AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #21 Del Skrevet 7. juli 2023 Se på meg alle damer! Kommenter hvor fin jeg er da, hvor kul jeg er da, så jeg før boosta egoet mitt fordi det er ikke nok med det jeg får av kjæresten, må jo fylle på mest mulig og skjule at jeg har kjæreste, mest mulig, sånn at jeg kan flørte og sole meg i oppmerksomheten mest mulig også! Driter i følelsene til kjæresten så lenge jeg får masse likes - for det er viktigst! 🤮 Slike er ikke kjærestemateriale og potensielt kronisk utro (om de får sjansen) Anonymkode: 1eb45...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #22 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dater en mann som er helt ekstrem på sosiale medier. Han legger ut noe daglig og stort sett bilder av seg selv. Jeg blir ganske sliten av det, syns det er nedtur. Lurer litt på hva det handler om at noen mennesker må ha bekreftelse så ofte/mye? Har dere tanker om det? Jeg skrev også et kort til han for en ukes tid siden der jeg fortalte han mine følelser. I etterkant har han spurt flere ganger om jeg fortsatt står for det jeg skrev. Selvsagt gjør jeg det, sa jeg. Syns det var veldig rart å spørre om og han virket nesten litt stresset og sa liksom "er det sånn at nå har du endret mening?"... Blir litt rart at en mann i slutten av 40 årene viser slik usikkerhet. Hvordan forholde seg til det? Anonymkode: ae67e...2c8 En vanlig teori er at et eller annet har stoppet opp i den utviklingen barnet gjennomgår i fasen fra å være helt avhengig av speiling og bekreftelse fra primær omsorgsgiver (som regel mor) til å bli et selvstendig individ som er i stand til å «trøste» seg selv. Emosjonelt er narsissisten som er lite barn som fortsatt er helt avhengig av «forsyninger» utenfra i form av beundring, applaus og bekreftelse. Behovet er umettelig, og livet blir i stor grad en jakt på det som kalles «narcissistic supply». På en måte er de følelsesmessig vampyrer som nærer seg av andres blod. Og «tilstanden» er som regel uhelbredelig. Anonymkode: 05425...8b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #23 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): En vanlig teori er at et eller annet har stoppet opp i den utviklingen barnet gjennomgår i fasen fra å være helt avhengig av speiling og bekreftelse fra primær omsorgsgiver (som regel mor) til å bli et selvstendig individ som er i stand til å «trøste» seg selv. Emosjonelt er narsissisten som er lite barn som fortsatt er helt avhengig av «forsyninger» utenfra i form av beundring, applaus og bekreftelse. Behovet er umettelig, og livet blir i stor grad en jakt på det som kalles «narcissistic supply». På en måte er de følelsesmessig vampyrer som nærer seg av andres blod. Og «tilstanden» er som regel uhelbredelig. Anonymkode: 05425...8b3 Han er ingen narsissist. Jeg har vært gift med en, så det vet jeg. Men ja han er skadet og det du sier henger på greip. Han har opplevd omsorgssvikt på høyt nivå dessverre. Men er altså ingen slem narsissist av den grunn. Takk for innspill. Anonymkode: ae67e...2c8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #24 Del Skrevet 7. juli 2023 Om man ikke har fått ubetinget kjærlighet i barndommen, og har måtte prestere bra (eller gjøre ugagn) for at foreldrene skulle se han, så kan man gjerne sulte etter den oppmerksomheten han ikke fikk som barn. På sosiale medier er det lett å skryte, og man får fort bekreftelse og likes. Kan skjønne at han dermed går dit for "likes". Anonymkode: fd572...af9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #25 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er ingen narsissist. Jeg har vært gift med en, så det vet jeg. Men ja han er skadet og det du sier henger på greip. Han har opplevd omsorgssvikt på høyt nivå dessverre. Men er altså ingen slem narsissist av den grunn. Takk for innspill. Anonymkode: ae67e...2c8 Jeg mente ikke å bruke ordet narsissist som i «narsissistisk personlighetsforstyrrelse», men slik det brukes i psykodynamisk utviklingsteori. En narsissist i denne betydningen er først og fremst kjennetegnet ved bekreftelsesbehovet; ikke ved manipulerende eller uempatisk atferd. Men en med stort bekreftelsesbehov vil nødvendigvis ha begrensede ressurser og muligheter til å konsentrere seg noe særlig om andre enn seg selv og egne behov. Anonymkode: 05425...8b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #26 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Se på meg alle damer! Kommenter hvor fin jeg er da, hvor kul jeg er da, så jeg før boosta egoet mitt fordi det er ikke nok med det jeg får av kjæresten, må jo fylle på mest mulig og skjule at jeg har kjæreste, mest mulig, sånn at jeg kan flørte og sole meg i oppmerksomheten mest mulig også! Driter i følelsene til kjæresten så lenge jeg får masse likes - for det er viktigst! 🤮 Slike er ikke kjærestemateriale og potensielt kronisk utro (om de får sjansen) Anonymkode: 1eb45...d27 Haha 😂 Tipper bare at du er mann som skriver det her? Anonymkode: 8c9c0...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #27 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg mente ikke å bruke ordet narsissist som i «narsissistisk personlighetsforstyrrelse», men slik det brukes i psykodynamisk utviklingsteori. En narsissist i denne betydningen er først og fremst kjennetegnet ved bekreftelsesbehovet; ikke ved manipulerende eller uempatisk atferd. Men en med stort bekreftelsesbehov vil nødvendigvis ha begrensede ressurser og muligheter til å konsentrere seg noe særlig om andre enn seg selv og egne behov. Anonymkode: 05425...8b3 Ok da henger jeg med og følger deg i det du sier. Misforsto deg, da. Jeg tenker nok også at denne mannen, i og med at han er skadet fra barndommen av, har dette bekreftelsesbehovet du snakker om og han er heller ikke veldig god på å fokusere på andre. Dvs han kan fint spørre meg om ting og lytte til meg, men er veldig opptatt av seg og sitt også. Litt for mye. Takk for oppklaring. ts Anonymkode: ae67e...2c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå