Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kloke KG-damer!

Jeg trenger deres råd, men vær så snill og ikke svar slik at jeg blir enda mer bekymret - det klarer jeg fint selv 😅

Jeg har en liten jente som nå om få dager bikker 11 mnd. Hun var liten ved fødsel, men har innen 10mndkontrollen triplet vekten. Ligger på 50persentilen, så har lagt fint på seg. 

Vi begynte med smaksprøver ved 4mnd alder, og hun var utrolig interessert. Derfra var alt bare en «drøm»; jeg kunne tilby så og si alt, og hun smakte. Har spist godt, og en typisk matdag kunne se slik ut:

Frokost: 1/2 - 1 most banan med litt peanøttsmør og grøtpulver, eventuelt skive.

Middag/lunsj: middagsporsjon, mellom 120-180 gram mat (veide en gang for å sammenligne med glass osv.)

Mellommåltid: banan, smoothie, forskjellig frukt osv. Ved 10 mnd alder også prøvd litt fullfett yoghurt. Hvis hun har virker sulten har hun også fått en skive.

Kvelds: God porsjon med hjemmelaget grøt.

Ammer i tillegg, rundt 3-4 ganger i døgnet, men etter hvor flate puppene virker tror jeg ikke det er så mye igjen inni der 😂 Hun tar forresten ikke flaske.

For noen uker tilbake, egentlig da hun bikket 10 mnd, kom fem nye tenner på to uker, i tillegg til halsbetennelse. Da var hun selvsagt ikke giret på mat, og jeg tenkte at det ville gå over….

Men guess what: det har ikke gått over. Nå lukker hun munnen uansett hva jeg har på skjeen, og til tider kan hun begynne å småsyte bare hun ser en skje. Hun har også hele tiden prøvd å gripe etter maten, så jeg har tatt hintet og tenkt det er på tide hun kan få spise maten selv (prøvde litt tidligere, men hun fikk det ikke til…). 

Nå klarer hun fint å føre maten til munnen. Kan ivrig putte det inn, for så å ta det ut, kline det utover brettet på Tripp Trappen, og så kaste det på gulvet. Har prøvd noen dager nå, og ja - jeg gir henne variert. Fra bananlapper, grøtlapper, skive med forskjellig pålegg, vår middagsmat, oppkuttet frukt, omelett. Listen er lang. Men ingenting vil gå ned. Prøver jeg å hjelpe til lukker hun munnen. Tar jeg fram skjeen lukker hun munnen.

Jeg viser selvsagt ingen uro foran henne, men dette går faktisk skikkelig innpå meg. Ja, hun har lagt fint på seg, men hun er samtidig ikke mer enn 8.5 kg, og jeg er så redd hun skal gå ned i vekt og at hun er sulten… 😭💔 Føler meg som en dårlig mor, og føler alle rundt meg har babyer som gafler i seg hvis de får mat lagt foran seg på bordet. 

Jeg er sikker på det er en periode, og at jeg bare må la henne få utforske denne maten før hun igjen begynner å spise. Kan jo ikke holde på å leve på luft og vann i evigheter 🙄😂

Har noen opplevd dette og lyst å dele erfaringer hvor det plutselig snudde? Og når? 
Hun kommer jo til å spise selv når hun begynner i bhg om to mnd, så jeg føler det er på tide at hun får utfolde seg fullt på dette. I tillegg gidder jeg ikke lenger bruke tid på å lage egen babymat hvis hun uansett ikke vil ha det som kommer på skjeen…

Håper noen har noen kloke råd og historier å dele ❤️

Anonymkode: 2eccd...6b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La hun få typ brød pinner ol, noe som hun kan holde i selv. Har du latt henne få holde skjeen selv? Blir grisete og lite mat. Men én god distraksjon iht spisenekt.

Du må nok prøve å gjøre mat spennende.  Og mulig ikke være helt oppi ungen når utforsker maten. Noen ganger finner de best ut av ting selv

Anonymkode: eb042...3f9

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min var litt sånn på samme alder, han ville absolutt ikke ha hjelp til å mates og det var mye gris, vi løste det med å la han ha en skje og spise selv samtidig som jeg ninja foret han med skje nr 2.

I tillegg ble han veldig fort lei av mat han tidligere var glad i så bare fortsett å variere med ulik mat, du er sikkert bare i en periode der de ikke legger på seg mye og dermed er appititten deretter

Skrevet

Min på 9 måneder har allerede begynt å nekte å bli matet. Så babymat er vi ferdig med og kanskje snart grøt og. 

