AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #1 Skrevet 7. juli 2023 Vi skulle liksom sitte med en vell dressert hund nå. Men hunden har både gått på bord, bæsjet på verandaen, hører aldri etter på nei, går ikke ann å sette seg ned da vi blir slikket konstant i ansiktet. Om vi sier nei, så er det null reaksjon, og vi må konstant dytte hunden vekk for å få fred. Kommer rett fra oppdretter så velger jo tro de er ærlige. Så noen med erfaringer på hvordan første tiden var? Anonymkode: d1dad...56b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #2 Skrevet 7. juli 2023 Omplasseringshund - trolig traumer eller lignende. Hva er BAKGRUNNEN til hunden? hvorfor har den blitt omplassert? Hvor mange ganger eventuelt? Slik du beskriver hunden, så må dere lære opp hunden, og det er forsåvidt ganske normalt med en omplasseringshund. Anonymkode: 70670...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #3 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Omplasseringshund - trolig traumer eller lignende. Hva er BAKGRUNNEN til hunden? hvorfor har den blitt omplassert? Hvor mange ganger eventuelt? Slik du beskriver hunden, så må dere lære opp hunden, og det er forsåvidt ganske normalt med en omplasseringshund. Anonymkode: 70670...c0d Er rett fra ett flott kjent oppdrett, og det er en voksen hund på for. Men regnet med flere har erfaringer med omplassering av voksne hunder en for. Så har nok null traumer. Anonymkode: d1dad...56b
Sofakona Skrevet 7. juli 2023 #4 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er rett fra ett flott kjent oppdrett, og det er en voksen hund på for. Men regnet med flere har erfaringer med omplassering av voksne hunder en for. Så har nok null traumer. Anonymkode: d1dad...56bat At den kommer fra oppdretter har ingen ting å si...om dette er en hund som driver med slikt ligger det noe bak. En normal, rolig og balansert hund holder ikke på slikt. Og det å gå på bordet etc er jo manerer..som betyr at denne hunden ikke har lært seg slikt hos denne flotte oppdretter. Jeg tror det ligger mer bak her en dere har blitt fortalt...og dette er nå "deres" problemet...nå er det ikke oppdrettere som hund og oppgaver lenger 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #5 Skrevet 7. juli 2023 Dere må jo bygge opp tillit og rapport med hunden, som er vant til helt andre forhold. Øv på å først å fremst få hunden til å slappe av hjemme hos dere, og deretter begynn i det små. Er et ekstremt fåtall hunder som bare "funker" 100% i nytt hjem på dagen. Selv de som trener hunder for personlig beskyttelse har "intro-runder" for å få tillit bygget opp. Gå turer, belønn med godis (om hunden er mat-motivert) og legg enkle retningslinjer for hjemmet. For å gjøre det enklere for deg selv så kan du tenke at du har adopert et barn (3 år ish) fra et annet land, og dere er begge to oppegående og snille, men barnet snakker ikke samme språk som deg, og kjenner deg ikke enda, og har null forhold til hjemmet ditt. Anonymkode: bc5fd...3df 2
Andro Skrevet 7. juli 2023 #6 Skrevet 7. juli 2023 Spiller ingen rolle hvor bra trening en hund har fra før om ikke du har kompetanse til å holde det ved like. Hundetrening skjer gjennom hele døgnet hver dag så lenge hunden lever. 6
Troyamin Skrevet 7. juli 2023 #7 Skrevet 7. juli 2023 Har hatt flere omplasseringshunder. Fra gode oppdrettere og hundeførere. Spinnville brukshunder med mye energi. Det betyr ikke at hunden har hatt det dårlig eller at den ikke har hatt kustus der den kom fra. Mest sannsynlig er det litt stress og uvante omgivelser som gjør at hunden ikke slapper av enda. Kombinert med at dere ikke trener den riktig. Selv starter jeg den første tiden med å gå mye tur. Trener kontakt med ball og hundegodis. Deler matpakken. Kjører enkel lydighet. Innendørs slapper vi av. Trenger hunden en liten pause, blir den satt i hundegård, for så å bli tatt på ny tur. Osv. Det tar tid å skulle lære seg nye regler og rutiner. Som en tommelfingerregel går det 4-6 uker før en hund "lander" i nytt hjem. Noen trenger mindre tid, andre lenger. 1 1
