tussi84 Skrevet 8. juli 2023 #41 Del Skrevet 8. juli 2023 Om bønn hjelper? Tja.. Det er ikke alltid at Gud gir oss de svarene vi vil ha. Kan be så mye man vil, men om det er Guds vilje at man skal dø en dag så dør man på den dagen uansett. Er det derimot meningen at man skal overleve en sykdom eller en ulykke, så overlever man. Men mest sannsynlig må man ta i mot helsemessig hjelp for å overleve. jo da, mirakler skjer dem men ytterst sjeldent egentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #42 Del Skrevet 9. juli 2023 tussi84 skrev (13 timer siden): om det er Guds vilje at man skal dø en dag så dør man dette er det neste jeg også lurer på: Hvis Han har bestemt at personen skal dø (eller, la oss si, hentes hjem. Høres bedre ut), ja, da nytter det jo ikke å be i det hele tatt. Han er vel ikke kjent for å ombestemme seg? Hva er poenget med å be om å få noe i det hele tatt? Anonymkode: c9721...a00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 9. juli 2023 #43 Del Skrevet 9. juli 2023 Topsi skrev (På 7.7.2023 den 20.44): Tja, det er vel ingen statistikk som viser st det hjelper, men personlig tror jeg jeg hadde vært død hvis ikke bønn hjalp Man kan ikke føre statistikk på noe folk innbiller seg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #44 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): aha - der har vi en som nevner det jeg undrer meg veldig over: Nemlig at de kristne jo tror på et liv etter døden. Det er jo da man får lov til å komme til "paradis, himmelen" eller hva det nå kalles. Derfor begriper jeg ikke at nettopp de kristne overhode legger noe som helst energi inn i å be om å bli helbredet. Hvorfor? Dere vet jo at vi skal dø på et tidspunkt likevel? Da blir jo atter en gang et sirkus når han dør som 75 åring? "Hvorfor ble han ikke spart?" Jeg beklager hvis dette høres surt ut fra min side; det er faktisk ikke ment sånn. Jeg er oppriktig interessert i å forstå tankegangen. Anonymkode: c9721...a00 Man ber for å få styrke igjennom motgang. Men ofte er det lærdom i vært tilfelle som skjer her på jorden.. I dagens samfunn stoler veldig mange OGSÅ kristne mennesker på menneskers lære (forskning) istedenfor å sette sin tillit til Gud. Apostelen Paulus lister opp trolldom som en av mange syndige handlinger som preger de vantros liv: «Nå er kjødets gjerninger tydelige: seksuell umoral, urenhet, sensualitet, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid . . . og slike ting. Jeg advarer dere, som jeg advarte dere før, at de som gjør slike ting, ikke skal arve Guds rike» (Galaterne 5:19-21). Interessant nok er det greske ordet i Det nye testamente oversatt med «trolldom» pharmakeia, som er kilden til vårt engelske ord pharmacy. På Paulus’ tid betydde ordet først og fremst «handel med gift» eller «narkotikabruk» og ble brukt på spådom og trolldom fordi trollmenn ofte brukte narkotika sammen med sine besværgelser og amuletter for å fremmane okkult makt. Hvor mange er idag lurt til å tro at apoteket skal hjelpe deg med all sin «vitenskap»? Anonymkode: 26a7f...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #45 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man ber for å få styrke igjennom motgang. Men ofte er det lærdom i vært tilfelle som skjer her på jorden.. I dagens samfunn stoler veldig mange OGSÅ kristne mennesker på menneskers lære (forskning) istedenfor å sette sin tillit til Gud. Apostelen Paulus lister opp trolldom som en av mange syndige handlinger som preger de vantros liv: «Nå er kjødets gjerninger tydelige: seksuell umoral, urenhet, sensualitet, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid . . . og slike ting. Jeg advarer dere, som jeg advarte dere før, at de som gjør slike ting, ikke skal arve Guds rike» (Galaterne 5:19-21). Interessant nok er det greske ordet i Det nye testamente oversatt med «trolldom» pharmakeia, som er kilden til vårt engelske ord pharmacy. På Paulus’ tid betydde ordet først og fremst «handel med gift» eller «narkotikabruk» og ble brukt på spådom og trolldom fordi trollmenn ofte brukte narkotika sammen med sine besværgelser og amuletter for å fremmane okkult makt. Hvor mange er idag lurt til å tro at apoteket skal hjelpe deg med all sin «vitenskap»? Anonymkode: 26a7f...aba Betyr dette at du tror antibiotika er lureri? At det er helt tilfeldig at vi i dag ikke er livredde for å få lungebetennelse (som veldig mange flere døde av før vi fikk penicillin)? Og så videre… Anonymkode: d5e14...784 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #46 Del Skrevet 9. juli 2023 La han prøve å bli frisk ved bønn. Det kan være gudsvilje om han blir frisk eller ikke. 🤣 Anonymkode: fde5d...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 9. juli 2023 #47 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 20.35): For en kjip Gud du tror på!! Den Guden jeg kjenner dømmer absolutt ingen, og ingen trenger å underkaste seg noen ting! Anonymkode: 26561...549 Ukeavis med forbønn? Er ikke det total underkastelse ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #48 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): aha - der har vi en som nevner det jeg undrer meg veldig over: Nemlig at de kristne jo tror på et liv etter døden. Det er jo da man får lov til å komme til "paradis, himmelen" eller hva det nå kalles. Derfor begriper jeg ikke at nettopp de kristne overhode legger noe som helst energi inn i å be om å bli helbredet. Hvorfor? Dere vet jo at vi skal dø på et tidspunkt likevel? Da blir jo atter en gang et sirkus når han dør som 75 åring? "Hvorfor ble han ikke spart?" Jeg beklager hvis dette høres surt ut fra min side; det er faktisk ikke ment sånn. Jeg er oppriktig interessert i å forstå tankegangen. Anonymkode: c9721...a00 De ber for å få styrke til å stå i den vonde sykdommen, ha ett nogenlunde ok liv. De færreste forventer å bli friske. Anonymkode: 2e8fc...399 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 9. juli 2023 #49 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): dette er det neste jeg også lurer på: Hvis Han har bestemt at personen skal dø (eller, la oss si, hentes hjem. Høres bedre ut), ja, da nytter det jo ikke å be i det hele tatt. Han er vel ikke kjent for å ombestemme seg? Hva er poenget med å be om å få noe i det hele tatt? Anonymkode: c9721...a00 Jeg svarer på den måten. Enn kan alltid be, men det er ikke sikkert at den/de som ber får det svaret de ønsker seg. Vi på jorda ser ikke meningen bak ting hele tiden, det gjør Gud. Selv om mennesker har fri vilje så er det Guds vilje som til slutt bestemmer. Det er en tid for alt. En tid for å fødes, en tid for å dø, en tid for glede og en tid for Sorg. Alt er bestemt fra før av Gud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. juli 2023 #50 Del Skrevet 9. juli 2023 (endret) Min tanke er at som voksen og hvis han er i stand til å ta avgjørelser på egne vegne, så må vi respektere andres vilje uansett - og dette er hans beslutning. Så lenge han vet hva han gjør. Utenfra og dem som er glad i han er de selvfølgelig redd det er en dårlig avgjørelse og at de kan miste han, så de ser selvfølgelig helst behandling i tillegg. Det er forståelig. Det er de vi er vant til. De kan foreslå det og det mangler helt sikkert ikke på forsøk, men før eller siden må man la den troende slippe mas om behandling. Det handler noe om at hvis han tviler etterhvert på troen så er det heller ikke bra, siden han finner styrke i tro. Styrke under tvil er ganske vanskelig å oppnå og uansett ønskes det nok at han skal ha mest mulig fred inni seg og ikke uro i sykdomsfasen uansett. Det gjelder også for de som velger behandling; støtte og omsorg. Når også tro handler om å ha tillitt til Gud om helbredelse er det også viktig at han ikke begynner å tvile på Gud og hvis noen forteller han at Gud kanskje ikke vil så begynner han kanskje mer å tvile. Det er et stort dilemma for pårørende enne balansegangen. Endret 9. juli 2023 av Lawyam 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #51 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 20.25): Kjæresten min har en alvorlig sykdom og sykehuset har nå gitt han opp. Jeg ønsker han skal finne ut om han kan få en second opinion på et privat sykehus her i landet eller utlandet, men han mener at Jesus styrer dette og at vi må be om full helbredelse. Han har blitt litt troende i løpet av det siste året og gått til forbønn i diverse kirker, og det skjønner jeg godt når helsevesenet ikke har så mye å stille opp med, men han taper jo ikke noe på å sjekke ut om private sykehus kan hjelpe han, mener jeg. En bekjent av meg var hjelpepleier på sykehuset og fortalte om en eldre dødssyk dame som de trodde kom til å dø i løpet av den kommende natten. Morgenen etter stod hun på beina og spurte etter frokost og en dusj, og alle var sjokkerte over forandringen. Uken etter ble hun skrevet ut fordi hun var for frisk til å være på sykehuset. Hun var kristen og hele menigheten hadde bedt i ukesvis for henne. Hvor vanlig er det at man blir frisk av forbønn? Anonymkode: fa78b...750 De er dypt religiøse i Afrika der mange barn dør av sult. De er dypt religiøse i flom og trkeutsatte områder, de dør som fluer. De er dypt religiøse i USA, der barn dør oftest av våpen. Det er ofte dypt religiøse mennesker i slummen, der barn selger kroppene sine for å få råd til mat. Osv osv. Bønn virker ikke. Men vår tankegang kan påvirke vår fysiske helse og det å tro på noe kan gi ny glød og livslyst. Akkurat slik fungerer placebo, tankens kraft. Anonymkode: 85ec4...ac3 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #52 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Betyr dette at du tror antibiotika er lureri? At det er helt tilfeldig at vi i dag ikke er livredde for å få lungebetennelse (som veldig mange flere døde av før vi fikk penicillin)? Og så videre… Anonymkode: d5e14...784 De fleste «medisiner» tror jeg er lureri ja. En hel industri som er bygget opp for å «medisinere»- men du blir aldri bedre - kaller jeg løgn. Myndighetene tjener penger på syke mennesker. Ikke friske.. Anonymkode: 26a7f...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #53 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De er dypt religiøse i Afrika der mange barn dør av sult. De er dypt religiøse i flom og trkeutsatte områder, de dør som fluer. De er dypt religiøse i USA, der barn dør oftest av våpen. Det er ofte dypt religiøse mennesker i slummen, der barn selger kroppene sine for å få råd til mat. Osv osv. Bønn virker ikke. Men vår tankegang kan påvirke vår fysiske helse og det å tro på noe kan gi ny glød og livslyst. Akkurat slik fungerer placebo, tankens kraft. Anonymkode: 85ec4...ac3 Bønn virker alltid. Anonymkode: 26a7f...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #54 Del Skrevet 9. juli 2023 Lawyam skrev (20 minutter siden): Min tanke er at som voksen og hvis han er i stand til å ta avgjørelser på egne vegne, så må vi respektere andres vilje uansett - og dette er hans beslutning. Så lenge han vet hva han gjør. Utenfra og dem som er glad i han er de selvfølgelig redd det er en dårlig avgjørelse og at de kan miste han, så de ser selvfølgelig helst behandling i tillegg. Det er forståelig. Det er de vi er vant til. De kan foreslå det og det mangler helt sikkert ikke på forsøk, men før eller siden må man la den troende slippe mas om behandling. Det handler noe om at hvis han tviler etterhvert på troen så er det heller ikke bra, siden han finner styrke i tro. Styrke under tvil er ganske vanskelig å oppnå og uansett ønskes det nok at han skal ha mest mulig fred inni seg og ikke uro i sykdomsfasen uansett. Det gjelder også for de som velger behandling; støtte og omsorg. Når også tro handler om å ha tillitt til Gud om helbredelse er det også viktig at han ikke begynner å tvile på Gud og hvis noen forteller han at Gud kanskje ikke vil så begynner han kanskje mer å tvile. Det er et stort dilemma for pårørende enne balansegangen. Nettopp. Når alle behandling er forsøkt må ha få lov til å finne fred og ro i sin tro slik at han kan ha det så bra som det går an når livet går mot slutten. Å få en second opinion av Private sykehus i utlandet koster, behandling koster enormt mye og de færreste har råd til å betale for det. Disse private kan heller ikke gi noen garanti for at han blir frisk. La han få ro, det er det han ber om. Anonymkode: 2e8fc...399 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #55 Del Skrevet 9. juli 2023 Til TS. Du må selv finne roen og troen. Dette med helbredelse bør du legge i Guds hender. Noen ganger dør folk. Herrens veier er uransakelige. Støtt din kjæreste med det du kan, som er at du er nær og hjelper slik bare du kan. Din egen sorg over det tapte, bør du skjule for kjæresten din. Den kan du ta med deg til en kirke eller et sted der du er alene i møte med din Gud. På denne måten kan Gud hjelpe deg til å finne styrke. Dette med second opinion har du fått mange advarsler mot i tråden. Jeg synes også at du bør støtte kjøresten din sine valg, uansett hva de er. Det er ikke tid for å legge press på ham, nå som han er syk. Anonymkode: 7aa2c...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #56 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvem har sagt at det er grusomt å dø? Et troende menneske vet at den dagen de dør får de møte Vår Skaper. Hva som skjer i denne verdenen er ubetydelig. Troendes skatter ligger i himmelen. Anonymkode: 26a7f...aba Selvfølgelig er det grusomt å dø i store smerter. Anonymkode: c824e...dc8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #57 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 20.25): Hvor vanlig er det at man blir frisk av forbønn? Anonymkode: fa78b...750 Nøyaktig like vanlig som at man blir frisk uten forbønn. Anonymkode: 63e5e...608 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #58 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig er det grusomt å dø i store smerter. Anonymkode: c824e...dc8 Jeg tror på Anestesilegen. De er som oftest hyggelige folk som kan sitt fag. Anonymkode: 7aa2c...124 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 9. juli 2023 #59 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 20.25): Hvor vanlig er det at man blir frisk av forbønn? Anonymkode: fa78b...750 Ingen blir frisk av forbønn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 9. juli 2023 #60 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg kjenner ett tilfelle der vedkommende var gitt opp av legene (kreft) og var dager fra å dø, men er i dag 100 % frisk (ble en personlig kristen og ble bedt for av kristne). Legene selv sier det må være Gud, da det egentlig ikke skal gå an det som skjedde. Vedkommende er også 100 % tilbake i jobb. Anonymkode: 96b3c...5d0 Denne historien er åpenbart oppspinn fordi leger ikke ville sagt noe slikt av den enkle årsak at de vet at enkelte faktisk blir frisk av seg selv, og det helt uten noe bønn eller annet. Kroppen er nemlig ganske utrolig. Merkelig med deg og andre her som dikter opp historier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå