Gå til innhold

Tarmkreft? Jeg er så redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Jeg har hatt mageproblemer siden jeg var tenåring, og er i dag 21 år gammel. Symptomene mine varierer, men jeg kan påpeke at jeg har hatt blod i avføringen i over 2 år nå av og på. Legen har ment at dette var friskt blod, og kan da ha vært forårsaker sv hemoroider. 

Noe forteller meg at det er noe galt med kroppen min, spesielt i det siste. Jeg er helt utmattet, selv etter 10 timers søvn er alt jeg ønsker å bare legge meg. Jeg har fremdeles blod i avføringen til tider og ekstremt mye slim i tillegg til at jeg raper mye, samt føler meg kvalm OFTE .

I starten av juni hadde jeg hyppig do-besøk, dette var alt fra 3-6 ganger, og det var diaré hver gang. Så dro jeg på en én ukers ferie, og på slutten av ferien opplevde jeg forstoppelse. Denne forstoppelsen varte helt til jeg kom hjem, og iløpet av de siste dagene har jeg vært plaget av den samme diarén.

Jeg har purret på fastlegen min, ettersom jeg ikke orker å leve slik lenger. Jeg har planer om å studere til høsten, men jeg kan jo ikke studere dersom jeg har det slik. 

Jeg har fått time til koloskopi neste uke, og satt å gråt hele igår. Jeg er så fryktelig redd, selv om jeg hadde en utført i oktober i fjor. Denne viste til at alt var normalt, og at jeg kun hadde store ytre hemoroider. 

Tanken på at det er alvorlig gjør meg så redd at det går utover livskvaliteten min :( 

Anonymkode: 1a0be...112

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå til psykolog

Anonymkode: dd69c...a25

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei dere! Jeg har hatt mageproblemer siden jeg var tenåring, og er i dag 21 år gammel. Symptomene mine varierer, men jeg kan påpeke at jeg har hatt blod i avføringen i over 2 år nå av og på. Legen har ment at dette var friskt blod, og kan da ha vært forårsaker sv hemoroider. 

Noe forteller meg at det er noe galt med kroppen min, spesielt i det siste. Jeg er helt utmattet, selv etter 10 timers søvn er alt jeg ønsker å bare legge meg. Jeg har fremdeles blod i avføringen til tider og ekstremt mye slim i tillegg til at jeg raper mye, samt føler meg kvalm OFTE .

I starten av juni hadde jeg hyppig do-besøk, dette var alt fra 3-6 ganger, og det var diaré hver gang. Så dro jeg på en én ukers ferie, og på slutten av ferien opplevde jeg forstoppelse. Denne forstoppelsen varte helt til jeg kom hjem, og iløpet av de siste dagene har jeg vært plaget av den samme diarén.

Jeg har purret på fastlegen min, ettersom jeg ikke orker å leve slik lenger. Jeg har planer om å studere til høsten, men jeg kan jo ikke studere dersom jeg har det slik. 

Jeg har fått time til koloskopi neste uke, og satt å gråt hele igår. Jeg er så fryktelig redd, selv om jeg hadde en utført i oktober i fjor. Denne viste til at alt var normalt, og at jeg kun hadde store ytre hemoroider. 

Tanken på at det er alvorlig gjør meg så redd at det går utover livskvaliteten min :( 

Prøv å ta det helt med ro. Det er mye annet som kan forårsake disse plagene enn kreft ❤️ som f.eks betennelser, irritabel tarm ( IBS) , cøliaki. Det er dog helt normalt å få forstoppelse på ferie. Du er ung og det er svært sjelden å få tarm kreft i så ung alder. Men bra at du får sjekket skikkelig, så kan du få bekymringene utav verden. 

Anonymkode: 8a7f2...05f

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke kreft. Jeg hadde akkurat de samme symptomene som deg og til meg var det en bakterie. 

Anonymkode: fdcf3...c4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er trist at du tar sorgen på forskudd, når det er så mye annet som kan være forklaringen på det du opplever.

Du må også forstå at det å ta sorgen på forskudd kan gjøre de fysiske plagene du opplever verre. Psyken spiller mye inn på det fysiske. 

Anonymkode: ad25a...cca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har hatt litt diaré i juni, så litt forstoppelse og så litt diaré i juli. Det er ikke noen grunn til å bli redd og jeg ville nok ikke gått til legen for det selv, men det er for all del fint at du har snakket med legen din og at du nå får utelukket at det er fysisk sykdom når du er så redd.

Det er alt for tidlig å tenke at studiene dine skal gå i vasken pga. litt diaré og forstoppelse i sommerferien. At du tenker på dette forteller meg at du bruker mye tid og energi på bekymringer. Hvis koloskopien er fin igjen denne gangen også bør du snakke med legen din om hjelp for bekymringene du har, for jeg tenker at det skal du ikke akseptere å leve med når det finnes god behandling å få. ❤️

Anonymkode: 8aa8d...12a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt akkurat samme symptomer som deg over mange år og hvert gjennom mange koloskopi, og det er ingenting farlig i veien med meg. Men jeg har alvorlig IBS, og blir bedre ved å gå på Low food map og tar Visiblin hver dag. Det er ikke sikkert du har IBS, men det er enormt mange andre tilstander som skaper dine plager, og hvis koloskopien var uten funn for under ett år siden så er sannsynligheten for at du har tarmkreft liten. Jeg er i 40 årene nå og spesialistene på sykehuset sier at koloskopi hvert tiende år er mer enn godt nok da det tar tid å utvikle kreftsvulster. Hadde du hatt nylig oppstått blod i avføringen hadde det vært vært litt mer skummelt, men ettersom du har hatt koloskopi innunder perioden du har hatt blod i avføringen mm så er det svimlende liten sjanse for at du har tarmkreft.

Anonymkode: e549e...c22

• Nyttig 1
Skrevet

Du må ha en tarmundersøkelse, en ordentlig en som kan bekrefte/avkrefte det med kreft. 

Har hatt hemoroider mye i ung alder,blødde, smertet osv. men aldri kreft. 

Kom deg til en ordentlig lege. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke tarmkreft. Du har jo allerede tatt koloskopi. Og du er altfor ung.

Jeg har forøvrig hatt tarmkreft, og jeg hadde ingen av de symptomene du beskriver.

Anonymkode: 66cfb...7e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, har slitt med det samme selv. Er i dag 36, men har slitt med dårlig mage siden jeg var rundt 20.  

Helt siden da har det vært forskjellig form på avføring, veldig ofte diare - noen perioder har jeg hatt løs mage hver dag i flere uker, dobesøk 3-5 ganger dagen. Et par ganger har jeg hatt blod i avføring - men riktig nok lys rød blod. Jeg har også slitt med hemoroider et par år nå.  Noen matsorter trigger dette - spesielt fet mat, og blanding av melkeprodukter og f. eks fett (indiske retter, pasta med fløte, osv.) 

For ca. 2 mnd. siden startet jeg med intermittent fasting, og spiser nå bare 6 av 24 timer i døgnet. Jeg kuttet også kraftig ned på karbohydrater og fett. Nesten umiddelbart forsvant mageproblemene - jeg gikk fra å måtte bæsje 1-5 ganger dagen, til hver andre dag. Avføringen var nå ganske fast, og mer konsistent. Første mnd. glemte jeg helt av fiberinntak, som nok førte til lengre pauser mellom do-besøk, samt at hemoroidene forverret seg - men dette fikk jeg ordnet ved å spise mer fiber, samt øke vanninntaket. 

Jeg har også bestilt legetime, men mistenker at det enten er snakk om IBS og/eller matintoleranse. 

Anonymkode: a097f...9e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også et par stk. som fikk/hadde tarmkreft, og for dem var symptomene: 

- Forstoppelse som kunne var i flere uker 

- Ekstreme smerter i mage/rygg, i kombinasjon med feber som kommer og går

- Mørk blod i avføring

Men, når det er sagt, så er tarmkreft en temmelig saktevoksende kreft. Noen kan gå mange år med tarmkreft før den blir oppdaget. 

Anonymkode: a097f...9e0

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, tussi680 said:

Du må ha en tarmundersøkelse, en ordentlig en som kan bekrefte/avkrefte det med kreft. 

Hun skriver at hun hadde en koloskopi i fjor i oktober og skal ha en til nå neste uke.

Anonymkode: 8aa8d...12a

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts jeg har det omtrent sånn som deg, og har gjort det noen år nå. Kreft er utelukket for lengst. Skal ta en sibo test, da min privatlege mistenker dette. Det er for mye dårlige bakterier i tynntarm. Jeg skal også ta en urin test hos lab1 for å undersøke om jeg har melkeprotein og gluten intoleranse. Har ikke cøliaki men intoleranse kan også være heftig, og føre til lekk tarm. Pust med magen og gjør ferdig utredning og kostholdsendringer.

Anonymkode: 00dc0...1ed

AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (16 minutter siden):

Hvilken undersøkelse er dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer sannsynlig at det er ulcerøs kolitt eller Chrons i din alder. De gir den type symptom du beskriver. Mange opplever utmattelse/fatigue med denne sykdommen, eller blir trøtt av følgetilstander som jernmangelanemi. Jeg fikk UC diagnosen selv da jeg var 21 år, og fryktet også tarmkreft. Men som legen min sa, friskt blod er et godt tegn på at det ikke er kreft ❤️ Klem

Anonymkode: 3a76b...46d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvilken undersøkelse er dette?

Det er forut for en operasjon når du skal ta vekk hemoroider. Legen vil se at alt er i orden. 

Endret av tussi680
AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (4 minutter siden):

Det er forut for en operasjon når du skal ta vekk hemoroider. Legen vil se at alt er i orden. 

Nei, forklar hvilken undersøkelse du mener TS skal ta for å avdekke tarmkreft (annet en koloskopi, som hun allerede har tatt).

(Det jeg mener å si er : ikke gi råd om ting du ikke har greie på),

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, forklar hvilken undersøkelse du mener TS skal ta for å avdekke tarmkreft (annet en koloskopi, som hun allerede har tatt).

(Det jeg mener å si er : ikke gi råd om ting du ikke har greie på),

De undersøkelsene vet ikke jeg noenting om, jeg bare forteller om egne opplevelser og mine tanker gikk jo også i retning kreft fordi det var så vondt i flere år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tarmkreft er det du har minst sjangs for å ha, så ikke tenk det værste. Tarmkreft er ekstremt sjeldent i din alder, selv om man leser at det har blitt vanligere så er det så veldig veldig liten sjangs. Ikke ta sorgene på forskudd og ikke gru deg til kolonskopi, tatt det og det var ikke vondt! Føltes bare ut som du hadde luft i magen

Anonymkode: 6dc8e...0a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (1 time siden):

De undersøkelsene vet ikke jeg noenting om, jeg bare forteller om egne opplevelser og mine tanker gikk jo også i retning kreft fordi det var så vondt i flere år. 

Ikke anbefal undersøkelser som ikke eksisterer og som du ikke vet noe om.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...