Mardina Skrevet 7. juli 2023 #8 Skrevet 7. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vi skulle liksom sitte med en vell dressert hund nå. Men hunden har både gått på bord, bæsjet på verandaen, hører aldri etter på nei, går ikke ann å sette seg ned da vi blir slikket konstant i ansiktet. Om vi sier nei, så er det null reaksjon, og vi må konstant dytte hunden vekk for å få fred. Kommer rett fra oppdretter så velger jo tro de er ærlige. Så noen med erfaringer på hvordan første tiden var? Anonymkode: d1dad...56b Jeg har omplasseringshund. Overtok han når han var nesten 1 år gammel. Han kom til meg uten noen særlig oppdragelse, men han har alltid vært snill 😊 Han kunne overhodet ikke gå i bånd og det eneste båndet jeg fikk med var et lang tau og et tynt halsbånd, som jeg var redd for ikke ville holde han igjen, hvis han bestemte seg for å løpe. Så skikkelig bånd, sele og halsbånd var det første jeg kjøpte til han. Jeg var nær på å gi han tilbake til de forrige eierne de 2 første ukene, for han var helt propell... Første dagen gikk han frem og tilbake til ytterdøren og fant ikke roen. Til slutt måtte jeg bli streng i stemmen og da la han seg og var noenlunde rolig. Så måtte jeg lære han å gå bedre i bånd og det tok lang tid. Mest fordi jeg ikke var konsekvent nok hele tiden. Men jeg er glad for at jeg ikke gav han opp, for jeg vil ikke tenke på hvor han kunne ha havnet da. Nå er han 13 år gammel og jeg gruer meg til den dagen jeg må la han gå.... ❤️ Når det gjelder hunden din ts, så må du/dere gi hunden timeout når det går over styr. Før hunden bort til sengen og kommander den til å ligge der. Om den reiser seg, så fører du den tilbake til sengen. Og det må du/dere fortsette med til hunden skjønner tegningen. Hunder er ikke dumme og mange lærer fort. Evt. kan du bruke et bånd og binde den fast et sted hvor den kan se dere. Det kan godt være at du må si nei tusenvis av ganger, men før eller siden må det gå inn. Er dere flink til å mentaltrene med hunden? Altså f.eks ta på en langline, gå ut i skogen og la den lete etter godbiter? Det er en fin form for mentaltrening, som mange hunder liker. Trene lydighet er også det. Hvor lenge har dere hatt hunden? Jeg er nok redd for at om dere vil beholde hunden, så må dere bare gi det tid og tålmodighet. Husk at hunden har kanskje bodd et par år et annet sted og kan synes at dere og omgivelsene fortsatt er litt skummel.... TID og TÅLMODIGHET er nok nøklene dere skal bruke her. Hunder kommer dessverre ikke ferdig dressert og man må bruke tid på dem, for å få den hunden man ønsker. Lykke til! 😊 Endret 7. juli 2023 av Mardina
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Skrevet 7. juli 2023 Jeg har hatt flere omplasseringer Hund 1: fra privatperson via oppdretter, ble fortalt den var kjempe lydig, konkurrerte i lp3, men måtte omplasseres pga allergi hos barn. Det stemte. Hund 2: fra oppdretter, ble fortalt den var levert tilbake fordi den ikke passet med den andre hunden, var en familiehund uten adferdsproblemer. Jeg fikk en som ikke var stueren, hadde separasjonsangst og store problemer med matallergi. Alt løste seg egentlig i løpet av et par måneder, vi måtte helt tilbake til valpestadiet med do-trening, separasjonsangsten gikk over etter hvert som den ble trygg på den andre hunden vår og matallergien tok det oss tre uker å finne ut av ved eliminasjonsdiett. Ble en helt fantastisk hund sosialt, men aldri noe særlig interessert i trening/sport. Hund 3: fra privatperson, fikk beskjed om at den hadde vært så snill som valp og nå var den blitt helt umulig og vanskelig. Var ikke noe verre enn hva en 11 mnd gammel brukshund med stort ego og null disiplin er. Ble en veldig fin hund, både sosialt og konkurransemessig når han ble trent nok, ble stilt noen krav til og den verste hormonperioden var over. Hund 4: fra oppdretter, ble lovet et mareritt som slet med det meste. Fremdeles ikke helt trygg på fremmede mennesker, men vi kommer oss gjennom en tilgjengelighetsøvelse i lp uten at den rygger unna og konkurrerer i rl og ag. Var MYE jobb i starten, men har blitt en utrolig lojal hund med ekstrem arbeidskapasitet som elsker å trene. Skulle ønske jeg hadde fått tak i denne før den ble ødelagt av tidligere eiere. Anonymkode: f8352...7bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #10 Skrevet 7. juli 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Vi skulle liksom sitte med en vell dressert hund nå. Men hunden har både gått på bord, bæsjet på verandaen, hører aldri etter på nei, går ikke ann å sette seg ned da vi blir slikket konstant i ansiktet. Om vi sier nei, så er det null reaksjon, og vi må konstant dytte hunden vekk for å få fred. Kommer rett fra oppdretter så velger jo tro de er ærlige. Så noen med erfaringer på hvordan første tiden var? Anonymkode: d1dad...56b Dere burde faktisk ikke tatt til dere et dyr når du ikke vet noe om hvordan, hva og hvorfor. Anonymkode: 95388...7ac 3
mellomtomater67 Skrevet 7. juli 2023 #11 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere burde faktisk ikke tatt til dere et dyr når du ikke vet noe om hvordan, hva og hvorfor. Anonymkode: 95388...7ac Enig!
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #12 Skrevet 8. juli 2023 Er sjelden inne på dette underforumet da det er så mange selverklærte hunde eksperter, som vet og kan alt om hunder og rakker ned på og er ufin med de som spør om råd!! Jeg har selv 2 hunder, og de verste dama jeg møter når jeg går tur er ei som setter seg ned forandre hunden min og sjekker om klørne er lange/ korte nok og kommenterer det, eller ser i ørene på hunden og saumfarer den. Samt gir meg hundre tips om både det ene og det andre jeg ikke har spurt om. Hun har store komplekser da hun selv har hund- samme rase som vår.. hennes hund er nervøs og ingen kan klappe han da han biter etter fingrene til folk. Våre hunder er trygge, glade og tillitsfulle. Folk som hele tiden vet best om hund og har sterkt behov for å fortelle alle om hvor feil de gjør sliter. Kjære ts. Anbefaler deg å se serien «fra bølle til bestevenn» der har de mange gode tips. God biter og belønning funker også bra. Men hunder er forskjellig, og enkelte raser er mer stri enn andre. Anonymkode: 51127...a3e
Tanuki Skrevet 8. juli 2023 #13 Skrevet 8. juli 2023 Har 2 omplasseringshunder, veldig forskjellige personligheter. Den ene har alltid vært full av tillgitt og er ekstremt glad i barn, men kom til oss helt uten noen form for dressur da den var 7mnd. Har brukt laaaaaang tid på å opparbeide rutiner, og lære helt elementære ting. Den andre hunden hadde en mer traumatisk bakgrunn og var 8 år da den kom til oss, var mistroisk, redd og litt aggressiv. Nå, nesten et år senere er den veldig knyttet til oss, elsker kos og er en drøm å stelle. Tror det beste du kan gjøre er ha rutiner, holde deg til rutiner og være tålmodig. Tren og lær, men gjør det morsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #14 Skrevet 8. juli 2023 Min omplasseringshund var veldig usikker de først ukene (husk at en omplasseringshund har mistet Mor/eieren sin 3 elle flere ganger) trente mye kontakttrening, gikk lange turer, lek osv, den fikk ligge i sengen etc. Den må ha masse kjærlighet ikke avvisning! Alenetrening må startes på nytt igjen. Fordi den er utrygg både på hus og omgivelser. Du må "bonde" mye - la den bli kjent med naboer, andre snille hunder osv. Helst uten bånd. Finn fotballbane eller hundejorde osv. Hvis ikke kan den miste hundespråket og bli aggressiv. Tren bil, buss, by osv. Vær tålmodig ! Dette er ingen Quick fix. Omplasseringshunder blir ofte svært knyttet til sin nye eier. Den vil ikke miste deg! Anonymkode: a7b0e...17d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå