Gå til innhold

Har sånn angst for føflekk kreft. Noen som har hatt deg selv eller kjenner noen som har hatt det, og kan fortelle om de overlevde eller ei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sanninga
Hege123 skrev (På 9.7.2023 den 0.15):

Jeg har hatt alvorligste form for føflekkkreft (malignt melanom). Den syke føflekken ble operert bort i 2 omganger. Var deretter til rutinemessige kontroller i 5 år. Ingen tilbakefall eller spredning, og er nå erklært frisk! Anbefaler alle å få undersøkt føflekker man er usikker på av lege. Hvis de blir oppdaget og fjernet på et tidlig stadium er sjansen stor for at det går bra. 

Hva mener du med at den ble operert bort i to omganger? Kom den tilbake igjen?🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en som døde av det. Hvordan  tenker du at det skal hjelpe deg?

Anonymkode: ef30b...634

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man har fått spredning, kan man dø. Det skjedde med ei dame jeg kjente. Hun oppdaget det for sent.

Anonymkode: 5bbeb...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av et tilfelle. Vedkommende var heldig og det ble oppdaget tidlig. Så føflekken ble fjernet, samme med en lymfeknute. I ettertid har det blitt tatt prøver og vedkommende er blitt erklært kreftfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Sanninga skrev (På 14.7.2023 den 2.31):

Hva mener du med at den ble operert bort i to omganger? Kom den tilbake igjen?🙂

Føflekken ble først operert bort, og når undersøkelser av flekken viste at den var et Malignt Melanom, er det standard prosedyre å fjerne mer av området rundt for å sikre at alt kreftvev er borte. Selve flekken er bare en del av det kreftinfiserte området. Det er i tillegg «tråder», tilsvarende som på en brennmanet, som er viktig å få fjernet for å unngå spredning. Jeg unngikk spredning og har ikke hatt flere tilfeller av denne sorten hudkreft i ettertid. Jeg har og har hatt mange tilfeller av hudkrefttypen basaliom, som også opereres bort fortløpende, men den kreftformen er ikke ansett som alvorlig/dødelig, og har ikke sammenheng med tilfellet av malignt melanom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...