Gå til innhold

Du som har barna på fulltid - hvordan blir sommeren din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to unger på 7 og 10. Nå står jeg foran første sommer som «alenemor» og gruer meg så sykt! Eksmannen gikk fra meg for halvannet år siden, og har «trappet ned» samvær med ungene fra 50% til annen hver helg og nå til ingenting. 

Føler meg alene, bitter, forbanna, og vet ikke hvordan jeg skal gripe ferien an…jeg er sliten og trenger alenetid, men vil selvfølgelig prøve å gjøre sommeren fin for ungene mine. 

Anonymkode: 4df9b...b01

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble alene med tre barn. Helt alene. Jeg koblet av med dem. Vi dro på piknik, Stranda...så film, bakte boller. Det var egentlig en av de beste sommerene i mitt liv. Rart egentlig. Jeg bestemte meg bare for å nyte dagene med barna. 

Vi gråt sammen, koblet av sammen, og lå alle i senga mi og spiste snop og leste bok. Jeg kom vel etter depresjon  de første vårmånedene nærmere dem enn noen gang. 

De barna dine er små mennesker, de kan ta hensyn, de trenger deg...men de kan gi mye og. Bli sterke sammen. 

Anonymkode: 77b68...ad2

• Liker 5
  • Hjerte 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De er voksne nå....btw. Jeg savner den tiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble alene med tre barn. Helt alene. Jeg koblet av med dem. Vi dro på piknik, Stranda...så film, bakte boller. Det var egentlig en av de beste sommerene i mitt liv. Rart egentlig. Jeg bestemte meg bare for å nyte dagene med barna. 

Vi gråt sammen, koblet av sammen, og lå alle i senga mi og spiste snop og leste bok. Jeg kom vel etter depresjon  de første vårmånedene nærmere dem enn noen gang. 

De barna dine er små mennesker, de kan ta hensyn, de trenger deg...men de kan gi mye og. Bli sterke sammen. 

Åååå dette gir meg håp!! Tusen takk for at du hjelper meg å vinkle det postitivt….

Anonymkode: 4df9b...b01

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt alene med tre jeg og, tungt innimellom. Men legger lista etter dagsform og ser etter det positive. 
her er vi veldig glad i lange morgener og enkle turer i nærheten. 
jeg forventer ikke mye egentid og fri i den forstand og føler heller ikke jeg går glipp av noe.

Anonymkode: 2d997...ea6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har min første sommer med mine to små alene. Jeg støtter personen over, har samme mål for sommeren; prøve å koble av og faktisk nyte sommeren og barna mine..... Ikke lett når man er en introvert med to hypersosiale barn vant til mye oppmerksomhet. Det sies at når barna er 18 har de tilbrakt 93% av tiden de kommer til å tilbringe med deg allerede.....Så prøv å nyte tida. Innfør stilletid innimellom, senk skuldrene, hør på podkast mens de driver med sitt osv.... Dette er ihvertfall målet mitt. Håper jeg lykkes! God sommer med de dypeste sympatier.

Anonymkode: d09bf...e15

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Sommeren vår er helt super! Vi er masse på stranden der barnet leker med sup brett og svømmer og herjer i vannet mens jeg leser eller strikker og slapper av, vi rir, sykler, har piknik, drar og klatrer, hen hopper på trampoline eller leser eller tegner mens jeg får tatt en kaffe eller lignende, i dag har vi laget hjemmelahet iskrem sammen som vi skal ha med i mattermos på stranda i morgen, og vi koser oss masse.

Tar noen turer sammen med andre også inn i mellom. Skal på en telttur i to-tre dager med en venninne og hennes to barn, et annet år dro vi en uke til Portugal sammen.

Har vært alene hver sommer i fire nå, ungen er 9 nå. Før skolestart var det litt mer slitsomt, da måtte jeg f.eks. være med hele tiden i vannet…

Anonymkode: d88b5...214

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Sommeren vår er helt super! Vi er masse på stranden der barnet leker med sup brett og svømmer og herjer i vannet mens jeg leser eller strikker og slapper av, vi rir, sykler, har piknik, drar og klatrer, hen hopper på trampoline eller leser eller tegner mens jeg får tatt en kaffe eller lignende, i dag har vi laget hjemmelahet iskrem sammen som vi skal ha med i mattermos på stranda i morgen, og vi koser oss masse.

Tar noen turer sammen med andre også inn i mellom. Skal på en telttur i to-tre dager med en venninne og hennes to barn, et annet år dro vi en uke til Portugal sammen.

Har vært alene hver sommer i fire nå, ungen er 9 nå. Før skolestart var det litt mer slitsomt, da måtte jeg f.eks. være med hele tiden i vannet…

Hva lager du av mat, og hvor er barna når du lager mat? Og husarbeid? Dette er ikke sarkastiske spørsmål, bare føler meg helt overveldet.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor 7 og 10 åring klare fint å engasjere seg på egen hånd når du lager mat, ellers kan de jo være med i matlaging og samme med husarbeid. Det tar lit tid, men går seg til etterhvert og du kommer til å finne gode løsninger for din lille familie. Alt må ikke fikses NÅ.

Anonymkode: c7d88...503

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er 7 og 10 år så klarer de fint å underholde seg selv eller hverandre. De kan vel leke mens du får alenetid. Husk at barna skal tilpasse seg deg også. Dere lever i samme hus men de trenger ikke å underholdes hele tiden. 

Anonymkode: 12fa0...b80

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært alene siden 2010. Ungen er nå tenåring. Vi har alltid tatt det rolig. Hatt en og annen dag med dagsutflukt.

Før skolealder dro vi til ‘syden’ 2 uker. Resten hjemme. Etter at hun begynte på skolen har vi hatt bilferie. Da kjørt et sted her i Norden også hatt noen dager der. 

Husarbeid gjør jeg etterhvert. Barnet har også sine oppgaver, økt med årene. 

Barnet lager også mat selv nå. Hatt henne med på alt jeg har gjort, det være seg butikk eller å stemme til valg. Hun har deltatt i matlagingen fra tidlig av. Det må også lærer fra tidlig alder. 

Husk at du er ikke verken tjener eller slaven deres, men den som skal lære de å klare seg selv. Da må man begynne tidlig. Det nytter ikke å komme når de er 15 år og klage på at de ikke gjør noe om de ikke har blitt opplært. 

Anonymkode: 3477a...0e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva lager du av mat, og hvor er barna når du lager mat? Og husarbeid? Dette er ikke sarkastiske spørsmål, bare føler meg helt overveldet.

Lager f.eks. butter chicken, diverse lammegryter, griller biff eller laks med melonsalat med feta eller hasselbackpoteter, spaghetti bolognaise… Lager mye fra Aichas matblogg egentlig, sinnsykt mye god mat der! Vi liker mat med smak, begge to. I dag skal vi ha fylte auberginer med kjøttdeig og grønnsaker og krydder og urter, og friske bringebær etterpå. (Ja, det er vanligvis sen middag hos oss).

Til frokost/lunch kanskje sunne vafler (egg, melk, havregryn, rømme, salt og et par modne bananer), eller proteinrundstykker, eller surdeigsbrød (gidder bare å bake sånn en gang i uka, for jeg hater å rydde opp etter baking…) eller smoothiebowl på avokadobase, eller kanskje smoothie-is, eller gresk yoghurt med kanel og eplebiter, eller friske bær, banan-pannekaker, omelett… Barnet enten hjelper til, leker, leser, ser litt på ipad eller ett eller annet imens.

Det er egentlig ikke så mye husarbeid, vi har alltid hatt en regel på at man legger tilbake det man holder på med før man tar frem noe annet. Men blir en del sand og bøss nå om sommeren når man går inn og ut barbeint så tørrmopper gulvet minst en gang per dag. Kunne helt sikkert tørket mer støv, og pusse vinduer gjør jeg ca aldri, og ellers er det å sette på oppvaskmaskinen på kvelden og tømme den på morgenen, klesvask når det trengs, bytte sengetøy hver fredag, da samarbeider jeg og barnet så det ikke blir så tungt.

Jeg kunne sikkert vasket badet oftere også, og plantene mine dør dessverre med ujevne mellomrom 🤷🏼‍♀️

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

100% alene med barna. I år skal vi 2 uker til Danmark og 1 uke til Tyskland. Siste uken blir det telting, om været er ok, i nærområdet. 
De ukene jeg jobber er barna alene hjemme. Da er de med venner, hopper i trampolina, sykler etc. Er 2 jenter på 8 og 11 år. 

Anonymkode: 1b4d3...a6e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært helt alene siden barnet var 3 år. Hun er nå ungdom, og mesteparten av sommeren blir vi hjemme. Vi tar oss en tur til Oslo, men usikker på hvor lenge vi blir der. Tar ting litt som det kommer. 

Anonymkode: 51a2e...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner så godt følelsen! Ble alene med min da han var 2 år, og i fjor da sønnen var 3 så trakk pappaen seg helt ut og tok ikke ansvar. Jeg var skikkelig bitter i hele fjor, det var så vondt. Han har nå heldigvis kommet litt mer til fornuften, men det er fortsatt lite samvær. Jeg er ikke like bitter, det er en skikkelig smertefull følelse som kan spise deg opp. 

Ettersom min gutt fortsatt er veldig liten, tar vi det veldig kuli i sommerferien. Jeg må være så "på", både når det gjelder å passe på så han ikke skader seg/dør (🙈), og i forhold til at han gjerne vil at jeg skal være med på alt av lek. Så jeg blir fryktelig sliten veldig fort (jeg har ADHD, han er også i "faresonen"). Derfor tar vi bare dager der vi gjør små ting - sykler ut og kjøper is på isbaren og finner en kul lekeplass vi ikke har sett før, litt sightseeing i egen by (kirker, museer), tar toget et sted vi ikke har vært, spiller ball på fotballbanen og går på oppdagelsesferd i området, baker noe og besøker oldemor, osv. 

Jeg legger og lista veldig lavt når det gjelder mat og husarbeid. Middag er fint grove fiskekaker og masse oppkjærte grønnsaker, eller bare brød og frukt en dag, eller jeg lager en tallerken med ost, mårpølse og speltkjeks med litt frukt og grønt. Og alt kan inntas på stua sammen 😄 Jeg har robotstøvsuger, og jeg bretter aldri klær.

Dette klarer du ❤️

Anonymkode: 849b1...b8e

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 10 og en på 11. Nå er det skoleferie og jeg er på jobb. De styrer dagene sine selv, eldste har knapt nok vært hjemme. Det er overnatting her og overnatting der. Yngste er mer hjemmekjær, men har hatt venner på besøk nesten hver dag hele dagen.

Jeg savner den tiden hvor de likte best å henge med mamma.

Anonymkode: f0898...026

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min første sommer alene. Eks flyttet ut i starten av juli. 

Vi har holdt oss i Oslo og tar dagsekspedisjoner. Finner nye lekeplasser, museer, lekeland og er det sol: Stranden. Barn, strand og vann slår sjeldent feil. Ungen er også død på kvelden etter masse vannlek og sol🙃🤗😜

Ungene dine er såpass store at de fint kan underholde seg selv. Og de kan bidra i huset med vasking av bad, støvsuge, holde rom ryddig, ta ut søpla etc. Fin måte å lære seg å ta ansvar og gjøre seg fortjent til lommepenger. 

Og det er HELT LOV å la dem game på regnværsdager. 

Du må heller ikke være Martha Stewart på kjøkkenet. Det er lov å lage lettvint mat og en trenger ikke middager hver dag. Ostesmørbrød, salater, burger, pizza etc er helt innafor i sommerferien i blant. 

Er noen av ungenes venner hjemme? Kanskje få arrangert noen overnattinger så du kan få en dag eller to for deg selv. 

Senk skuldrene og pust. Ungene og du vil klare dere helt fint❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lager f.eks. butter chicken, diverse lammegryter, griller biff eller laks med melonsalat med feta eller hasselbackpoteter, spaghetti bolognaise… Lager mye fra Aichas matblogg egentlig, sinnsykt mye god mat der! Vi liker mat med smak, begge to. I dag skal vi ha fylte auberginer med kjøttdeig og grønnsaker og krydder og urter, og friske bringebær etterpå. (Ja, det er vanligvis sen middag hos oss).

Til frokost/lunch kanskje sunne vafler (egg, melk, havregryn, rømme, salt og et par modne bananer), eller proteinrundstykker, eller surdeigsbrød (gidder bare å bake sånn en gang i uka, for jeg hater å rydde opp etter baking…) eller smoothiebowl på avokadobase, eller kanskje smoothie-is, eller gresk yoghurt med kanel og eplebiter, eller friske bær, banan-pannekaker, omelett… Barnet enten hjelper til, leker, leser, ser litt på ipad eller ett eller annet imens.

Det er egentlig ikke så mye husarbeid, vi har alltid hatt en regel på at man legger tilbake det man holder på med før man tar frem noe annet. Men blir en del sand og bøss nå om sommeren når man går inn og ut barbeint så tørrmopper gulvet minst en gang per dag. Kunne helt sikkert tørket mer støv, og pusse vinduer gjør jeg ca aldri, og ellers er det å sette på oppvaskmaskinen på kvelden og tømme den på morgenen, klesvask når det trengs, bytte sengetøy hver fredag, da samarbeider jeg og barnet så det ikke blir så tungt.

Jeg kunne sikkert vasket badet oftere også, og plantene mine dør dessverre med ujevne mellomrom 🤷🏼‍♀️

Følte for å presisere, jeg lager ikke middag hver dag heller. Det er typen mat jeg lager, kanskje 4-5 dager i uka, og de andre dagene bare dropper vi middag heller enn å spise dårlig mat, og spiser noe egg, frukt, salat, sånne ting. 

Jeg lager også ofte store porsjoner av mat som egner seg til frysing, så vi har ferdig mat i fryseren hvis man har lite tid eller lite energi en dag. Men jeg spiser lett en omelett eller ostesmørbrød til «middag» innimellom, heller enn posemat, pølser eller sånt. 

Var litt sliten i hodet så oppfattet ikke helt at du spurte med tanke på hva man orker å lage, og ikke tips til hva 🙈 Men anbefaler Aichas mat fortsatt da, bare ikke tenk at du trenger å lage middag 7 dager i uka, og spesielt ikke på fast tidspunkt, det stjeler jo enormt mye energi og låser hele dagen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to små barn og nettverket mitt er gull verdt, selv om det ikke er så stort! Det som funker for meg er å planlegge alenetiden min sånn at jeg får utbytte av den. Hvis besteforeldre har ungene noen timer en søndag så bestemmer jeg meg på forhånd for å bruke tiden på å feks ringe en venninne, se en serie, sove (hvis jeg er på underskudd med søvn) osv. Hvis ikke blir det fort til at jeg bruker de tre timene med barnefri på rydding, vasking, betale regninger og sånn, og da føler jeg meg jo bare like sliten etterpå. 

Også er av og til en av ungene på "play-date" hos noen fra barnehagen og da bruker jeg den tiden på å være litt ekstra til stede for den som er igjen hjemme slik at jeg får litt egen-tid med hvert av barna, det er også helt gull ❤️

Trikset er å legge lista lavt og være bevisst på prioriteringene sine. Ungene mine er veldig glad i å bade, så da prioriterer jeg turer til badeplass og setter av good tid når vi er der. Smører med baguetter med pålegg osv, så slipper vi skynte oss hjem og lage middag. Har jeg en dag med husarbeid så sier jeg det til ungene på forhånd at "i morgen blir det ikke bading, for da har mamma litt å gjøre i huset. Så da skal vi bare kose oss hjemme og leke".

Det som tapper meg aller mest for energi er stress! Og dersom jeg må skynte meg med handling, fordi vi skal bade, men må være hjemme til kl fire for da kommer *Frida* på overnatting, og da må bassenget i hagen være klart osv osv så blir jeg helt utmattet og også mindre til stede. Men det er klart, folk er forskjellige så ikke sikkert det er sånn for alle 😉

Anonymkode: 35621...964

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klem! Den store fordelen din er jo at begge barna er ganske tett i alder og at de er i «gullalderen». Ikke små og mye jobb å passe på, ikke tenåringer som ikke vil noe som helst. 
Kos dere hjemme, dra på småturer, spis is. Ikke ha veldig høye krav. 

Anonymkode: 35d5f...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...