AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #1 Skrevet 7. juli 2023 Er veldig i tvil.. Går på Aap og har studie som tiltak (fått innvilget omskolering og er straks friskmeldt). Ferdig med første år med sosialt arbeid nå. Ville dere tatt engangsstønad og fortsatt Aap-løpet som student for å bli ferdig med studier så fort som mulig? Er et ganske lite krevende studie og samboeren min kan legge opp arbeidsdagen som han ønsker = veldig fleksibelt for begge. Eller tatt ett års foreldrepermisjon med grunnlag i Aap, fått foreldrestipend på 9000kr i mnd fra Lånekassa og utsatt studiene i ett år? Er så i tvil. Velger jeg å være hjemme ett år blir jeg ett år forsinket på en etterlenget utdannelse. Samtidig hvis jeg utsetter «får» jeg 9000kr i mnd fra lånekassa og et ekstra år med Aap. Men fullfører jeg studiet på normal tid «tjener» jeg jo en årslønn på 550 000 ved å ikke utsette et år… Noen innspill? 🫡 Anonymkode: f0dd1...850
Helgekarjol Skrevet 7. juli 2023 #2 Skrevet 7. juli 2023 (endret) Ville ventet med barn til jeg var ferdig med utdanning, friskmeldt og i full jobb. Endret 7. juli 2023 av Helgekarjol 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #3 Skrevet 7. juli 2023 AAP gir bedre foreldrepenger enn engangsstønaden så jeg ville valgt foreldrepenger. I tillegg er det greit å få studier unna så fort som mulig, det blir nok ikke lettere senere. Anonymkode: b9870...4e3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #4 Skrevet 7. juli 2023 Det ene er hva som lønner seg økonomisk. Jeg ville vurdert nøye om jeg hadde fått det jeg ønsket ut av studiet hvis jeg skulle gjøre det parallelt med småbarnstiden. Jeg har selv fått barn som student. Det gikk greit å studere samtidig uten forsinkelser i studiet, men da var jeg ung og full av energi. Ville nok ikke anbefalt det til noen på aap. Anonymkode: 93b76...cda
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #5 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): AAP gir bedre foreldrepenger enn engangsstønaden så jeg ville valgt foreldrepenger. I tillegg er det greit å få studier unna så fort som mulig, det blir nok ikke lettere senere. Anonymkode: b9870...4e3 Dette er jo dilemmaene jeg spør om.. Enten ta foreldrepenger ELLER få unna studiet… 😅 Helgekarjol skrev (13 minutter siden): Ville ventet med barn til jeg var ferdig med utdanning, friskmeldt og i full jobb. Absolutt enig, men jeg er 34 så tiden er ikke på min side Anonymkode: f0dd1...850
Sofakona Skrevet 7. juli 2023 #6 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo dilemmaene jeg spør om.. Enten ta foreldrepenger ELLER få unna studiet… 😅 Absolutt enig, men jeg er 34 så tiden er ikke på min side Anonymkode: f0dd1...850 Men er du gravid eller vil bli gravid?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #7 Skrevet 7. juli 2023 Sofakona skrev (19 minutter siden): Men er du gravid eller vil bli gravid? Er gravid, 16 uker Anonymkode: f0dd1...850
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #8 Skrevet 7. juli 2023 Jeg ville fått unna studiene. Det får deg raskere i jobb, og det kan ha stor positiv effekt på framtidig pensjon. Anonymkode: 12bac...48a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Skrevet 7. juli 2023 Jeg ville vært hjemme med barnet. Det er en tid man aldri får igjen. Anonymkode: fb23d...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #10 Skrevet 7. juli 2023 Er det mulig å prøve å fortsette studiet og så heller ta permisjon hvis det ikke går? Babyer er jo så forskjellige. Jeg tok foreldrepermisjon etter ett år på sosialt arbeid og ble forsinket i løpet, og for meg var dette riktig. Jeg hadde termin rett før eksamensperioden. Jeg klarer ikke å regne ut når din termin blir i hodet, men hvis termin er på et gunstig tidspunkt mtp. eksamen kan det jo gå fint å fortsette løpet, særlig når samboeren din er så fleksibel. Det kommer jo også helt an på barnet. Noen babyer sover hele tiden, andre sover veldig lite. Det vil du jo ikke vite før du står i det. Jeg vil også si at sosialt arbeid har vært et kjempefint studie å kombinere med småbarnstid for min del og jeg begynner på master i høst. Snakk med studieveileder for å få svar på spørsmål om hvordan det praktisk kan løses hvis du velger å prøve! Anonymkode: ce5e1...371
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #11 Skrevet 7. juli 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville vært hjemme med barnet. Det er en tid man aldri får igjen. Anonymkode: fb23d...d2e Dette er sant. Men med det sagt, så vil jeg bare si at akkurat dette studiet har gitt meg masse tid med barnet mitt ettersom det ikke er så mye obligatoriske ting, i alle fall for oss. Anonymkode: ce5e1...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå