Gå til innhold

Mat til 3-dagers langtur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på tur i 3 dager (2 netter) med telt, og skal bære med oss alt så vil prøve å finne et godt forhold mellom trivsel og vektz

Hva bør jeg pakke til mat? 

Vi skal gå 30-40km per hver dag. Trenger tre lunsjer, to frokoster, to middager og snacks. 

Noen tips?

Anonymkode: e5188...01b

Skrevet

Frokost: Real turmat sin frokostblanding.

Middag; Real turmat-middag.

Ellers funker polarbrød med pålegg godt, den groveste metter godt. 

Snaks; nøtteblandinger og sjokolade 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel vanligvis om å tenke at maten bør ha minst mulig volum i form av vann, altså at ting bør være dehydrert, speket, eller være tørt eller i pulverform. Da får man med mest mulig kalorier i forhold til vekt. Mens vann må skaffes underveis.

En generell regel er at per 100g så gir rene karbohydrater 400kcal, rene proteiner gir 400kcal, mens rent fett gir 900kcal.  Mens 100g vann = 0kcal. Man bør sikkert regne med mellom 2000-3000kcal per dag per person, siden man er mye i aktivitet.

Real turmat er jo som foreslått et ganske selvsagt og lettvint valg. Men toroposer, poser med potetmos som tilbehør og slikt kan også gå. Gjerne sammen med matolje som gir mye energi i forhold til vekt og kan gi mer næring og smak og kompensere for at man har mindre kjøtt enn man normalt ville. Ha det over på en bedre beholder (f.eks. en 0.5L colaflaske). Aromat eller gastromat er vel også et ganske "allround" krydder som er populært på tur og kan piffe opp litt.

Bare vær obs på at slike torogryter og annet som ikke er spesifikt tiltenkt "tur", ofte skal koke lengre enn real turmat som man ofte bare tilsetter oppkokt vann. Men man kan spare brensel ved å koke opp, og så tildekke gryten og la den stå en stund så den sveller. Og så et nytt oppkok før det skal spises.

Anonymkode: 78051...06e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler vel vanligvis om å tenke at maten bør ha minst mulig volum i form av vann, altså at ting bør være dehydrert, speket, eller være tørt eller i pulverform. Da får man med mest mulig kalorier i forhold til vekt. Mens vann må skaffes underveis.

En generell regel er at per 100g så gir rene karbohydrater 400kcal, rene proteiner gir 400kcal, mens rent fett gir 900kcal.  Mens 100g vann = 0kcal. Man bør sikkert regne med mellom 2000-3000kcal per dag per person, siden man er mye i aktivitet.

Real turmat er jo som foreslått et ganske selvsagt og lettvint valg. Men toroposer, poser med potetmos som tilbehør og slikt kan også gå. Gjerne sammen med matolje som gir mye energi i forhold til vekt og kan gi mer næring og smak og kompensere for at man har mindre kjøtt enn man normalt ville. Ha det over på en bedre beholder (f.eks. en 0.5L colaflaske). Aromat eller gastromat er vel også et ganske "allround" krydder som er populært på tur og kan piffe opp litt.

Bare vær obs på at slike torogryter og annet som ikke er spesifikt tiltenkt "tur", ofte skal koke lengre enn real turmat som man ofte bare tilsetter oppkokt vann. Men man kan spare brensel ved å koke opp, og så tildekke gryten og la den stå en stund så den sveller. Og så et nytt oppkok før det skal spises.

Tusen takk for detaljert og informativt svar. 

Skrevet

Sjekk at dere tåler Real turmat før turen starter. Det kan være tungt å fordøye slik mat og ikke alle, les familien min, tåler maten, og da blir det en kjedelig tur hvis man spyr og har magesmerter hver dag.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Real turmat er også ganske mye saltet, både min mann og jeg reagerer på det, vi liker ikke mye salt i maten. Vi har aldri med Real Turmat på våre turer, tørker mat vi lager selv. Den smaker mye bedre, det er viktig for vår del, ingen av oss synes Real Turmat er god. Man blir veldig fort lei Real også, alt smaker omtrent det samme.  Det samme gjelder Gilde turmat. 

Vår løsning ble å søke på nettet etter gode oppskrifter og tørke selv. Maten er like raskt ferdig i camp som kjøpt tørket mat. 

Ellers er det mange som har med potetmos og tilsetter forskjellige typer spekepølse. 

Havregrøt eller annen grøt spiser ingen av oss, så vi har med knekkebrød + pålegg som vi liker. Det fungerer for oss.  

Men smaken er så forskjellig. 

Anonymkode: dd9d3...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig, noe av turmaten er veldig salt eller smaker veldig likt. Det blir ofte å finne den gylne balansen mellom hvor lett det er å tilberede på tur, hvor godt det smaker, hvor ofte man spiser det, holdbarhet og vekt. En gang i blant kan man klare seg med enkle ting. Går man mye tur så er det å tørke ting sikkert veldig bra. Sopp av ulikt slag egner seg veldig godt til tørking.

Jeg har prøvd å finne ut om det er steder å få tak i ferdigtørkede grønnsaker eller grønnsaksmikser men det ser ikke ut som det er å få tak i noe sted. Mye turmat er slik at det er mye potetpulver eller ris, og mindre av de øvrige grønnsakene.

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 time siden):

Sjekk at dere tåler Real turmat før turen starter. Det kan være tungt å fordøye slik mat og ikke alle, les familien min, tåler maten, og da blir det en kjedelig tur hvis man spyr og har magesmerter hver dag.

😮

jeg får vondt i magen av santa maria tacokrydder og toro gryteretter. Betyr det at jeg ikke tåler real?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

😮

jeg får vondt i magen av santa maria tacokrydder og toro gryteretter. Betyr det at jeg ikke tåler real?

Du må nesten prøve deg fram. Kjøp et par retter og se hvordan det går. 

AnonymBruker
Skrevet

Knekkebrød, havregryn. Tubeost tåler greit å være utenfor kjøleskap et par dager. Kaviar på tube. Majones på tube. Små bokser leverpostei eller makrell i tomat.

Hurtigris og nudler. Ingen av delene trenger å kokes, holder å slå over kokende vann, ha på lokk og la trekke.

Spekepølse av noe slag. Holder seg, og er energitett, med protein. Kan brukes som pålegg, snacks, eller i nudler/gryter.

Potetmospulver.

Små bokser med salt og pepper.

Plukk grønt i marka, og bruk i maten. Mye er spiselig og næringsrikt. Google spiselige vekster i naturen el.l og lær et par arter.

Egg. Holder seg godt utenfor kjøleskap, næringsrikt, men knuser lett… om du har egnet beholder?

Nudler, med et egg, litt grønt plukket underveis (f.eks brennesle) og litt spekepølse er ikke så verst :)

Havregrøt med litt olje/smør i, og litt sukker/kanel er bra til både frokost og kvelds.

Anonymkode: f4061...b01

AnonymBruker
Skrevet

På så få dager kan du ha med det meste. Bruker mye havregryn på tur og lager grøt til frokost og kveldsmat. Første dagen kan du ta med det du vil å spise bare det har lite volum og emballasje. Spist laksepakker, biff, grillet kylling, wok. Dag to har jeg hatt med ferdigstekt frossent kjøtt, kjøttdeig, kjøttboller. Da har det fått tine på veien. Har ofte med polarbrød, smør, ost og spekemat, nugatti eller peanøttsmør, siden det er enkelt til lunsj. Pakker alltid om, så emballasjen ikke er tung eller tar mye plass. Vi har tørka grønnsaker i sopptørker for lengre turer. 

Anonymkode: 7590e...670

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

2000-3000 kcal er det en trenger uten aktivitet. Jeg brenner daglig 8000 kcal på jobben.

Anonymkode: 61e34...95e

AnonymBruker
Skrevet

Frokost 

Polarbrød/skiver/knekkebrød med makrell i tomat, leverpostei, syltetøy, kokt egg, smøreost, bacon og speilegg. Dere kan steke speilegg og bacon til å lage sandwich til lunsj på morgenen.

Lunsj

Pizzasnurrer, fylte horn, lomper med spekemat, sandwich, rett i koppen. 

Snacks 

Nøtter, tørket frukt, bananer, sjokolade 

Middag

Frysetørket middag. Første dag kan dere ha pølser, lapskaus eller suppe på termos. 

Anonymkode: 82b8f...b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...