AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #1 Del Skrevet 7. juli 2023 Jeg vet ikke hvor jeg skal plassere denne tråden, og jeg prøver å skrive litt rundt. Ofte er det en del som roper høyt om at det ikke trenger å koste mye for å spise sunt. Hva sunt er er heller ikke noe alle er så enige i. At det per kalori koster mer for gulrøtter enn potetgull kan vi nok likevel være enige om. Denne sommeren er jeg frivillig for ulike aktiviteter for lavinntektsfamilier. Det er gøye dager, med tur, bading, klatring og opplevelser. Ingenting å si på familiene, de er ganske så vanlige, akkurat som jeg hadde tenkt meg på forhånd. Matpakkene er litt blandet da, om jeg kan si det sånn. Jeg er der selv at jeg tar det jeg har, og det er samme for meg hva folk spiser. Jeg har likevel gjort meg noen tanker og sjekket litt priser på mat jeg normalt ikke spiser selv, og sett på kaloriene. En kan få en pose potetgull for ca samme prisen som for en pose med gulrøtter. Posen med potetgull har nok kalorier til å dekke minst halve dagsbehovet for en voksen, ofte mer. Posen med gulrøtter kommer en ikke så langt med. Flere har med seg kalde pommes frites. Det kan en få veldig billig. Tilsetter en olje får en opp kaloriene. Så er det hvit pasta, med ketsjup. Igjen noe en kan få til billig. Jeg kritiseres ikke matpakkene, og jeg tror dette kan være favoritter blant barn fra mer bemidlede familier også. Jeg vet heller ikke hva de spiser hjemme, så temaet for tråden er ikke hvor sunt dette er i seg selv, eller hvordan kostholdet deres er som helhet (for det vet vi ikke), men mer økonomien i dette. En del av maten er også lett å fikse i større mengder, og krever lite ekstra. Det er flere familier med en del barn. Å lage mat fra bunnen krever at en har både utstyr, godt nok kjøkken, ulike ingredienser osv osv. Variasjon er egentlig en luksus. Jeg har selv vokst opp med kun mor. Hun jobbet, og stod på, og mat ble prioritert. Hun kunne lage mat, likte det også, og vi hadde kjøkken med nok utstyr. Vi hadde ting som hjemmelaget brød, mye havregrøt, og middager som lever, gratenger, supper og gryteretter gikk igjen. Hun plukket bær og laget saft og syltetøy. Billige kjøttstykker ble til ertesuppe. Dette krevde jo at hun kunne planlegge, og ha tid og krefter til det. Alle har jo ikke det. Om en mangler ressurser på denne måten og er en lavinntektsfamilie, og dermed ikke kan kjøpe seg til lettere løsninger som likevel er sunnere så skjønner jeg at det lett kan bli mye billigmat, og gjerne ikke så mye grønt. En skal også få til å handle, og få tingene hjem og ikke alle har bil osv. Siste løser seg ofte for mange med buss osv, men er noe å ta med. Sikkert noen som roper at det finnes Oda, men personlig så bruker jeg mye kuponger, og datodisken aktivt, og det tror jeg nok en del av disse også gjør. En del av dem handler nok også store mengder ris, og annet om gangen på butikker som ikke leverer. Har en mange munner å mette så kommer en ikke så langt med gulrøtter. Salat er dyrt. Jeg er selv der at jeg har råd til salat, og er bare meg, men vet om mange som ikke spiser så mye salat nå. Fryste grønnsaker kan en jo få billig da, det bruker jeg også en del av, men det er likevel mer valuta i en del annen mat, enn i si amerikansk blanding. Jeg har sett dokumentarer fra USA og England at en handler det som en kan få mest for, og en del får også mat fra steder hvor «kvalitetsmat» ikke er det som gis ut mest av. (Kommer an på hvor en legger lista her.) Jeg føler utfordringen kommer når en både har lav inntekt, og ikke har ressurser til det rundt. Enten det er helsen/psyken, jobbsituasjonen, manglende kunnskaper om budsjett, økonomi, planlegging, osv osv. Jeg tror oppriktig at de aller aller fleste vil det beste for sine barn. Sliter en økonomisk er det å legge mette barn viktigere (synes jeg) enn at det ikke er ultraprossesert mat. Det er ikke alltid en mulighet for å lage alt fra bunnen, og det av høyst forståelige grunner, fra økonomi, til kapasitet. Jeg vet ikke hva som foregår i hjemmene til ulike lavinntektsfamilier, men kanskje noen her kan si noe om hvordan dere får det til å gå rundt, og hvilken mat dere klarer å få til? Jeg dømmer dere ikke, men jeg er litt nysgjerrig i mangel på bedre ord. Familiene jeg treffer på er i vanskelige livssituasjoner, men de er flotte folk, og jeg ser de står på for barna. De hadde ikke deltatt på disse dagene om ikke. Igjen må jeg si at jeg aner ikke hva de eller andre spiser hjemme, og jeg sier ingenting på det til dem. Fulle mager er viktigst 💚 Noen tanker, eller innsikt? Anonymkode: 87bfd...024 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #2 Del Skrevet 7. juli 2023 Når man har nådd dit at man regner ut pris per kalori, så er man godt planta inn spiseforstyrrelse-verden. Anonymkode: f957b...af9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 7. juli 2023 #3 Del Skrevet 7. juli 2023 Det er ikke hare kaloriene i det en spiser som er viktig, næringen ellers har masse å si 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #4 Del Skrevet 7. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Flere har med seg kalde pommes frites. Det kan en få veldig billig. Tilsetter en olje får en opp kaloriene. Så er det hvit pasta, med ketsjup. Nei. Dette finner du på. Prøv igjen, dette ble altfor dumt. Anonymkode: 84115...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #5 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei. Dette finner du på. Prøv igjen, dette ble altfor dumt. Anonymkode: 84115...be8 Jeg finner ikke på det. Vi måtte stoppe noen små å mate ender med det. Anonymkode: 87bfd...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #6 Del Skrevet 7. juli 2023 Jeg skjønner her at en del ikke forstår helt. Selvsagt er mat mer enn kalorier, det sier seg selv. Har du likevel si 50kr på kontoen, og må få det til å rekke, så hadde jeg personlig gått for noe med mer kalorier, så de pengene varer lengst mulig. For meg virker det mer som en del ikke aner hvordan det er å virkelig vende på krona. For en del handler det om å få i seg mat. Sier det på generell basis. Vi i Norge er stort sett så privilegerte at vi kan ha mye preferanser på mat, at vi glemmer litt ut dem som av ulike årsaker må gjøre det beste ut av det. Anonymkode: 87bfd...024 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 10. juli 2023 #7 Del Skrevet 10. juli 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Del Skrevet 10. juli 2023 Synd nordmenn ikke kan flere asiatiske retter. Mye der fra ulike kulturer som består av billige ingridienser. Mye godt som kan lages av bønner og linser, som du kan finne til en rimelig pris i asiabutikker. Så kan man heller ha kjøtt 2-3 ganger i uka til middag. Når det er sagt, så mener ejg det er mye mer viktig å tenke næring per krone, enn kalori per krone. Det er dyrt å skulle overleve på potetgull og sjokolade om du skal dekke næringsbehovet ditt for vitaminer osv. Da er det billigere kjøpt litt kjøtt og kanskje noe bønner og linser. Du får mer næring per krone når du kjøper det, enn godteri. Samme med en del ultraprosessert mat. Pasta er noe av det dyreste når du tenker næring per kalori. Samme med ferdigsauser o.l Anonymkode: 81225...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 10. juli 2023 #9 Del Skrevet 10. juli 2023 Kan jeg si som noen annen i tråden, at det ikke er helt forstålig det du har observert og som du prøver å fortelle oss om? At du egentlig har lyst til å si: Lær og lag mat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Del Skrevet 10. juli 2023 Vi har god økonomi og kjøper det vi vil. Samtidig har barna våre sikkert de kjedeligste matpakkene av alle.. jeg sender med brødskiver med skinke/salami/leverpostei/brunost 😅 og et eple innimellom Anonymkode: 45ee7...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå