Ugle123 Skrevet 7. juli 2023 #1 Skrevet 7. juli 2023 Sliter voldsomt med å bruke synet mitt riktig og får ikke overblikk over trafikkbildet. Ikke noe fysiske problemer med øyet og vet teorien om syn/overblikk, men sliter med å sette det ut i praksis. Noen med lignende erfaringer og hvordan de løste det? Vet at stemmen kan trene opp hos logoped men hvor en kan lære/ trene seg opp for å bruke synet riktig?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #2 Skrevet 7. juli 2023 Det heter vel å øvelseskjøre? Anonymkode: b0fb2...76b 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #3 Skrevet 7. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det heter vel å øvelseskjøre? Anonymkode: b0fb2...76b Øvelseskjøring er helt korrekt. Du blander verb med noe annet. Anonymkode: 12abf...362 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #4 Skrevet 7. juli 2023 Da må du bare øve mer, plutselig så sitter det. Anonymkode: a27e9...dea 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #5 Skrevet 7. juli 2023 Overblikk kommer jo typisk med erfaring så her er det mengdetrening som gjelder. Øve, øve, øve. Anonymkode: 7773f...dda 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #6 Skrevet 7. juli 2023 Hvordan bruker du synet til å få overblikk når du ellers ferdes i trafikken? Når du går, sykler osv. Du får øve deg mer som gående Anonymkode: 2358f...256 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #7 Skrevet 7. juli 2023 Du må faktisk bare øve deg. Finnes ingen magisk «kur» mot at man sliter med å orientere seg sånn, det må trenes. Anonymkode: 6d6db...1d2 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #8 Skrevet 7. juli 2023 Øv ned å få overblikk når du sitter på med noen. Lat som om du kjører selv. Anonymkode: 89fa1...76e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Øvelseskjøring er helt korrekt. Du blander verb med noe annet. Anonymkode: 12abf...362 Hva mener du? Ts spør om hjelp til å trene opp synet, eller om folk har erfaringer og hvordan det ble løst. Du henger deg opp i om man svarer litt humoristisk med bruk av verb eller om man er petimeter på bøyning etc. Ok. Anonymkode: b0fb2...76b 1
Fiske Skrevet 7. juli 2023 #10 Skrevet 7. juli 2023 Dette er jo nettopp det man øvelseskjører for. Øvelseskjøring handler mer om å lære å lese trafikken, få overblikk osv, enn det gjør om å håndtere selve bilen - for det mestrer de fleste ganske raskt. Du må øve, øve, øve og øve. Til slutt sitter det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #11 Skrevet 7. juli 2023 Neste gang du sitter på med noen, be vedkommende "tenke høyt", altså fortelle deg mens de kjører hva det er de ser på, hva de er obs på, hvordan de følger med på ting osv. Etterhvert som du skjønner hvordan det foregår, kan du begynne å gjøre dette selv når du kjører (verbalt, ikke bare i hodet). Det er mye lettere å ha oppmerksomheten rettet mot riktig sted når du systematiserer det på denne måten. Problemet er jo gjerne at man panisk prøver å få med seg "alt" på en gang. Anonymkode: a9b30...1d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #12 Skrevet 7. juli 2023 Du kan sette deg nær en rundkjøring og observere og beskrive hva som skjer dersom du for eksempel sliter i en slik setting. Det kan supplere treningen. Anonymkode: 2f2a5...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #13 Skrevet 8. juli 2023 Se langt frem når du kjører. Når du nærmer deg en "situasjon" (rundkjøringer, fotgjengerfelt, barneskole, parkering langs veien osv) så ta en kjapp titt rundt deg, så tidlig du kan, for å oppfatte hva som skjer og planlegge hva du skal gjøre. Øv deg på å se når du skal inn på motorvei. Når du skal rygge. Ha alltid kontroll på hva som er bak deg. Er det en lastebil, vanlig bil eller en syklist? Ingenting? Er det ingenting bak meg så kjører jeg ofte saktere på landevei fks. Mens er det noen bak så prøver jeg å ikke irritere dem. Syklister kan plutselig sykle forbi deg hvis du må stoppe. Jeg ser alltid i bakspeilet når jeg kommer ut på ny vei, litt underveis, og før jeg bremser. Har du kjørt med kjøreskole enda? Ta det opp med lærer. At du ønsker å øve på blikkbruk. Ellers er det som de fleste sier: øv masse, så sitter det! Jeg tok lappen for litt over et halvt år siden, og kan fremdeles tolke litt feil i rundkjøringer. Men det går bedre. Anonymkode: b72dc...9ff
Ugle123 Skrevet 8. juli 2023 Forfatter #14 Skrevet 8. juli 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Se langt frem når du kjører. Når du nærmer deg en "situasjon" (rundkjøringer, fotgjengerfelt, barneskole, parkering langs veien osv) så ta en kjapp titt rundt deg, så tidlig du kan, for å oppfatte hva som skjer og planlegge hva du skal gjøre. Øv deg på å se når du skal inn på motorvei. Når du skal rygge. Ha alltid kontroll på hva som er bak deg. Er det en lastebil, vanlig bil eller en syklist? Ingenting? Er det ingenting bak meg så kjører jeg ofte saktere på landevei fks. Mens er det noen bak så prøver jeg å ikke irritere dem. Syklister kan plutselig sykle forbi deg hvis du må stoppe. Jeg ser alltid i bakspeilet når jeg kommer ut på ny vei, litt underveis, og før jeg bremser. Har du kjørt med kjøreskole enda? Ta det opp med lærer. At du ønsker å øve på blikkbruk. Ellers er det som de fleste sier: øv masse, så sitter det! Jeg tok lappen for litt over et halvt år siden, og kan fremdeles tolke litt feil i rundkjøringer. Men det går bedre. Anonymkode: b72dc...9ff Tusen takk for gode tips, særlig det med å ta det opp med kjøreskolen 🙏🥰🩷
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #15 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det heter vel å øvelseskjøre? Anonymkode: b0fb2...76b AnonymBruker skrev (21 timer siden): Øvelseskjøring er helt korrekt. Du blander verb med noe annet. Anonymkode: 12abf...362 Fiske skrev (17 timer siden): Dette er jo nettopp det man øvelseskjører for. Øvelseskjøring handler mer om å lære å lese trafikken, få overblikk osv, enn det gjør om å håndtere selve bilen - for det mestrer de fleste ganske raskt. Du må øve, øve, øve og øve. Til slutt sitter det. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva mener du? Ts spør om hjelp til å trene opp synet, eller om folk har erfaringer og hvordan det ble løst. Du henger deg opp i om man svarer litt humoristisk med bruk av verb eller om man er petimeter på bøyning etc. Ok. Anonymkode: b0fb2...76b Tror AB mente å si at øvelse gjør mester. ØVELSE! Ingen kritikk av skrivemåten. Anonymkode: 411a9...5bf
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #16 Skrevet 8. juli 2023 Ugle123 skrev (22 timer siden): Sliter voldsomt med å bruke synet mitt riktig og får ikke overblikk over trafikkbildet. Ikke noe fysiske problemer med øyet og vet teorien om syn/overblikk, men sliter med å sette det ut i praksis. Noen med lignende erfaringer og hvordan de løste det? Vet at stemmen kan trene opp hos logoped men hvor en kan lære/ trene seg opp for å bruke synet riktig? Tren på å se langt fram. Ser du like foran bilen så får du dårlig overblikk. Anonymkode: ab855...39d
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #17 Skrevet 8. juli 2023 Du må rett og slett bare øve og få nok mengdetrening. Når du har kjørt såpass mye at det går på automatikk , kan du bruke mer av hjernekapasiteten på å observere og analysere trafikkbildet. Dette går etterhvert også på autopilot etter noen år... Du kan sitte på men noen som forteller hva de observerer og hvilke avgjørelser de tar på bakgrunn av det,men det finnes ingen snarvei til denne "tause" kunnskapen. Det må mye erfaring til og det får man ved å øve. Anonymkode: 4aacb...49d
Mezzosoprena Skrevet 8. juli 2023 #18 Skrevet 8. juli 2023 Det er jo dette man skal lære seg med øvelseskjøring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå