AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Det finnes jo folk som skaffer seg valp utenom feriemånedene. Noen som har gode forslag på gode løsninger når man har brukt opp ferien og skal skaffe seg en valp? Å ta med valpen på jobb er ikke veldig aktuelt. Anonymkode: c71b4...275
Tabris Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 Da må du nesten få noen til å passe den når du er på jobb.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #3 Skrevet 8. juli 2023 Spar på ferien og utsett den til valpen kommer. Finnes ingen annen magisk løsning. Valpen trenger mye tid i starten, sånn er det bare. Kan du ikke ta med valp på jobb, eller jobbe hjemmefra, må du sørge for å ha feriedager og avspasering nok å ta av. Anonymkode: b60f4...1c9 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #4 Skrevet 8. juli 2023 Jeg var så heldig at min mor var hjemmeværende, så hun passet hunden mens jeg var på jobb. Anonymkode: bf7fe...90c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #5 Skrevet 8. juli 2023 Tabris skrev (2 minutter siden): Da må du nesten få noen til å passe den når du er på jobb. Men da blir valpen mest knyttet til denne personen, ikke TS. Anonymkode: b60f4...1c9
Tvist Skrevet 8. juli 2023 #6 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes jo folk som skaffer seg valp utenom feriemånedene. Noen som har gode forslag på gode løsninger når man har brukt opp ferien og skal skaffe seg en valp? Å ta med valpen på jobb er ikke veldig aktuelt. Anonymkode: c71b4...275 Vente til neste år er ven det enkleste. Du må jo ikke nødvendigvis ta ut ferien om sommeren, ikke i alle jobber. 2
Tabris Skrevet 8. juli 2023 #7 Skrevet 8. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men da blir valpen mest knyttet til denne personen, ikke TS. Anonymkode: b60f4...1c9 Valpen kan bli knyttet til flere personer. Eier vil jo være med valpen alle ettermiddager/kvelder og helger, så valpen får mer tid med eier enn med passer. I tillegg er det bare for en periode, til valpen klarer å være hjemme alene. Det er ikke ideelt, kanskje, men det er ikke så mange andre alternativer. 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det finnes jo folk som skaffer seg valp utenom feriemånedene. Noen som har gode forslag på gode løsninger når man har brukt opp ferien og skal skaffe seg en valp? Å ta med valpen på jobb er ikke veldig aktuelt. Anonymkode: c71b4...275 Hjemmekontor. Anonymkode: 260c2...b92 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 det kan ta inntil et 6.mnd før den har lært å være alene hjemme. Så løsningen er å ha den med på jobb evt hjemmekontor. Anonymkode: ded2e...211 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): det kan ta inntil et 6.mnd før den har lært å være alene hjemme. Så løsningen er å ha den med på jobb evt hjemmekontor. Anonymkode: ded2e...211 Det kan ta lengre tid enn det og, hvis man ender opp med et veldig uselvstendig individ. Min kunne ikke være alene før hun var nærmere året. Sånt er umulig å vite på forhånd. Anonymkode: d7f13...b6e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det kan ta lengre tid enn det og, hvis man ender opp med et veldig uselvstendig individ. Min kunne ikke være alene før hun var nærmere året. Sånt er umulig å vite på forhånd. Anonymkode: d7f13...b6e Det kan være du har rett når det gjelder din hund. Men dette er svært individuelt. Men det kommer også an på hvor trygg du trener hunden din, og ikke minst hvor godt du trener alenetrening. Alenetrening kan startes i det du får valpen i hus. Og alenetrening skal startes inne når du er tilstede. Anonymkode: ded2e...211
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan være du har rett når det gjelder din hund. Men dette er svært individuelt. Men det kommer også an på hvor trygg du trener hunden din, og ikke minst hvor godt du trener alenetrening. Alenetrening kan startes i det du får valpen i hus. Og alenetrening skal startes inne når du er tilstede. Anonymkode: ded2e...211 Joda jeg vet utmerket godt hvordan man alenetrener en hund, akkurat dette individet hadde bare behov for litt ekstra tid. I dag er hun en voksen, trygg hund som absolutt ikke har problemer med å være alene, men hun kunne lett ha fått separasjonsangst hvis jeg hadde gått fort frem eller presset henne til å være alene før hun var klar. Det er nok ikke vanlig at det tar så lang tid, men det kan skje, Det må man være forberedt på og ha en plan for. Er ikke hunden klar så er den ikke klar, da kan man faktisk ikke bare forlate den fordi man må tilbake på jobb. Anonymkode: d7f13...b6e 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda jeg vet utmerket godt hvordan man alenetrener en hund, akkurat dette individet hadde bare behov for litt ekstra tid. I dag er hun en voksen, trygg hund som absolutt ikke har problemer med å være alene, men hun kunne lett ha fått separasjonsangst hvis jeg hadde gått fort frem eller presset henne til å være alene før hun var klar. Det er nok ikke vanlig at det tar så lang tid, men det kan skje, Det må man være forberedt på og ha en plan for. Er ikke hunden klar så er den ikke klar, da kan man faktisk ikke bare forlate den fordi man må tilbake på jobb. Anonymkode: d7f13...b6e Skriver under på dette. Min har SA, og selv med mye trening går det fryktelig sakte framover, og det er lenge til han kan være hjemme en arbeidsdag. Jeg har pass til ham mens jeg er på jobb, kombinert med noe hjemmekontor. Slitsomt, heldigvis er han verdt det. Anonymkode: f597e...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #15 Skrevet 10. juli 2023 Jeg har en veldig snill gammel dame som nabo, hun elsker alle dyr men på grunn av hennes helse klarer hun ikke ha hund selv lenger (siden man må gå tur hver dag). Hun hadde flere ganger nevnt at det var ensomt å ikke kunne ha hund lenger. Da jeg vurderte å skaffe valp, snakket jeg med henne, og hun tilbydde seg å passe den på dagtid mens jeg var på jobb. Dette gjorde hun helt frem til valpen var 1 år gammel! Hun trente også med den, alenetrening, og var sykt god på det (hun har hatt mange valper gjennom livet, så dette kunne hun). Så nå har jeg en hund som klarer å være alene hjemme hele arbeidsdagen uten problemer. Men jeg har nok vært veldig heldig. Hadde ikke kunnet skaffet meg valp hvis det ikke var for henne. Hun synes i tillegg det var så stas med ekstra selskap i den perioden, og blir glad hver gang vi kommer på besøk nå. Hun ønsket ikke å ta imot penger for hundepassen, men jeg hjalp med dagligvarehandel, gressklipping og snømåking som takk, samt inviterte henne jevnlig på middag og vin. Anonymkode: 11d75...2d3 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 19.22): Men da blir valpen mest knyttet til denne personen, ikke TS. Anonymkode: b60f4...1c9 Valpen vil jo fortsatt være mest med sin egen eier, etter jobb, på fridager osv. Jeg hadde valpen til venninna mi ca 40% helt i starten, og jeg er nok det mennesket utenfor husstanden hun er mest knyttet til som voksen, men det er helt venninna klart mi som er den ordentlige mammaen hennes.(Bortsett fra når hun var i trassalderen, da var hun litt demonstrativ på hvor mye kulere jeg var, enn den kjipe regelrytteren hun bodde med. ) Anonymkode: 3ea3b...bf9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 Jeg trosset reglene på jobben, og tok med meg valpen på jobb i 4 mnd. Etter det tok jeg med den frem til lunsj, dro hjem i lunsjen, slik at den ble vant til noen timer alene. Slik overlevde vi den mest prekære tiden. Nå 8 mnd gammel, går det fint alene( med en annen hund) i 7,5 time. Har kamera. Anonymkode: 5a8c9...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå