Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntrykket mitt er at boligbyggerne i mange år har hatt fokus på luksus for de får alltid solgt likevel,og da kan en presse så mye som mulig ut av hver  kjøper. Men idag har ikke folk de pengene, og nyboligsalget kollapser.

Nå er materialkostnadene på vei ned etter å ha vært skyhøye. Jeg vil tro det er et marked for folk til å kjøpe nøkterne boliger, ikke nødvendigvis små,.Men funksjonelle istedetfor luksuriøse

Jeg  ville ihvertfall kjøpt noe slikt, da oppussing ikke er det jeg har lyst til de første årene

Noe tegn til at utbyggere tenker i den retning?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt.

Det eneste på markedet her er slitne eneboliger, eller nye luksusleiligheter. Ja, en og annen nedslitt leilighet i boligbyggelag også.

Alt er totalt uaktuelt for meg, med store helseproblemer. Har null sjans til å drive oppussing selv, og luksusleilighet i sentrum er langt utenfor min prisklasse.

Anonymkode: b0797...0d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (9 minutter siden):

Inntrykket mitt er at boligbyggerne i mange år har hatt fokus på luksus for de får alltid solgt likevel,og da kan en presse så mye som mulig ut av hver  kjøper. Men idag har ikke folk de pengene, og nyboligsalget kollapser.

Nå er materialkostnadene på vei ned etter å ha vært skyhøye. Jeg vil tro det er et marked for folk til å kjøpe nøkterne boliger, ikke nødvendigvis små,.Men funksjonelle istedetfor luksuriøse

Jeg  ville ihvertfall kjøpt noe slikt, da oppussing ikke er det jeg har lyst til de første årene

Blir det laget så mye luksusboliger da? Synes det meste som bygges er kjipe firkanta kasser med kjedelige billige materialer, intetsigende kjøkken med alt for lite benkplass og knøttsmå bad…

Anonymkode: a5693...9f8

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir det laget så mye luksusboliger da? Synes det meste som bygges er kjipe firkanta kasser med kjedelige billige materialer, intetsigende kjøkken med alt for lite benkplass og knøttsmå bad…

Her hvor jeg bor, dvs sørlandet, er det i hovedsak luksusboliger i sentrum,  ihvertfall de store prosjektene.  Var et par unntak 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette!

Anonymkode: 46eb2...553

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nesten bare billige boliger som bygges ja, eneste luksusen å spore er universell utforming. Ellers er kjøkken og bad så stusselige som det er mulig å få det. Triste kjøkkenfronter, hvitevarer må man kjøpe selv ellers er det så billig som mulig og flisene på badet standard 20x20 hvite fliser med noen grå billige noen på gulvet.

Har tid gode å se spesielt luksuriøse nybygg. Enkelte ja, men de fleste er nitriste.

Endret av Blåttvann
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det varierer nok sikkert etter hvor en bor.

Her jeg bor bygges det ingen «kjipe firkanta kasser». Ingen leiligheter ment som førstegangsboliger.

Alle utbyggere her har peila seg inn på markedet for de som ønsker å flytte ut av nedbetalt enebolig og over i noe mer lettvint, og da har mye penger.

De vil ha store bad, flott utsikt, garasje med heis opp til leilighet, store terrasser, ekstra gjesterom, god plass til stort spisebord og vil ha høy kvalitet på kjøkken osv osv.

Det er et problem her i hvert fall.

Anonymkode: b0797...0d9

• Liker 2
Skrevet (endret)
Topsi skrev (33 minutter siden):

Kommunenes kommuneplaner og reguleringsplaner er ofte styrende for størrelsen på boligene. I dag ser man ofte at kommunene er veldig «på» leiligheter ved kollektivknutepunkt. Dermed blir de største prosjektene ofte dette også. I Bergen, hvor jeg bor, ser man at mange barnefamilier flytter til nabokommunene (eksempelvis Askøy), fordi det er få større boliger som utvikles i Bergen.

Videre er det slik at uansett hva man skal bygge, så møter man på byggtekniske krav ( tek-17) som en minimumsstandard. Videre lever vi i et land der både snekker og elektriker skal ha greit betalt og en trygg arbeidsplass. I korttekst blir da kostnadene så høye at «nøkternt» egentlig ikke er mulig. 

Min erfaring i eiendomsbransjen tilsier at byggebransjen gjerne hadde bygget «billigere» boliger om nok tomter var regulert og enkelte byggtekniske krav ble lempet på. 

