Gå til innhold

Sauekrise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kikket ut vinduet og så at den jævla sauen fra beitet ved huset mitt hadde, igjen, (det er samme sauen hver gang, evt. Også lammet hennes) kommet seg inn i hagen min og sto og åt av blomstene mine. Jeg løp ut i bare badekåpen for å jage den vekk, men så kikket jeg bort på veien og så at en liten jente, på kanskje 10 år sto og så på meg. Da løp jeg inn igjen.

1. Hvordan stiller jeg juridisk, dersom dette blir en sak? Burde jeg skaffe meg advokat? jeg tror ikke hun så noe men jeg var ganske forbanna og løp ganske fort. jeg  Jeg vil ikke ha en dom som blotter. 

2. Kan jeg ta livet av denne sauen? Aner ikke hvordan den kommer seg ut, alle de andre sauene holder seg på beitet og oppfører seg fint, denne ene sauen og drittungen dens derimot, er ondsinnede er en konstant kilde til frustrasjon. Mener ikke dette rasistisk, men den er mørk, og alle de andre er hvite, vanlige sauer. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Anonymkode: 602ed...7c3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kontakte bonden... naboen min er sauebonde og han slakter alle sauer som bryter seg ut, nettopp fordi de skaper problemer og de lærer lamma sine det. Si det er samme sau, ta bilder neste gang og prøv å få med øremerket

Anonymkode: 79447...d65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke farge var det på blomstene? 🫣

Anonymkode: ab89c...82b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke farge var det på blomstene? 🫣

Lilla. Jeg har bare lilla blomster. Er ikke rik nok til å kjøpe på andre farger.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan kontakte bonden... naboen min er sauebonde og han slakter alle sauer som bryter seg ut, nettopp fordi de skaper problemer og de lærer lamma sine det. Si det er samme sau, ta bilder neste gang og prøv å få med øremerket

Anonymkode: 79447...d65

Åh, han vet om dem. 

Anonymkode: 602ed...7c3

AnonymBruker
Skrevet

Lilla blomster er finest ❤️

Anonymkode: 03947...bbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lilla blomster er finest ❤️

Anonymkode: 03947...bbc

Lilla blomster smaker best 🍽️

• Hjerte 1
Skrevet

1: hvis du hadde morgenkåpa lukket ser jeg ikke problemet. Om jentungen så utstyret ditt er saken fort verre, men samtidig ett uhell. Så jeg ville bare forklart det om det blir en sak. Evt kontaktet foreldrene hennes dersom du vet hvem det var, som mor til jente rundt 10år ville jeg satt pris på en melding etter en slik hendelse. Da kunne jeg forklart jentungen situasjonen, og det ville blitt en helt avslappet situasjon istedenfor ubehagelig for jentungen.

2: Du kan ikke ta livet av sauen. Bonden sender sannsynligvis sau+lam på slaktebilen til høsten, da slike sauer er merjobb for bonden og velges bort. Men bonden kan ikke slakte sauen nå, lammet er ikke klart for slakt - og det er kostbart å bestille slaktebil for enkeltindivider. Bonden har også begrenset muligheter for å sette en stopper for dette, kan ikke bruke store summer på én sau. Noen sauer kommer seg ut uansett hva man gjør… Så lenge det er samme sauen, så indikerer dette at sauen er problemet, ikke bonden/gjerder e.l.

Spør gjerne bonden fint om han kan sende aktuell sau til slakt til høsten, slik at du slipper dette neste år.

Utenom dette er det lite å gjøre. Er det mye verre at det er en sau enn om det var f.eks ett rådyr som spiste blomstene dine? Hvis du er fryktelig redd for blomstene dine, så er det nok best å gjerde dem inn selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags ikke-Oslo-helvete er dette?

Anonymkode: 2ae67...89f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hvite blomster er penest. 

Anonymkode: db402...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...