Gå til innhold

"Pottetrening på 3 dager", funket det for dere?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Har lest boka og det gir jo litt mening, men virker samtidig som et krevende opplegg. Vi har tenkt litt på å prøve i sommer, men er redd for å mislykkes. Og for at det skal være styr for de i barnehagen til høsten, ungen er da 2,5 men skal fortsette på småbarn frem til jul. De fleste der er jo i bleier, vet ikke om det er nok tørre barn til at de voksne har rutiner på det og får fulgt det opp.

Hva er alternativet egentlig? Tradisjonell pottetrening, hva går det ut på liksom? Er det dømt til å dra ut i tid? Noen bekjente sine barn brukte utrolig lang tid på å bli kvitt uhell og bli pålitelig tørre. Det er også ganske slitsomt...

Anonymkode: ab753...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi prøvde da barnet var 2 år og 2 måneder. På dag 3 var alle helt utslitt. Hele huset luktet tiss. Og ungen fikk dovegring som varte i et halvt år. 

Anonymkode: ce479...c19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi prøvde da barnet var 2 år og 2 måneder. På dag 3 var alle helt utslitt. Hele huset luktet tiss. Og ungen fikk dovegring som varte i et halvt år. 

Anonymkode: ce479...c19

Oi, såpass 😅 Hvorfor ble det slik, tror du? Hva skapte vegringen?

Anonymkode: ab753...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på barnet. Vi kjørte ikke noen bevisst strategi, men tror vi starta likt som de legger opp til. Vår hata å tisse på seg (3 år) og hadde kontroll etter 2 uhell. Vennepar med jamngammal barn som fulgte det opplegget har en gutt som fremdeles glemmer seg og har en del uhell et år etter

Anonymkode: e5d9b...3ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på med pottetrening nå, og det er definitivt ikke noe vi fikk/får unna på 3 dager! Her skal det tisses i potte, så gjerne lekes med det som har skjedd oppi, så tisser vi litt på gulvet ved siden av.. og så løper vi rundt naken med bæsj i rumpa mens jeg henger etter med dopapiret "veeent, vent, kom her!!". 2 1/2 åring. lol

Men jeg ser jo at det går rette veien da, vi er 5 dager inn og forståelsen for at tiss og bæsj skal i do/potte og friheten ved å slippe bleie begynner å feste seg som en god idé hos poden. Vi har 3 uker ferie fra barnehagen, jeg lever i håpet!

Men jeg ser nesten daglig 3-4åringer med bleie, senest i dag ei som klagde over at det "klør i bleia", så det er ikke noen hast. Jeg kjenner derimot at det hadde vært deilig å få det til før ungen er såpass stor, men at det er og blir intensivt er vel ikke til å stikke under en stol:)

Anonymkode: e2592...ae7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Oi, såpass 😅 Hvorfor ble det slik, tror du? Hva skapte vegringen?

Anonymkode: ab753...f2b

Vet ikke. Tror det ble for intensivt. Do eller pottegåing gikk fra å være noe lystbetont som ble gjort når barnet ville og da følte seg flink og stor. Til å bli litt "tvang" og noe barnet følte det ikke mestret. 

Barnet har nå vært tørr hjemme en stund med noen uhell. Har hatt bleie i barnehagen. Er tørr hvis vi passer på og tar det på do. Håper det skal løsne nå i ferien. 

Anonymkode: ce479...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk hjelp fra barnehagen med dette, de hadde samlebånd-pottetrening og jeg tror det gikk lettere inn når de var flere i samme båt. Og da var det enkelt å gjøre det til noe hyggelig hjemme også. Når jeg prøver å huske tilbake så syns jeg det gikk rimelig fort og at det var lite uhell. De uhellene som var skjedde om natten.

Men det er forskjell på både unger og barnehager, så det er nok ingen fasit på pottetrening.

Anonymkode: 102a3...066

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sluttet alle tre sommeren etter de fylte 2 år. Det gikk av seg selv de dagene det var varmest og de kunne gå rundt uten bleie. De sa fra at de skulle på do uten å øve, så de var veldig klar selv. 

Anonymkode: 0e47f...979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk hjelp fra barnehagen med dette, de hadde samlebånd-pottetrening og jeg tror det gikk lettere inn når de var flere i samme båt. Og da var det enkelt å gjøre det til noe hyggelig hjemme også. Når jeg prøver å huske tilbake så syns jeg det gikk rimelig fort og at det var lite uhell. De uhellene som var skjedde om natten.

Men det er forskjell på både unger og barnehager, så det er nok ingen fasit på pottetrening.

Anonymkode: 102a3...066

Her har barnehagen såvidt kunnet strekke seg til 2 rutine dobesøk til dagen og vi er litt usikre på om de har blitt gjennomført også .. Og de aksepterer kun 1 uhell før bleien må på igjen. Doen er ute i gangen og ungene kan ikke gå dit på egenhånd. De har store doer og 1 doring og 1 krakk på deling til 3 doer.  Definitivt ingen hjelp til pottetrening. Igjen av de andre 3 åringene har sluttet heller... 

Anonymkode: ce479...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ble bleiefri på én helg. De var da mellom 1,5 og 2 år. Enklere i den alderen. Når de er eldre enn 2,5 år bruker de mye lengre tid på bleieslutt. 

Mange barn bruker bleie til de er både 3 og 4 år, fordi foreldre ikke orker å pottetrene de tidligere. Stakkars barn, det er ikke naturlig å gå rundt i sin egen avføring så lenge. 

Anonymkode: 5c465...337

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte den metoden, og hun var tørr dag to.

Hun var 2 år og 3 mnd, og var eneste på avdelingen som er bleiefri.

Anonymkode: c37e9...5f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi en kort oppsummering av hva boken går ut på? Gidder ikke å bruke penger på en bok som viser seg å være akkurat det vi har prøvd allerede...

 

Anonymkode: d9cb9...f86

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte metoden på en på akkurat to år og det funket utmerket, på dag tre gikk 80% i potta, dag fire gikk alt der.

Anonymkode: 4b1bd...c4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mine ble bleiefri på én helg. De var da mellom 1,5 og 2 år. Enklere i den alderen. Når de er eldre enn 2,5 år bruker de mye lengre tid på bleieslutt. 

Mange barn bruker bleie til de er både 3 og 4 år, fordi foreldre ikke orker å pottetrene de tidligere. Stakkars barn, det er ikke naturlig å gå rundt i sin egen avføring så lenge. 

Anonymkode: 5c465...337

Men altså... Vi introduserte potte fra barnet kunne sitte stødig. Do før 2 år. Forsøkte metoden i boken første gang rett etter 2 åe. Har fortsatt ikke helt tørr 3 åring. Man kan ikke bare skylde på foreldrene. Dessuten avhenger det litt av barnehagen. Kjenner til barnehager som er positive og gir drahjelp. Vår gjør absolutt ikke det. 

Anonymkode: ce479...c19

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen gi en kort oppsummering av hva boken går ut på? Gidder ikke å bruke penger på en bok som viser seg å være akkurat det vi har prøvd allerede...

 

Anonymkode: d9cb9...f86

Jeg har lånt den på biblioteket, kanskje ditt lokale bibliotek også har den?

Men i korte trekk så skal barnet igjennom tre bevissthetstrinn: jeg har tisset, jeg tisser og jeg må tisse. Så må gjennom flere ferdigheter som kroppsbevissthet, kontroll, og ta initiativ selv.

Da starter man med å gå naken nedentil hjemme,  så i neste fase tar man på løse klær pluss øver på det også hjemmefra og til sist finpuss og å øke vanskelighetsgraden. Så målet er at barnet skal lære å kjenne at det må, si ifra til en voksen eller gå til potten selv, dra ned buksa og tisse.

Sånn grovt sett. Er ikke helt ferdig med boka selv.

Anonymkode: ab753...f2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gjennomførte i fjor sommer da hun var 2,5 år. Det gikk greit nok til å begynne med, men har hatt uhell i perioder og har det fremdeles. Var egentlig ganske mye uhell i vår, nå er det kanskje 1 om dagen, eller en skvett. Broren fikk slutte når han var klar og da ble det på 4 års dagen 😂 Han hadde bare noen få uhell første par ukene og siden var han tørr.

Anonymkode: 35fce...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 2-3 dager med begge mine. Begge var 2,5 år gamle. 
Brukte ingen «metode» 

tok bare bleien og forklarte at nå måtte de tisse på potte/do. 
noen uhell ble det, men ingen big deal

Anonymkode: bc2a0...d89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Har lest boka og det gir jo litt mening, men virker samtidig som et krevende opplegg. Vi har tenkt litt på å prøve i sommer, men er redd for å mislykkes. Og for at det skal være styr for de i barnehagen til høsten, ungen er da 2,5 men skal fortsette på småbarn frem til jul. De fleste der er jo i bleier, vet ikke om det er nok tørre barn til at de voksne har rutiner på det og får fulgt det opp.

Hva er alternativet egentlig? Tradisjonell pottetrening, hva går det ut på liksom? Er det dømt til å dra ut i tid? Noen bekjente sine barn brukte utrolig lang tid på å bli kvitt uhell og bli pålitelig tørre. Det er også ganske slitsomt...

Anonymkode: ab753...f2b

Mine alle tre sluttet ved 2,5års alder. Da var de modne nok til å forstå at noe skal skje frem i tid. Det beste er når det klaffer med sommeren. Vi sluttet med bleier på dag 1. Passet på å være i nærheten av hjemmet og planla å gå ut når ungen ble ferdig med doen. Da visste vi at det skal ikke skje noe på 1 ,2 timer. Passet på å spørre om han skal på do osv. Det gikk helt greit. Uhell ble ordnet, det var få uhell. Da det skjedde, la jeg trusa stå på en liten stund slik at han føler at det er våt. Slik lærte vi.

Anonymkode: 7f112...24d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle beste er å gå rett til doen 😊 2 år og 8 mnd. Vi bruker dosette og en krakk barnet elsker å sitte på do som vi voksne gjør.

Nå har vi ferie hjemme så det er best å ta det i ferien 😊 vi bruker fargerike kule truser på dagen noen uhell er det jo men lille har blitt mye flinkere. Bleie om nettene sefølgelig.. :) også gir du barnet tid.

Anonymkode: e61db...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...