Gå til innhold

Apoteket tilbyr alltid ett « genetisk» (?) alternativ til medisin, skulle jeg tatt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på apoteket for å hente ut medisiner i dag.

Jeg vet at man får tilbud om « genetisk alternativ», eller noe slikt, som vanlig er  billigere. I utgangspunktet er jeg ikke negativ til det, men dette er SRRI. Og der blir jeg litt mer betenksom.  Dette er noe som vil påvirke hjernen min. Jeg har fått fortalt av  min fastlege hva de gjør. Jeg har også en lei allergi for egg. Dette har jeg selvsagt kontroll over og ikke spiser noe med egg eller kommer i kontakt med egg. Da jeg tok min Covid vaksine kom det opp. Mange medisiner ( her vaksiner) inneholder egg!  Lite visste jeg det.. 

Jeg har spurt fastlegen min om det. Det han skrev ut inneholder overhode ikke egg. Jeg vet ikke om den billigere varianten inneholder egg. Jeg regner jo med at apoteket ikke selger ting som er helseskadelig, jeg har tiltro til dem. 

Nå var ikke disse medisinene så ille i pris, men i disse tider betyr hver krone noe. 

Anonymkode: 386b0...d84

Skrevet

Kan ikke se helt hvorfor de skulleninneholde egg, men det er bare å si det på apoteket. Hvis du blir tilbudt et billigere preparat,  men nekter å ta det,  må du betale mellomlegget selv. Med mindre legen har skrevet at du må ha originalen

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar imot generisk bytte på enkelte medisiner, andre ikke. F.eks jentungens ADHD-medisiner er det uaktuelt å bytte. 

Selv om virkestoffet i begge merker er det samme, kan hjelpestoffene være annerledes og gi uheldige bivirkninger. 

Anonymkode: 50ab2...02a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kroniker og går fast på flere forskjellige medisiner, noe jeg har gjort i flere år. Jeg tar alltid imot generiske (ikke genetiske) legemidler når jeg blir tilbudt det. Jeg har aldri hatt negative erfaringer med det. I noen tilfeller har bivirkningene blitt mindre/færre etter bytte. 

Anonymkode: 60873...f87

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det, står på SSRI. 

Anonymkode: ca374...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Velger alltid det som er på blå resept. Virkestoffet er jo det samme. Er typ samme medisin, bare ulik navn

Anonymkode: 80b16...897

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Generiske er ikke alltid like bra. Det er noen astma- og migrenemedisiner jeg får legen til å skrive at jeg skal ha originalpreparatet. Men du må bare prøve det ut. 

Anonymkode: fe76b...ea0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Generisk, ikke genetisk😃 De aller fleste vil kunne foreta generisk bytte, virkestoffet er det samme, men hjelpestoffer kan være forskjellig. Om du har allergi bør du si i fra om dette før du bytter. Bare spør om byttet inneholder egg, for det er du allergisk mot.

Anonymkode: a2ec3...fd6

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bytter og noen ganger er jeg heldig og får bedre utbytte av medisinen, andre ganger ikke. Feks bytter jeg alltid nexium for da får jeg små kapsler i boks i stede for tabletter som jeg må presse ut av brett en og en. Cerazette må jeg ha original, kopien får jeg blødninger av og da forsvinner hensikten for meg.

Anonymkode: 91649...7ed

• Liker 1
Skrevet

Ene overgangsalder-medisinen bruker jeg det rimeligste, slik de foreslo. På refluxen min kan jeg ikke bruke substitusjonsmedisin, den duger ikke. Apoteket er vel pålagt å tilby bytte til rimeligere variant dersom det ikke står på resepten at det ikke kan byttes, mener jeg…?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godtar stort sett generisk bytte. Men jeg har også opplevd å få flere bivirkninger av bytte-medisinen enn originalen, og da takker jeg nei til å bytte neste gang jeg trenger akkurat den.

Anonymkode: 8b81a...215

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg var på apoteket for å hente ut medisiner i dag.

Jeg vet at man får tilbud om « genetisk alternativ», eller noe slikt, som vanlig er  billigere. I utgangspunktet er jeg ikke negativ til det, men dette er SRRI. Og der blir jeg litt mer betenksom.  Dette er noe som vil påvirke hjernen min. Jeg har fått fortalt av  min fastlege hva de gjør. Jeg har også en lei allergi for egg. Dette har jeg selvsagt kontroll over og ikke spiser noe med egg eller kommer i kontakt med egg. Da jeg tok min Covid vaksine kom det opp. Mange medisiner ( her vaksiner) inneholder egg!  Lite visste jeg det.. 

Jeg har spurt fastlegen min om det. Det han skrev ut inneholder overhode ikke egg. Jeg vet ikke om den billigere varianten inneholder egg. Jeg regner jo med at apoteket ikke selger ting som er helseskadelig, jeg har tiltro til dem. 

Nå var ikke disse medisinene så ille i pris, men i disse tider betyr hver krone noe. 

Anonymkode: 386b0...d84

Hvis du ønsker original medisinen, så få legen din til å skrive på resepten at generisk bytte ikke skal forekomme. Da betaler du ikke mellomlegget fra den billigste til den originale.

Dette må apoteket følge når legen presiserer dette.

Har jobbet mange år i apotek og der jeg jobbet spurte vi aldri disse kundene om de ønsker generisk bytte.

Anonymkode: 1eb50...69d

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror dette i utgangspunktet er problemfritt men ingen regel uten unntak, slik det er med alt her i livet. I teorien så skal generisk bytte være problemfritt da det, som flere her nevner, er hjelpestoffene og ikke virkestoffene som er annerledes. 

Min anbefaling er å gjøre seg sine egne erfaringer, vi reagerer og påvirkes av ulike faktorer uavhengig av hva kunnskap forteller oss. Jeg personlig vil alltid velge generisk bytte da dette er rimeligere og skal teoretisk være det samme. Så får jeg heller erfare og eventuelt bytte om noe tilsier det.

• Liker 1
Skrevet

Hva er SSRI?

Skrevet

Jeg bruker generiske medisiner på alle mine, bortsett fra ett preparat. De fikk jeg ubehagelige bivirkninger av, fortalte dette til legen og nå skriver han på resepten at jeg ikke skal ha generisk bytte på dem. Da slipper jeg å betale mellomlegget.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
Tough cookie skrev (6 minutter siden):

Hva er SSRI?

En nyere type antidepressiva 

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min tok en billigere versjon av antidepressiva, han ble jo helt vill i psyken, gråt og ville dø. Det varte til han ringte legen som ba ham hente originalpakningen, som jeg måtte ordne fordi han klarte ikke å stå opp av senga. Etter bare en dag og en natt så var han mye mer stabil og rolig. Fikk sjokk over hvor mye det har å si! 

Anonymkode: d5e9b...ab8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selv gå inn og sjekke innholdet. Felleskatalogen

Anonymkode: b3eb6...b6d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (20 timer siden):

En nyere type antidepressiva 

SSRI'er har eksistert i 50+ år. Den mest kjente, sertralin (merkenavn blant annet Zoloft), ble godkjent i USA i 1991.

Anonymkode: df75b...487

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kjæresten min tok en billigere versjon av antidepressiva, han ble jo helt vill i psyken, gråt og ville dø. Det varte til han ringte legen som ba ham hente originalpakningen, som jeg måtte ordne fordi han klarte ikke å stå opp av senga. Etter bare en dag og en natt så var han mye mer stabil og rolig. Fikk sjokk over hvor mye det har å si! 

Anonymkode: d5e9b...ab8

Jeg må si at jeg tviler på at litt andre hjelpestoffer vil føre til en så ekstrem reaksjon. Selve virkestoffet er det samme så dette høres rart ut.

Anonymkode: df75b...487

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...