Gå til innhold

min sønn blir 18 år og har fått diagnosen

Anbefalte innlegg

Skrevet

i 10 år har jeg skreket om hjelp fordi gutten ikke har vært som alle andre.

Nå er adhd påvist.

Og om ikke det er nok så er det tilleggsdiagnoser og en stor fare for at han lider av alvorlige personlighetsforstyrrelser.

Jeg er så sint på alle som ikke har tatt meg på alvor.

PPT og barnevernet har jeg kobla inn selv mange ganger i mange år.

de ville ikke høre på lille meg.

Så prøvde han å ende sitt eget liv for en mnd siden,da våknet alle opp,vi skulle få hjelp kan dere skjønne.

han har hatt ekstraopplegg i barnehage,barneskole,ungdoms-skole og nå videregående,men alt er bortkastet.

Han har seilet gjennom mange års skolegang uten å ha lært noen ting.

Navnene på månedene kan han ikke enda.

BV sa bare at vi hadde kommunikasjonsproblemer hjemme.

Jeg var så utmattet at jeg lot ham flytte på hybel med tilsyn for 1 år siden.

Det funka ikke godt så jeg kontaktet bv og spurte om han kunne få bli fosterbarn hos de han hadde hybelen hos.

det gikk de med på til slutt,men det var ikke lett dette heller.

Idag innrømmer BV at de tok feil og at gutten hadde vært solgt uten den hjelp som nå er satt igang.

Min 18 åring er på stadiet med 11-12 åringer.

Utenpå synes ikke disse lidelsene/sykdommene.

Han rev denne familien så og si i stykker fordi jeg som mamma ikke ble hørt.

Jeg ble vel bare sett på som en sliten frustrert mamma.

Men hvem skal BV høre på da hvis det ikke er foreldrene??

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Dette høres uhyrlig ut! Antagelig har han krav på erstatning for tapt skolegang, men det forandrer jo ikke på det som har skjedd.

Legger ut en link til deg her, et fantastisk nettsted for mennesker i deres situasjon, du bør stikke innom der, hvis du ikke allerede har vært der :)

http://www.bokstavbarna.no

Skrevet

Jeg har selv en gutt som fikk diagnosen adhd uten hyperaktivitet først som 14-åring. Vi har vært i hjelpeapparatet i flere år.

Det er sent. Noen ganger for sent føler jeg. Diagnosen og medisinene kom for sent til å redde karakterene fra ungdomsskolen. Han er en veldig oppegående gutt uten lese- og skrivevansker. Han har et ønske for videregående og det er det studiet hvor du må ha nesten 5'ere for å komme inn på. Han kunne ha fått det dersom diagnosen (og hjelp) hadde kommet tidligere. Nå får vi bare se hva som skjer og ta det derfra.

Vi har fått utrolig god hjelp fra hjelpeapparetet selv om diagnosen (og medisinen) kom sent. Jeg skjønner hvorfor de ikke klarte å se alt så klart fra starten av da vi kom i kontakt med hjelpeapparatet. Jeg skjønner, men både sønnen min og jeg må leve med konsekvensene. Vi må forholde oss til dagen i dag og tiden framover og la det som har vært ligge.

Vil bare gi deg en :klem: og ønske deg lykke til.

Skrevet
i 10 år har jeg skreket om hjelp fordi gutten ikke har vært som alle andre.

Nå er adhd påvist.

Og om ikke det er nok så er det tilleggsdiagnoser og en stor fare for at han lider av alvorlige personlighetsforstyrrelser.

Jeg er så sint på alle som ikke har tatt meg på alvor.

PPT og barnevernet har jeg kobla inn selv mange ganger i mange år.

de ville ikke høre på lille meg.

han har hatt ekstraopplegg i barnehage,barneskole,ungdoms-skole og nå videregående,men alt er bortkastet.

Han har seilet gjennom mange års skolegang uten å ha lært noen ting.

Navnene på månedene kan han ikke enda.

Min 18 åring er på stadiet med 11-12 åringer.

Utenpå synes ikke disse lidelsene/sykdommene.

Nektet PPT å utrede ham tidligere? Hva begrunnet de det med? Du ramser jo opp at han har hatt tiltak i barnehage/skole hele veien, har ikke skolen støttet deg i forhold til bekymring til ppt og barnevern? Hvilke tilleggsdiagnoser har han fått? Hvis han har en mental alder på 11-12 år, kan man ikke forvente at han skal prestere på lik linje med jevnaldrende. Fint at han får hjelp nå i allefall.

Skrevet
Nektet PPT å utrede ham tidligere? Hva begrunnet de det med? Du ramser jo opp at han har hatt tiltak i barnehage/skole hele veien, har ikke skolen støttet deg i forhold til bekymring til ppt og barnevern? Hvilke tilleggsdiagnoser har han fått? Hvis han har en mental alder på 11-12 år, kan man ikke forvente at han skal prestere på lik linje med jevnaldrende.  Fint at han får hjelp nå i allefall.

Jeg er helt enig med deg.

Joda hadde han til utredning som 8 åring,men tilbakemeldinga fra ppt var: neida denne gutten feiler det ingen ting,han er bare aktiv,så de gjorde ikke noe med det.

Henvisningen fikk jeg fordi jeg ba BV om å hjelpe meg med å komme litt forrest i køen.

Jeg visste at noe var galt.

Skolen gjør ingenting hvis det ikke foreligger diagnose,da skal de presse unga inn i et system.

Så det er ikke så fint som de skal ha det til,nemlig at alle barna er individuelle mennesker og skal møtes der de er.

Det er pisspreik.

Tilleggsdiagnosene har vi ikke fått.

Jeg som i alle år har gått med dårlig samvittighet fordi jeg ikke har strekt til,følt meg som en dårlig mamma,sett ned på meg selv,dømt meg selv.

Også var det noe hele tiden,men ingen hørte på meg.

Jeg har frivillig søkt hjelp av BV fordi det i mange år ble tøffe tak, de trodde meg heller ikke,de sa bare at det var " kommunikasjonsproblemer i heimen", har dere hørt sånt tull.

Når ungdommen da forsøker å ende liver sitt , ja da kommer hjelpa.....................10 år forsent.

Min unge har ikke hatt noe barndom pga meg,den sinte og frustrerte mammaen hans,ingen i skolevesenet som har tatt tak i de adferdsproblemene de så heller.

Når unga går i barnehage,og barneskole og ungdomsskole og videregående,så har de jo høyskoleutdanna folk rundt seg ehle tiden,som helt sikkert har utdannelse i pedagogikk,litt psykologi, altså opplært til å se litt i alle fall.

Men de har pinadø lukka øya hele gjengen.

Så jeg er sinna.

Skrevet

Stakkars deg, skjønner godt at du er lei deg. Har selv en gutt med det de så fint kaller non verbale lærevansker. Vet hvor vanskelig det er med adferdsproblemer, spesielt når man ikke får noe støtte i apparatet..Har desverre ingen gode råd til deg. Men vil ønske både deg og gutten din lykke til, håper han nå kan få noen bedre år enn han har hatt tidligerere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...