AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Jeg har fått beskjed av jordmor om å skrive fødebrev, og jeg har prøvd å lese meg opp, men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal skrive.. Jeg er litt der at jeg tenker at sykepleierene og legene som gjør dette hver eneste dag vet mye bedre en meg hva som er best. Så har lenge tenkt å bare gjør som de foreslår. Men kanskje det er dumt av meg? Er kanskje noen ting jeg ikke har tenkt på som kan være lurt å skrive ned.. Hva skrev dere? 😊 Anonymkode: 556c6...9bf
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 Skriv noe som faktisk er viktig. jeg skrev at jeg er utsatt for å få panikkanfall, og hvordan det arter seg og hva som hjelper (just in case). Jeg skrav også at for å unngå panikkanfall var det veldig viktig at jeg fikk all informasjon for å føle på en viss kontroll, men at jeg også hadde forståelse for at det kunne oppstå situasjoner som ikke ga dem tid til å forklare, men at de da sa ifra (de har tid til å si at de bare må få ut ungen feks). Du kan skrive at du ikke ønsker studenter der om du ikke er trygg på det, jeg skrev feks at studenter var greit så lenge de holdt seg i bakgrunnen. Anonymkode: 7798e...4ff
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #3 Skrevet 8. juli 2023 Hvis du ikke ønsker eller tenker på noe spesielt er det vel egentlig ingen grunn til å skrive noe fødebrev? Jeg kom aldri så langt fordi jeg fødte for tidlig. Stoler på helsevesenet og har ikke noe kontrollbehov. Hvis jeg hadde skrevet et brev, så hadde jeg kanskje skrevet at jeg ikke ville ligge på ryggen å føde. Hadde lest meg litt opp og trodde ikke det var noen god stilling for meg. Men når fødselen kom endte jeg med å føde på ryggen fordi det føltes best. Følte meg trygg hele fødselen og hadde god kommunikasjon med de som jobbet der. Hadde bare vært unødvendig å skrive at jeg ikke ville føde på ryggen. Men det er sikkert annerledes hvis man har helt spesifikke kontrollbehov eller ønsker, eller har født før og gjort seg noen konkrete erfaringer. Anonymkode: aea0d...cb6 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #4 Skrevet 8. juli 2023 Tenker at fødebrev er mest aktuelt hvis man er veldig redd eller hvis man har født før og vet hva man vil og IKKE vil at skal skje. Jeg har tenkt å skrive: - vil bli spurt før de inviterer med studenter - vil ha hjelp til å få tisset underveis (sist var det ingen som tenkte på det og blæren ble utspilt) - vil ha ordentlig informasjon underveis - vil gi erstatning med hjelpebryst på barsel hvis neste baby skriker like mye av sult Anonymkode: 1614d...db8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #5 Skrevet 8. juli 2023 Jeg skrev det men jeg hadde konkrete ting jeg var redd for og fikk hjelp av jordmor til å formulere så det var lett for de på føden å forstå hva jeg var redd for, hvordan jeg kunne reagere og hvordan de best kunne hjelpe. Skrev feks at jeg ikke ønsket studenter. At jeg ønsket medisinsk smertelindring. At jeg ville ha beskjed før alle undersøkelser med mindre det hastet veldig. Og at jeg trengte god informasjon om hvordan baby hadde det. Følte de tok hensyn til dette Skrev og litt om at jeg kunne bli stille eller virke fjern om jeg ble redd og at jeg da kanskje ikke hørte etter beskjeder osv. Og at jeg kan få panikkanfall. Du kan få hjelp av jordmoren din til å skrive Anonymkode: ebfc0...33b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #6 Skrevet 8. juli 2023 Jeg droppa å skrive det. Jeg har bare sagt ifra på innskrivningssamtale at det er veldig viktig for meg at samboer får være med meg på døgnet rundt på barsel. Ellers tar jeg en god samtale med samboer om at han må være stemmen min der. Han kjenner meg, og det gjør ikke de på sykehuset. Anonymkode: 76b8b...99b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #7 Skrevet 8. juli 2023 Jeg har seks barn og har aldri skrevet noe fødebrev. Det er vel gjerne hvis man har angst for noe eller lignende. Anonymkode: dea1c...259 5
