AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Jeg har sagt til han at han ikke må ha penger i sånne selskaper, men det virker som han lukker øynene og bare vil velge det han tror er mest lønnsomt. Må jeg gå? Anonymkode: a09b0...d38
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 Det er ingen fasit på om du må gå eller ikke. Det bestemmer du jo selv. Anonymkode: c666c...963
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #3 Skrevet 8. juli 2023 Hvis du vurderer å gå basert på dette, så kan umulig forholdet være så bra til å begynne med. Anonymkode: a24bb...b00 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #4 Skrevet 8. juli 2023 Skjønner ikke helt hvor ille dette kan være? Er det fabrikker som bruker råvarer produsert i U-land? Det er stort sett alle selskaper i hele verden skyldig i Anonymkode: e93df...f31 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 hvilke da? Jeg må innrømme at jeg også er investert selskaper som ikke scorer særlig høyt på ESG skalaen. Men de betaler høyt utbytte 😏 Anonymkode: 7bab0...8e2
Fremmed fugl Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har sagt til han at han ikke må ha penger i sånne selskaper, men det virker som han lukker øynene og bare vil velge det han tror er mest lønnsomt. Må jeg gå? Anonymkode: a09b0...d38 Litt usikker på hva du tenker på. Hørte nylig på en fin podcast om etiske investeringer. Som vel i praksis sa at slik praksis hindrer selskaper å omstille. Prøver å forklare. Hvis kapital blir dyrere for et selskap som la oss si forurenser mye, så vil dem bortprioritere investeringer i ny teknologi som gjør at dem forurenser mindre. 1
Millinea Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Nei, du burde ikke gå. Dykker du i dybden på alle selskapene som har produsert ting du bruker i hverdagen, så ligger du nok like tynt ann. 2 1
Fremmed fugl Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 TS, Men tror kanskje du bør vurdere forholdet hvis du faktisk vurderer å gå på grunn av dette. Det er vel ikke slikt at han driver med kriminalitet, men helt vanlig aksje handel på Oslo børs, i selskaper som driver fult ut lovlig. Hvis det kan være grunn til samlivsbrudd... så er det vel noe helt annet som er galt mellom dere?
Peters Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 Våpen, medisin eller rusmidler? Alle lønnsomme selskaper har sine svin på skogen, produseres det i Kina eller India så er det noen som lider. Ta heller profitten å vask samvittigheten ren med bidrag til veldedighet.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Hvis det er store, grunnleggende forskjeller i moralsk innstilling og moralske verdier hos deg og kjæresten bør du fokusere på det og ikke på selve investeringen. Hvis forskjellene er for store passer dere kanskje ikke så godt sammen? Ta en skikkelig prat med han om verdier, og ta det derifra. Kanskje det er best om det ender i brudd, kanskje ikke. Anonymkode: d3be2...224 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå