Gå til innhold

Belgfrukter og fytinsyre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke helt klok på dette med fytinsyre i belgfrukter. Finner liksom alt fra at litt fytinsyre er bra for tarmen, til at man kan dø. Jeg regner med det handler om mengder, men hvordan vite hvilke mengder det er snakk om?

Det jeg tenker på her er selvdyrka belgfrukter, og ønsker at tråden handler om det - da jeg vet at svarene er annerledes når man snakker om utenlandske bekgfrukter osv. Jeg finner mye info om at alt må bløtlegges og kokes, men så finner jeg info om at det gjelder grunnet mulig smitte av bl.a hepatitt - det er jo ikke ett problem når det gror ute i hagen.

Jeg skjønner at det er ulikt for ulike belgfrukter. F.eks kan jo sukkererter fint spises uten å hverken bløtlegges eller kokes. Men hvor går grensa? Hvis sukkerertene får vokse nok til at det blir erter inni dem, hva da? Er det da fortsatt sukkererter, eller er det da på tide å plukke dem ut av belgen og bare spise ertene? Og må dem da bløtlegges og/eller kokes? Er det nok med ett raskt oppkok, eller må dem i vann først?

Jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg googler, og nå håper jeg noen som virkelig kan dette med fytinsyre og belgfrukter kan forklare meg «som om jeg var 5år».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...