ikke la være å tenke at om dette var et oppriktig og ærlig innlegg, så hadde du formulert deg annerledes. 

Anonymkode: 9c0f2...2f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg. Jeg og mannen har 4 barn, blitt gravide med 3 uten å prøve, og 1 første måned. Jeg har både en tante og et søskenbarn som har slitt i mange år for å få barn, og er nå i sine 4 og 8 ivf forsøk. Det er en vanskelig situasjon, og ene av disse to ønsker ikke å møte opp i familiære sammenhenger hvor vi er, og har kuttet kontakten. Skulle så gjerne ønske at det ikke var slik. 

Anonymkode: 9a377...b36

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor flere reagerer på innlegget til TS, jeg opplever henne som en sympatisk søster som oppriktig syns det er vondt at søsteren strever med å få barn. Og hun vet at hun er heldig, og syns det er vondt at søsteren er så veldig uheldig. 

Jeg var ufrivillig barnløs i flere år før vi var så heldige å få barn ved IVF, og satte veldig pris på det om noen spurte hvordan det var for meg når de selv annonserte graviditeter, og var åpne for å lytte. Jeg har ei venninne som fikk flere barn mens vi prøvde, og hun sa til meg at hun syntes det var så urettferdig, at hun skulle ønske jeg også ble gravid så vi to fikk barn på samme alder. Og hun lyttet til meg. Det tok helt brodden av sjalusien som kunne boble opp i meg enten jeg ville det eller ikke. 

Anonymkode: 20bae...28e

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor flere reagerer på innlegget til TS, jeg opplever henne som en sympatisk søster som oppriktig syns det er vondt at søsteren strever med å få barn. Og hun vet at hun er heldig, og syns det er vondt at søsteren er så veldig uheldig. 

Jeg var ufrivillig barnløs i flere år før vi var så heldige å få barn ved IVF, og satte veldig pris på det om noen spurte hvordan det var for meg når de selv annonserte graviditeter, og var åpne for å lytte. Jeg har ei venninne som fikk flere barn mens vi prøvde, og hun sa til meg at hun syntes det var så urettferdig, at hun skulle ønske jeg også ble gravid så vi to fikk barn på samme alder. Og hun lyttet til meg. Det tok helt brodden av sjalusien som kunne boble opp i meg enten jeg ville det eller ikke. 

Anonymkode: 20bae...28e

❤️Takk for gode råd❤️ Søsteren min er verdens fineste person, og hadde hun ønsket, hadde jeg lett båret frem et barn til henne. Men håper virkelig de klarer å lykkes med IVF veldig snart. Skal ta til meg rådet med å være åpen om hvor urettferdig jeg synes det er, og at jeg vet hvor heldig jeg er som kan få barn. Hun er så god, og viser masse glede over tantebarna sine og andres graviditeter, men jeg forstår så godt at det helt sikkert gjør forferdelig vondt også. Jeg hadde nok ikke klart å oppriktig glede meg på andres vegne om jeg var i samme situasjon 😞 

Veldig fint å lese at dere har lykkes med å bli foreldre forresten ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortell at du er gravid mens hun er i aktiv prøving / selv er nylig gravd. Hvis det ikke går / hun mister, vil det være ekstra vondt for henne og vite at det barnet du bærer på skulle vært ca like gammelt som hennes - som aldri ble noe av. 

Ellers ikke kom med råd. Ikke si det løser seg til slutt, for det er ikke sikkert det gjør - og det vet hun inderlig godt. 

Ta det utgangspunket du tar her: du har lett for å få barn, og aner ikke hvordan det er å være i den situasjonen. Tar du det som utgangspunkt, og viser det, så vil det nok være veldig godt for søsteren din ❤️ 

Anonymkode: 54350...dd7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 7/8/2023 at 10:51 PM, AnonymBruker said:

Å fy faen så jøvlig det der må være for din søster. Jeg fikk vondt av tanken rett og slett; hadde min søster prestert P komme med en fjerde graviditet oppi det helvetet det er å stå i og leve med infertilitet tror jeg jeg hadde tatt selvmord. Det hadde ikke fått bra……

men så må du jo si det da. Hvorfor du skal ha fire barn er forøvrig utenfor min fatteevne…..

stakkars søsteren din❤️

Anonymkode: 058c7...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke fortell at du er gravid mens hun er i aktiv prøving / selv er nylig gravd. Hvis det ikke går / hun mister, vil det være ekstra vondt for henne og vite at det barnet du bærer på skulle vært ca like gammelt som hennes - som aldri ble noe av. 

Ellers ikke kom med råd. Ikke si det løser seg til slutt, for det er ikke sikkert det gjør - og det vet hun inderlig godt. 

Ta det utgangspunket du tar her: du har lett for å få barn, og aner ikke hvordan det er å være i den situasjonen. Tar du det som utgangspunkt, og viser det, så vil det nok være veldig godt for søsteren din ❤️ 

Anonymkode: 54350...dd7

Dette skjønte jeg ikke, TS skal ikke ta abort? Derfor er hele dette avsnittet veldig merkelig. Søsteren til TS vil uansett se at TS er gravid og vil uansett vite hvorgammelt deres barn skulle vært osv. Selvfølgelig må TS informere sin søster!? Det er jo verre å få vite det ved å se at magen vokser og være helt utelatt fra graviditeten.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å fy faen så jøvlig det der må være for din søster. Jeg fikk vondt av tanken rett og slett; hadde min søster prestert P komme med en fjerde graviditet oppi det helvetet det er å stå i og leve med infertilitet tror jeg jeg hadde tatt selvmord. Det hadde ikke fått bra……

men så må du jo si det da. Hvorfor du skal ha fire barn er forøvrig utenfor min fatteevne…..

stakkars søsteren din❤️

Du kan ikke diktere hvordan andre skal leve sitt liv i frykt for at du skal gjøre noe dumt. Det er egoistisk.

Anonymkode: adf87...690

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

stakkars søsteren din❤️

For et stygt innlegg. Jeg opplever heller TS som en omsorgsfull søster. Selvsagt er det kjipt for søsteren som ikke blir gravid, men TS kan jo ikke la være å få barn fordi søsteren ikke har fått det til. 

Jeg ville sendt en melding til henne, gjerne en dag du vet hun er hjemme. Ville også sagt noe av dette du skriver i innlegget, som at det er urettferdig osv. For det er det jo! Jeg håper det ordner seg for søsteren din også❤️

Anonymkode: 0c997...8ed

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...