Gå til innhold

Venninne som svarer meg frekt plutselig. Hvordan sette henne på plass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne jeg har kjent i over 20 år (vi er 40+) har plutselig forandret seg helt og blitt veldig frekk mot meg. Hun har alltid vært så søt og grei men ikke nå lenger. F.eks var jeg på jobbtur i Sør-Frankrike for litt siden og sendte en snap av det, da svarte hun "gjør du seriøst noe annet enn å dra på events og drikke vin? Jobber du ikke?" Jeg ble så satt ut. Jo litt av jobben er å dra på events, men det er mye networking, møter og rapporter også. Jeg har kanskje 5-8 sånne turer i løpet av et år.

I går så sa jeg at jeg skulle ønske jeg hadde råd til shopping, men det må vente. Da svarte hun "hvis du ikke reiste s mye og pusset opp hele tiden kanskje du ville hatt råd da vet du! Du gjør jo ikke annet!" Altså, jeg er fullstendig klar over at jeg har valgt å reise litt i sommer, men det har jo hun uansett ikke noe med. Hun klager også over at hun er ensom, men hvis jeg foreslår noe så svarer hun ofte "nei det gidder jeg ikke." Vet hun sliter med jobbsøking da hun er ekstremt sjenert, men hvorfor skal det gå ut over meg? 

Er masse andre eksempler og, hun har bare blitt utrolig frekk. Vi var på cafe med en annen venninne her om dagen som spurte denne frekke venninna: "Hvordan går det med deg da?" "Jeg har ingenting å si" var svaret da. Jeg blir så satt ut av denne oppførselen, men nå har jeg lyst å sette henne på plass. Går ikke an å oppføre seg sånn. Hvordan takle sånne folk? Bare ghoste? Syns jo ghosting er slemt, men hun forsvinner jo selv i lange perioder fordi hun er sur for noe. Er liksom det, hun er konstant bare sur og grinete. 

Anonymkode: 94c0e...422

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lett å være i hennes situasjon skjønner du. Ho har vel gått litt lei av at du tar mange turer i forbindelse med jobben, men tenk deg at en aldri får reist noen steder. Hvordan ville du reagert på andre  da?  

Det er vondt. Føler med venninna di. 

• Liker 8
Skrevet

Spør henne direkte, og siter det du sier her.

Spør hva det er som foregår. 

• Liker 2
Skrevet
tussi680 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lett å være i hennes situasjon skjønner du. Ho har vel gått litt lei av at du tar mange turer i forbindelse med jobben, men tenk deg at en aldri får reist noen steder. Hvordan ville du reagert på andre  da?  

Ehm….?

Skal man skjelle ut alle rundt seg som respons? 

Det funker ikke. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Føler fortsatt med venninna. :nikke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en dårlig kombo av kjipe omstendigheter i livet og startende menopause. 

Anonymkode: 9c2b5...468

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å møt henne for en periode, ikke send bilder til henne. Kommer hun likevel gjennom med en frekk kommentar så bare overse. Jeg har også en venninne som oppførselmessig kan ligne litt på din. Det var mange år hvor jeg ofte var lei meg fordi hun var sur på meg for noe, men til slutt gikk jeg lei. Nå bryr jeg meg ikke lenger og hun får bare være. Hun blir sur for bagateller og man får ikke vite hvorfor hun er sur før hun har kommet over det og er blid igjen. Nå kan jeg gå lange perioder uten engang å vite at hun er dritsur på meg for et eller annet 😂😂😂😂😂😂

Og får jeg høre jun er sur så sier jeg bare "åja"

Anonymkode: 329e8...606

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som at hun ikke har det så bra. Er hun deprimert? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (2 minutter siden):

Det forstår jeg, men hvorfor ikke snakke med meg om det? Dessuten reiser hun jo selv nå, til et ekstremt dyrt sted i Italia selv om hun egentlig er blakk. OG hun brukte 3000 kr på frisør, og klager på at hun knapt har penger til mat. Da har hun lite å utsette på andres økonomi mener jeg. 

Når det gjelder jobbsøking så har hun holdt på i 2 år uten å få noe. Hun er ekstremt sjenert og på jobbintervju kan hun finne på å si "Jeg vet ikke hva jeg skal si, er så sjenert." Så hun ødelegger for seg selv. En bekjent av meg kunne tilby henne jobb på sykehjem, men det var ekkelt sa hun. Så når hun ikke deler noe om hvordan hun har det en gang, så er det vanskelig for meg. Alt jeg gjør eller sier er feil, og hun er faktisk rett ut slem ganske ofte. Er flere som reagerer på det, ikke bare jeg. Vi har også en annen venninne som er ganske rik, men veldig jordnær. Hun har alt av hytte, bil osv. Hun får også masse stikk om pappas lille rike pike, og at det må være digg at pappa betaler alt. Det er ikke trivelig oppførsel rett og slett. Hun har ALDRI vært sånn før, da hun jobbet fullt. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vanskelig å forstå deg. Du mener at venninna di er frekk fordi hun påpeker at du hadde hatt råd til shopping om du ikke brulte pengene på andre ting? Høres ut som at du har livet på stell og at venninna di sliter litt. Kanskje du heller skal prøve å få henne til å åpne seg or deg og få snakket ut. 

Godt mulig venninna di sliter og har det tungt.

Også mulig at hun bare er lei av din bullshit. Høres litt ut som at hun dom bare har vært søt og snill har latt deg overkjøre henne litt. Kanskje hun ikke gidder høre deg klage over ting du ikke trenger å klage på.

Om du angriper så får du garantert ett angrep tilbake. Prøv å forstå først

Anonymkode: 3ef20...9fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Snuppiluppi84 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det, men når hun ikke er åpen om hva hun sliter med så er det vanskelig for meg å være forståelsesfull. Jeg tilbød meg å spandere middag på henne her i vinter, bare på et enkelt asiatisk sted her i Oslo. "Jeg trenger ikke din jævla veldedighet" var svaret hun kom med da. Inviterer jeg henne på middag hos meg er svaret "Jeg gidder ikke dra dit". Men det klages ofte på hvor ensom hun er og at ingen tar initiativ til noe med henne. Ehm, jeg gjør jo det stadig vekk men 0 respons. Tror jeg skal holde meg unna litt så får hun bare holde på. Er flere som har tatt avstand og det er jo synd, men dårlig råd/mangel på jobb er ikke noe frikort til dårlig oppførsel. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det vanskelig å forstå deg. Du mener at venninna di er frekk fordi hun påpeker at du hadde hatt råd til shopping om du ikke brulte pengene på andre ting? Høres ut som at du har livet på stell og at venninna di sliter litt. Kanskje du heller skal prøve å få henne til å åpne seg or deg og få snakket ut. 

Godt mulig venninna di sliter og har det tungt.

Også mulig at hun bare er lei av din bullshit. Høres litt ut som at hun dom bare har vært søt og snill har latt deg overkjøre henne litt. Kanskje hun ikke gidder høre deg klage over ting du ikke trenger å klage på.

Om du angriper så får du garantert ett angrep tilbake. Prøv å forstå først

Anonymkode: 3ef20...9fa

Signerer denne, møt henne med og ha forståelse. Eller ta pause fra hverandre.... vet ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke «sette henne på plass». Du bør vise omsorg og forståelse, samtidig som du forklarer henne hvordan oppførselen hennes påvirker deg. 

Feks: «Jeg skjønner du har det kjipt akkurat nå. Det er tungt å gå så lenge uten å få napp på en jobb. Jeg vil gjerne prøve å støtte deg i den her perioden. Men når du skriver sånne meldinger til meg blir jeg lei meg. Jeg har jo lyst til å være glad for de tingene jeg har i livet mitt. Jeg gjør det ikke for å såre deg. Så når du skriver sånn føler jeg at det blir en avstand mellom oss og jeg får lyst til å trekke meg unna. Kan vi kanskje finne en bedre måte å snakke sammen på?»

Anonymkode: b2ef5...59d

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En venninne jeg har kjent i over 20 år (vi er 40+) har plutselig forandret seg helt og blitt veldig frekk mot meg. Hun har alltid vært så søt og grei men ikke nå lenger. F.eks var jeg på jobbtur i Sør-Frankrike for litt siden og sendte en snap av det, da svarte hun "gjør du seriøst noe annet enn å dra på events og drikke vin? Jobber du ikke?" Jeg ble så satt ut. Jo litt av jobben er å dra på events, men det er mye networking, møter og rapporter også. Jeg har kanskje 5-8 sånne turer i løpet av et år.

I går så sa jeg at jeg skulle ønske jeg hadde råd til shopping, men det må vente. Da svarte hun "hvis du ikke reiste s mye og pusset opp hele tiden kanskje du ville hatt råd da vet du! Du gjør jo ikke annet!" Altså, jeg er fullstendig klar over at jeg har valgt å reise litt i sommer, men det har jo hun uansett ikke noe med. Hun klager også over at hun er ensom, men hvis jeg foreslår noe så svarer hun ofte "nei det gidder jeg ikke." Vet hun sliter med jobbsøking da hun er ekstremt sjenert, men hvorfor skal det gå ut over meg? 

Er masse andre eksempler og, hun har bare blitt utrolig frekk. Vi var på cafe med en annen venninne her om dagen som spurte denne frekke venninna: "Hvordan går det med deg da?" "Jeg har ingenting å si" var svaret da. Jeg blir så satt ut av denne oppførselen, men nå har jeg lyst å sette henne på plass. Går ikke an å oppføre seg sånn. Hvordan takle sånne folk? Bare ghoste? Syns jo ghosting er slemt, men hun forsvinner jo selv i lange perioder fordi hun er sur for noe. Er liksom det, hun er konstant bare sur og grinete. 

Virker jo litt som at du er en person som skal vise å fortelle alt du skal så om det er oppussing, turer osv. Virker ikke som om du har så mye forståelse for at andre ikke har det så lett. Altså jeg reiser, men jeg sitter ikke flasher at jeg har råd til det til folk som jeg vet ikke har råd til det. Virker som det er et bevist valg fra din side. Hun var jo bare ærlig.  Du har jo råd til det bare du hadde prioritert annerledes. Ellers så synes jeg ikke at det du skriver at hun har sagt er noe frekt. 

Anonymkode: 5b62b...0d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Snuppiluppi84 skrev (2 minutter siden):

Tenkte jeg også. Tung og evt.bitter. Da er det lett at de nærmeste rundt seg blir en søppelkasse for bitterheten. Frustrasjon, misunnelse osv.

Dummeste du kan gjøre er å være frekk på samme måte tilbake, hvis du ikke føler et ekstremt sterkt behov for det da. Men da blir denne venninnen borte..

• Liker 2
Skrevet

Men altså...har virkelig denne venninna frikort på å være kjip og frekk mot ei som har drømmejobben? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang hun sier eller skriver noe frekt til deg, så svarer du: hva i alle dager der det som går av deg for tiden? Du svarer så frekt. Det er mitt valg om jeg vil gjøre x og y... 

Jeg tror det er hennes egen frustrasjon som går utover deg rett og slett.

Anonymkode: 721e9...6b6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres deprimert ut, samtidig som du er litt tonedøv som klager over dårlig økonomi til en arbeidsledig person.. 

Anonymkode: 6eea8...a12

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Litt sånn som min venninne. Hun spurte om vi kunne dra på byen neste helg. Jeg sa nei pga at jeg jobber mye og vil være med familien i helgen. I går fylte en arbeidskollega 50 år, så vi dro ut etter jobb å spiste og drakk ett par glass vin. Vi var bare ute ett par timer.

På vei hjem fikk jeg melding venninne. Hun spurte om hva jeg holdt på med. Jeg svarte at jeg var på vei hjem etter middag ute. Fikk til svar: hjem så tidlig? Dere er dårlig på å drikke. Klarte familien din seg alene hjemme i kveld da? 

Jeg svarte bare ja. Og at vi er voksne folk som kan kose oss ned ett par glass vin og så dra hjem 

Anonymkode: c7660...463

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Neste gang hun sier eller skriver noe frekt til deg, så svarer du: hva i alle dager der det som går av deg for tiden? Du svarer så frekt. Det er mitt valg om jeg vil gjøre x og y... 

Jeg tror det er hennes egen frustrasjon som går utover deg rett og slett.

Anonymkode: 721e9...6b6

Dette! Langt bedre forslag enn det sitert under her. Dama er voksen, hun får lære å oppføre seg deretter

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du skal ikke «sette henne på plass». Du bør vise omsorg og forståelse, samtidig som du forklarer henne hvordan oppførselen hennes påvirker deg. 

Feks: «Jeg skjønner du har det kjipt akkurat nå. Det er tungt å gå så lenge uten å få napp på en jobb. Jeg vil gjerne prøve å støtte deg i den her perioden. Men når du skriver sånne meldinger til meg blir jeg lei meg. Jeg har jo lyst til å være glad for de tingene jeg har i livet mitt. Jeg gjør det ikke for å såre deg. Så når du skriver sånn føler jeg at det blir en avstand mellom oss og jeg får lyst til å trekke meg unna. Kan vi kanskje finne en bedre måte å snakke sammen på?»

Anonymkode: b2ef5...59d

Anonymkode: 225b8...6f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...