Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har klart å fullamme med ammeskjold? Jeg har innovervendte brystvorter noe som dessverre har gjort at jeg har strevd mye med amming. Lurte derfor på om noen har erfaring med ammeskjold. Utfordringer/stress? Eller fungerte det bra? 

Anonymkode: ab322...b98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det fungerte ikke for oss, ble alt for mye styr og en mental belastning for meg. Barnet ville etterhvert ikke ta skjoldet eller puppen så måtte gå over til flaske.

Anonymkode: 93933...afe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det fungerte ikke for oss, ble alt for mye styr og en mental belastning for meg. Barnet ville etterhvert ikke ta skjoldet eller puppen så måtte gå over til flaske.

Anonymkode: 93933...afe

Samme erfaring her. Har ikke innadvendte brystvorter, men babyen ville ikke ta puppen før etter ca. 10 dager og da kun med ammeskjold. Tok aldri puppen uten. Vet ikke om det var at vi kom sent i gang (pumpet og ga mme før vi fikk det til) eller om det var brystskjoldet som gjorde det, men fikk aldri fullammet. Var også en belastning å amme blant folk da brystskjoldet sklei ned, baby rev av osv.. 🙈

Anonymkode: 604f5...d30

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ammeskjold pga problemer med å få riktig sugetak, jeg ble sår fordi ungen fikk for lite pupp inn i munnen. Det ble bedre etterhvert som hun ble større og vi kunne kaste skjoldet etter 3-4 mnd. Pumpet meg ett par ganger om dagen for å tømme brystene siden de ikke blir like godt tømt når man bruker skjold, ammer fremdeles (10 mnd). Litt stress er det siden man må lete fram skjoldet hver gang man skal amme, det skal vaskes og steriliseres, og settes på før amming, men jeg syns det var verdt det siden jeg fikk ammet og fremdeles ammer 🙂 ga litt erstatning eller pumpet melk før lange bilturer/ leggetid for å være sikker på at ungen var helt mett og jeg derfor slapp hyppig amming når det var greit at hun holdt seg mett lenge, ellers kun amming.

Anonymkode: fa8ba...01a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det i 4 mnd ish med mine 2 første 😊 sluttet da, fortsatte å amme uten.

Anonymkode: 8e5e2...933

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukte skjold med mine to, fullammet første i 3-4 mnd med skjold før det gikk greit uten. Med nr 2 kunne jeg legge de bort etter 3 uker, har ikke innovervendte brystvorter, men andre utfordringer som kan gjøre amming vanskelig. Ingen problemer med produksjonen, eller vektoppgang på barna, og hadde en liten haug med skjold i en liten boks som jeg vasket og steriliserte hver kveld, da ble det ikke så mye styr. I tillegg opplyste de på sykehuset at det var ikke nødvendig å vaske og sterilisere etter hver bruk, det holdt å skylle det etter bruk, og vaske og sterilisere en gang om dagen da morsmelk visstnok ikke risikerte samme oppblomstring av bakterier som f.eks mme kan gjøre. 

Anonymkode: 9ba91...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk i gang ammingen ved hjelp av skjold pga prematur baby som ikke fikk til ordentlige sugetak i starten. Veldig glad for at skjold gjorde det mulig å fullamme, siden jeg virkelig ønsker det. Pumper også 1-2 ganger om dagen for å stimulere melkeproduksjon + forhindre tette melkeganger. Da kan også mannen gi en flaske om kvelden/natta, som er en ekstra bonus. Nå begynner hun å vokse til og får bedre til sugetak uten ammeskjold, så passer på å øve på det når vi bare er hjemme og det ikke er noe hast. Merker at det går bedre og bedre uten skjold etterhvert som hun blir større, så det er vel verdt å ta den tiden, synes jeg. Men synes som flere har påpekt her at det er litt styrete med ammeskjold ute blant folk når skjoldet plutselig ikke sitter godt, eller babyen river det av eller slår det bort. Dessuten blir det mye mer melkegris på babyen/klærne til babyen når vi bruker skjold, hvis jeg ikke husker på å ta på henne en smekke. Hvis man virkelig vil fullamme sånn som meg, så synes jeg i alle fall det er verdt det de ukene/månedene det tar før babyen klarer å amme uten. Men hadde blitt litt sprø hvis jeg ikke så noen ende på skjoldet, siden det blir en del søl og litt mer kavete ute blant folk. 

Anonymkode: 6e11a...2b7

AnonymBruker
Skrevet

Fullammet med skjold i 4–5 mnd pga flate brystvorter. Uten fikk han ikke tak. Det var litt styrete, men to ting gjorde det enklere: 1) jeg hadde mange ammeskjold, så det holdt å sterilisere 1-2 ganger om dagen og 2) jeg hadde sterilisator, så jeg slapp å tenke på å koke. Anbefaler spesielt å kjøpe en haug når du finner den størrelsen som passer, så slipper du å bruke overskudd på å vaske og vaske. Skjoldet lakk alltid, så jeg hadde alltid klærne fulle av meleflekker, men jeg trengte å komme meg ut, så jeg sluttet bare å bry meg om at jeg ikke så særlig bra ut. Ammet masse på kafé og andre offentlige steder. Ammeskjoldet ble en rutine, det også. Etterhvert ble ammingen enklere fordi 1) babyen har fått større munn og blitt sterkere og 2) brystvortene er ikke like flate etter amming som før.

Ammer fremdeles, nå uten skjold, babyen er straks ett år. Skulle selvsagt ønske jeg kunne ammet uten fra start, men ammeskjold muliggjorde amming for oss!

Anonymkode: 02d51...983

AnonymBruker
Skrevet

Samme problem som deg med innover endte brystknopper. Klarte å amme med skjold, men hadde ikke noe melkeproduksjon til å fullamme. Drev med pumping i tillegg imellom ammeøktene for å prøve å øke produksjonen, men klarte aldri å få mer melk enn til å dekke halvparten av behovet, så da ble det MME i tillegg.

Er glad jeg fikk til å gi NOE morsmelk til barnet mitt (litt er bedre enn ingenting), men det er helt greit å kun gi erstatning også. Prøv deg frem og se hva som funker for deg. Har baby et godt sugetak, vil det ikke ha noe å si om du bruker skjold.

Min baby klarte aldri å die om jeg tok bort skjoldet, da ble hen bare sint og frustrert. Men det varierer blant babyer, noen får til en teknikk med å die uten skjold selv om mor har innovervendte brystknopper.

Vil bare til slutt si at om det blir mye stress og frustrasjon, så er det helt ok å gi opp amming. Det viktigste er at du og baby har det bra, og noen ganger betyr det at amming prioriteres bort.

Anonymkode: 20fab...c6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullammet med ammeskjold, måtte det da ungen ikke klarte få tak uten. Brukte det helt til amming ble avsluttet da barnet var 14 mnd. 
Gikk greit, hadde ikke noe valg. Hadde mange skjold så slapp rengjøre hele tida.

Var spent ved unge nr to, men da gikk amminga uten skjold. 

Lykke til 😊

Anonymkode: c9444...f02

Skrevet

Jeg fullammer med skjold, men grunnet stramt tungebånd (ble påvist sent - har vært en hard og tøff prosess). Har nettopp bikket 12mnd og ammer fortsatt med skjold de gangen han ammer 

AnonymBruker
Skrevet

Fullammet førstemann de første 6 ukene. Sluttet tilfeldigvis ved at vi var på besøk til svigers og jeg hadde glemt skjoldet hjemme 😛 han tok puppen helt fint da, de får litt sterkere sugetak etterhvert :) var null stress, gutten la på seg som bare det og ble en skikkelig plugg! Men jeg har  inntrykk av at den eldre garde av jordmødre/helsesykepleiere er litt skeptiske. De yngre sykepleierne mente det var null problem så lenge det funket for oss og gutten økte i vekt :) 

Anonymkode: a9e08...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det! Det gikk helt fint. Jeg ammet til han var 23 mnd med skjold, faktisk. 

Anonymkode: d8cec...d18

AnonymBruker
Skrevet

Funker skjold for deg så kjør på. Med tiden kan sugetaket bli såpass at du kan kutte skjoldet også :) 

Anonymkode: d572a...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...