Gå til innhold

Er det en sjanse for at jeg kan kjøpe meg leilighet som student?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 18 år, og begynner på VG3 til høsten. Planen er å gå rett på studier etter videregående (altså om et år).

Jeg fikk ny jobb i mai og tjener nå ca. 27k i måneden etter skatt (jobber dog veldig mye, vet ikke om jeg klarer jobbe like mye når skolen starter igjen). Kjøper nesten aldri klær, sjelden ute å spiser, aldri brukt penger på fyll. Prøver spare så mye som overhode mulig. Bor også hjemme, så spiser og bor tilnærmet gratis.

Jeg har nå en sparekonto på 130k og en BSU på 27,5k. Jeg har beregnet at innen sommerferien neste år vil sparekontoen være på 200k+ og BSU-en på 55k. Stillingen min er innen et stort selskap, og jeg vil kunne beholde jobben uansett hvor jeg velger å studere. Den er gunstig mtp. studier - da jeg er skiftarbeider og har mulighet til å jobbe både kveld/natt/helg.

Jeg tror ikke foreldrene mine kommer til å bidra til min egenkapital, men ved et eventuelt boliglån tror jeg de kan stille som kausjonister. (de har både nedbetalt boliglån + godt betalte jobber)

Spørsmålet mitt er: kan det, under gitte forutsetninger, gå an å kjøpe leilighet til studiene? Da ikke i Oslo, men en billigere by som f.eks. Tromsø, Bodø eller kanskje Trondheim. Og vil det være verdt det? Jeg skjønner ikke helt selv dette med boliglån, og blir ikke klok på det, men skjønner jo at eiendom er smart å investere i.

Eller bør jeg ta eiendom etterhvert, og gjøre som majoriteten? Leie leilighet, ikke være så sparsom og heller prøve leve litt.. 

Takker for alle innspill og råd.

Anonymkode: 9cda5...09f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er bruttoinntekten din? 

200k i EK vil kvalifisere deg til å kjøpe noe for ca 1,3 mill.

Anonymkode: ed6c8...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten ringe rundt til banket og høre om lån. Ofte må du ha vis prosent i egenkapital. Og du må tåle slik som rentene stiger nå. 

I tilegg må du betale forsikringer, strømmen vann, internett, mat,tv, eventuelt buss/ bil. Bøker,klær, alt som trengs til et hus ( mat, do papir, brød, hygiene etc) og da kan jeg love deg pengene forsvinner fort

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tromsø er ikke billig. Når du kjøper blir du straks mindre mobil. Bytte studiested eller reise på utveksling blir vanskeligere.  Jeg hadde ventet om jeg ikke var sikker på at det var et sted jeg også kunne tenke meg å bo etter studiene.

Anonymkode: 6ff70...2a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de ser på er fast inntekt, betjeningsevne og egenkapital. Dersom du har fast jobb og nok EK nå vil du få boliglån tilsvarende inntekt og EK. Problemet oppstår så fort du er student og eventuelt går ned i inntekt, du må også kunne betjene lånet da :) 

Edit; kommer helt an på hva du ønsker å kjøpe og boligprisene. Klarer du å betjene lånet ditt dersom du går ned til 50% stilling under studiene?

Endret av LinnHenrikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det koster å kjøpe/selge bolig så det vil sannsynligvis lønne seg å heller leie et rimelig rom i et kollektiv og fortsette å spare til du vet hvor du vil bosette deg over tid. I hvert fall akkurat nå, det er litt usikkert hvordan boligmarkedet vil utvikle seg utenfor pressområdene med de økte rentene. Du kan heller sette opp et regnestykke om ett års tid og se på kostnad for å leie kontra eie i 3-5 år. Kanskje kan det lønne seg om du tar en master i samme by i fem år, men neppe en bachelor. Ev. så kan du prøve å få kjøpt en liten tre-roms (eller bygge om en større to-roms) slik at du kan leie ut et rom. 

Anonymkode: 32bfd...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er veldig bra at du har fått deg en god jobb og bruker sommeren på å jobbe. Du skal begynne på siste året nå, og karakterer fra det siste året kommer til å spille en stor rolle for fremtiden din. Jeg tenker at det å gjøre det bra det siste året er mye viktigere enn å jobbe mye for å spare til egenkapital. Men litt klarer du nok fint å jobbe.

Utifra det du kommer til å ha med oppsparte midler neste år, tror jeg det blir vanskelig å kjøpe noe. Du er 18 år, og det å ikke kjøpe noe før du er ferdig utdannet som 22-24 åring er absolutt ingen krise. Det er fullt mulig å være student å spare en del hvis en har en jobb ved siden av studiene og jobber i ferier.

Når det er sagt, så synes jeg egentlig at du må huske å leve. Du er ung, du har de beste årene foran deg. Hvor det er mening at du skal være sosial, få nye venner, feste og ha det gøy. Reise og oppleve. De årene kommer ikke tilbake, og du kan sitte om 20 år og angre på å ikke ha levd. Det er fullt mulig å både leve og spare. Viktig å finne en balanse.

Som noen allerede har nevnt, det å kjøpe binder deg veldig til et bestemt sted, og som student kan det være et ulempe. under mine studer har jeg byttet 3 forskjellige steder (siviløkonom).

Masse lykke til med studier, husk at veien blir til mens en går. Du finner den beste løsningen for deg underveis.

Anonymkode: c6dea...35c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Egenkapital / Sikkerhet er ikke ditt problem. Du har penger og du har muligens kausjonister. Kjøpekraft/betjeningsevne er det banken vil grave i. Om du går for leilighet, kan det være lurt å få en eller annen form for fast kontrakt i høyest mulig stillings % når du søker finansieringsbevis. Så kan du justere ned etterhvert, dersom du har råd til å betjene lånet.

Men det går jo mye renter ut, selv om du får fradrag for dette. Med din EK kan det også være verdt å se på andre investeringsalternativer, slik som fond. Mine fond har (i sum - de er spredt) kastet av seg ca 20% pr år de siste par årene. Men regnestykket er selvsagt mer komplisert: det har med rentesats å gjøre, global økonomi å gjøre, lokal prisutvikling av eiendom å gjøre. 

Uansett tror jeg du kommer til å klare deg bra. Bare sørg for å ha det kult også. Men ikke for kult 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller spart litt penger, og leid en leilighet. Vær student og fri til å flytte. Du kan ta et semester i utlandet, test ut hvordan du liker å bo og bli kjent med deg selv før du binder deg veldig til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tromsø er ikke billig. Når du kjøper blir du straks mindre mobil. Bytte studiested eller reise på utveksling blir vanskeligere.  Jeg hadde ventet om jeg ikke var sikker på at det var et sted jeg også kunne tenke meg å bo etter studiene.

Anonymkode: 6ff70...2a9

Det er ikke Bodø eller Trondheim heller.

En annen sak er at du bør beregne å bo i leiligheten du kjøper i minst fem år. Selger du tidligere, er risikoen for at du taper penger stor - pga svingninger i boligpris + at det er svært dyrt å kjøpe/selge (megler, dokumentavgift). Hva hvis du mistrives og vil studere noe annet/et annet sted? Det er ikke «bare å leie ut», det er mye jobb/ansvar, kan gå skikkelig galt, og det får skattemessige konsekvenser.

Det er uansett et betydelig ansvar å eie leilighet. Jeg ville ventet et par år (minst!) hvis jeg var deg. Du må også se hvordan det faktisk fungerer med jobb og studier. Hvor mye du klarer å jobbe etc 

Anonymkode: fccf3...1a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med andre ord: På mange studier må du altså beregne at du får jobb der også etter studiene. 

Anonymkode: fccf3...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler deg å kontakte banken for å få en samtale hvor dere kan snakke om hva som må på plass for at du kan kjøpe bolig 😊 Vi har ofte slike samtaler med kunder som ikke er i posisjon til å kjøpe akkurat der og da, men som får med seg et mål og en spareplan og ofte mer motivasjon for å få drømmen i boks innen en viss tid 😊 At du får boliglån nå som student er dessverre ikke veldig realistisk.

Jeg vil likevel gi deg enormt mye skryt for at du er så ung og målrettet og flink til å spare! Blir min gutt så sterk og fornuftig økonomisk i en alder av 18 så vil jeg være ekstremt stolt 😊

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: f6692...9db

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha ventet med bolig til etter studiene.

Du har veldig lav egenkapital, og det er kun fast inntekt som teller. Som student har du neppe 27 000 etter skatt pr måned, og etter skatt er irrelevant, du må se på årslønn, og før skatt.

Du har veldig god egenkapital til din alder, men det er veldig lite for å kjøpe leilighet.

Mitt råd er å fortsette spare mye, ikke sløse, men for all del ikke glemme leve. Vær student, med fordeler og bakdeler.

Anonymkode: ddc32...017

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville ha ventet til høsten/neste år. Det spås kraftig prisnedgang fra høsten p.g.a. høye renter og folk som har lån over pipa blir tvunget til å selge. Det blir kjøpers marked fremover.

Du kan dessverre ikke regne med å få stort lån. Max 5 x inntekt, og med 15% EK, krever det en del. Du må også vise til fast arbeid.

Anonymkode: 8d9e5...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tromsø er dyrere å kjøpe i enn oslo, er ikke Tromsø verdens 8 dyreste by å bo i?

Anonymkode: d0459...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tromsø er dyrere å kjøpe i enn oslo, er ikke Tromsø verdens 8 dyreste by å bo i?

Anonymkode: d0459...310

Prisene har gått endel ned i Tromsø og boligene ligger lengre ute nå enn før, før de blir solgt. Dyrt ja. Men ikke like dyrt som før. 
Narvik og Alta er de byene i nord der prisene, enn så lenge, fortsatt går opp 

Anonymkode: 9c55c...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kanskje du får mulighet til å kjøpe en 3 roms leilighet hvis du leier ut det ene rommet?   Leieinntektene vil betjene en del av boliglånet. 

Anonymkode: 9abc5...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan kjøpe en stor leilighet sentralt for studenter, og dele hver stue i to og leie ut mens du selv bor i et rom. Da har du nok til lånet ditt og tjener penger mens du studerer. 

Anonymkode: 1b7e0...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan kjøpe en stor leilighet sentralt for studenter, og dele hver stue i to og leie ut mens du selv bor i et rom. Da har du nok til lånet ditt og tjener penger mens du studerer. 

Anonymkode: 1b7e0...346

TS må fortsatt ha dekning for selv å betale hele lånet da banken tar høyde for at husleie fra leietagere kan utebli. 
Har TS egenkapital og lønn nok til å dekke låneutgifter mellom 16000 og 20000 i mnd? 

Anonymkode: 9c55c...fcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett, jeg er imponert over deg!

Husk å leve litt også da, ikke spare deg "til fant". Er nå du skal ha det gøy, er lov å bruke noen kroner på fornøyelser også. 

Anonymkode: 103a2...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...