Gå til innhold

Mormor er svært skeptisk til utenlandsk kjæreste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Trenger råd til denne situasjonen. Jeg er 28 år og er sammen med en mann på 27 fra Pakistan. Vi møttes da vi var 16/17 år, og ble sammen for noen år siden. Foreldrene hans emigrerte til USA for 30+ år siden, har gode jobber, og er generelt flotte folk som har tatt meg godt i mot. De er praktiserende muslimer - men relativt liberale vil jeg si. Min samboer er oppdratt muslimsk, men praktiserer det ikke (drikker alkohol, vi spiser bacon til frokost, han tror ikke på Gud). Han er født og oppvokst amerikansk, er ingeniør og har et variert nettverk med mange etnisiteter. Han har vært i Pakistan et par ganger sammen med sin familie, og er generelt sjeleglad han ikke er født og oppvokst der.

Min mormor er svært bekymret for meg. Ytrer flere ganger at jeg må være forsiktig, at alle muslimer egentlig er konservative og at dette bare er noe de skjuler for oss «hvite». Får ofte kommentarer på dette, spørsmål om jeg ikke bare skal finne noen andre osv. Mine foreldre har noenlunde like holdninger, men er bedre på å holde igjen… 

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Synes det et vanskelig at jeg blir såpass godt tatt i mot i hans familie, men at min er motsatt. Skulle jo på mange måter trodd det var verre for hans muslimske foreldre at han har funnet noen utenfor «troa», men det er det ikke…

Anonymkode: d9ad3...778

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, 

Trenger råd til denne situasjonen. Jeg er 28 år og er sammen med en mann på 27 fra Pakistan. Vi møttes da vi var 16/17 år, og ble sammen for noen år siden. Foreldrene hans emigrerte til USA for 30+ år siden, har gode jobber, og er generelt flotte folk som har tatt meg godt i mot. De er praktiserende muslimer - men relativt liberale vil jeg si. Min samboer er oppdratt muslimsk, men praktiserer det ikke (drikker alkohol, vi spiser bacon til frokost, han tror ikke på Gud). Han er født og oppvokst amerikansk, er ingeniør og har et variert nettverk med mange etnisiteter. Han har vært i Pakistan et par ganger sammen med sin familie, og er generelt sjeleglad han ikke er født og oppvokst der.

Min mormor er svært bekymret for meg. Ytrer flere ganger at jeg må være forsiktig, at alle muslimer egentlig er konservative og at dette bare er noe de skjuler for oss «hvite». Får ofte kommentarer på dette, spørsmål om jeg ikke bare skal finne noen andre osv. Mine foreldre har noenlunde like holdninger, men er bedre på å holde igjen… 

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Synes det et vanskelig at jeg blir såpass godt tatt i mot i hans familie, men at min er motsatt. Skulle jo på mange måter trodd det var verre for hans muslimske foreldre at han har funnet noen utenfor «troa», men det er det ikke…

Tja, liberale muslimer burde ikke være så problematisk,  men det er jo flere ting å tenke på, det ene er barn. Hva hvis svigerforeldre ønsker at barnet oppdras som muslim?

Kvinnesynet hvis du skulle reise til pakistan f eks, en muslimsk venninne a. Meg opplevde at mannen endret deg.kye da de reiste til hjemlandet for å besøke familie 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Tja, liberale muslimer burde ikke være så problematisk,  men det er jo flere ting å tenke på, det ene er barn. Hva hvis svigerforeldre ønsker at barnet oppdras som muslim?

Kvinnesynet hvis du skulle reise til pakistan f eks, en muslimsk venninne a. Meg opplevde at mannen endret deg.kye da de reiste til hjemlandet for å besøke familie 

Vi har pratet om det, og det er like viktig for ham at barnet oppdras med muslimske tradisjoner som det er for meg å oppdra barnet med kristne tradisjoner. Dvs feire både id og jul - for å si det sånn. Men ingen av oss er religiøse som sådan. Svigerforeldrene mine kommer nok til å lære barnet om deres tro, men det er greit tenker jeg. Uansett bor svigers på andre siden av jordkloden - så det er jo ikke sånn at vi ser dem kjempeofte.

Det er det min mormor er redd for. Dog klarer hun ikke å «få det inn» at kjæresten er født og oppvokst i USA, og har vært i Pakistan en håndfull ganger (og synes det er veldig spesielt der), bare en gang som voksen. Han prater ikke flytende urdu heller…. Og har ingen tilknytning til landet sånn sett.

TS

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis dere skiller dere? Hvor og hvordan blir barna oppdratt da?

Jeg har en venninne som giftet seg med en fra usa. Forholdet gikk i grøfta og han flyttet tilbake. Det ble problemer, problemer og ennå mer problemer… Skjønner at de er skeptiske. 

Anonymkode: 0ebe2...53c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjer hvis dere skiller dere? Hvor og hvordan blir barna oppdratt da?

Jeg har en venninne som giftet seg med en fra usa. Forholdet gikk i grøfta og han flyttet tilbake. Det ble problemer, problemer og ennå mer problemer… Skjønner at de er skeptiske. 

Anonymkode: 0ebe2...53c

Føler ikke jeg kan ta utgangspunkt i at vi kan skille oss og derfor avslutte hele greia. Uansett blir vi nok i Norge uansett (det fungerer best for alle parter). Om så vi hadde blitt skilt hadde barna blitt oppdratt sekulært - ettersom vi begge er sekulære….

Familien min har problemer med at han er muslimsk (selv om han i praksis ikke er det) - ikke USA-delen..

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler ikke jeg kan ta utgangspunkt i at vi kan skille oss og derfor avslutte hele greia. Uansett blir vi nok i Norge uansett (det fungerer best for alle parter). Om så vi hadde blitt skilt hadde barna blitt oppdratt sekulært - ettersom vi begge er sekulære….

Familien min har problemer med at han er muslimsk (selv om han i praksis ikke er det) - ikke USA-delen..

TS

Hvordan går det an å være "litt"muslim?

Anonymkode: 41100...d1f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (2 timer siden):

Mannen spiser bacon. Pakistanere spiser ikke bacon. De spiser ikke svinekjøtt. Nesten mer nøye på det enn alkohol.. 

Anonymkode: 95b6c...dfa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen spiser bacon. Pakistanere spiser ikke bacon. De spiser ikke svinekjøtt. Nesten mer nøye på det enn alkohol.. 

Jeg vet, men som sagt har jeg liberale muslimske venner der ting endret seg da de dro på besøk til hjemlandet,  sannsynligvis noe æresgreier , var ift kvinnelig tildekking.  Men de er jo muslimer da

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

Det kan gå både og. Min eksmann er pakistaner, og de tok meg kjempegodt imot (jeg er muslim da, og det var viktig for dem). 

Vi er nå skilt, har barn og det er ingen drama. De er fortsatt familien min, og de ser på meg som familie fortsatt. 

Vi har også vært i Pakistan flere ganger og selvom kvinnesynet er annerledes på bygda, har det ikke vært et problem. Mannen min har heller ikke endret seg og alt har gått superfint. 

Ikke bekymre deg. Du kan ikke droppe noen pga trangsynte holdninger. Jeg veit om mange som er gift med pakistanere og det går helt fint. Generelt sett er de gode, familieorienterte, morsomme og herlige mennesker med en kjempefin kultur og digg mat. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg vet, men som sagt har jeg liberale muslimske venner der ting endret seg da de dro på besøk til hjemlandet,  sannsynligvis noe æresgreier , var ift kvinnelig tildekking.  Men de er jo muslimer da

Men sånn er jo ofte kulturen i enkelte land. I Pakistan bruker man dupatta (sjal) fordi det er det som er vanlig og man vil jo ikke skille seg ut eller sette familien i dårlig lys. Man virkelig ikke tenke at det er noe negativt.. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pakistan er 5 største landet i verden. Du må nesten dra dit selv og se hvordan det er. Jeg fikk hakeslepp.  Kvinner jobber,og nei alle bruker ikke hijab. Du må ikke gå i burkha. Det var noe helt annet enn det media viser. 

Anonymkode: 99bf0...92e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart å si at en person som er født og oppvokst i USA og ikke tror på noen gud er en Pakistansk muslim :P

Anonymkode: 38bea...d75

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener han om omskjæring av guttebarn?

Anonymkode: 7bbf4...a52

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener han om omskjæring av guttebarn?

Anonymkode: 7bbf4...a52

Ja det er også en ting, relativt vanskelig å få til i Norge da de fleste leger reserverer seg

Anonymkode: 24493...c1b

AnonymBruker
Skrevet

Bestemor har levd lenge og sett mye.

Anonymkode: f448d...1c2

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (10 minutter siden):

Hjemlandet hans er jo USA, ikke Pakistan. Og han er som du sier ikke muslim heller.

Selv er jeg innbitt motstander av all religion, men feirer likevel norske høytider som tradisjonelt har hatt mye kristent i seg. Der betyr ikke at jeg er litt kristen

Anonymkode: 38bea...d75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du skal tenke på evt brudd mellom dere hvis dere får barn.

Hvordan vil du takle at hans familie vil ha omskjæring på en baby hvis det blir en gutt? Om han sier at han ønsker guttebaby skal omskjæres så hadde det forholdet ikke eksistert lenger for min del. Jeg hadde heller levd alene resten av livet enn å omskjære/lemleste en baby på maks 8 dager.

Tør du la han reise til Pakistan alene med barna hvis dere er skilt? Det hadde definitivt ikke jeg turt iallefall.

De 2 tingene er det viktigste for meg at skal være trygt. Samt at vi er likeverdige i ønsker og fremtid.

Anonymkode: d81b7...caf

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det er også en ting, relativt vanskelig å få til i Norge da de fleste leger reserverer seg

Anonymkode: 24493...c1b

De omskjærer guttebabyer her i Norge. Flere sykehus tilbyr det.

Anonymkode: d81b7...caf

AnonymBruker
Skrevet

Har han søstre? Hvordan lever de? Får de ha kjærester? Får de gifte seg med ikke-muslimske menn?

Det er det som avgjør om familien er liberal eller ikke. 

Anonymkode: b4869...09a

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere bori Norge,burde det være uaktuelt med muslimsk oppdragelse.

Anonymkode: 8b57f...8a8

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...