Gå til innhold

Forskjell på beklager og unnskyld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva andre mener om forskjellen er? For meg betyr ordet beklager mindre enn unnskyld. Det er noe jeg kan bruke på jobb eller om jeg egentlig ikke mener det var alvorlig. Har jeg gjort noe jeg vil vise at jeg oppriktig er lei meg for bruker jeg unnskyld. Betyr det mindre for deg om noen beklager istedenfor at de sier unnskyld? 

Anonymkode: ed998...ced

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt begge deler som en unnskyldning, men enig med deg at beklager er mer formelt og upersonlig.

Anonymkode: 98e4b...3bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde tatt begge deler som en unnskyldning, men enig med deg at beklager er mer formelt og upersonlig.

Anonymkode: 98e4b...3bd

Ja. Jeg vil gjerne ta begge deler som en oppriktig unnskyldning, men synes beklager er så distanserende. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at beklager er mer formelt. Beklager/sorry er noe jeg ville sagt om jeg gjorde en liten liten feil på jobb eller i privatlivet som ikke har såret følelser. Unnskyld ville jeg brukt om jeg hadde såret noen og var oppriktig lei meg.

Men, andre vil kanskje føle at fordi "beklager" høres mer formelt ut, så blir det også sagt når man virkelig vil formidle at man har tatt innover seg at man har gjort noe galt.

Man må derfor være litt forsiktig med hvordan man tar i mot en unnskyldning basert på hva man selv føler er korrekt å bruke i enhver situasjon. Se heller på helheten (alle ordene og hvordan de blir sakt og handlinger under og etter) når man vurderer om en unnskyldning er oppriktig eller ikke. 

Anonymkode: daf88...4da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er enig i at beklager er mer formelt. Beklager/sorry er noe jeg ville sagt om jeg gjorde en liten liten feil på jobb eller i privatlivet som ikke har såret følelser. Unnskyld ville jeg brukt om jeg hadde såret noen og var oppriktig lei meg.

Men, andre vil kanskje føle at fordi "beklager" høres mer formelt ut, så blir det også sagt når man virkelig vil formidle at man har tatt innover seg at man har gjort noe galt.

Man må derfor være litt forsiktig med hvordan man tar i mot en unnskyldning basert på hva man selv føler er korrekt å bruke i enhver situasjon. Se heller på helheten (alle ordene og hvordan de blir sakt og handlinger under og etter) når man vurderer om en unnskyldning er oppriktig eller ikke. 

Anonymkode: daf88...4da

Det er sant. Helheten er viktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker omvendt. For meg er "unnskyld" mer "alvorlig" og formelt. "Beklager" er noe jeg kan si i hverdagen for småting, f.eks hvis jeg dunker borti noen bak meg i butikken eller noe.

Anonymkode: 37a52...a5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Om forlatelse" er den beste måten :)

Anonymkode: 12b28...f06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker omvendt. For meg er "unnskyld" mer "alvorlig" og formelt. "Beklager" er noe jeg kan si i hverdagen for småting, f.eks hvis jeg dunker borti noen bak meg i butikken eller noe.

Anonymkode: 37a52...a5a

Samme. Bruker kun beklager mot fremmede hvis det skjer noe småting. 

Anonymkode: 44aae...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...