Du nå bare la henne øve seg på å spise selv. Det tar litt tid før de får det til. 

Det som hun klarer å spise selv og som går ned her er: store hele jordbær, skorper fra brød, litt større brødbiter ned pålegg, skinke (den løvtynne), arme riddere i pinner, store biter av godt kokt grønnsaker, alt av fisk/fiskekaker, kyllingfilet i store biter (så lenge den ikke er ihjelstekt), pasta som er godt kokt, div babysnacks, bananlapper og mye mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

La hun få typ brød pinner ol, noe som hun kan holde i selv. Har du latt henne få holde skjeen selv? Blir grisete og lite mat. Men én god distraksjon iht spisenekt.

Du må nok prøve å gjøre mat spennende.  Og mulig ikke være helt oppi ungen når utforsker maten. Noen ganger finner de best ut av ting selv

Anonymkode: eb042...3f9

Takk for tips! Prøvde å gi henne skjeen idag, samtidig som jeg hadde en egen som jeg ga henne på. Fikk ned tre skjeer med grøt - så stopp 😂 Har ellers kun spist en remse med brødskive, en banan og en Lille Go-klemmepose med yoghurt/grøt. Har tidligere gitt ganske begrenset med slike klemmeposer, men nå tenker jeg fuck it og lar henne få. Mest for å roe meg selv med at hun i alle fall har fått i seg litt over én kalori😅

Takk for at du tok deg tid ❤️

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (10 timer siden):

Sønnen min var litt sånn på samme alder, han ville absolutt ikke ha hjelp til å mates og det var mye gris, vi løste det med å la han ha en skje og spise selv samtidig som jeg ninja foret han med skje nr 2.

I tillegg ble han veldig fort lei av mat han tidligere var glad i så bare fortsett å variere med ulik mat, du er sikkert bare i en periode der de ikke legger på seg mye og dermed er appititten deretter

Ååå, så godt å høre du har lignende erfaring😭 Kan jeg spørre deg om du husker hvor lenge det varte? Gikk du etter hvert over til at han fikk spise selv, og når gikk det i så fall over til SPISING og ikke kasting/leking/tull? 🫣 Får jo ikke i seg noe når hun skal prøve selv…

Prøvde tipset ditt idag med å la henne få ha litt på egen skje, i tillegg til at jeg også «ninjafôret» med en annen. Gikk ned ca 3 skjeer, så mer enn 0 og ikke noe grining i alle fall 😂 Skal fortsette å gi variert som du sier, men fytti grisen, dette er slitsomt…

Takk for at du tok deg tid til å svare ❤️

AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (10 timer siden):

Min på 9 måneder har allerede begynt å nekte å bli matet. Så babymat er vi ferdig med og kanskje snart grøt og. 

Du nå bare la henne øve seg på å spise selv. Det tar litt tid før de får det til. 

Det som hun klarer å spise selv og som går ned her er: store hele jordbær, skorper fra brød, litt større brødbiter ned pålegg, skinke (den løvtynne), arme riddere i pinner, store biter av godt kokt grønnsaker, alt av fisk/fiskekaker, kyllingfilet i store biter (så lenge den ikke er ihjelstekt), pasta som er godt kokt, div babysnacks, bananlapper og mye mer. 

Ja, da høres det ut som noe som skjer på ett eller annet tidspunkt. Kanskje jeg egentlig har vært heldig som har fått lov å mate henne på skje så lenge? 😅 Litt greit å være ferdig med babymat sånn sett, for blir noe mindre matsvinn ved å gi henne det samme som oss!

Jeg lar henne prøve igjen og igjen, men må jo innrømme det stresser meg når jeg ser hun «spiser». Griseriet er én ting, det tåler jeg, men det at såvidt noe går ned er det verste.. Hvor lenge gikk det før din gikk bort fra smaking/leking med maten og faktisk begynte å spise det h*n fikk servert? Ble du ikke stressa av å gå fra å se at maten datt i gapet med skjeen til at babyen fikk styre og levde på smuler og vann? 🫣😅 Jeg er kanskje rar, men det er noe eget tilfredsstillende i morshjertet ved å vite at hun har fått rikeslig i seg og ikke er sulten. Nå er jeg jo bare bekymret ❤️ huff.

Takk for at du tok deg tid til å skrive 💕

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ååå, så godt å høre du har lignende erfaring😭 Kan jeg spørre deg om du husker hvor lenge det varte? Gikk du etter hvert over til at han fikk spise selv, og når gikk det i så fall over til SPISING og ikke kasting/leking/tull? 🫣 Får jo ikke i seg noe når hun skal prøve selv…

Prøvde tipset ditt idag med å la henne få ha litt på egen skje, i tillegg til at jeg også «ninjafôret» med en annen. Gikk ned ca 3 skjeer, så mer enn 0 og ikke noe grining i alle fall 😂 Skal fortsette å gi variert som du sier, men fytti grisen, dette er slitsomt…

Takk for at du tok deg tid til å svare ❤️

Det varte 4 til 6 uker med mye opp og ned, han er nå 19 måneder og spiser veldig fint alene med litt gris selvfølgelig. Du er nok akkurat i starten på skiftet til hun spiser selv, og av og til VIL de rett og slett spise selv uten egentlig å være i stand til det skikkelig enda. Masse "baby" mat smaker skikkelig flatt og med litt ekstra salt/paprika pulver/hvitløkspepper gikk det mye enklere.

Min spiste akkurat 2 boller med Tikka Masala med ris og Nan så ja det blir bedre med tid.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Det varte 4 til 6 uker med mye opp og ned, han er nå 19 måneder og spiser veldig fint alene med litt gris selvfølgelig. Du er nok akkurat i starten på skiftet til hun spiser selv, og av og til VIL de rett og slett spise selv uten egentlig å være i stand til det skikkelig enda. Masse "baby" mat smaker skikkelig flatt og med litt ekstra salt/paprika pulver/hvitløkspepper gikk det mye enklere.

Min spiste akkurat 2 boller med Tikka Masala med ris og Nan så ja det blir bedre med tid.

Dette beroliget meg - takk ❤️ Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og la henne få prøve å utfolde seg. Som med alt annet: man blir jo ikke god på noe man ikke øver på. Så da må jeg nok bare tåle å se at hun har en periode nå hvor hun ikke får i seg så mye, så får jeg jo håpe hun gafler innpå den dagen hun knekker koden og klarer det bedre selv 💪🏼 Har jo til nå sett at vekst og utvikling går i rykk og napp, så det vil det vel bare fortsette med, derav også apetitten.

Det var heller ikke et dumt poeng med dette med at maten smaker litt dølt… Har laget mesteparten av maten fra bunn, men kanskje jeg ikke har vært dristig nok med krydder og smaker. Vi spiser jo mye smaksrik mat, så nå får hun i alle fall oppleve en ny verden av smaker - og forhåpentligvis går det ned på høykant snart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, da høres det ut som noe som skjer på ett eller annet tidspunkt. Kanskje jeg egentlig har vært heldig som har fått lov å mate henne på skje så lenge? 😅 Litt greit å være ferdig med babymat sånn sett, for blir noe mindre matsvinn ved å gi henne det samme som oss!

Jeg lar henne prøve igjen og igjen, men må jo innrømme det stresser meg når jeg ser hun «spiser». Griseriet er én ting, det tåler jeg, men det at såvidt noe går ned er det verste.. Hvor lenge gikk det før din gikk bort fra smaking/leking med maten og faktisk begynte å spise det h*n fikk servert? Ble du ikke stressa av å gå fra å se at maten datt i gapet med skjeen til at babyen fikk styre og levde på smuler og vann? 🫣😅 Jeg er kanskje rar, men det er noe eget tilfredsstillende i morshjertet ved å vite at hun har fått rikeslig i seg og ikke er sulten. Nå er jeg jo bare bekymret ❤️ huff.

Takk for at du tok deg tid til å skrive 💕

I starten var det en kombinasjon av mating med skje og spise selv. Da var det ikke så mye som gikk ned av det hu styra med selv. Nå som hun plutselig ikke vil bli matet så ser jeg at matinntaket blir litt lavere. Regner med at det går seg til fort. Hun ligger høyt på vektkurven så vi har ikke samme bekymring rundt det. 

Hun driver å får en del tenner nå også så regner med at det spiller inn.

AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (6 minutter siden):

I starten var det en kombinasjon av mating med skje og spise selv. Da var det ikke så mye som gikk ned av det hu styra med selv. Nå som hun plutselig ikke vil bli matet så ser jeg at matinntaket blir litt lavere. Regner med at det går seg til fort. Hun ligger høyt på vektkurven så vi har ikke samme bekymring rundt det. 

Hun driver å får en del tenner nå også så regner med at det spiller inn.

Supert, det bør kanskje jeg også forsøke. Feks at hun får sulle og dulle (les: grise😅) med en brødskorpe e.l., også kan jeg kanskje klare å lure inn litt grøt / middagsmat osv. Kan jo være greit i en overgang til kun å spise selv - problemet er jo denne skjeen da 🫣😂 Hvis det også på denne måten blir full nekt er det ikke så mye annet å gjøre enn å stå i det til hun blir bedre og bedre. En unge som blir tilbudt mat sulter jo i alle fall ikke i hjel 🙃 En dag må vel dette bare si BOOM og så sluker hun 2-3 skiver lett som bare det *drømmer* 💪🏼

Disse tennene kjenner jeg til - her kom 5 stk på to uker. Så nå har hun plutselig 7 små 💕

Takk igjen for svar. Det hjelper å sparre med andre ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig vanlig ut ja, det beste du kan gjøre er å ha masse is i magen, og forsøke å legge bort bekymringene. 

Mitt barn var småspist helt til skolestart, og kunne spise utrolig lite i perioder. Feks 1 tygg av brødskive, en bit med eple og 2 biter av middagen i løpet av en dag. Fulgte likevel sin kurve, og fikk i seg det hun trengte for å vokse. Hoppet vel muligens ned 1 kurve når jeg tenker meg om, men fulgte deretter den. Først stresset vi litt, men det hjalp ingenting. Så fant vi ut at dersom hun fikk spise alt selv, og vi sørget for å gi variert mat, så var hun et fornøyd barn som vokste slik hun skulle. I perioder etter sykdom kunne det gå flere uker hvor hun var småspist, før hun plutselig var sulten igjen. Men hun spiste aldri mye. Nå går hun på skolen og kan plutselig spise 4 skiver til kveldsmat, men hopper plutselig over lunsj. Er flink til å følge sitt eget behov for mat/sult. 

Alt du kan gjøre er å gi barnet mat du tenker er sunn og variert, ikke stress i spisesituasjonen, la henne spise (og grise) selv og dersom du er bekymret så snakker du med helsestasjonen etter en stund og ber om at hun blir veid. Husker ikke om det er 1 års kontroll? Om hun har gått mye ned i vekt når dere veier, så får dere gode råd av helsesykepleier tipper jeg. 

Anonymkode: b0129...171

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette høres veldig vanlig ut ja, det beste du kan gjøre er å ha masse is i magen, og forsøke å legge bort bekymringene. 

Mitt barn var småspist helt til skolestart, og kunne spise utrolig lite i perioder. Feks 1 tygg av brødskive, en bit med eple og 2 biter av middagen i løpet av en dag. Fulgte likevel sin kurve, og fikk i seg det hun trengte for å vokse. Hoppet vel muligens ned 1 kurve når jeg tenker meg om, men fulgte deretter den. Først stresset vi litt, men det hjalp ingenting. Så fant vi ut at dersom hun fikk spise alt selv, og vi sørget for å gi variert mat, så var hun et fornøyd barn som vokste slik hun skulle. I perioder etter sykdom kunne det gå flere uker hvor hun var småspist, før hun plutselig var sulten igjen. Men hun spiste aldri mye. Nå går hun på skolen og kan plutselig spise 4 skiver til kveldsmat, men hopper plutselig over lunsj. Er flink til å følge sitt eget behov for mat/sult. 

Alt du kan gjøre er å gi barnet mat du tenker er sunn og variert, ikke stress i spisesituasjonen, la henne spise (og grise) selv og dersom du er bekymret så snakker du med helsestasjonen etter en stund og ber om at hun blir veid. Husker ikke om det er 1 års kontroll? Om hun har gått mye ned i vekt når dere veier, så får dere gode råd av helsesykepleier tipper jeg. 

Anonymkode: b0129...171

Takk for at du deler dine erfaringer ❤️ Du har nok helt rett i at å stresse med dette har lite for seg, for det vil vel gå i perioder hele barndommen… Og merker bare hvordan jeg de siste ukene har brukt veldig mye tid på å bekymre meg for dette, så om det skal fortsette sliter jeg meg jo helt ut 🥺😅

Er nok bare overgangen som for meg ble litt brutal; fra en liten baby som satt med åpen munn og gapte uansett hva som kom på skjeen og «mmmm»’et seg (hun har virkelig vist stor matglede til nå), til å plutselig nesten ikke vil spise, virker uinteressert og ikke får til å spise skikkelig selv (men samtidig ikke vil ha noe som blir tilbudt på skje osv. fra oss).. River litt i mammahjertet å se denne lille, fine skapningen min som jeg tenker trenger masse god næring for å vokse seg stor og sterk, men som nå ikke får det.. Men! Skal ikke legge det for mye på meg. Da blir alt bare negativt og dreier seg om at hun MÅ spise. Jeg forsøkte igår og idag å tilby mat litt oftere i og med at det er så lite som går ned, men det var ikke suksess. Blir kanskje bare enda mer «mas» fra min side med at jeg holder på sånn. Så kanskje det bare er lurt å holde på den tidligere faste måltidsrytmen slik at hun i alle fall rekker å bli sulten til hvert måltid..? 

Uansett, takk for at du tok deg tid til å dele dine erfaringer ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er stressende når spisemønsteret endrer seg sånn, spesielt om dere hadde en tøff start! ❤️ Jeg har hatt to småspiste babyer/småbarn, og ekstra oppfølging på helsestasjonen for å følge litt ekstra med på tilvekstkurvene. Noe av det klokeste jeg hørte der, var å ikke stresse med måltidssituasjonene, men fortsette å tilby variert og næringsrik mat, det er min jobb som forelder. Barnets jobb er å bestemme hva og hvor mye hun vil spise. Inget barn spiser mer av at en stressa forelder står og maser på dem, og vi vil at de skal ha et avslappa forhold til mat. 

Dere skal kanskje på helsestasjonen snart? Da får du se hvordan hun ligger an på kurven sin og om det er noe grunn til bekymring. Og om dere ikke har noen kontroll i nærmeste framtid men du er bekymret, så er det helt ok å be om å få komme og veie/måle, og snakke om mat. Mest sannsynlig regulerer hun det helt fint selv. 

OM det skulle være sånn at baby faktisk faller nedover vektkurvene og trenger å legge på seg - her er noen konkrete tips:

• Viktig at det hun faktisk spiser er så nærings/kalori-tett som mulig. Ekstra pålegg på brødskiva, berik mat med ekstra fett, ingen lettprodukter (vi kjøpte tyrkisk yogurt med 10% fett husker jeg). 
  • Om det er noen ting som stort sett fungerer, er det helt ok å gjøre dette ofte. (Om hun spiser klemmeposer, la henne få klemmeposer. Kanskje ikke til hvert måltid hele dagen, men det gjør ingenting om hun spiser et par av de om dagen. Det fins forresten sånne poser man kan kjøpe og fylle selv, også.)
  • Smoothie (eventuelt frys i isformer til smoothieispinner) er en super måte å lure ned masse bra saker (avokado, nøttesmør, frukt, yogurt, osv). Min elsket å drikke smoothie fra tutekopp i den alderen! 
  • Kan ikke gjentas for ofte: stress ned, ta det med ro, la baby styre selv. Mest sannsynlig får hun i seg alt hun trenger!

Anonymkode: 28e8f...9f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Skjønner det er stressende når spisemønsteret endrer seg sånn, spesielt om dere hadde en tøff start! ❤️ Jeg har hatt to småspiste babyer/småbarn, og ekstra oppfølging på helsestasjonen for å følge litt ekstra med på tilvekstkurvene. Noe av det klokeste jeg hørte der, var å ikke stresse med måltidssituasjonene, men fortsette å tilby variert og næringsrik mat, det er min jobb som forelder. Barnets jobb er å bestemme hva og hvor mye hun vil spise. Inget barn spiser mer av at en stressa forelder står og maser på dem, og vi vil at de skal ha et avslappa forhold til mat. 

Dere skal kanskje på helsestasjonen snart? Da får du se hvordan hun ligger an på kurven sin og om det er noe grunn til bekymring. Og om dere ikke har noen kontroll i nærmeste framtid men du er bekymret, så er det helt ok å be om å få komme og veie/måle, og snakke om mat. Mest sannsynlig regulerer hun det helt fint selv. 

OM det skulle være sånn at baby faktisk faller nedover vektkurvene og trenger å legge på seg - her er noen konkrete tips:

• Viktig at det hun faktisk spiser er så nærings/kalori-tett som mulig. Ekstra pålegg på brødskiva, berik mat med ekstra fett, ingen lettprodukter (vi kjøpte tyrkisk yogurt med 10% fett husker jeg). 
  • Om det er noen ting som stort sett fungerer, er det helt ok å gjøre dette ofte. (Om hun spiser klemmeposer, la henne få klemmeposer. Kanskje ikke til hvert måltid hele dagen, men det gjør ingenting om hun spiser et par av de om dagen. Det fins forresten sånne poser man kan kjøpe og fylle selv, også.)
  • Smoothie (eventuelt frys i isformer til smoothieispinner) er en super måte å lure ned masse bra saker (avokado, nøttesmør, frukt, yogurt, osv). Min elsket å drikke smoothie fra tutekopp i den alderen! 
  • Kan ikke gjentas for ofte: stress ned, ta det med ro, la baby styre selv. Mest sannsynlig får hun i seg alt hun trenger!

Anonymkode: 28e8f...9f0

Det var virkelig kloke ord, og noe også jeg trengte å høre - takk ❤️🙏🏼

Jeg skal fortsette å tilby mat som før: frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltid(er), og ikke øke antallet utover det slik at det blir et stadig mas om mat for henne. Prøvde det igår og idag, og det var ikke vellykket. Da er det nok bedre med en rutine hvor hun vet måltidene kommer, og om hun ikke spiser noe særlig får vi gå tilbake til lek, kos, tur osv. Som du sier: noe annet enn å tilby mat kan jeg faktisk ikke gjøre 💕

Vi skal på 12 mndkontroll i midten av august, så får vi se hva «dommen» blir 🫣 Viktigste er vel at hun er pigg og rask og følger utviklingen, og det er det virkelig ingenting å si på her. Hun er en liten energibombe som fjoller, prater og smiler dagen lang. Så allmenntilstanden tilsier i alle fall ikke at hun lider noen nød 😅💥

Veldig supre tips, tusen takk! Har aldri tenkt på smoothie i tutekopp - det må prøves 👏🏼 Jeg prøver å lure inn ekstra fett i det hun har fått / får (usaltet smør, olje, kokosmelk, fullfett produkter osv., så de gode lårene hennes kommer nok av det 😂), så det bare fortsetter jeg med. 

Har du noen erfaring med at dine på et tidspunkt ville gå fra å bli matet til å spise selv? Hvordan gikk i så fall det, og når opplevde du at det gikk fra tull og grising til faktisk spising? ☺️

Igjen, takk for kloke ord og at du tok deg tid til å svare ❤️ De søte små vet vitkelig å gjøre oss mødre bekymret 🥹

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare tipse om denne skjeen om du ikke allerede har den. Den er lettere å få mat i munnen med for de små:

https://www.farmasiet.no/catalog/foreldre-og-barn/flasker-kopper-og-spiseredskaper/bambino-my-first-spoon-and-fork,5103940?gclid=EAIaIQobChMIoJ677_7__wIVZ5RoCR0eDgwnEAQYCSABEgKnxPD_BwE

Har også ei lita frøken som er småspist og undervektig, men har ikke noen råd enn de du  allerede har fått. Hos oss flatet kurven etterhvert ut og vi fikk da raskt oppfølging på barnepoliklinikken. 

Om småspisingen vedvarer be helsesykepleier sette dere opp på månedlige vekstkontroller når dere er på ettårskontroll så får dere fulgt med på om veksten flater ut.

Anonymkode: dff51...dc9

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke egentlig spisenekt dette, da. Det er veldig sunn utvikling at hun ikke vil bli matet, men heller prøve selv. Men om hun har blitt matet med skje fram til nå, er det jo ikke så rart om det å spise selv er vanskelig. Det er en ferdighet som må læres, og når hun ikke kan det, kommer det jo heller ikke så mye ned i magen. Anbefaler å prøve med litt store ting som er spennende, f.eks. en mangostein rullet i kokos, eller en skive av en maiskolbe, et stykke spare ribs (altså ett ribben med kjøttet på) eller lignende. Anbefaler deg også å følge Solid starts på instagram. Der kan du plukke opp masse tips til hvordan du serverer ulik mat, hvordan du kan lære barnet å spise osv. 

Anonymkode: ab482...6a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vil bare tipse om denne skjeen om du ikke allerede har den. Den er lettere å få mat i munnen med for de små:

https://www.farmasiet.no/catalog/foreldre-og-barn/flasker-kopper-og-spiseredskaper/bambino-my-first-spoon-and-fork,5103940?gclid=EAIaIQobChMIoJ677_7__wIVZ5RoCR0eDgwnEAQYCSABEgKnxPD_BwE

Har også ei lita frøken som er småspist og undervektig, men har ikke noen råd enn de du  allerede har fått. Hos oss flatet kurven etterhvert ut og vi fikk da raskt oppfølging på barnepoliklinikken. 

Om småspisingen vedvarer be helsesykepleier sette dere opp på månedlige vekstkontroller når dere er på ettårskontroll så får dere fulgt med på om veksten flater ut.

Anonymkode: dff51...dc9

Tusen takk for tips, skal så absolutt kjøpe det bestikket 😍 

Og godt å høre det er flere som (i alle fall akkurat nå) er i samme båt hva gjelder matinntak. Føler alle rundt meg har babyer som sluuuuker hver bit de får foran seg og er skikkelig matvrak. Her VAR hun et matvrak, men det har hun tydeligvis glemt den siste mnd 😅🫣

Jeg skal absolutt se hvordan det går på ettårskontrollen, og eventuelt få litt tettere oppfølging på veiing dersom dette vedvarer og vekten ikke går tilstrekkelig opp. 

Takk for at du tok deg tid til å skrive ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke egentlig spisenekt dette, da. Det er veldig sunn utvikling at hun ikke vil bli matet, men heller prøve selv. Men om hun har blitt matet med skje fram til nå, er det jo ikke så rart om det å spise selv er vanskelig. Det er en ferdighet som må læres, og når hun ikke kan det, kommer det jo heller ikke så mye ned i magen. Anbefaler å prøve med litt store ting som er spennende, f.eks. en mangostein rullet i kokos, eller en skive av en maiskolbe, et stykke spare ribs (altså ett ribben med kjøttet på) eller lignende. Anbefaler deg også å følge Solid starts på instagram. Der kan du plukke opp masse tips til hvordan du serverer ulik mat, hvordan du kan lære barnet å spise osv. 

Anonymkode: ab482...6a5

Nei, enig med deg at «spisenekt» kanskje ble litt feil ord når jeg tenker meg om. Men det oppleves litt som en spisenekt i forhold til hvordan hun har vært; hun har gapet etter alt som har kommet på skje eller fra min hånd. Eksempelvis kunne jeg tidligere bære på henne og ta en bit av en pære, og ungen kunne begynne å HYLgrine om hun ikke fikk smake og spise hun også. Nå virker hun litt likegyldig😅 Så var det jeg mente når jeg skrev spisenekt..

Og når du omtaler det som sunn og naturlig utvikling setter ting i et litt annet lys for meg, det gjør meg jo egentlig veldig glad 🥹 Når jeg ser ting i etterpåklokskapen skulle jeg nok vært flinkere til å latt henne prøve å spise selv, men de gangene hun har prøvd tidligere har det enten bare blitt en liten klump hun har gjemt inni hånden. Hun har ikke helt prøvd å føre til munnen - før nå. Om det er sent rent utviklingsmessig vet jeg ikke - det har i alle fall gjort at det for oss bare har falt seg naturlig å gi på skje når det har virket til at det har vært det hun ville, og ikke minst at det har vært den måten hun har fått til å få i seg mat på… Men dette skal jeg ta lærdom av og huske til en eventuell neste unge 😊

Takk for gode tips til mat hun kan prøve seg med. Solid starts følges nå på instagram, og appen er lastet ned 💪🏼 Det blir jo spennende å se hvor lang tid det tar før hun lærer seg dette. Rent praktisk, om du var i samme situasjon, hva ville du gjort om du var meg? Ville du bare fortsatt og servert og ventet til hun klarer det bedre og bedre, eller ville du servert noe hun kan prøve seg på selv, men samtidig prøvd å lirke i henne litt på skje o.l.? Altså enten fullt ut «spise selv» eller en mellomting nå i en overgangsfase? Gitt at jeg får lov å gi henne til noen måltider, selvfølgelig 😅 

Takk for både tips og svar ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også Solid Starts som hun over. De har mange gode tips og råd 😊

Anonymkode: 62f76...099

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...