Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uke 33 og babyen er i seteleie. Vet at det er fortsatt stor sjanse for at den snur seg, men når bør det skje? Tør ikke setefødsel, men de prøver vel å snu hvis det viser seg at den fortsatt ligger feil.

Hvor sent snudde din seg?

Anonymkode: ba29f...1da

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rundt uke 34. Ble født i uke 36 :) 

Anonymkode: e2e3b...699

AnonymBruker
Skrevet

Dagen før termin, men da blei han snudd. Med andre ord, det er god tid enda, og viktigaste av alt, du veit det. Da blir det fulgt med, og du kan prøve vendig før termin. Eg synes det var dritskummelt, sidan så mange snakka om kor følte vendig var. Eg synes det var heilt ok. Litt vondt når legen måtte dra hardt i huda på en måte, men ikkje sånn at eg måtte be om pause eller noko.. Og etter vending la barnet seg fint ned i bekkenet. :)

Anonymkode: b32e5...09a

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine snudde seg. 

Anonymkode: cab03...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte så mye på leie i noen uker jeg og! Min snudde seg i uke 35 tror jeg. Så prøvde han å snu seg tilbake i uke 36, men ble liggende i tverrleie og så tilbake i hodeleie, det var vondt det! :ler: Og det ville han prøve mens vi var på butikken. Lille rakker.

Kusinen min fikk snudd sin som lå i seteleie før fødsel og det gikk fint. Jeg har en søster som hadde dårlig festet morkaker, så tok valget for meg selv at dersom han lå i seteleie skulle jeg føde i seteleie i stede for vending, som en sjeldent sjeldent gang fører til morkakeløsning. Tenkte at jeg ikke trengte å manipulere eller fremorovosere noe, når man ofte fint får fin fødsel i seteleie eller keisersnitt. Men nå snudde den seg da så. Er 38+3 nå, ikke festet hode, men ligger godt plassert lell. 

Synes det er greit å tenke over hva man vil og hva man er komfortabel med, våre jordmødre og leger er kjempe flinke og passer ekstra godt på uansett hva kvinnen velger, og man får mye valgfrihet!! Man får målt bekken om det er første barn, om man ikke ønsker KS. Jeg ble selv litt overrasket da jeg leste at når baby kom med baken først var det mindre sjanse for fødselsskader, trodde det var omvendt. Men større sjanse for haste KS. Ble veldig rolig av å lese meg opp, og se alle alternativer osv, tenk så godt vi blir fulgt opp i Norge! 

Anonymkode: a2ecf...ad5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenkte så mye på leie i noen uker jeg og! Min snudde seg i uke 35 tror jeg. Så prøvde han å snu seg tilbake i uke 36, men ble liggende i tverrleie og så tilbake i hodeleie, det var vondt det! :ler: Og det ville han prøve mens vi var på butikken. Lille rakker.

Kusinen min fikk snudd sin som lå i seteleie før fødsel og det gikk fint. Jeg har en søster som hadde dårlig festet morkaker, så tok valget for meg selv at dersom han lå i seteleie skulle jeg føde i seteleie i stede for vending, som en sjeldent sjeldent gang fører til morkakeløsning. Tenkte at jeg ikke trengte å manipulere eller fremorovosere noe, når man ofte fint får fin fødsel i seteleie eller keisersnitt. Men nå snudde den seg da så. Er 38+3 nå, ikke festet hode, men ligger godt plassert lell. 

Synes det er greit å tenke over hva man vil og hva man er komfortabel med, våre jordmødre og leger er kjempe flinke og passer ekstra godt på uansett hva kvinnen velger, og man får mye valgfrihet!! Man får målt bekken om det er første barn, om man ikke ønsker KS. Jeg ble selv litt overrasket da jeg leste at når baby kom med baken først var det mindre sjanse for fødselsskader, trodde det var omvendt. Men større sjanse for haste KS. Ble veldig rolig av å lese meg opp, og se alle alternativer osv, tenk så godt vi blir fulgt opp i Norge! 

Å, sier du det? Jeg hadde trodd motsatt, at det var økt risiko for revning. Er veldig lite gira på det i alle fall. Får se hva som skjer fremover :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å, sier du det? Jeg hadde trodd motsatt, at det var økt risiko for revning. Er veldig lite gira på det i alle fall. Får se hva som skjer fremover :)

Jeg fødte første i seteleie (prøvde vending, men vesla var og er sta 😆). Jeg fikk høre at sjansen for revning var mer eller mindre lik - hodet er fremdeles det største som skal gjennom. Stemte bra med meg, revna grad to med begge (og andremann kom med hodet først).

Fordelen, om du vil, med et barn i seteleie er at du blir prioritert og godt passet på hele veien. Du får epidural, de følger med hele fødselen, og det er lav terskel for å bryte til keisersnitt om ikke alt går på skinner. Du blir ikke avvist på telefonen når du tror fødselen er i gang, eller liggende alene på fødestua. Og om du heller vil ha planlagt keisersnitt, er det også null problem. Lykke til, og håper baby legger seg rett vei så du slipper fundere på det! 😅

Anonymkode: d7677...7e4

Skrevet

Lå i seteleie fram til uke 37 her. Skulle på vendingsforsøk men han snudde seg selv ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste det pga baken er så myk, og da er det "strekt" til hoder skal ut. Men så klart noen kan jo revne lell.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fødte første i seteleie (prøvde vending, men vesla var og er sta 😆). Jeg fikk høre at sjansen for revning var mer eller mindre lik - hodet er fremdeles det største som skal gjennom. Stemte bra med meg, revna grad to med begge (og andremann kom med hodet først).

Fordelen, om du vil, med et barn i seteleie er at du blir prioritert og godt passet på hele veien. Du får epidural, de følger med hele fødselen, og det er lav terskel for å bryte til keisersnitt om ikke alt går på skinner. Du blir ikke avvist på telefonen når du tror fødselen er i gang, eller liggende alene på fødestua. Og om du heller vil ha planlagt keisersnitt, er det også null problem. Lykke til, og håper baby legger seg rett vei så du slipper fundere på det! 😅

Man får epidural om man vil. Det gjelder både ved sete og hodeleie. Det er ingen tvang.

AnonymBruker
Skrevet

Et par dager over termin faktisk.

Anonymkode: 7e916...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Min første lå i hodeleie fra uke 32 tror jeg, slik ble han liggende, han var stor og hadde lite plass. Neste mann var mye mindre og forrige hadde laget store tumleplass til han mente de på sykehuset, derfor mente de at det ikke var noe vits i å prøve å snu han i uke 38, da det var stor sjans for at han bare snudde seg igjen, hadde ligget i seteleie i flere uker da.. ble derfor keisersnitt i uke 39. Kunne nok fint født vaginalt, men hadde slitt med skjedeprolaps fra førstemann og var redd sjansen var stor for at det skulle skje igjen og evt bli verre. 

Anonymkode: e2124...ac4

Skrevet

Uke 38+2 her

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i seteleie. Var en fin fødsel og ble godt passet på. De klippet meg for å motvirke revning.

Anonymkode: 343a8...f13

AnonymBruker
Skrevet

Første snudde ikke. Skulle inn på sykehuset for å se på det i uke 36, men fødte to dager før det. 

Selveste fødselen var helt uproblematisk, men det er jo en haug av mennesker i rommet, inkludert en fødselslege. Den mykeste delen kommer først, så fikk aldri den følelsen av at noe sto og presset i åpningen, selv om hun satt litt fast ved brystet en stund. Armene sto ut til hver side, så legen måtte hjelpe henne ut med et spesielt «grep». Ikke noe problem likevel. Det gikk 5 min fra aktiv pressing startet til hun var ute, så mulig det gikk for fort til at jeg fikk registrert noe😅

Nummer to snudde seg i uke 35, så hun kom med hodet først. Det gikk fort, så det var ett press også sto hodet i åpningen. Føler jeg fortsatt kan kjenne den følelsen mens jeg ventet på neste rie, og hun var ute. Revnet litt, men det har gått kjempebra.

Av mine fødsler så var setefødselen absolutt best, så det trenger ikke være krise hvis babyen ikke snur seg. Og hvis man virkelig ikke ønsker det så kan man velge keisersnitt.

Anonymkode: f4c78...82c

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man får epidural om man vil. Det gjelder både ved sete og hodeleie. Det er ingen tvang.

Ja, selvfølgelig. Poenget mitt var mer at det er anbefalt ved setefødsel, og dermed blir du hørt og prioritert om dette er noe du ønsker. I den forstand at jeg kjenner ingen som fødte i seteleie som ikke fikk, eller måtte vente lenge på epiduralen. Det at det er en risikofødsel gjør at du rykker fram i køen/prioriteringen, virker det som. 

(Så skulle man jo ønske at vanlige fødende som ønsker epidural får det når de ber om det og ikke må vente så lenge også. Men merkelig ofte virker det som det er for tidlig / anestesilegen er opptatt, helt til det plutselig er for sent.)

AnonymBruker
Skrevet

I slutten av uke 36, og fødte i begynnelsen av uke 37. 

Anonymkode: 29e21...732

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine lå i tverrleie til uke 37, snudde seg etter uke 37, og fødte begge på vanlig måte. Var redd for at jeg måtte ta keisersnitt med begge to.

Anonymkode: 6d9bb...219

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine snudde seg aldri, og legene klarte ikke å vende dem. Ble KS på begge, siden jeg har et familiemedlem som fikk varig fødselsskade under setefødsel som baby og jeg tar ikke den sjansen med barna mine. 

Anonymkode: 56085...6db

Skrevet

Sannsynligvis uke 38 eller 39. Han lå i sete i uke 37, men var i hodeleie like før termin.

Var helt sikker på at det ble setefødsel, men jammen snudde han seg.

Og du, jeg merket INGENTING til at han snudde seg. Gikk å bekymret meg for alle sa jeg kom til å kjenne at en så stor baby bytter leie. Nope 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann snudde seg ikke, og ble født vaginalt med rumpa først på termindatoen. 

Andremann lå i sete til uke 36. Jeg vet hun lå i sete 34+0, og jordmor jeg var hos 35+5 mente hun fremdeles lå i sete da. 36+0 lå hun i hodeleie. Jeg er ganske sikker på at hun snudde seg natt til 36+0, bevegelsene hadde endret seg over natten. 

Anonymkode: 6c86f...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...