Gå til innhold

Leder av Unge Høyre ber om innvandringsstopp: – Vi får et samfunn som kommer til å falle fra hverandre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest BitterMann
Skrevet

Gutten har helt rett. Men han kommer neppe til å kunne gjøre karriere i Høyre om han fortsetter å si sannheten.  

Skrevet

Selv i "globalistpartiet" Høyre kan en altså se konturer av stemningsskifte, selvfølgelig blir han møtt med kritikk av både sine egne og folk fra andre partier. Selv synes jeg det han sier høres kun ut som sunn fornuft, som norske politikere bør viktige nasjonale hensyn trumfe internasjonale forpliktelser.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet

Vel, ungdomspolitikere er jo kjent for å være løse kanoner som ofte burde ha konferert med "partilinja" før de går ut i media. For Høyre sin del er det Brussel som bestemmer hva de selv mener. Det sagt så kan vi forvente en mer fremmedfiendtlig, innvandringskritisk bølge over hele Vest-Europa for tiden, kanskje spesielt etter Le Pens tale her om dagen:

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Svenneby har selvfølgelig helt rett i alt han sier.

Man trenger full innvandringsstopp av migranter og flyktninger fra ikke-europeiske land i en periode for å konsentrere seg på integreringen/assimileringen av de som allerede er her og deres etterkommere. Perioden må være lang nok for at det skal gi et synlig resultat. Minimum 10 år med mulighet for forlengelse hvis det ikke går helt riktig vei. Samtidig må det kuttes kraftig i bistandbudsjettet til korrupte land.

I mellomtiden må det være fult fokus på de som er her - forhindre etablering av ghetto og parallelle samfunn hvor Norges lover og skikk ikke gjelder, stille krav til språk og arbeid og å legge egen innsats for å integrere seg. 

Vi er godt på vei i Sveriges, Frankrikes og Storbritannias spor og det er noe norske politikere bør være vettskremt av. 

Hvis vi skal utgjøre en forskjell og være et eksempel til etterfølgelse når det gjelder fornuftig og bærekraftig innvandring, så må det settes stopp nå.

Krigen i Ukraina har vist oss bl.a. at Norge har altfor dårlig kapasitet å ta imot flyktninger fra europeiske land i krig fordi kapasiteten er sprengt av migranter og flyktninger fra andre verdensdeler. 

De som tjener mest på dette er ikke nordmenn, men innvandrerne selv som allerede er her og deres barn. Ved å omfordele mer ressurser til dem ved å kutte fra ressursene til korrupte land og samtidig ha mer fokus på og stille mer krav til, får de en mye bedre sjanse for en vellykket integrering i samfunnet. 

P.S. Selvfølgelig har problemene i Oslo skolen med (u)kultur og religion å gjøre. Å hevde det motsatte er å gjøre som strutsene gjør. 

Endret av Drizzt
  • Liker 33
  • Nyttig 14
Skrevet

Kva med ukrainarane då? Det er ikkje so lett å integrera dei heller, mange av dei er fælslege antisemittar. 

• Liker 2
Gjest paprikaskrue
Skrevet
11 minutter siden, Drizzt said:

Svenneby har selvfølgelig helt rett i alt han sier.

Man trenger full innvandringsstopp av migranter og flyktninger fra ikke-europeiske land i en periode for å konsentrere seg på integreringen/assimileringen av de som allerede er her og deres etterkommere. Perioden må være lang nok for at det skal gi et synlig resultat. Minimum 10 år med mulighet for forlengelse hvis det ikke går helt riktig vei. Samtidig må det kuttes kraftig i bistandbudsjettet til korrupte land.

I mellomtiden må det være fult fokus på de som er her - forhindre etablering av ghetto og parallelle samfunn hvor Norges lover og skikk ikke gjelder, stille krav til språk og arbeid og å legge egen innsats for å integrere seg. 

Vi er godt på vei i Sveriges, Frankrikes og Storbritannias spor og det er noe norske politikere bør være vettskremt av. 

Hvis vi skal utgjøre en forskjell og være et eksempel til etterfølgelse når det gjelder fornuftig og bærekraftig innvandring, så må det settes stopp nå.

Krigen i Ukraina har vist oss bl.a. at Norge har altfor dårlig kapasitet å ta imot flyktninger fra europeiske land i krig fordi kapasiteten er sprengt av migranter og flyktninger fra andre verdensdeler. 

