AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #1 Skrevet 7. juli 2023 En venninne har en coach og de møtes på zoom møter, de er flere i gruppa og snakker om sine utfordringer og så hjelper coachen dem. Jeg har blitt med fordi jeg sliter med traumer fra fortiden og vet ikke helt hvordan jeg skal fungere. Det er 1 - 1,5 år venting på dps her.. Så langt har det gått bra! Coachen er veldig positiv og forklarer godt, men jeg begynner å føle at det mangler dybde eller hva jeg skal si. Det er mye snakk om å ha det bra, finne roen, begynne en ny vei, holde seg til det som er bra for en, møte folk der de er og ikke prøve å endre noen eller si fra, bare gå vekk. Jeg føler ikke at jeg får helt svar på hvordan få det bedre, hvordan starte på nytt, hvordan lære å samhandle med mennesker når veldig mye er røde flagg (mye de andre sier er i grunn mangel på kommunikasjon mellom dem og en annen part føler jeg..) og man bare skal gå videre. Hun sier at vi må bare kjøre på fremover, forlate stasjonen, de som ikke er med velger å bli igjen bak i der mens vi går mot high vibration. Jeg føler det blir så mye fokus på alt vi skal gjøre, alt som kommer, men ingen som helt forklarer. Jeg forsøkte å spørre henne om en konkret øvelse mot å falle i gamle tanker og gjenleve minner, noe å avlede meg med. Da sa hun bare "tenk på noe positivt og ikke tenk på gamle ting!". Jeg har lurt å melde meg av, men venninnen min sier jeg må prøve mer og gi det tid, og hun har så godt nytte av det. Er det bare jeg som er litt for ødelagt for dette? Har lurt på det flere ganger. De andre får svar og virker så tilfredse mens jeg vil grave mer.. Anonymkode: 87c12...d31 2
Mezzosoprena Skrevet 7. juli 2023 #2 Skrevet 7. juli 2023 Dette høres ut som typisk bullshit, en eller annen person som har gått på et såkalt kurs og blitt coach. De har jo egentlig ikke greie på noen verdens ting, ut over at man må tenke positivt og gjøre gode ting med seg selv. 17 9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #3 Skrevet 7. juli 2023 Neida du er ikke for ødelagt, det blir lite substans i det der hvis alt bare handler om "hvis dag dårlig, tenk fin tanke!". Du skal være bra enkel for å snu hele livet ditt basert på "positiv tankegang". Du etterlyser konkrete øvelser/strategier, det klarer tydelig ikke denne personen å gi enten fordi den må gå inn i din sfære og komme nærmere på deg, fordi det er i en gruppesetting eller fordi den ikke har dybden eller kompetansen til det. Du kan helt fint melde deg av, sjekk heller med f.eks kommunen om de har et psykisk helseteam eller en psykolog til rådighet med litt kortere ventetid. Alle kommuner skal ha et lavterskeltilbud og kan ta deg med inn i vurdering til mer substansiell behandling om det tilrådes etter kontakt/noen møter med deg:) Jeg har støttekontakt gjennom et slikt tilbud og det har vært en god stabilitet for meg etter jeg ble utskrevet fra og ikke kunne få mer hjelp hos DPS. Per i dag har de vært en bedre/mer langvarig ressurs enn noen psykolog eller DPS har vært, så det anbefales på det varmeste ❤️ Anonymkode: 2ff2f...309 9
Bovina sancta Skrevet 7. juli 2023 #4 Skrevet 7. juli 2023 Det Mezzosoprena sa. Dette er ikke psykologisk traumebehandling. Dette med at man skal tenke positivt og så blir man frisk er bare tullball. Det fungerer ikke, og når du ikke får det til, vil du stå i fare for å falle enda lenger ned fordi du mislyktes. Du må i alle fall ha det i bakhodet hvis du lander på å fortsette. 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #5 Skrevet 7. juli 2023 Anbefaler deg å prøve å få plass på traume terapi gruppe i regi av dps, det hjalp meg mye. Anonymkode: b66e3...b68 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #6 Skrevet 7. juli 2023 Dette er noe typisk new age tullball drevet av folk som skal loppe deg for penger. Anonymkode: d6c3c...93b 3 5
liljene Skrevet 7. juli 2023 #7 Skrevet 7. juli 2023 Jeg forstår coachen og jeg forstår deg. Jeg har fått hjelp med mine traumer det siste året, og skjønner godt hva coachen jobber med. Samtidig, så trenger du litt starthjelp. Jeg har jobbet mye med toleransevinduet mitt og relasjoner til andre mennesker. Det har også vært viktig for meg å forstå egne verdier og hvilke mennesker som er gode å være med, og som jeg sliter å være med, både når vi er med hverandre og etterpå. Dette har ført til endret omgangskrets, samt forsterking av eksisterende relasjoner/gjenopptagelse/eller fade ut. For meg har det vært viktig med podcastene kjærlighetsmønster og relasjonspodden. Destinasjon glede er også fin. Jeg har lest bøkene The body keeps the score, Attached, Pulskuren, Høy på deg sjæl, Tilbake til nåtid. Meditasjon for å slappe av og tilgi, samt yoga, har også vært utrolig nyttig. Ting tar tid, og det er viktig å forstå at du er bra nok som du er uansett, og at du fortjener å bli elsket for akkurat den du er. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #8 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En venninne har en coach og de møtes på zoom møter, de er flere i gruppa og snakker om sine utfordringer og så hjelper coachen dem. Jeg har blitt med fordi jeg sliter med traumer fra fortiden og vet ikke helt hvordan jeg skal fungere. Det er 1 - 1,5 år venting på dps her.. Så langt har det gått bra! Coachen er veldig positiv og forklarer godt, men jeg begynner å føle at det mangler dybde eller hva jeg skal si. Det er mye snakk om å ha det bra, finne roen, begynne en ny vei, holde seg til det som er bra for en, møte folk der de er og ikke prøve å endre noen eller si fra, bare gå vekk. Jeg føler ikke at jeg får helt svar på hvordan få det bedre, hvordan starte på nytt, hvordan lære å samhandle med mennesker når veldig mye er røde flagg (mye de andre sier er i grunn mangel på kommunikasjon mellom dem og en annen part føler jeg..) og man bare skal gå videre. Hun sier at vi må bare kjøre på fremover, forlate stasjonen, de som ikke er med velger å bli igjen bak i der mens vi går mot high vibration. Jeg føler det blir så mye fokus på alt vi skal gjøre, alt som kommer, men ingen som helt forklarer. Jeg forsøkte å spørre henne om en konkret øvelse mot å falle i gamle tanker og gjenleve minner, noe å avlede meg med. Da sa hun bare "tenk på noe positivt og ikke tenk på gamle ting!". Jeg har lurt å melde meg av, men venninnen min sier jeg må prøve mer og gi det tid, og hun har så godt nytte av det. Er det bare jeg som er litt for ødelagt for dette? Har lurt på det flere ganger. De andre får svar og virker så tilfredse mens jeg vil grave mer.. Anonymkode: 87c12...d31 Skjønner at det er lang ventetid på å få hjelp i det offentlige for deg. Men seriøst, hva er prisdifferansen på en privat psykolog og hun coachen du bruker i ditt nærområde? Antakeligvis vil det gå mye raskere å bli bedre psykisk med en klassisk utdannet psykolog enn den coachen du bruker. Dessuten er det en-til-en samtale med en psykolog, noe jeg antar at du tør å åpne deg mer. Det kan godt hende det blir billigere i kroner og ører å til en privatpraktiserende psykolog. Om du allikevel ikke har råd, så sett deg i alle fall opp på venteliste. Lykke til! Anonymkode: 7be54...bae
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Skrevet 7. juli 2023 Meld deg av. En coach har som regel ingen reell kompetanse og du betaler for vissvass. Traumer kan de i alle fall ikke hjelpe med. Anonymkode: 14b54...58d 4 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #10 Skrevet 7. juli 2023 Høres ikke ut som dette er riktig for deg med dine utfordringer Anonymkode: 0c6d2...37f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #11 Skrevet 7. juli 2023 Med traumer burde du kanskje prøvd noe annet enn coach? Anonymkode: 1019e...a60 1
Helene1982 Skrevet 8. juli 2023 #12 Skrevet 8. juli 2023 Coacher har ikke kompetanse til å bearbeide din fortid. Da trenger du psykolog. En coach sin kompetanse handler om å hjelpe deg med å nå konkrete fremtidige mål, og en god coach gir konkrete råd og har ikke fellessamtale over zoom med ordsalat. 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #13 Skrevet 8. juli 2023 Sånne coach grupper er bare svindel. Meld deg ut og ikke gi en krone mer Anonymkode: dd8d5...bbb 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #14 Skrevet 8. juli 2023 Det blir feil om man skal blindt lytte til et annet menneske for å finne ut hva som bli riktig for deg. Kan føre til en 'avhengighet' av at andre skal fortelle deg hva du skal gjøre. Bedre om du observerer og ser etter mulig inspirasjon, men om du ikke blir inspirert ville jeg meldt meg ut. Lytt til deg selv, det er du som vet best☺️ Anonymkode: 61567...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #15 Skrevet 8. juli 2023 Tak for mange svar, skal prøve å oppsummere litt. Denne gruppa har litt ekstra fokus på traumer og vonde opplevelser, jeg står på venteliste til psykolog og dette er ikke så dyrt pr time fordi vi er flere som betaler. Jeg ser noen av de andre hsr gått gjennom langt verre ting enn meg, og de klarer seg bedre. Hun coachen ga et råd til hun ene om at hun må bare fokusere på å være her og nå, og det høres jo riktig ut sant, men jeg skulle visst hvordan. Når flashbak rir en og man er helt utenfor så er det ikke så lett for meg å tenke at da er da og nå er nå. Til deg over, ja vi jobber en del med egne verdier og være mer oss selv , sette grenser og ikke akseptere dårlig oppførsel, og der har jeg fått noen gode verktøy. Jeg sliter dog med at det ikke alltid er en oppskrift på ting, at det bare er å komme dit.. Anonymkode: 87c12...d31
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #16 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tak for mange svar, skal prøve å oppsummere litt. Denne gruppa har litt ekstra fokus på traumer og vonde opplevelser, jeg står på venteliste til psykolog og dette er ikke så dyrt pr time fordi vi er flere som betaler. Jeg ser noen av de andre hsr gått gjennom langt verre ting enn meg, og de klarer seg bedre. Hun coachen ga et råd til hun ene om at hun må bare fokusere på å være her og nå, og det høres jo riktig ut sant, men jeg skulle visst hvordan. Når flashbak rir en og man er helt utenfor så er det ikke så lett for meg å tenke at da er da og nå er nå. Til deg over, ja vi jobber en del med egne verdier og være mer oss selv , sette grenser og ikke akseptere dårlig oppførsel, og der har jeg fått noen gode verktøy. Jeg sliter dog med at det ikke alltid er en oppskrift på ting, at det bare er å komme dit.. Anonymkode: 87c12...d31 Ville fortsatt meldt meg av. Med litt vansker i bagasjen skal det ikke så mye til for et menneske uten kompetanse å trigge noe og evt gjøre ting verre selv om det ikke har skjedd enda. Anonymkode: 14b54...58d 2
Gjest ti10 Skrevet 8. juli 2023 #17 Skrevet 8. juli 2023 Er ikke det ganske typisk for sånne coach-grupper, spesielt for gruppevarianter? Det vil jo være begrenset hvor dypt og personlig man kan gå, for det første på grunn av personvern, du vil neppe tømme deg for dine innerste traumer i en sånn gruppe, og en som har blitt coach gjennom et nettkurs har uansett ingen kvalifikasjoner til å kunne hjelpe for alvorlige traumer. Ser du står på venteliste hos psykolog, men tror du hadde fått mer igjen for pengene dine ved å bruke en privat psykolog (der du hadde sluppet venteliste) enn en sånn tullecoachgruppe.
Snublefot62 Skrevet 8. juli 2023 #18 Skrevet 8. juli 2023 Har denne coachen noe å vise til? Utdanning? Erfaring? Veldig mye av det du har nevnt er standard rutiner for mange selvhjelpsbøker, andre grupper, guider på nettet og ikke minst sunn fornuft. Problemet er at det er ikke så åpenbart for de som sitter midt oppi det. Men en kompis eller venninne kunne klart mye av det samme helt gratis, bare fordi man ser ting "utenfra". Problemet dukker opp når en skal dykke dypere i ting. Da kommer mangel på kompetanse veldig fort til syne. Spesielt når en påtar seg slike oppdrag i grupper uten å være tydelig på det i starten. Noen med erfaring VET at man ikke kan gå i dybden på utfordringer når man er i grupper - man må tenke på alle. I slike tilfeller må man enten være tydelig og avklare sånt i forkant, eller være forberedt på ekstra 1-til-1 oppfølging i tillegg for å sørge for at alle er med. I tillegg må en og vite at slike gruppeterapitimer fort skaper en dynamikk hvor alle må være med, og er en ikke med er det den som sliter som er ødelagt eller er skyld i det. Det er det ikke og dette er skadelig. Og jeg opplever at du er der nå, og får nærmest beskjed av coachen at du er problemet siden du ikke følger med. Det du nå må innse er at dette er skadelig for deg og kan gjøre deg verre i det korte og lange løpet. Du er ikke dum. Du må bare dykke dypere i ting enn andre. Eller de andre later som de forstår for å følge gruppen (gruppedynamikk). At coachen ikke klarer å forstå dette eller tar hensyn til det forteller meg alt jeg trenger å vite om vedkommende og du bør oppdage det du og. Og naturligvis trekke deg fra timene. De andre - inkludert venninna di - vil naturligvis ikke det. Vet du hvorfor? For da må alle de andre betale mer for timene. God venninne ikke sant? 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #19 Skrevet 8. juli 2023 Du bør heller få hjelp av noen som vet hva de driver med. Anonymkode: 897e1...5c9
fru Alving Skrevet 8. juli 2023 #20 Skrevet 8. juli 2023 En coach kan hvem som helst kalle seg, mange av dem er nok flinke men jeg tror kvaliteten er varierende. En coach kan helle rikke hjelpe med kompliserte psykologiske utfordringer slik jeg tror du egentlig har. Det kan godt være det er til hjelp for din venninne og at denne coachen er genuint velmenende og vil kun det beste. Om det ikke hjelper for deg så ville jeg tenkt nøye på om du skal fortsette, det er ikke deg det er noe feil med i så fall. Det coachen sier er jo ting som jeg like godt kunne sagt til en annen, se fremover, fokuser på fremtiden og det du faktisk kan gjøre noe med. Alt er jo sant, men det er kanskje ikke nok for en som virkelig sliter. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå