Gå til innhold

Fant nettopp ut at jeg er gravid etter en måned med masse fyll

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt noia. Jeg har vært ute hver helg i juni og juli, og nettopp vært på en ukes ferie i utlandet hvor jeg festa ganske mye i tillegg til at det ble en del røyking. Fikk ikke mensen når jeg skulle og tok en test når jeg kom hjem for å utelukke det, og den var positiv. Ifølge en app er jeg i uke 4+6. Hvor stor skade kan dette ha hatt på fosteret? Jeg er livredd for dette…

Anonymkode: 161a5...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Du er verken den første eller den siste. Men hopp på vannvogna fremover. 

Anonymkode: 4bdf1...e81

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør legen. Er du sjokkert at du er gravid? Du vet at samleie kan føre til graviditet? Selv med prevensjon. 

Anonymkode: c5780...28f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Går nok helt fint :) Du kan også snakke med jordmor/lege om dette på første svangerskapskontroll for å roe tankene- dersom du ønsker å beholde selvsagt. Lykke til :)

Anonymkode: 28e37...dac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du en partner eller er det flere ONS her? 

Anonymkode: 012bc...3be

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spør legen. Er du sjokkert at du er gravid? Du vet at samleie kan føre til graviditet? Selv med prevensjon. 

Ja, det er jeg. Har en diagnose som gjør at det kan være vanskelig for meg å bli gravid. Har ikke gått på prevensjon på mange år. Trodde ikke jeg hadde muligheten uten hjelp.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har du en partner eller er det flere ONS her? 

Anonymkode: 012bc...3be

Jeg har hatt fast partner i snart ti år. Er i starten av 30-årene og har bare nytt livet med venninnegjengen i sommer.

- TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut at jeg var gravid ikke lenge etter at jeg var ferdig med russetiden for 12 år siden. Gutten er frisk og rask :)

Det meste av festningen har ikke betydning da du ikke var gravid da du drakk og/eller egget hadde ikke festet seg. Det er kun den siste uken som kan ha betydning. Mest sannsynlig går det bra :)

Anonymkode: 37e6c...6c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går helt sikkert bra. Jeg festet også mye før jeg fant ut at jeg var gravid. 

Anonymkode: d84fc...0e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har helt noia. Jeg har vært ute hver helg i juni og juli, og nettopp vært på en ukes ferie i utlandet hvor jeg festa ganske mye i tillegg til at det ble en del røyking. Fikk ikke mensen når jeg skulle og tok en test når jeg kom hjem for å utelukke det, og den var positiv. Ifølge en app er jeg i uke 4+6. Hvor stor skade kan dette ha hatt på fosteret? Jeg er livredd for dette…

Flaks at det er alkohol og ikke noe annet, selv om alkohol er den mest skadelige. 🤣 hvis det hadde vært hasj eller verre, hjelp. Vær glad for at du begår de samme syndene som majoritet. 😂 majoriteten straffer ikke seg selv. 

Anonymkode: 6a56b...dce

Skrevet

Går nok bra bare tenk på min oldemor som drakk Cognac og røyka når hun ventet barn dette var i 1906 og 1907 hun var født i 1870 uten en t-skje med Cognac er det ikke sikkert fars onkel ville levd opp i det hele tatt legen hadde gitt han opp og oldefar sa vi gir han en skje Cognac nei er du gal sa legen da dør han ? oldefar sa at dersom min sønn  nå skal dø så kan vi prøve oldefar ga en t-skje cognac og etter en liten stund var det bedring i gutten så det vil nok bli gå helt bra ❤️ fars onkel ble 92 år og gikk bort i 1998 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Fosteret er mest utsatt for skadelig påvirkning fra uke 3. Vet ikke helt hvorfor, men har lest det flere steder. Lurer på om det har med det å gjøre at fosteret ikke deler blod med mor før den tid, men vet ikke helt hvor ellers de skal få blod fra? Og det finnes  veldig mange friske barn og voksne som ble unnfanget under alkoholpåvirkning. Bare lev sunt og legg bort alkoholen fra nå, så går det sannsynligvis kjempebra. 

Anonymkode: 9202c...4d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det går nok bra. Fosteret er mest utsatt for skadelig påvirkning fra uke 3. Vet ikke helt hvorfor, men har lest det flere steder. Lurer på om det har med det å gjøre at fosteret ikke deler blod med mor før den tid, men vet ikke helt hvor ellers de skal få blod fra? Og det finnes  veldig mange friske barn og voksne som ble unnfanget under alkoholpåvirkning. Bare lev sunt og legg bort alkoholen fra nå, så går det sannsynligvis kjempebra. 

Anonymkode: 9202c...4d4

De får næring fra plommesekken i starten.

Anonymkode: a1851...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det går som regel bra. Jeg hadde også litt panikk ved barn nr 2 bare fordi jeg hadde tatt en paralgin forte.

Det viktigste er at du med en gang du finner ut at du er gravid (og ønsker å beholde) at du begynner med folat hvis du ikke allerede går på det. Du kan ikke endre hva som har skjedd, men hvis du lar være å drikke / røyke fra nå av så ordner det seg nok 🥰

Anonymkode: 2345d...680

AnonymBruker
Skrevet

Det er øket risiko for fosterskader. Det er en grunn til at dette er sterk frarådet. Tenker det er greit å være ærlig på det. 

Men, risikoen er uansett liten. Uendelig med damer har vært i din situasjon før og fått friske barn. Søker du opp gamle tråder på dette, ser du at det postes i snitt én i uka.

Kjenner selv en som ikke fant ut før i andre trimester, og hadde vært på fylla utallige ganger, spist blåmugost til den store gullmedaljen osv osv, men ungen kom ut kjempefin. Samtidig er dette kun en anekdote. 

Du må bestemme om DU ønsker å leve med den lille økede risikoen. Selv, om jeg hadde vært i dine sko, så hadde jeg nok tatt sjansen, om dette barnet er ønsket og dere har ting rimelig på plass. Du kan med din diagnose risikere å aldri kunne bli gravid, i alle fall uten hjelp, igjen. 

Jeg ville nok tatt ekstra ultralyden privat, og kanskje gått for privat NIPT-test. Om ikke annet, så for å dempe min egen bekymring over dette. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 4c4a2...1c2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det er jeg. Har en diagnose som gjør at det kan være vanskelig for meg å bli gravid. Har ikke gått på prevensjon på mange år. Trodde ikke jeg hadde muligheten uten hjelp.

Jeg har hatt fast partner i snart ti år. Er i starten av 30-årene og har bare nytt livet med venninnegjengen i sommer.

- TS

Har venninnegjengen gjort deg gravid?

Anonymkode: d9315...a31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er øket risiko for fosterskader. Det er en grunn til at dette er sterk frarådet. Tenker det er greit å være ærlig på det. 

Men, risikoen er uansett liten. Uendelig med damer har vært i din situasjon før og fått friske barn. Søker du opp gamle tråder på dette, ser du at det postes i snitt én i uka.

Kjenner selv en som ikke fant ut før i andre trimester, og hadde vært på fylla utallige ganger, spist blåmugost til den store gullmedaljen osv osv, men ungen kom ut kjempefin. Samtidig er dette kun en anekdote. 

Du må bestemme om DU ønsker å leve med den lille økede risikoen. Selv, om jeg hadde vært i dine sko, så hadde jeg nok tatt sjansen, om dette barnet er ønsket og dere har ting rimelig på plass. Du kan med din diagnose risikere å aldri kunne bli gravid, i alle fall uten hjelp, igjen. 

Jeg ville nok tatt ekstra ultralyden privat, og kanskje gått for privat NIPT-test. Om ikke annet, så for å dempe min egen bekymring over dette. 

Lykke til ❤️

Hva har nipt med dette å gjøre? 

Anonymkode: 0fa96...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lykke til ❤️

Om du tar tidlig ultralyd, kan de regne ut når egget festet seg ca også. 

Fra man har sex (den sexen hvor den aktuelle sædcellen ble sluppet), tar det ca 10 dager før egget fester seg i livmoren. I disse 10 dagene, er ikke egget påkoblet din blodstrøm, og det er lite sannsynlig at alkoinntak vil påvirke forsteret. 

Usikker på om jeg forklarte det godt nok, men du kan lese litt om det. Evt vil en gynekolog kunne hjelpe deg å regne ut ca datoer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har nipt med dette å gjøre? 

Anonymkode: 0fa96...879

Som sagt, mest for å berolige meg selv. Hadde jeg allerede vært bekymret for misdannelser, ville jeg bare kjørt fult opplegg. Men du har rett i at det ikke er direkte relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De får næring fra plommesekken i starten.

Anonymkode: a1851...65b

Da er det viktig å huske på at dette er uke 3 regnet fra første dag i siste mens (slik man regner graviditetsuker). Ikke 3 uker etter sex, eller etter befruktning osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Går du til en hver tid å forventer at du er gravid da, selv om du er på prevensjon? Tenker du på samme måte dersom du kjører ut av veien fordi punkterte? For du vet at det kan skje når man kjører bil? 

Anonymkode: 7a5c0...248

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...