Gå til innhold

Barn i dag er svakere enn tidligere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser bare på min sønn og datter. Sliten etter 5 timers arbeid, kontra når jeg arbeidet i deres alder. Den ene jobber i butikk, den andre på sjøen.. og når dem er hjemme så er dem helt utslitte.  "VIL BARE SOVE" / "VIL BARE SLAPPE AV"

Selv når jeg var på deres alder, så jobbet jrg på sjøen i 8t, og deretter lage mat/passe på lillebroren min når jeg kom hjem.

Anonymkode: 2cb66...c98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Hadde viktigere ting å gjøre da jeg var barn enn å arbeide. Klart man blir sliten da. Nå arbeider jeg fordi jeg må forsørge familien. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig tydelig når man ser på KG i dag. Mødre som blir helt satt ut fordi deres kjære barn ikke får is av sin bestemor... 

Anonymkode: dcc22...665

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, oppdratt av en pinglegenerasjon så er det ikke annet enn å forvente.

Anonymkode: f84bf...de4

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig tydelig når man ser på KG i dag. Mødre som blir helt satt ut fordi deres kjære barn ikke får is av sin bestemor... 

Anonymkode: dcc22...665

Ja, leste den tråden. Helt absurd at man overreagerer på noe slikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tittelen omtaler barn, men du snakker om dine voksne barn?

Anonymkode: 25182...04d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du rett og slett hadde lettere arbeid enn de har? Kanskje de har helseproblemer (som du naturlig nok ikke vet om, fordømmende som du er) som gjør alt mer slitsomt? Og hvorfor antar du at dine to barn, som DU oppdro, reflekterer absolutt alle fra deres generasjon? 

Anonymkode: 9fc17...ab2

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Liten tvil om at barn og unge i dag er lagd av glass. Men noen har vel oppdratt denne snøflakgenerasjonen også? Virker som om generasjonene blir svakere og svakere i takt med samfunnet og den overfloden vi har hatt i lang tid. Ting var hardere før, da ble man også hardere og tålte mer. 

Anonymkode: cd567...687

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det sommerjobb du snakker om? Da jeg var barn var jeg ute med venner om sommeren. Enten hjemme hos hverandre eller ute og fant på ting. 

Hva mener du med svakere? Barn i dag lever under mye mer press enn hva vi gjorde da vi voksne opp. Både på skolen, men også på fritiden. Bare tenkt deg det presset det må være å hele tiden være . Unge flest i dag kan ikke bare logge helt av livet, og bare være hjemme og se på tv eller lese en bok en dag eller to. Det må være så utrolig mye stress med sosiale medier, og jeg er så glad for at jeg slapp det stresset da jeg selv vokste opp. Unge i dag lever i en helt annen verden enn vi vokste opp i. 

Anonymkode: 7306a...e70

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har mye dårliigere kosthold i dag mye mangler. Så da blir det til at jngene og får dårlig energi! Synes ikke det er bra å gi is til ungene hver dag bare fordi det er sommer. Eller proppe i ungene fulle av di smootieposene og yohurt, mye kjapp mat uten særlig mye mæring.

Anonymkode: 3ac78...d2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg hadde 3 jobber ved siden av vgs, og jeg klarte meg jo helt fint -til jeg ikke gjorde det lenger.  Det å ikke lytte til signalene kroppen sendte meg når den behøvde hvile har ikke gjort noe positivt for min del.

De fleste barn og unge i dag blir hørt, sett, og TRODD, når de sier at de er slitne, og behøver hvile, mens jeg og de fleste jevnaldrende med meg, ble fnyst av når vi sa at vi behøvde hvile.

Jeg husker veldig godt da jeg sa at jeg var sliten til en kusine av mamma, og det svaret jeg fikk var: " sliten?  Hvile? Hadde jeg sagt noe slikt da jeg var på din alder (17 år) hadde jeg fått en ørefik, med klar beskjed om å gjøre noe produktivt".  

Jeg vet ikke hva som er best jeg. Å være utslitt og utbrent i en alder av 45-50, eller å lytte til kroppen helt fra unge år, og hvile ved behov.

En mellomting mellom å brenne lyset i begge ender, og å hvile seg til latskap,  er kanskje det beste?

Anonymkode: 6c708...428

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mange som opplever såå mye stress, men har de hått fra null krav og forventninger til mye året etter så føles det som høyt press fordi det er uvant.  Enkelte miljøer er det press, men det er jo ikke nytt. 

Er man vant til en aktiv hverdag blir man ikke like lett sliten som noen som har lagt seg til vaner med å kjenne etter at de er slitne.  

Anonymkode: e191f...584

AnonymBruker
Skrevet

Barn som jobber i butikk og PÅ SJØEN!!? Hvilket land bor du i som tillater barnearbeid???

Anonymkode: b8801...3af

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sommerjobb fra jeg var 14. Hele sommeren, unntatt en uke etter skoleslutt, og en uke før skolestart. Var selvfølgelig ikke sliten. Ung og sprek. Hadde masse gøy med venner på fritiden. Festet og fartet rundt. Jobbet for det meste i matbutikk.

Mitt barn hadde også sommerjobb 5 - 6 uker hver sommer. Litt mer sliten enn jeg var på den alderen.

Anonymkode: b9088...f6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn som jobber i butikk og PÅ SJØEN!!? Hvilket land bor du i som tillater barnearbeid???

Anonymkode: b8801...3af

Det er mange ungdommer som har deltidsjobb/sommerjobb på sjøen. 

Hvis de har foreldre eller slekt som driver med fiske er det temmelig vanlig.

Anonymkode: 6c708...428

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er både merkelig og litt provoserende når generasjoner som har vært med å forme samfunnet og oppdragelsen til nye generasjoner klager over resultatet. Dette oppstod ikke av seg selv men er et resultat av overbeskyttende foreldre som har dullet for mye med barna og prøvd å beskytte dem fra å leke ute og få gnagsår. Det var ikke barna som vokste opp som kom opp med ideen om at de skulle få trofeer for alt. Ærlig talt så bør tidligere generasjoner gå i seg selv.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Dagens unge er gode på å si fra og sette grenser. De er ikke redde for å være ærlige med voksne. som er kjempebra, De er ofte gode til å uttrykke følelser og si fra. Det jeg er bekymret for er at mye lek er arrangert av foreldre. Det å skaffe seg venner, bli avvist og lære det sosiale spillet er det mange barn som skjermes fra. Barn i dag (som jeg kjenner får oftere penger når de ber om det i stedet for et fast beløp, og kontanter finnes nesten ikke, så penger er noe som finnes i en sky. Det er også et for stort press på å være best. Alle får lik medalje og alle er like flinke. Jeg mener at det er viktig å lære seg hva man er god på og at det er ok å ikke mester alt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er kostholdet!

Anonymkode: 8480f...f5c

Gjest Refreng
Skrevet

Hvor gamle er de?

Men ja, jeg tenker også først og fremst kosthold. Ultraprosessert mat gjør oss syke. Og mange av dagens unge har vokst opp med MYE ultraprosessert mat i kosten. Fordi ingen har visst hvor skadelig det er. Irritabel tarm er veldig utbredt i Norge som resultat

Det kan selvsagt være at barna dine sliter med selvtillit og grensesetting der de tar på seg for mye og ikke klarer si nei. Og da blir de utslitt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ser bare på min sønn og datter. Sliten etter 5 timers arbeid, kontra når jeg arbeidet i deres alder. Den ene jobber i butikk, den andre på sjøen.. og når dem er hjemme så er dem helt utslitte.  "VIL BARE SOVE" / "VIL BARE SLAPPE AV"

Selv når jeg var på deres alder, så jobbet jrg på sjøen i 8t, og deretter lage mat/passe på lillebroren min når jeg kom hjem.

Heldigvis er ikke dette noe som gjelder alle. Jeg har ei på 19 som fikk sin første jobb 1 uke før hun fylte 18 år. Å det er innen helsevesenet så hun måtte vente til hun ble 18. Nå har hun 3 jobber. Skal spesialisere seg innen den mest strevsomme avdelingen på sykehus fordi hun er livredd for at det blir for stille ved en vanlig avdeling..

Har selv jobbet mange år i butikk å fy søren hvor mye bra ungdom det finnes

så takk og pris er det mange som virkelig vet og jobbe

Anonymkode: 74f60...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...