Gå til innhold

Hvilke forfattere synes du har et bra språk?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jørn Lier Horst har et elendig språk, fullt av klisjeer og jeg vet ikke hva. 

Agnes Ravatn er en fryd å lese, Jon Fosse likeså. Er mange norske forfattere jeg virkelig nyter å lese. 

Helt enig, jeg synes bøkene hennes er elendige. Håkan Nesser derimot har godt språk, interessant persongalleri og gode krimhistorier. 

Når vi først er inne på svensker så er Maria Lang en av mine favoritter. Men filmatiseringen av noen av bøkene hennes i 2012 og 2013 var sjokkerende elendige, synes jeg. 

Anonymkode: a72b9...196

Så godt å høre at andre har samme oppfatning av Jørn Lier Horst. 
Jeg har bare lest en av de nyere bøkene hans, da "alle" leste han, men skjønner ikke hva hypen om han er. 
Dårlig språk, dårlig plott og i mine øyne ett skikkelig hastverksarbeid, men ikke rart med så mange bøker han gir ut hvert år. 

Anonymkode: 72888...df9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bare lest en av de nyere bøkene hans, da "alle" leste han, men skjønner ikke hva hypen om han er. 
Dårlig språk, dårlig plott og i mine øyne ett skikkelig hastverksarbeid, men ikke rart med så mange bøker han gir ut hvert år. 

Kanskje mange liker at datteren hans Line er så smart. Hun er med på å løse en del av drapssakene. Samt at hun delvis har et rotete privatliv (så vidt jeg husker), det er vel noe flere kjenner seg igjen i. 

En tøff dame trekker vel mange kvinnelige lesere, antar jeg. 

Tror det er noe av det samme med  Camilla Läckberg, Erica er jo ofte mye smartere enn politiektemannen sin Patrik. (tar forbehold om jeg husker feil, det er årevis siden jeg leste de første bøkene hennes)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 10.31):

Trude Martstein og Marit Eikemo

Anonymkode: 100c4...733

Trude Marstein er jeg helt enig i. Og så Helga Flatland. Begge beskriver relasjoner på en utrolig flott måte.

Anonymkode: 15a8a...3b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 23.57):

Jørn Lier Horst har et elendig språk, fullt av klisjeer og jeg vet ikke hva. 

Agnes Ravatn er en fryd å lese, Jon Fosse likeså. Er mange norske forfattere jeg virkelig nyter å lese. 

Helt enig, jeg synes bøkene hennes er elendige. Håkan Nesser derimot har godt språk, interessant persongalleri og gode krimhistorier. 

Når vi først er inne på svensker så er Maria Lang en av mine favoritter. Men filmatiseringen av noen av bøkene hennes i 2012 og 2013 var sjokkerende elendige, synes jeg. 

Godt noen ser det samme som meg😊 Håkan  Nesser er bra på alle punkter ja. Husker at psykiateren min var så begeistret for han. Og han var en klok mann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruth Lillegraven likte jeg veldig godt språket til. Hun skriver nynorsk, men på en veldig syngende og malerisk måte som jeg virkelig likte. Jeg leser oftest bokmål eller engelsk. Men blir mer og mer glad i nynorsk.

Anonymkode: 8550f...28e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ruth Lillegraven likte jeg veldig godt språket til. Hun skriver nynorsk, men på en veldig syngende og malerisk måte som jeg virkelig likte. Jeg leser oftest bokmål eller engelsk. Men blir mer og mer glad i nynorsk.

Anonymkode: 8550f...28e

Ruth er kul ❤️

Anonymkode: 90d78...1db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant80 skrev (På 17.8.2023 den 2.25):

Alltid hatt sans for Ingvar Ambjørnsen

Veldig overvurdert forfatter. 

Anonymkode: 1121a...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kommer på, sånn her og nå:

• Agnes Ravatn
  • Maria Kjos Fonn 
  • Simon Stranger 
  • Ragnar Hovland

av krimforfattere er jeg enig med h*n over her at Håkan Nesser stikker seg positivt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 8.06):

Hastverksarbeid, men også en slags «formel» - leser du nok av bøkene hans, kan du finne en slags fremgangsmetode i hvordan han komponerer bøkene mtp plotutvikling, innhold, osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.D. Salinger: The Catcher in the Rye.

Nais. 

Anonymkode: b0e6f...421

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjersti Annesdatter Skomsvold er en forfatter som jeg synes har fått lite oppmerksomhet. Hun skriver svært godt.

Anonymkode: a54e3...304

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edvard Hoem, spesielt skildringene av vestlandsk natur. Får lyst til å pakke flyttelasset og flytte fra Østlandet til Romsdal når jeg leser bøkene hans derfra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor Swift skriver ikke bøker, men hun skriver gode tekster, så hun burde kanskje også nevnes i denne tråden selv om jeg skjønner at det kan bli mye Taylor Swift når navnet hennes dukker opp over alt.

Men hun er langt mer populær enn mange av forfatterne som nevnes i denne tråden, og det å skrive sterke musikktekster handler også om godt språk og valg av riktige ord i enda større grad enn i bøker fordi ordene er færre.

Anonymkode: 88592...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hende jeg tenker at Unni Lindell har en platt og litt vel enkel fortellerstil. Samme for Lier Horst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (På 8.7.2023 den 23.53):

Liker Edvard Hoem :)

Var det jeg kom hit for å si. Har vært nokså hektet på de senere romanene hans (den stadig ekspanderende slektskrøniken); prosaen er til å dø for, personene er skildret levende og menneskelig, miljøet er utsøkt beskrevet... 

(Jeg føler kanskje en ekstra tilknytning til disse bøkene siden slekta mi kommer fra en fjord eller to unna og jeg vokste opp borti der. Jeg er så vidt jeg vet ikke i slekt med forfatteren, men noen av mine olde-, tipp- og tipptippoldeforeldre kan utmerket godt ha kjent noen av hans.) 

Endret av Leifr
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Taylor Swift skriver ikke bøker, men hun skriver gode tekster, så hun burde kanskje også nevnes i denne tråden selv om jeg skjønner at det kan bli mye Taylor Swift når navnet hennes dukker opp over alt.

Men hun er langt mer populær enn mange av forfatterne som nevnes i denne tråden, og det å skrive sterke musikktekster handler også om godt språk og valg av riktige ord i enda større grad enn i bøker fordi ordene er færre.

Anonymkode: 88592...ea3

Sangtekster er lyrikk, antakelig den eldste formen for litteratur. Helt klart innafor.

Men skal vi ta med nålevende sangtekstskribenter... Nick Cave. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (På 21.8.2023 den 8.00):

Hastverksarbeid, men også en slags «formel» - leser du nok av bøkene hans, kan du finne en slags fremgangsmetode i hvordan han komponerer bøkene mtp plotutvikling, innhold, osv. 

Sånt er irriterende. Blant forfattere som utgir mye, så er det ofte en tendens til å lene seg på samme plott som tidligere. Forfatteren "kan" drukning, derfor skjer det samme i veldig mange av verkene. Det var en forfatter som i flere verk utpekte morderne som den tredje personen de mistenkte. Der var derfor lett å gjette seg til hva det endte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...