Gå til innhold

Hvorfor begynte du å røyke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor begynte du? Hva fristet?

Hvor gammel var du og hvor gammel er du nå? Hvordan går det den dag idag?

Anonymkode: 52b19...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg røyker heldigvis ikke. Kunne heller aldri vært sammen med en som røyker. Finner det heselig og ufyselig.

Anonymkode: 7d185...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

17. For å bevise at jeg var badass nok for en gutt jeg var forelsket i.

Anonymkode: 5320e...b14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynte når jeg var 15 fordi det var sett på som kult og jeg ble med i en litt trøblete gjeng hvor alle røyka.  På et vis tror jeg det var mye for å signalisere at vi ikke var kjedelige og streite som resten. Idiotisk ja men dette var på tidlig 2000 tallet før røykeloven og før man egentlig forstod hvor skadelig røyking var.

Jeg har klart å slutte å røyke og pleier å si til unge jeg ser røyke eller som spør om jeg har røyk å bomme bort at de kommer til å angre. 

Anonymkode: 9f37a...859

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri røyket, men var nærmest å begynne da Chandler i Friends sa: "Smoking is cool, and you know it!" :laugh:

Anonymkode: cfe9b...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mot slutten av en voldsom arbeidsøkt på over 20 timer på en fiskebåt trengte jeg en eller annen form for stimuli, og jeg sa ja takk da den litauiske maskinisten tilbydde. Den traff som et skudd, og gav meg akkurat det jeg trengte. Nå gir de meg ingenting.

Anonymkode: 1f7af...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 12-13 år. Har alltid likt smaken av røyk. Jeg stjal røyk, hele esker og enkeltvis, fra mamma og pappa fra veldig tidlig barneskolen. Men begynte ikke å røyke fast før jeg begynte i 8. og samtidig begynte jeg med snus. Snus var hovedvalget fra rundt 16 år (før det brukte jeg begge deler like mye), men jeg hadde alltid en eske røyk liggende og røyket ukentlig. 

Jeg begynte aldri for å være kul. Jeg ble ertet og sett ned på for å være taper som startet før alle andre. 

Jeg sluttet da jeg fylte 30 år for 5 år siden og savner både røyken og snusen fortsatt. Jeg hater at jeg elsker smaken av røyk (og snus) så mye som jeg gjør. Jeg måtte slutte med alkohol også, for med bittelitt promille så sprekker jeg på sekundet. Har ikke drukket, røyket eller snuset på 5 år. 

Anonymkode: ff134...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte fast da jeg var 16. Gjorde det vel fordi omtrent alle andre venner gjorde det. Røyker litt før det også, men da var det Mest på fester av og til uten at jeg ble avhengig.

Er nå 39, Røyker enda mest av kjedsomhet virker det som + avhengighet. Klarte å holde meg unna røyk i mesteparten av svangerskapet da jeg var gravid, men ellers har jeg hatt uvanen med meg.

Skulle ønske at jeg aldri hadde begynt!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte når jeg var rundt 13, ble bare slik, alle røykte da så det ble bare slik. Ingen som presset meg til å begynne og jeg røykte fordi jeg synes det var godt, ingenting som kunne måles med å tenne en sigarett på morgenen til kaffen. :kaffekopp:

Røykte vel i 14 år og hadde jeg ikke fått barn så hadde jeg aldri sluttet, likte røyken godt. 

Nå er jeg jo kjempeglad for at jeg sluttet og aldri begynte igjen, er jo kriminelt dyrt med røyk og ikke lukter det godt heller, det verste er jo hva det gjør med helsa på sikt men heldigvis har jeg ikke fått noen bivirkninger i ettertid, foreløpig iallfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden):

Jeg begynte når jeg var rundt 13, ble bare slik, alle røykte da så det ble bare slik. Ingen som presset meg til å begynne og jeg røykte fordi jeg synes det var godt, ingenting som kunne måles med å tenne en sigarett på morgenen til kaffen. :kaffekopp:

Røykte vel i 14 år og hadde jeg ikke fått barn så hadde jeg aldri sluttet, likte røyken godt. 

Nå er jeg jo kjempeglad for at jeg sluttet og aldri begynte igjen, er jo kriminelt dyrt med røyk og ikke lukter det godt heller, det verste er jo hva det gjør med helsa på sikt men heldigvis har jeg ikke fått noen bivirkninger i ettertid, foreløpig iallfall. 

Så når du var 13 år satt du hjemme med morgenkaffen og røyk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var 14-15 år og syntes det var tøft. Dette var midt på åttitallet. 

Glemmer aldri hvor uvel jeg ble da jeg tok mitt første magadrag med rød Prince 🙈😅

Anonymkode: 8ce7b...7c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var 14-15 år og syntes det var tøft. Dette var midt på åttitallet. 

Glemmer aldri hvor uvel jeg ble da jeg tok mitt første magadrag med rød Prince 🙈😅

Og røykte i 30 år, røykfri på 10 året nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så når du var 13 år satt du hjemme med morgenkaffen og røyk??

Nei, utfor skolen før vi begynte :ler: Lærerne på ene siden og elevene på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å røyke sent, var 19 år. Burde vite bedre da, ja. Men jeg begynte fordi to av venninnene mine som jeg pleide å gå ut med i helgene, satt og røyket ved bordet og drakk øl og sånn. Det synes jeg så så avslappet og kult ut, og de sa også at ølen smakte mye bedre med røyk til. Så da ville jeg lære meg å røyke, inhalere, sånn at jeg også kunne røyke til ølen i helgene. For det var planen, å bare røyke når jeg var på fest og i helgene... (alle som har prøvd det vet hvor lett DET sklir ut...!)

Så jeg begynte å kjøpe røyk og øvde meg på å inhalere i ukedagene, sånn at jeg kunne røyke i helgene. Men jeg synes det ble så godt etter hvert, avslappende, at jeg begynte å ta noen røyk ekstra på hverdagene også. Og før jeg visste ordet av det, røyket jeg fast hver dag.

Fast forward 24 år senere.... var oppe i litt over en tjuepakning pr dag med røyk. En dag spurte legen meg om jeg "hadde lyst til å slutte og røyke", da jeg var hos legen for noe helt annet. Ja, jo, jeg måtte jo innrømme at det hadde jeg vel egentlig, selv om jeg hadde liten tro på at jeg skulle klare det, pga manglende viljestyrke. Han sa at en medisin som egentlig var tiltenkt for noe helt annet, hadde vist seg å ha som bivirkning at folk sluttet å røyke (!). Det hørtes nesten for godt ut til å være sant, og jeg sa det, men legen svarte at suksessraten var så høy som 80% som klarte å slutte med det medikamentet.

Så jeg bestemte meg for å prøve Champix. 

Det gikk som en drøm. Første uka gjorde det ikke det, jeg tenkte oppgitt at "typisk, dette virker ikke på en storrøyker som meg". Men så, etter en uke og da medisinen hadde begynt å faktisk virke, oppdaget jeg en morgen at jeg hadde GLEMT å røyke fordi jeg rett og slett ikke følte noe røyksug!!? Hvordan var det i det hele tatt mulig? Jeg? Som alltid snublet ut på terrassen og fyrte opp en røyk som det første jeg gjorde hver morgen?

Uansett, det endte med at jeg noen uker senere sluttet helt å røyke. Etter tjuefire år var jeg helt røykfri, og jeg har aldri begynt igjen.

Det er 12 år siden nå, og jeg er så glad for at jeg klarte å slutte. Det har vært godt for helsen, og godt for lommeboka. Og sikkert godt for luktesansen til alle rundt meg 😛 

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynte å røyke fast da jeg var 14, men hadde testet ut litt her og der fra 11-12 års alderen. Hadde alltid vært veldig fascinert av røyking og alle voksne rundt meg røykte. 

Jeg begynte fordi jeg syntes det var kult og jeg ville tøffe meg. Trodde vel at guttene skulle synes at jeg var skikkelig kul og tøff, og sikkert forelske seg i meg... 

Jeg er 40 og røyker dessverre fortsatt. 

Anonymkode: 53ad8...455

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fordi jeg var en idiot når jeg var 14-15, og er det fortsatt dessverre 🙈

Anonymkode: 79733...f44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor begynte du? Hva fristet?

Hvor gammel var du og hvor gammel er du nå? Hvordan går det den dag idag?

Begynte å røyke fast når jeg var 13. Røyking var helt normalt på den tiden og en hadde lov å røyke allerede som 16 åring.

Begynte fordi en kamerat hadde fått/stjålet? av en eldre bror og vi skulle prøve/tøffe oss... Gikk ikke lenge før vi røyket fast.

De fleste som har slutta blir helt anti røyk, ikke jeg.

Jeg syntes det var godt og savner det enda selv om det er flere år siden jeg slutta. Hadde aldri sluttet om det ikke var pga helsen og hvor dyrt det ble etterhvert.

Endret av Diskusjon69
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 16. røykte bare en kort periode, for å virke kul. Slutta fort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 24 og begynte fordi jeg ble sammen med en som røykte. Mange av mine venner festrøykte og omtrent alle i hans miljø var dagligrøykere, så det var en vanlig ting å gjøre. Jeg sluttet da jeg var 42. Han jeg var sammen med var ute av bildet for lengst, og det var bare en dyr, helseskadelig og irriterende uvane som jeg ønsket å bli kvitt. Nå er jeg 50 og har ikke det minste problem med å holde meg røykfri. 

Anonymkode: fc217...859

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...