Gå til innhold

Hvordan tror du fremtidens pensjon blir? Når tror du vi kan gå av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

selv tror jeg vi som er i 30-årene i dag kan jobbe til vi blir 75 år. Om ikke muligens 77. Vi blir stadig flere eldre som leve lenge og mange med god helse også. Jeg tror vi kommer til å skatte mer av pensjonen enn det som blir gjort i dag. Jeg tror også de kommer til å heve taket for minstepensjon/opptjeningstid vesentlig høyere enn i dag.

Dette kan bli interessant, for jeg har et mål om å jobbe deltid av fra 50-årene, så sparer kraftig til det nå. Spent på hvordan fremtidens pensjonsreform blir og når det blir lagt frem en plan

Anonymkode: 14851...f8e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker vi kan gå av i 70-årene en gang

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper staten har stuslet bort det meste av pensjonen vår når den tid kommer. 

Anonymkode: ba2d8...de3

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det har de garantert ikke gjort. Heldigvis er det strenge regler for oljefondet vårt.

AnonymBruker
Skrevet

Kalkulatorer viser at jeg kan gå av ved 70, til en elendig lønn sett mot hva jeg har i dag.

Så her spares det jevnt til pensjon. Slik at vi både kan få noen gode år, samt ha råd til å reise og leve bra. 

Anonymkode: 1faad...878

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du kan gå av vil i stor grad påvirkes av hvor mye du har spart selv.

Anonymkode: 66c9c...145

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

selv tror jeg vi som er i 30-årene i dag kan jobbe til vi blir 75 år. Om ikke muligens 77. Vi blir stadig flere eldre som leve lenge og mange med god helse også. Jeg tror vi kommer til å skatte mer av pensjonen enn det som blir gjort i dag. Jeg tror også de kommer til å heve taket for minstepensjon/opptjeningstid vesentlig høyere enn i dag.

Dette kan bli interessant, for jeg har et mål om å jobbe deltid av fra 50-årene, så sparer kraftig til det nå. Spent på hvordan fremtidens pensjonsreform blir og når det blir lagt frem en plan

Hvilken glasskule ser du i når du kan spå framtiden 30-40 år fram i tid ? 

I hvilke   jobber  kan forvente å "holde ut" til du blir 70 -75 år ?

Mener du at din genrasjon er så mye sprekere, og mer  effektive en de som idag en pensjonister.?

Hvordan ser du for deg at arbeidslivet vil sjå ut de neste 30-40 årene samanlignet med idag ? 

Hvordan ser du for deg at din helse er blitt når du er fylt 60-70 år samanlignet med  idag ?

Legg ein endring av kroneverdien for  30-40 årene samanlignet med idag  vil 1 million idag ha liten verdi på pensjonskontoen din om 30-40 år.

Det å kunne få   "stå opp om morgenen" og ha en trygg  jobb å gå til   hvor ein trivest sosialt blandt arbeidskolegaer, og eit nettverk av venner, og en lønn noenlunde komfortabelt med er viktig.  Skulle ønske at  dette  "jaget  økt matriell levestanderd" og det handler "kun om penger" kan endres.  

Vel, nå er eg selv forlengst blitt pensjonist, og har vert det noen år allerede og vet litt om hva ditt spørsmål handler om. Synd det ikkje er flere pensjonister på KG, og vinklingen i mange av  trådene på KG  hadde fått en ny giv. De høye fødseltallene  fra 50-60 er det som  ligg til grunn for eldrebølgen, og den vil flate ut når den genrasjonen er borte. Det ikkje slik at de fleste eldre lever lenger idag en tidligere.

Revlusjonen kom til norge med oljealderen, og det har vert en lønnsfest som dei fleste har fått tatt del, og  som  mange ikkje hadde sett føre seg  for   60 -70 år sidan. Nordmenn flest har levd på en "forgylt gren" samanlignet med mange andre land rundt oss. Ingen hadde forestilt seg at det igjenn skulle bli krig i europa etter 75 år år m/ fred, men det har såvist  ikkje manglet på advarsler fra den genrasjonen som opplevde krigsårene.

Mange av mine arbeidskolegaer, venner såg fremtil pensjonsalderen, men fekk desv. aldri oppleve noe av den, og fekk ein tidleg død. 

Mange organiserer idag livet sitt matrielt sett som om de forventer å bli minst 100 år, og er ikkje forbredt på at det kan ligge noen uforutsette snubletråder foran dem.

Anonymkode: cae09...2f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg forventer bare en symbolsk sum fra staten. Sparer så jeg skal klare meg på innskuddspensjonen fra arbeidsgiver og egen oppsparing. Når jeg da kan gå av er helt i det blå. Antakeligvis seinest mulig.

Endret av Bovina sancta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer mye og investerer  for å gå av når jeg føler det er rett for meg. Jeg jobber med døden og ser alt for ofte eldre som hadde gledet seg til å gå av med pensjon men fikk aldri oppleve det. Så jeg har ingen planer om å jobbe lenger enn jeg føler på det da. Jeg kan heller hjelpe litt til men fritid skal jeg ha mye av. Livet er alt for kort til å ikke gjøre som man vill. 

Anonymkode: 31c43...44b

AnonymBruker
Skrevet

Spoiler: det blir ingen pensjon til oss 30-åringer. Det fylles på med for få barn, så det blir etterhvert en stor andel eldre ift. yngre.

Anonymkode: f1bd2...227

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Folk med denne innstillingen er ofte de samme geniene som ikke forstår hvorfor vi ikke kan bruke mere oljepenger.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken glasskule ser du i når du kan spå framtiden 30-40 år fram i tid ? 

I hvilke   jobber  kan forvente å "holde ut" til du blir 70 -75 år ?

Mener du at din genrasjon er så mye sprekere, og mer  effektive en de som idag en pensjonister.?

Hvordan ser du for deg at arbeidslivet vil sjå ut de neste 30-40 årene samanlignet med idag ? 

Hvordan ser du for deg at din helse er blitt når du er fylt 60-70 år samanlignet med  idag ?

Legg ein endring av kroneverdien for  30-40 årene samanlignet med idag  vil 1 million idag ha liten verdi på pensjonskontoen din om 30-40 år.

Det å kunne få   "stå opp om morgenen" og ha en trygg  jobb å gå til   hvor ein trivest sosialt blandt arbeidskolegaer, og eit nettverk av venner, og en lønn noenlunde komfortabelt med er viktig.  Skulle ønske at  dette  "jaget  økt matriell levestanderd" og det handler "kun om penger" kan endres.  

Vel, nå er eg selv forlengst blitt pensjonist, og har vert det noen år allerede og vet litt om hva ditt spørsmål handler om. Synd det ikkje er flere pensjonister på KG, og vinklingen i mange av  trådene på KG  hadde fått en ny giv. De høye fødseltallene  fra 50-60 er det som  ligg til grunn for eldrebølgen, og den vil flate ut når den genrasjonen er borte. Det ikkje slik at de fleste eldre lever lenger idag en tidligere.

Revlusjonen kom til norge med oljealderen, og det har vert en lønnsfest som dei fleste har fått tatt del, og  som  mange ikkje hadde sett føre seg  for   60 -70 år sidan. Nordmenn flest har levd på en "forgylt gren" samanlignet med mange andre land rundt oss. Ingen hadde forestilt seg at det igjenn skulle bli krig i europa etter 75 år år m/ fred, men det har såvist  ikkje manglet på advarsler fra den genrasjonen som opplevde krigsårene.

Mange av mine arbeidskolegaer, venner såg fremtil pensjonsalderen, men fekk desv. aldri oppleve noe av den, og fekk ein tidleg død. 

Mange organiserer idag livet sitt matrielt sett som om de forventer å bli minst 100 år, og er ikkje forbredt på at det kan ligge noen uforutsette snubletråder foran dem.

Jeg kjenner 6 pensjonister over 70 år som står i full jobb, og det er på sjøen, på kontor (økonomi/regnskap) og rettsvesenet/ jurist. De  har alle god helse. Nå er jo ikke god helse garantert, eller at alle lever så lenge, men vi blir eldre og eldre, og det er dyrt for staten å betale pensjon i lenger tid enn tidligere. Dessuten reiser vi mer, utdanner oss lenger så vi tjener opp til mindre pensjon. 

Jeg er født 83. Forventer deltid fra 72 og pensjon fra 75. 

Ja jeg kan dø imorgen men jeg må jo planlegge for et lenger liv. 

Anonymkode: d2ba5...cb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av 40 årene og har akkurat solgt firmaet mitt. Har derfor blitt helt gjeldfri, har fond hvor det står 36 millioner pr. Dags dato, i tillegg har jeg en eurokonto hvor jeg har 903589 EUR. Jeg har også en meget god pensjon via arbeidsgiver (som da har vært meg selv i mange år) da jeg har hatt maks pensjonssparing for mine ansatte siden pensjonssparing ble pålagt private arbeidsgivere. Slik det ser ut nå vil jeg få utbetalt 983890 kr i pensjon hvert år (fra staten og pensjon fra privat arbeidsgiver) hvis jeg går av når jeg blir 67. Jeg har nå fått ny jobb med god betaling, men mye mindre press og stress så 18 år til i arbeidslivet bør gå greit hvis jeg holder meg frisk.

Anonymkode: d1f52...61b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er i slutten av 40 årene og har akkurat solgt firmaet mitt. Har derfor blitt helt gjeldfri, har fond hvor det står 36 millioner pr. Dags dato, i tillegg har jeg en eurokonto hvor jeg har 903589 EUR. Jeg har også en meget god pensjon via arbeidsgiver (som da har vært meg selv i mange år) da jeg har hatt maks pensjonssparing for mine ansatte siden pensjonssparing ble pålagt private arbeidsgivere. Slik det ser ut nå vil jeg få utbetalt 983890 kr i pensjon hvert år (fra staten og pensjon fra privat arbeidsgiver) hvis jeg går av når jeg blir 67. Jeg har nå fått ny jobb med god betaling, men mye mindre press og stress så 18 år til i arbeidslivet bør gå greit hvis jeg holder meg frisk.

Anonymkode: d1f52...61b

Hvis dette er sant, så post et bilde av din fondskonto da :fnise:

Anonymkode: 73453...792

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Spoiler: det blir ingen pensjon til oss 30-åringer. Det fylles på med for få barn, så det blir etterhvert en stor andel eldre ift. yngre.

Anonymkode: f1bd2...227

Signerer denne. Det fødes alt for få norske barn og en altfor stor andel av innvandrerne setter bare sugerørene sine i NAV-kassa. Vi som er født i 1970 og senere må i langt større grad ta ansvar for egen alderdom enn de som går av med gullpensjon nå i en alder av 62-63 år. En kollega av meg går av med pensjon nå i en alder av 62 år; hun kommer til å få ut 2000 kroner mindre enn hun gjør nå i full jobb, og hun kan jobbe så mye hun vil i tillegg til pensjonsutbetalingen.......... 🤮

Anonymkode: 14456...9e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 nå. Vi leier ut et hus som er ferdig nedbetalt om 15 år. Da får vi inn i dagens verdi 15 000kr rett i lomma hver måned. Da er også huset vi selv bor i nedbetalt. De to eldste har nok flyttet ut, men minsteguten bor fortsatt hjemme i 4-5 år til muligens. Vi kan ved behov leie ut sokkel- leilighet i huset vi bor i. Når vi er 60 så er det ikke mange utgiftene vi har..La inn nå på sifo. En mann og kvinne på 61-65 år har ca 25 000 i utgifter/ mnd. Så i teorien, så kan vi gå av med pensjon når alle barna har flyttet og og kun leve av leieinntekter. Men, livet kommer til å skje, så umulig å vite

Anonymkode: a6f7b...d1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det har de garantert ikke gjort. Heldigvis er det strenge regler for oljefondet vårt.

Såpass, tror du?

Fremskrivingen av oljefondet tilsier at det ikke engang dekker forpliktelsene staten har påtatt seg overfor innvandrerbefolkningen.

Det er ikke så store fondet skjønner du. Bare valutatap alene kan halvere fondet over natta med vedvarende politisk styring som i dag.

Og landet går med småpene 500 milliarder i underskudd hvert år. De pengene må jo tas fra et sted, og trykking av nye ser vi resultatene av i dag - dyrtiden, som polikerne kaller den for å liksom distansere seg fra at ansvaret for den utelukkende er det politiske vanstyret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er 40 nå. Vi leier ut et hus som er ferdig nedbetalt om 15 år. Da får vi inn i dagens verdi 15 000kr rett i lomma hver måned. Da er også huset vi selv bor i nedbetalt. De to eldste har nok flyttet ut, men minsteguten bor fortsatt hjemme i 4-5 år til muligens. Vi kan ved behov leie ut sokkel- leilighet i huset vi bor i. Når vi er 60 så er det ikke mange utgiftene vi har..La inn nå på sifo. En mann og kvinne på 61-65 år har ca 25 000 i utgifter/ mnd. Så i teorien, så kan vi gå av med pensjon når alle barna har flyttet og og kun leve av leieinntekter. Men, livet kommer til å skje, så umulig å vite

Anonymkode: a6f7b...d1d

Dere må  ta høyde for at det snart  blir innført  skatt på utleie i egen bolig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Signerer denne. Det fødes alt for få norske barn og en altfor stor andel av innvandrerne setter bare sugerørene sine i NAV-kassa. Vi som er født i 1970 og senere må i langt større grad ta ansvar for egen alderdom enn de som går av med gullpensjon nå i en alder av 62-63 år. En kollega av meg går av med pensjon nå i en alder av 62 år; hun kommer til å få ut 2000 kroner mindre enn hun gjør nå i full jobb, og hun kan jobbe så mye hun vil i tillegg til pensjonsutbetalingen.......... 🤮

Anonymkode: 14456...9e9

Hvor stor andel av pensjonistene idag har  såkalt gullpensjon. ?  

Har forlengst gått av med pensjon etter omlag 48 år som yrkesaktiv, og var heldig at eg  berget AFP èn, men mange  desv. mange som blir frarøvet den på målstreken .  Førtidspensjonering  v/ 62 år er ikkje en gavepakke , men  rettigheter ein må opparbeide seg igjennom mange år som yrkesaktiv. Det er idag blitt lukrativt  å  fortsette å jobbe uten avkorting i pensjonsutbetalingen. og truleg bare eit tidsspørsmål før denne ordning blir avviklet. 

Førtidspensjonering v/62 år var tiltenkt "sliterne  i samfunnet" skulle får anledning å slutte før fylte 67 år. Når mange nå  velger å  fortsette å jobbe til blir både 67 og 70 år så undergraver det hensikten med hele  førtidspensjonering v/ 62 år.

En stadig større andel av de yrkesaktive har idag plenty overskudd å jobbe etter fylte 67 år, og det  ligger til grunn for økning av pensjonsalderen. NHO ønsker å fase ut  hele  førtidspensjonsordningen , og heller nytte uføretrygd som eit virkemiddel overfor dem som må slutte i jobb av helsemessige årsaker før fylte 67 år.

Pensjon er komplisert, og det er  viktig å oppdatere seg litt om viklårene for pensjon før ein bare slenger ut noen løse antagelser  om "gull pensjoner" o.s.v.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...