Gå til innhold

Smeller kurs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har vært på smeller kurs? Er det noen egenskaper som er smart å ha med hunden? Eller passer det for alle hunder?

Anonymkode: da89d...ed1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det passer for alle hunder. Men det er en fordel om hunden er lett å belønne (godbiter og/eller leke) og klarer å jobbe i fremmede miljøer. (Det er egentlig en fordel for alle hundekurs).

Smeller er supergøy, har deltatt på flere konkurranser og trener fast.  :) 

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet

Er det det vi kaller Scentwork her i UK? Jeg har tatt introkurs med hunden og vært på et treff, og hun liker det kjempegodt. Trengte veldig lite trening før hun skjønte hva jeg ville. Det skal passe for absolutt alle hunder og var veldig gøy. Fin hjernetrim for hunden, og hun blir veldig sliten etterpå.

Skrevet
7 hours ago, Linny111 said:

Er det det vi kaller Scentwork her i UK? Jeg har tatt introkurs med hunden og vært på et treff, og hun liker det kjempegodt. Trengte veldig lite trening før hun skjønte hva jeg ville. Det skal passe for absolutt alle hunder og var veldig gøy. Fin hjernetrim for hunden, og hun blir veldig sliten etterpå.

Smeller er en norskutviklet hundesport innen søk, så jeg tror ikke det er det samme.

Scentwork er vel bare den generelle betegnelsen - "søksarbeid". Men dere har kanskje Nosework, som er en internasjonal hundesport innen søk. :) 

Gjest Linny111
Skrevet
1 hour ago, Tabris said:

Smeller er en norskutviklet hundesport innen søk, så jeg tror ikke det er det samme.

Scentwork er vel bare den generelle betegnelsen - "søksarbeid". Men dere har kanskje Nosework, som er en internasjonal hundesport innen søk. :) 

Aah skjønner! Hvordan er det annerledes fra scentwork ellers? På videoer ligner det veldig på det vi gjør, men er sikkert mindre forskjeller.

Det jeg holder på med, kalles bare "scentwork" og drives av én hundeskole. Det er visst en god del uenighet i scentwork-miljøet i UK for tiden, og denne skolen holder seg utenfor det, men sier vi kan ta det i det offisielle på egen hånd hvis vi vil. Men vi har en liten klubb som møtes en gang i måneden. Jeg har labrador, så ville finne noe der hun virkelig får brukt nesa.

Hva kaller dere det vi kaller mantrailing, som er å lete etter mennesker ute i miljøet?

AnonymBruker
Skrevet
Linny111 skrev (23 minutter siden):

Aah skjønner! Hvordan er det annerledes fra scentwork ellers? På videoer ligner det veldig på det vi gjør, men er sikkert mindre forskjeller.

Det jeg holder på med, kalles bare "scentwork" og drives av én hundeskole. Det er visst en god del uenighet i scentwork-miljøet i UK for tiden, og denne skolen holder seg utenfor det, men sier vi kan ta det i det offisielle på egen hånd hvis vi vil. Men vi har en liten klubb som møtes en gang i måneden. Jeg har labrador, så ville finne noe der hun virkelig får brukt nesa.

Hva kaller dere det vi kaller mantrailing, som er å lete etter mennesker ute i miljøet?

Alle typer søksarbeid som nevnes her i tråden går under fellesbetegnelsen spesialsøk. Prinsippene er i stor grad det samme, det er ofte bare søksemnet (duften) som er ulik. Øvelsene kan variere litt, Smeller har banesøk mens Nosework har kjøretøysøk, ellers er momentene de samme (beholdersøk og romsøk inne og/eller ute).

Anonymkode: 51857...d55

• Nyttig 1
Skrevet
36 minutter siden, Linny111 said:

Jeg er usikker på om Scentwork som du snakker om er en egen gren i UK, eller om det bare er en fellesbetegnelse. Slik som vi sier "nesearbeid" eller "spesialsøk" på norsk.

Mantrailing er spor eller ID-spor på norsk. Dvs, hvis man følger et spor. Hvis hunden går på overvær så er det kanskje noe lignende rundering på norsk.

Gjest Linny111
Skrevet
2 hours ago, Tabris said:

Jeg er usikker på om Scentwork som du snakker om er en egen gren i UK, eller om det bare er en fellesbetegnelse. Slik som vi sier "nesearbeid" eller "spesialsøk" på norsk.

Mantrailing er spor eller ID-spor på norsk. Dvs, hvis man følger et spor. Hvis hunden går på overvær så er det kanskje noe lignende rundering på norsk.

Nosework og scentwork brukes litt om hverandre her.
https://scentworkuk.com/

Jeg vet ikke om det er en egen gren, men det føles mer som en fellesbetegnelse for alt av søk og markering av dufter. Klubben min bruker nellik, våpenolje og tobakk i hvert fall. Kanskje andre ting. Jeg har nettopp begynt 😅

Skrevet
5 minutter siden, Linny111 said:

Nosework og scentwork brukes litt om hverandre her.
https://scentworkuk.com/

Jeg vet ikke om det er en egen gren, men det føles mer som en fellesbetegnelse for alt av søk og markering av dufter. Klubben min bruker nellik, våpenolje og tobakk i hvert fall. Kanskje andre ting. Jeg har nettopp begynt 😅

Virker som om det er en egen hundesport i UK. Kult, den hadde jeg ikke hørt om. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det det samme om hunden er feks. 12 år enn 2 år ?

AnonymBruker
Skrevet

Passer smeller for alle aldersgrupper om man ikke har trent noe før?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det det samme om hunden er feks. 12 år enn 2 år ?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Passer smeller for alle aldersgrupper om man ikke har trent noe før?

Alle hunder med en fungerende nese kan trene søk, alder er ingen hindring :)

Anonymkode: 51857...d55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...