Endret av Grandidosa83
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo nå også, problemet er at selv disse nøkterne boligene stort sett koster 90-100k per kvadratmeter – utafor byen.

Anonymkode: 154cc...70f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Med alle krav som skal følges er det svært vanskelig å bygge rimelig. 

TEK17 stiller mange strenge krav til alt fra isolasjon, varmestyring, grunnarbeider, dokumentasjon, ventilasjon og utforming av boligene. 

Ved nybygg er en pålagt å følge TEK17, så prisene vil alltid bli høye.

Som flere nevner over her er de fleste nybygg sånn jeg har sett relativt skrapt til beinet, før kjøper eventuelt selv velger å oppgradere gjennom tilvalg. 

(Edit: skrapt til beinet innenfor det TEK17 tillater)

De strenge kravene til bygningskroppen gjør allikevel at marginalkostnaden for mer luksuriøse materialvalg på gulv, vegger osv blir relativt små i det store bildet. (Hundretusener renner fort, men sett i forhold til totalprisen). Mange kjøpere velger derfor å gå for oppgraderinger gjennom tilvalg. Det er også her mye av profitten for utbyggere ligger.

Endret av AnonymBruker874626
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 time siden):

Det virker å være helt ut. Før i tiden var det vanlig at leiligheten hadde  vinyl på bad og gulv. Det er uansett pent når det er nytt og så kan man legge penere gulv og fliser etterhvert 

Anonymkode: 71fce...181

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og uforholdsmessig store gang/entré. Universell utforming ødelegger små leiligheter. Blir utrolig dårlige planløsninger for de som ikke bruker rullestol. 

Anonymkode: 71fce...181

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Det finnes jo, f.eks Älvsbyhus, men da må man finne tomt som man kan velge hustype på selv. De fleste nye boligfelt har jo samme stil på husene.  

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det, men det hadde vært greit. 

Jeg tenker på huset vi kjøpte for lenge siden. 

Det var bygget med ferdig utleieleilighet, ferdig 1.etg, og uferdig 2.etg.

Da var det mange som bodde noen år på 60 m2 (ett soverom, liten stue, liten kjøkkenkrok, bad og bod, alt med billigste løsning*) mens de brukte tid på å gjøre ferdig 2.etg.

Slikt tror jeg ikke går i dag.

(* med billigste løsning tenker jeg på 120 l benkebereder, billigste kjøkkeninnredning, billigste baderomsinnredning (gips med våtromstapet), gulvbelegg, umalte gipsplater osv)

Anonymkode: 6a041...9c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke det, men det hadde vært greit. 

Jeg tenker på huset vi kjøpte for lenge siden. 

Det var bygget med ferdig utleieleilighet, ferdig 1.etg, og uferdig 2.etg.

Da var det mange som bodde noen år på 60 m2 (ett soverom, liten stue, liten kjøkkenkrok, bad og bod, alt med billigste løsning*) mens de brukte tid på å gjøre ferdig 2.etg.

Slikt tror jeg ikke går i dag.

(* med billigste løsning tenker jeg på 120 l benkebereder, billigste kjøkkeninnredning, billigste baderomsinnredning (gips med våtromstapet), gulvbelegg, umalte gipsplater osv)

Anonymkode: 6a041...9c4

Jeg tenker ikea-kjøkken, enkel baderomsinnredning,  bod, ikke walk-in closet, ikke mye fellesarealer med låneleilighet som jeg ser noen steder,  ikke obligatoriske parkeringsplasser som koster 400 000

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en kommune med 15.000 innbyggere og her får man 42kvm basic nybygg til 3.9mill. Blottet for lyx og oppbevaring.  Antar det er uten garasjeplass. 42kvm burde være et bra førstehjem, men prisen er ikke det. Det er få tomter sentralt å få tak på, og kostprisen for å bygge blir høy ifht standarden. 

Anonymkode: 72164...bed

• Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

Jeg syns de fleste nybygg har vært nøkterne de siste 10 årene jeg? Svindyre og nøkterne med bitteliten hage. 😅

Skrevet
Albbas skrev (2 timer siden):

Jeg syns de fleste nybygg har vært nøkterne de siste 10 årene jeg? Svindyre og nøkterne med bitteliten hage. 😅

Jeg må si jeg lurer veldig på hvor TS bor. Tydeligvis et mye bedre sted enn meg. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...