AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Kort forklart: jeg bor hjemme, er 18 år og har et veldig dårlig forhold til mine foreldre. Har veldig lyst å flytte ut, klarer snart ikke å bo hjemme mer.. men samtidig så har jeg ikke råd til å flytte ut da leie markedet er veldig dårlig for tiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Får ofte den tanken at når jeg flytter ut så kommer jeg til å ta lite kontakt med foreldre, ikke kutte kontakten helt men trappe det ned veldig. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: afc39...998
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kort forklart: jeg bor hjemme, er 18 år og har et veldig dårlig forhold til mine foreldre. Har veldig lyst å flytte ut, klarer snart ikke å bo hjemme mer.. men samtidig så har jeg ikke råd til å flytte ut da leie markedet er veldig dårlig for tiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Får ofte den tanken at når jeg flytter ut så kommer jeg til å ta lite kontakt med foreldre, ikke kutte kontakten helt men trappe det ned veldig. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: afc39...998 Har du råd til studentbolig? For det var det jeg gjorde når jeg ikke orket mer av foreldrene mine (bor hjemme nå, men bor i hybelen, så jeg trenger ikke å være med dem. Har bedre forhold til dem nå da). Anonymkode: 0d3ad...030
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #3 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du råd til studentbolig? For det var det jeg gjorde når jeg ikke orket mer av foreldrene mine (bor hjemme nå, men bor i hybelen, så jeg trenger ikke å være med dem. Har bedre forhold til dem nå da). Anonymkode: 0d3ad...030 man må vel være student for å ha rett på studentbolig? Jeg skal gå sisteåret på videregående Anonymkode: afc39...998
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #4 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du råd til studentbolig? For det var det jeg gjorde når jeg ikke orket mer av foreldrene mine (bor hjemme nå, men bor i hybelen, så jeg trenger ikke å være med dem. Har bedre forhold til dem nå da). Anonymkode: 0d3ad...030 Jeg hadde ikke mye kontakt med dem, når jeg bodde på studentboligen, og jeg tror det hjalp på forholdet mitt med dem, fordi dem forsto at jeg ikke orket mer av deres bullshit. Anonymkode: 0d3ad...030 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #5 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): man må vel være student for å ha rett på studentbolig? Jeg skal gå sisteåret på videregående Anonymkode: afc39...998 Du er student når du går på vgs og er over 18 Anonymkode: 0d3ad...030
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #6 Skrevet 8. juli 2023 Kan bofellesskap være en løsning? Borteboerstipend, jobb eventuelt supplerende sosialstønad. Flytter du så har jo dine foreldre fortsatt ansvar for å forsørge deg så lenge du går på vgs. Men jeg hadde ikke gjort dette om det ikke har vært grov omsorgssvikt i bunn og at de behandler deg dårlig. At dere bare har forskjellig syn på livet er ikke grunn nok. Et år igjen på vgs, det hadde jeg holdt ut og så flyttet så langt det går. Da har du et år på å planlegge skikkelig. Anonymkode: c38d4...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #7 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er student når du går på vgs og er over 18 Anonymkode: 0d3ad...030 Nei, vgs-elever er ikke studenter med mulighet til å leie studentbolig gjennom studentsamskipnadene. Student vil si at mam går på universitet eller høyskole. Anonymkode: 29b64...ab5 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #8 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er student når du går på vgs og er over 18 Anonymkode: 0d3ad...030 Nei, det er hun så slettes ikke. Hun er elev, ikke student. To vesentlige forskjeller. Anonymkode: 1bdd8...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #9 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, vgs-elever er ikke studenter med mulighet til å leie studentbolig gjennom studentsamskipnadene. Student vil si at mam går på universitet eller høyskole. Anonymkode: 29b64...ab5 Jo, jeg leide en student bolig i oslo når jeg var elev på videregående i oslo, skal sies at jeg var 20 år. Så enkelte studentboliger vil se på deg som en student når du går vgs og har rett på lån eller stipend fra lånekassa (var ankerstudentbolig) Anonymkode: 0d3ad...030
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #10 Skrevet 8. juli 2023 Men okey, jeg kan gå med på at du ikke teknisk sett er en student, men du kan fortsatt få deg en studentbolig om du går på vgs. Anonymkode: 0d3ad...030
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #11 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): man må vel være student for å ha rett på studentbolig? Jeg skal gå sisteåret på videregående Anonymkode: afc39...998 Du er pr def student og når du går på vgs Anonymkode: c20bf...54c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #12 Skrevet 8. juli 2023 Kan du snakke med veileder på skolen? hvis forholdet til foreldre er så dårlig at du ikke kan bo der har du vel rett til å flytte og så må de betale så lenge du går på vgs? Er det snakk om vanlig krangling eller litt mer alvorlige ting? Anonymkode: af015...ed5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå