Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppdaget at jeg er gravid for første gang i livet, og ønsker masse tips fra andre som er/har vært gravide. Jeg kan absolutt ingenting om graviditet, føler meg helg blank. Har lest meg littt opp, men vet at det er mange andfe erfaringer der ute som ikke kan leses om. Alt fra oljer som reduserer sjansen for å få strekkmerker, til gode matforslag om man har dårlig matlyst, til alt annet. Tar i mot alle tips med en stor takk🙏🏼

Anonymkode: f2bba...6c4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan begynne med å si at det finnes ingen oljet eller kremer som minimerer sjansen for å få strekkmerker i hvert fall. Dessverre.

Anonymkode: 471d6...737

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte meg inn i en gravid side på nett og der var det mange tips.

Ellers må jeg si at jeg hadde lite endringer. Spiste vanlig sunn mat, tok i tillegg foliynsyre som er anbefalt i starten av svangerskap.

Sluttet å røyke og drikke alkohol.

Anonymkode: 1b543...f5b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! ❤️

Strekkmerker er genetisk og ingen forskning viser at olje/fuktighetskrem reduserer sjansen for strekkmerker. Desverre. Når det er sagt så skader det jo ikke å smøre seg med en fet fuktighetskrem 😊 

Spis normalt sunt om du klarer det gjennom svangerskapet. Om du blir plaget av kvalme og får dårlig matlyst, så spiser du det du klarer. Viktig å få i seg noe næring. Mange synes tørre kjeks på sengekanten før man står opp holder kvalmen i sjakk (jeg syntes ikke det hjalp). Om du blir veldig plaget kan du få kvalmestillende på resept (det måtte jeg ha). 

Vær fysisk aktiv om du er i form til det. 

Det er visse matvarer man skal begrense inntak av og noe man skal holde seg helt unna når man er gravid. Forhold deg til troverdige kilder, det gjelder egentlig alt.  (https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/)

Tar du folat?  https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/folat-og-graviditet/

Når magen blir større opplever mange halsbrann. Love hearts kan hjelpe. Jeg hadde god effekt av Gaviscon (tror man får det reseptfritt på apoteket). 

Når det gjelder babyklær og utsyr finner man massevis av fint brukt på finn, Tise, marketplace. Dette gjelder spesielt i de minste størrelsene. Det frarådes å kjøpe brukte bilstoler (man vet ikke hvordan de er håndtert eller oppbevart, om det er skader på det osv). Kjøp heller ikke madrass brukt, det er frarådet (https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/sorg-for-at-babyens-seng-er-trygg/).

Vil anbefale deg å sjekke ut forumet på Babyverden. Synes det er et mye snillere forum enn kvinneguiden 😅 Der er også termingrupper så du kan snakke med de som er ca like langt på vei som deg.

Anonymkode: 67b0d...72e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har oppdaget at jeg er gravid for første gang i livet, og ønsker masse tips fra andre som er/har vært gravide. Jeg kan absolutt ingenting om graviditet, føler meg helg blank. Har lest meg littt opp, men vet at det er mange andfe erfaringer der ute som ikke kan leses om. Alt fra oljer som reduserer sjansen for å få strekkmerker, til gode matforslag om man har dårlig matlyst, til alt annet. Tar i mot alle tips med en stor takk🙏🏼

Gratulerer med graviditeten!

Ta kontakt med jordmortjenesten i din kommune, oppgi at du er gravid og hvor mange uker/forventet termindato (du finner terminkalkulator på nett).
Du vil deretter få tilsendt oppdatert informasjon som sendes alle nygravide. 

Allerede nå bør du ta folatsyre, om du ikke tar multivitamintabletter daglig. Det er nulltoleranse for alkohol og røyk, og vær forsiktig med koffein. 
Angående strekkmerker så er dette i hovedsak genetisk, i tillegg til at det avhenger av hvor stor du blir. De vil uansett blekne med tiden. Mine er knapt synlige.

Ta vare på deg selv, sov når du trenger det, vær i aktivitet, spis sunt og unngå stress!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forlat kvinneguiden og øag deg bruker på babyverden er mity beste tips. 

Du kan spise salami. 
Du kan spise sushi. 
Du kan drikke kaffe. 

Husk kostholdsråd for gravide varierer fra land til land. Alle har en formening om hva som er farlig. Selv om det kanskje ikke har rot i virkeligheten. I Japan anbefales sushi og på Jamaica anbefales hasj. 

Anonymkode: 48fbc...152

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan spise salami. 
Du kan spise sushi. 
Du kan drikke kaffe. 

Husk kostholdsråd for gravide varierer fra land til land. Alle har en formening om hva som er farlig. Selv om det kanskje ikke har rot i virkeligheten. I Japan anbefales sushi og på Jamaica anbefales hasj. 

Heldigvis så bor vi i Norge, og burde dermed følge våre helsemyndigheter.

Anonymkode: d1f08...b91

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis babyen griner og griner og du mistenker kollikk kan du prøve å holde den sånn.

Screenshot_20230622_194250_Google.jpg

Anonymkode: 55f52...b1c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hot tips: gjør knipeøvelser :) Både før og etter fødsel. 

Anonymkode: e977b...319

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan spise salami
Du kan spise sushi. 
Du kan drikke kaffe. 

Nei

Anonymkode: 56e8a...9e1

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i termingruppe på Facebook! Masse medlemmer i samme båt som hat kommet like langt, egen snapgruppe osv. Fått massevis av tips og råd derfra🤗😊

Anonymkode: 5fbdf...953

AnonymBruker
Skrevet

... og ta folat hvis du ikke allerede gjør det😊 Gratulerer forresten!❤️

AnonymBruker
Skrevet

ingefær var min beste venn under ekstrem svangerskapskvalme med oppkast hver dag - og pepperkaker, tro det eller ei.. :P

Anonymkode: acd7f...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Lev helt som normalt. Mangler du matlyst, så klarer du kjenne selv hva som eventuelt går ned. Graviditet går helt av seg selv og er ikke noe hokkus pokkus, og dukker det opp problemer så har du en jordmor å kontakte.

Anonymkode: aae96...af0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Meld deg inn i termingruppe på Facebook! Masse medlemmer i samme båt som hat kommet like langt, egen snapgruppe osv. Fått massevis av tips og råd derfra🤗😊

Men husk at her kan man fort bli avslørt av andre som forteller det før du er klar selv. Mange som har opplevd det. 

Anonymkode: f0d60...214

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ingefær var min beste venn under ekstrem svangerskapskvalme med oppkast hver dag - og pepperkaker, tro det eller ei.. :P

Siden det er en tråd for newbies med råd, så legger jeg til et lite notis til de som ikke vet, at man skal ikke spise så mye ingefær i graviditeten: https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#:~:text=Gravide og kvinner som planlegger,gi økt risiko for abort.

Anonymkode: 2c310...4cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville holdt meg unna ingefær, fikk beskjed om at både ingefær, kanel og hvitløk er abortfremkallende (i store mengder)

Anonymkode: 4d028...b1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slenger meg på knipeøvelser😅 og sett deg inn i amming, om du tenker å gjøre det, og evt. morsmelkerstatning om du heller vil det (kan være lurt å ha en backup). Du kommer til å få mye info på sykehuset også, men det er ofte på dag 3 når melken kommer inn og du blir skrevet ut av problemene kan starte😅 og sett deg inn i våkenvinduene til de ulike aldrene :) når de er nyfødte skal de bare være våken typ en time av gangen 😛 det var det ingen som fortalte meg, jeg trodde babyer sovnet når de var trøtte og endte opp med en overstimulert unge som var våken 6 timer i strekk🫠 trodde det var kolikk helt til vi fikk teken på dette

Anonymkode: f138e...9e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 9.12):

Graviditetsjournalen (Spiral) En dag for dag-guide til et lykkelig og sunt svangerskap A. Christine Harris

Tipser om denne!!

Pluss kjøp gravidmedisiner.

Anonymkode: d6427...1b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville holdt meg unna ingefær, fikk beskjed om at både ingefær, kanel og hvitløk er abortfremkallende (i store mengder)

Anonymkode: 4d028...b1d

Står at gravide fint kan bruke feks te. Shots er ikke anbefalt.  

Vi snakker store mengder her, normal bruk er helt uproblematisk og hjelper mange som sliter med kvalme. 

Anonymkode: af9ad...113

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...