Lorieen Skrevet 8. juli 2023 #8 Skrevet 8. juli 2023 Hvis du har noen veldig sterke ønsker eller ting du absolutt ikke ønsker, bør du skrive det i brevet. Jeg skrev blant annet i mine at jeg skulle amme og at baby ikke skulle ha sukkervann eller erstatning uten mitt samtykke. Jeg skrev også at jeg ikke ønsket smertestillende, og at jeg ikke ville klippes. De to siste har jeg født hjemme, da skrev jeg ikke noe brev, det var ikke nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #9 Skrevet 8. juli 2023 Du trenger ikke skrive noe fødebrev med mindre du har lyst og det er noe viktig du vil få sagt / ønsker ? Jeg har aldri skrevet noe fødebrev og de fleste av venninne mine og bekjente har heller aldri gjort det. Har EI venninne jeg vet om som skrev fødebrev, hun hadde en masse ønsker om smertestillende, sitte på ball osv (hun kunne jo sagt det på føden også), men endte opp med en fødsel hvor det til sist ble hastesnitt, ingen av de tingene hun skrev lot seg gjøre likevel, så i ettertid fant hun ut hun droppet brev med neste. Anonymkode: 672e9...a31 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #10 Skrevet 8. juli 2023 Jeg har ikke skrevet fødebrev, men fikk fødselsforberedende samtale med jordmor på fødeavdelingen begge gangene(liten fødeavdeling). Første hadde jeg ikke noe si, men andre, med utgangspunkt i første fødsel kom vi fram til noen punkter som var viktig for meg at de på fødeavdelingen var klar over, som hun skrev som notat de fikk opp i journalen. Det handlet blant annet om kraftige blødninger, behov for tett oppfølging på barsel selv om alt tilsynelatende så bra ut og noe knyttet til smertelindring. Anonymkode: 581e2...83d
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #11 Skrevet 8. juli 2023 Snakker ikke folk sammen lenger? Ikke for å være ufin, men jordmødre springer så det holder og så skal de også lese fødebrev når du kommer inn? Hva om de ikke har tid til å lese ditt fødebrev? Men faktisk prioriterer å bruke tid med deg? Anonymkode: f6a81...f33 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #12 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakker ikke folk sammen lenger? Ikke for å være ufin, men jordmødre springer så det holder og så skal de også lese fødebrev når du kommer inn? Hva om de ikke har tid til å lese ditt fødebrev? Men faktisk prioriterer å bruke tid med deg? Anonymkode: f6a81...f33 Håper ikke de satt og leste brev da jeg var alene inne på rommet med 7cm! Anonymkode: c0b52...fef 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #13 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Snakker ikke folk sammen lenger? Ikke for å være ufin, men jordmødre springer så det holder og så skal de også lese fødebrev når du kommer inn? Hva om de ikke har tid til å lese ditt fødebrev? Men faktisk prioriterer å bruke tid med deg? Anonymkode: f6a81...f33 Hvorfor sier jordmødre spesifikt at man bør skrive fødebrev da, hvis det er så jævla for mye forlangt å tro at de leser det? Anonymkode: 1614d...db8 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #14 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor sier jordmødre spesifikt at man bør skrive fødebrev da, hvis det er så jævla for mye forlangt å tro at de leser det? Anonymkode: 1614d...db8 Aner ikke. Må være noe sært og nytt og en jordmor som prøver være moderne, aner ikke. Tror de fleste på føden heller setter pris på å snakke med den fødende, du kan aldri på forhånd vite hvordan fødselen blir så vanskelig å planlegge i et brev. Kan tenke meg de egentlig synes sånne brev er tåpelige , helt ærlig. Anonymkode: 672e9...a31 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #15 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Aner ikke. Må være noe sært og nytt og en jordmor som prøver være moderne, aner ikke. Tror de fleste på føden heller setter pris på å snakke med den fødende, du kan aldri på forhånd vite hvordan fødselen blir så vanskelig å planlegge i et brev. Kan tenke meg de egentlig synes sånne brev er tåpelige , helt ærlig. Anonymkode: 672e9...a31 Ikke alltid den fødende er tilsnakkendes... men de fleste har vel med seg en støtteperson som forhåpentligvis er informert om hva ønskene er. Anonymkode: 1614d...db8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #16 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Snakker ikke folk sammen lenger? Ikke for å være ufin, men jordmødre springer så det holder og så skal de også lese fødebrev når du kommer inn? Hva om de ikke har tid til å lese ditt fødebrev? Men faktisk prioriterer å bruke tid med deg? Anonymkode: f6a81...f33 Fordi 1. mange går av og på vakt mens du ligger der, fint om alle får riktig informasjon med en gang. Da er det enkelt å gå gjennom en liste. 2. mange pasienter har problematikk de syns er vanskelig å gi beskjed om. F eks tidligere overgrep, mishandling, angst, sykdommer. Veldig dumt å måtte gå gjennom det igjen og igjen til alle som kommer inn på rommet. For noen er selve fødselen ille nok, om de ikke attpå til må sitte å fortelle om tidligere vonde og traumatiske opplevelser til alle som skal hjelpe til. Anonymkode: ce1d6...a56 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #17 Skrevet 8. juli 2023 Jeg ble anbefalt å skrive med første, skrev noe slikt som at jeg ikke ikke ønsket smertelindring så fremt at de ikke anbefalte det, at jeg stolte på deres avgjørelser som helsepersonell. At jeg ønsket å bade. Skrev også at jeg ønsket barnet på bart bryst og at far kuttet navlestrengen, samt at det ble ventet til navlestrengen sluttet å pulsere. Ble ikke helt slik som tenkte, ble epidural på 7 cm, ble stuck det i 7 timer og ble deretter hastesnitt pga stresset barn. Barn intensiv på barnet med lav saturasjon og overvåkning på meg. Jeg skrev på eget initiativ på andremann. Da visste vi at vi ventet et sykt barn og handlet mest om det. Da gikk alt slik jeg tenkte, barne noe kjappere. En medisinstudent var også med i hele den aktive fødselen, fin og støttende. Anonymkode: 08083...e6c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #18 Skrevet 8. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Snakker ikke folk sammen lenger? Ikke for å være ufin, men jordmødre springer så det holder og så skal de også lese fødebrev når du kommer inn? Hva om de ikke har tid til å lese ditt fødebrev? Men faktisk prioriterer å bruke tid med deg? Anonymkode: f6a81...f33 Hvorfor er det alltid noen som er imot fødebrev? Min jordmor på HS som hadde jobbet mange år på sykehus anbefalte det og hjalp meg å skrive. De spurte om det da jeg kom på føden også. Det er ikke snakk om en stil men en kortfattet liste. Så er det noen som gjør mer ut av det enn andre da men i utgangspunktet er det bare en kort liste med litt info som de kjapt kan sette seg inn i heller enn å forsøke å snakke med en som kanskje er smertepåvirket og ikke helt med. Egentlig burde man jo hatt samtale på sykehuset før fødsel så ting kunne stått i journalen men det har de jo ikke tid til. Anonymkode: ebfc0...33b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #19 Skrevet 8. juli 2023 Jeg skrev aldri noe fødebrev. Syns det er en fjollete greie. Jeg sa ifra om at jeg ville snakkes til som en normalt oppegående person hele veien og at jeg ville ha epidural. Ingen fødsel kan planlegges. Det er bare å stå i det og la kroppen jobbe. Driver man og planlegger masse blir man bare skuffa. Anonymkode: 56bb7...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #20 Skrevet 8. juli 2023 Skrev aldri fødebrev, men mannen min sa det til dem direkte når vi kom dit: - Helst smertelindring - Studenter ok Anonymkode: 9bf80...d2c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå