Gå til innhold

har jeg betalt mva til to land?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bestilte nylig produkt fra utlandet(Tyskland mener jeg), og det gikk ca. en uke til produktet nådde til kommunen jeg bor i. Varen kostet omkring 2600 kr, og jeg fikk hente melding fra posten. Når jeg kom til posten, så måtte jeg betale toll for å frigjøre varen, omtrent 600 kr. Men det jeg ikke finner ut av om er om jeg betalte moms til Tyskland også? for man skal vel aldri betale moms to land. 

Noen med erfaring der ute?

Anonymkode: cc16c...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken nettbutikk var det? Og jo mva til 2 land er ikke uvanlig

Anonymkode: 548c3...2b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre helt normalt. Ideelt sett skal avsende trekke fra lokal moms, legge til norsk moms, betale inn til skatteetaten og merke pakken riktig, men i praksis skjer dette veldig sjelden.  Du kan jo prøve å klage til avsender. Posten er det bare å gi opp, de blånekter å refundere.

Anonymkode: f1a32...cc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland er med i EU, det er ikke Norge. Jeg har handlet mye fra tyske nettbutikker i forbindelse med en hobby jeg hadde. Når man registrerte seg i tysk nettbutikk som kunde med adresse i Norge, ble tysk MVA automatisk fratrukket i nettbutikkens handlekurv. Så betalte man med kredittkort og bestillingen ble sendt til Norge. Ved ankomst Norge må den fortolles, og man betaler norsk moms (og evt toll om det er en varetype som er tollpliktig som f.eks klær).

Du bør dobbeltsjekke bestillingen din og kvitteringen fra nettbutikken, for de skal egentlig trekke fra tysk moms på norske bestillinger siden Norge ikke er med i EU.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at kjøpet er blitt gjort i Romania, og blitt sendt der i fra. Romania er visstnok medlem i Eu. Men når forsendelsen ble gjort, så ser jeg kun Tyskland. 

Er på direkte chat online tjeneste nå for å finne ut av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dem skriver kjøpet som er gjort online er tax-free, altså uten moms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Litt uklart. Du netalt toll da du hentet varen, men ikke mva. Hvorfor tror du at du har betalt dobbel mva? De 600 kr var vel også fortollingsgebyr? Beløpene stemmer ikke med at det er lagt på 25% mva.

Anonymkode: e9958...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må da stå på ordrebekreftelsen du fikk av nettbutikken, om du betalte moms i opprinnelseslandet. Transportør eller norsk tollvesen har ingenting med dette å gjøre, det er nettbutikken som må gjøre de riktige grepene.

Anonymkode: 6371f...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dessverre helt normalt. Ideelt sett skal avsende trekke fra lokal moms, legge til norsk moms, betale inn til skatteetaten og merke pakken riktig, men i praksis skjer dette veldig sjelden.  Du kan jo prøve å klage til avsender. Posten er det bare å gi opp, de blånekter å refundere.

Anonymkode: f1a32...cc0

Posten må følge norsk regler og kan ikke hjelp med dette. Er nettbutikken som gjør feil.

Anonymkode: 6371f...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frakten kostet 290 kr omtrent, dermed endte summen på omtrent 2600 kr, og tollen jeg betalte var omtrent 600 kr. 

Jeg snakket akkurat med live tjenesten der, og de sa summene som er på online siden deres er ikke inkludert moms. Dermed forstår jeg det slik at jeg betaler kun moms til et land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frakten kostet 290 kr omtrent, dermed endte summen på omtrent 2600 kr, og tollen jeg betalte var omtrent 600 kr. 

Jeg snakket akkurat med live tjenesten der, og de sa summene som er på online siden deres er ikke inkludert moms. Dermed forstår jeg det slik at jeg betaler kun moms til et land. 

Spørsmålet mitt var om du betalte mva eller toll i Norge. I utgangspunktet skal du betale mva uavhengig av om det også er betalt i landet du handler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spørsmålet mitt var om du betalte mva eller toll i Norge. I utgangspunktet skal du betale mva uavhengig av om det også er betalt i landet du handler.

moms og fortolling er vel det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, moms er en ting og tollbehandling er noe annet. Uansett om en vare er fritatt for MVA så må den tollbehandles og sistnevnte tar tid og koster penger.

Anonymkode: 04973...ada

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er det ikke. Moms er mva. Toll er toll

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, moms er en ting, og toll er en annen ting. Det er to forskjellige avgifter. De fleste ting har moms, men ikke alt har toll. Bøker er for eksempel et unntak, det er verken moms eller toll på å importere bøker til Norge. Men de fleste andre varer er  det pålagt avgifter.

Moms er 25% i Norge. Tollsatsen derimot kan variere avhengig av hva slags vare det er. Den kan være f.eks 10,7% for klær. Er det kosmetikk, er det kun moms, ikke toll. Alle varegrupper må du sjekke for å se om det er toll. Du finner ut av det ved å bruke tollkalkulatoren på Toll.no før du handler fra utlandet.

"Fortolling" er ordet for saksbehandlingen for begge avgifter når en importvare kommer til Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Nei, moms er en ting, og toll er en annen ting. Det er to forskjellige avgifter. De fleste ting har moms, men ikke alt har toll. Bøker er for eksempel et unntak, det er verken moms eller toll på å importere bøker til Norge. Men de fleste andre varer er  det pålagt avgifter.

Moms er 25% i Norge. Tollsatsen derimot kan variere avhengig av hva slags vare det er. Den kan være f.eks 10,7% for klær. Er det kosmetikk, er det kun moms, ikke toll. Alle varegrupper må du sjekke for å se om det er toll. Du finner ut av det ved å bruke tollkalkulatoren på Toll.no før du handler fra utlandet.

"Fortolling" er ordet for saksbehandlingen for begge avgifter når en importvare kommer til Norge. 

merker dette ble mer innviklet enn jeg så for meg. Alt handler jo i grunn om 25% mva. 

Når man stopper ved tollen, så er det jo 25% mva vi betaler, man betaler jo ikke ekstra fortjeneste til staten. 

Så det kan være feil begrep posten har brukt når jeg var der? Jeg måtte iallfall betale, og jeg kan ikke regne med jeg får ekstra regning i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

merker dette ble mer innviklet enn jeg så for meg. Alt handler jo i grunn om 25% mva. 

Når man stopper ved tollen, så er det jo 25% mva vi betaler, man betaler jo ikke ekstra fortjeneste til staten. 

Så det kan være feil begrep posten har brukt når jeg var der? Jeg måtte iallfall betale, og jeg kan ikke regne med jeg får ekstra regning i posten?

Det er et fortollingsgebyr som posten tar for jobben med å fortolle inn varer importert fra utlandet. Det er på 299 kr. Du må ut med mva (moms) ja, men det kan også hende at varen du kjøpte er en av de som det er toll på i tillegg. Du har ikke nevnt hva slags vare du har kjøpt, så det kan jeg ikke si noe om, hvorvidt du skulle betale både toll og mva eller bare mva.

Men du sier varen kostet ca 2600 kr og du betalte 600 i avgift, det tyder på at det kun ble betalt mva. Men merkelig at du ikke betalte gebyret til posten på 299,- i tillegg?

Hva mener du med setningen "man betaler jo ikke ekstra fortjeneste til staten"? Man betaler moms, og man betaler i noen tilfeller også toll. Dette er penger som går til norske staten, ja.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (18 minutter siden):

Det er et fortollingsgebyr som posten tar for jobben med å fortolle inn varer importert fra utlandet. Det er på 299 kr. Du må ut med mva (moms) ja, men det kan også hende at varen du kjøpte er en av de som det er toll på i tillegg. Du har ikke nevnt hva slags vare du har kjøpt, så det kan jeg ikke si noe om, hvorvidt du skulle betale både toll og mva eller bare mva.

Men du sier varen kostet ca 2600 kr og du betalte 600 i avgift, det tyder på at det kun ble betalt mva. Men merkelig at du ikke betalte gebyret til posten på 299,- i tillegg?

Hva mener du med setningen "man betaler jo ikke ekstra fortjeneste til staten"? Man betaler moms, og man betaler i noen tilfeller også toll. Dette er penger som går til norske staten, ja.

da er neste skritt for meg å finne kvitteringen fra posten. 

Jeg kjøpte elektronisk verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå fant jeg kvitteringen, og der er det to kategorier jeg har betalt.

1. Pris fortolling på kr 149. 

2. utlagt mva kr. omtrent 450 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er nok ikke feil begrep de bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...