De som tjener mest på dette er ikke nordmenn, men innvandrerne selv som allerede er her og deres barn. Ved å omfordele mer ressurser til dem ved å kutte fra ressursene til korrupte land og samtidig ha mer fokus på og stille mer krav til, får de en mye bedre sjanse for en vellykket integrering i samfunnet. 

P.S. Selvfølgelig har problemene i Oslo skolen med (u)kultur og religion å gjøre. Å hevde det motsatte er å gjøre som strutsene gjør. 

Spørsmålet er hva de konkret tenker å gjøre problemene med haram snakk og religiøs fanatisme.

Skrevet

Dette går ikke hjem hos norske velgere. I 40 sammenhengende år har velgerne ivret og stemt målrettet for en rask befolkningsutskifning og en endelig avvikling av det norske samfunnet.

Så nærme målet vil ikke velgerne høre noe jamring om en pause ihvertfall.

Full gass ut for stupkanten!

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
paprikaskrue skrev (6 minutter siden):

Spørsmålet er hva de konkret tenker å gjøre problemene med haram snakk og religiøs fanatisme.

Jeg vet ikke hva de har tenkt å gjøre konkret. 

Jeg har mine egne teorier om hva som må gjøres. 

Skrevet (endret)

Det er vel ingen hemmelighet lenger at kultur- og religionskræsj, med tilhørende grupperinger og behov, ofte ikke fungerer i lengden. Heldigvis blir en del integrert på en sunn og god måte, men det hjelper ikke når integreringspolitikken koster på svært mange andre måter. 

Jeg tenker at Frp, som i alle år har prøvd å "hjelpe der dem er", har kjørt den beste politiske strategien. Men dette har Frp blitt latterliggjort for, og slusene mot Norge har vært vidåpen. Det er et spørsmål om tid før vi også har svenske og franske tilstander, og da er det Oslo som får gjennomgå. For det meste av innvandringen til Norge havner i Oslo-området tilslutt. 

Bor selv nordpå, og det første innvandrerne prater om når de kommer hit er hvordan de raskest mulig skal komme seg sørover, og da til Oslo. Tross for mange titalls nye innvandrere hvert eneste år over flere tiår, så sitter kommunen igjen med kanskje 2-3 fastboende innvandrerfamilier. Vi, som er innvandrernes integreringsansvar når de kommer til Norge, er bare en ubetydelig mellomstasjon på vei mot Oslo. Slik har det alltid vært.

Endret av Bombasi
  • Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet
Helgekarjol skrev (På 8.7.2023 den 14.49):

Han kommer med fornuftige tanker som det dessverre vil være total motstand mot i resten av partiet.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/mQE4O1/leder-av-unge-hoeyre-ber-om-innvandringsstopp-vi-faar-et-samfunn-som-kommer-til-aa-falle-fra-hverandre

Unge Høyre-leder Ola Svenneby sier han er bekymret og viser til utviklingen i Sverige og Frankrike.

– Vi begynner å se tegn til de samme problemene i Norge. Jeg tror ikke det finnes en annen løsning på det enn at Norge tar enn pause i innvandringen, sier han.

– Vi får et samfunn som er i ferd med å falle fra hverandre, frykter han.

Fremover ønsker han en helt ny innvandringspolitikk: Antall kvoteflyktninger skal settes til null, Norge skal gå bort fra dagens asylsystem og begrense familiegjenforening.

I Oslo mener han radikale grep må til i områdene hvor innvandrerbefolkningen er kommet i majoritet. Han mener det bør være en maksgrense for antall minoritetsspråklige elever pr. skole, og at man ikke lenger kan utelukke bussing mellom skoler.

– Vi har ikke lenger privilegiene til å kunne tenke at slike ting er illiberalt eller at det skal gå seg til over tid, sier han.

Svenneby er også klar i sin tale om skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) som advarte mot å koble skoleproblemene til kultur og religion: 

– Det gjør meg faktisk forbannet. Selvfølgelig handler det om religion. 

– Når du ikke erkjenner at dette er religiøse og kulturelle problemer, så blir løsningen gal, mener han.

Fantastisk, klok og tapper mann! 😀👍

Han har helt rett, og har gode løsninger og 😀👍

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Nattens rytter skrev (19 timer siden):

Kva med ukrainarane då? Det er ikkje so lett å integrera dei heller, mange av dei er fælslege antisemittar. 

Langt flere antisemitter blant muslimer, tenker jeg. Og ukrainerne er generelt lettere å integrere.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Entern skrev (16 minutter siden):

Langt flere antisemitter blant muslimer, tenker jeg. Og ukrainerne er generelt lettere å integrere.

Deg om det. Kor som er, kvifor treng me so mange innvandrarar i utgangspunktet? Me har nytta over 600 år på å assimilera ei lita gruppe av danskar og plattyskarar som kom hit, og somtid slår det meg at det var dei som assimilerte oss. 

Endret av Nattens rytter
  • Nyttig 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (Akkurat nå):

Deg om det. Kor som er, kvifor treng me so mange innvandrarar i utgangspunktet? Me har nytta over 600 år på å assimilera ei lita gruppe av danskar og plattyskarar som kom hit, og somtid har eg fått det føre meg at det var dei som assimilerte oss. 

Meg om det nei, det er helt korrekt.

Når det gjelder gruppene du snakker om fra dansketida, kom vel faktisk de hit som kolonister. Så at de integrerte oss og ikke omvendt var WAI.

• Nyttig 2
Skrevet
Entern skrev (1 time siden):

Meg om det nei, det er helt korrekt.

Når det gjelder gruppene du snakker om fra dansketida, kom vel faktisk de hit som kolonister. Så at de integrerte oss og ikke omvendt var WAI.

Meiner du det er rett å taka til oss titusenvis av ukrainarar då? Kven trur du betalar husleiga deira - og om dei jobbar, kven tek dei jobbane frå? Eg har levd nokre år, og kan fortelja deg at Noreg var mykje betre før alt dette starta. Særleg arbeidsinnvandringa har vore til stor skade for oss. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (2 minutter siden):

Meiner du det er rett å taka til oss titusenvis av ukrainarar då? Kven trur du betalar husleiga deira - og om dei jobbar, kven tek dei jobbane frå? Eg har levd nokre år, og kan fortelja deg at Noreg var mykje betre før alt dette starta. Særleg arbeidsinnvandringa har vore til stor skade for oss. 

Jeg vil langt heller ta inn tusenvis av ukrainere, enn dem vi pleier å ta inn tusenvis av. De er arbeidssomme, de er gode kristne.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Entern skrev (11 minutter siden):

Jeg vil langt heller ta inn tusenvis av ukrainere, enn dem vi pleier å ta inn tusenvis av. De er arbeidssomme, de er gode kristne.

Di vanskelegare vert det for Halt-Laila og Legda-Kari å få jobb som vaskehjelp på den lokale skulen. Tidlegare har me hatt stor toleranse for dei som var litt annleis og me har gjerne sett gjennom fingrane om arbeidet ikkje vart utført etter boka, det viktigaste var at flest mogeleg fekk taka del i arbeidslivet (på bygda er me ofte i slekt med desse). No vert alle desse folka trygda og utlandske arbeidstakarar har teke over jobbane deira. Likeins har ikkje løna og statusen til dei som har gått yrkesfag auka sidan me slapp inn halve Europa (og nynorskprosenten stupar! Eg åtvara mot dette på 70-talet, men det var nøgda av naive målfolk som såg verda gjennom rosa briller). 

Endret av Nattens rytter
  • Liker 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (Akkurat nå):

Di vanskelegare vert det for Halt-Laila og Legda-Kari å få jobb som vaskehjelp på den lokale skulen. Tidlegare har me hatt stor toleranse for dei som er litt annleis og me har gjerne sett gjennom fingrane om arbeidet ikkje var utført perfekt, det viktigaste var at flest mogeleg fekk taka del i arbeidslivet (på bygda er me ofte i slekt med desse). No vert alle desse folka trygda og utlandske arbeidstakarar har teke over jobbane deira. Likeins har ikkje løna og statusen til dei som har gått yrkesfag auka sidan me slapp inn halve Europa (og nynorskprosenten stupar! Eg åtvara mot dette på 70-talet, men det var nøgda av naive målfolk som såg verda gjennom rosa briller). 

Det er ganske lenge siden Laila og Kari var vaskehjelp. Og det er i grunnen like greit. Men enig om at det er et problem at norske håndverkere ikke kan konkurrere med utenlandske. Men det er arbeidsgivernes feil. Og markedets feil.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde virkelig ønsket at det var en politiker med innvandrerbakgrunn som sa disse tingene. Nå blir det for lett for venstresiden å skitne til debatten til at den kun handler om hudfarge. Høyre har flere flinke politikere med innvandrerbakgrunn.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
fotosyntesen skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde virkelig ønsket at det var en politiker med innvandrerbakgrunn som sa disse tingene. Nå blir det for lett for venstresiden å skitne til debatten til at den kun handler om hudfarge. Høyre har flere flinke politikere med innvandrerbakgrunn.

Det er jeg enig i. Håper en av dem sier seg enig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...