Gå til innhold

Voldtekt Skyld Ikke Skyld Selvbilde

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har lest intervju med lensmann Harald Andersen i Bergens Tidende i dag. Og er enig med ham. Han sier det han sier av erfaring, på grunnlag av det han har opplevd etter mange år i politiet.

De aller fleste menn ville aldri gjøre overtramp uansett situasjon, men det finnes unntak. Sånn er det bare, og vi kvinner kan ta litt ansvar selv. Det ER aldri en kvinnes skyld at hun er blitt voldtatt, men det er lov å tenke litt. Det gjelder jo egentlig det samme her som i mange andre situasjoner: man bør ta sine forhåndsregler. Det er, etter min mening, forskjell på å gå med miniskjørt på byen, og på å bli med en eller flere vilt fremmede menn hjem om natta i den tro at de bare vil trakte kaffe til deg.

Og for all del: de fleste menn tar et nei for et nei. Men igjen: Vi kvinner har lov å tenke sjøl.

Tror nok lensmannen i Laksevåg kun vil kvinners beste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

på den ene siden skal man være kvinne med stor K.

men ikke for meget, for da er det ens egen feil om man skulle være så uheldig å bli voldtatt?

eller er dette en smakssak? altså, drakter med korte skjørt er tillat, men ikke med en trang topp f.eks? dette bør vi få klare regler for snarest, slik at ingen gjør den feilen å ha "feil" antrekk.

dette blir mer et motespørsmål enn noe annet.

jeg undrer meg litt over hvordan man får dette til å passe inn med at de fleste fagfolk understøtter det faktum at de aller fleste voldtekter har med vold og kontrollbehov å gjøre, og ikke er spesielt seksuelt rettet.

jeg vil faktisk anta at flesteparten av voldtektsoffere her i landet hadde noe helt annet enn utfordrende klær på seg da ugjerningen skjedde.

er overrasket over at en representent for loven kan gi seg til å uttale sine personlige meninger offentlig på denne måten, og blande denne synsingen inn i jobben på en slik måte. mange kan kanskje oppfatte disse meningene som en del av det offisielle norge, noe som er meget uheldig. klossete og uklart formulert var det også. hva denne lensmannen mener denne debatten skal føre til, og hva som var poenget med dette utspillet er meg en gåte.

skal det liksom være slik at hvis om at man er utfordrende kledd (hva nå det er til enhver tid?), så skal man sitte i fengsel selv, eller skal gjerningsmannen slippe unna med halv straff? eller skal man liksom verne kvinnene, og advare dem mot de slemme menn rundt om?

en slags god tjeneste? hvis man kanskje heller viser nulltoleranse for slike overgrep, og poengterer at slikt ikke er akseptabelt uansett, så tror jeg faktisk det ville hjulpet endel mer, enn å begi seg inn på en debatt om hva kvinner skal ha på seg. tror nok de fleste kvinner er klar over at de kan bli utsatt for overgrep, og ikke bare om de har minikjole på.

det finnes iallefall mange mer effektive råd mot å komme opp i slike situasjoner, enn å ikke ha på seg miniskjørt.

men dette forundrer meg egentlig ikke. det er helt i tråd med at f.eks viggo kristiansen sitter inne under meget gunstige forhold.

kanskje det er på tide å la gjerningsmennen ta ansvar for sine handlinger?

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Enig med Ravna og Bettie!! Det er helt SYKT å begynne å snakke om at kvinner må kle seg slik, ikke slik, må ikke dette eller hint " fordi noen menn kan ikke styre seg, men de har intet ansvar for sine handlinger". Jeg kjenner INGEN kvinner som IKKE tar sine forholdsregler - men den eneste forhåndsregel som faktisk funker er jo å sitte hjemme bak nedtrekte gardiner og låste dører. for noen funker ikke det en gang.... .. er det et sånt samfunn vi vil ha? Hvor menn totalt u-ansvarliggjøres i forhold til sin oppførsel, og kan unnskylde alt med "jamen, hun provoserte".

Skjerp dere jenter!!!! Vi vet alle at vi IKKKE lever i en ideel verden, og må forholde oss deretter. MEN jeg syns holdningene til flere i denne tråden (ingen nevnt, ingen glemt) er helt forferdelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan innføre burka og alkoholforbud og portforbud for oss "syndige" kvinner som bare driver mennene til voldtekt. Det er jo vår egen skyld. De tenker jo med "lillehjerna" og kan ikke lastes for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av deltagerne i intervjuet (som kan leses i siste Det Nye) ble visst syk av påstandene til Lensmann Andersen. Hun sier at : "Jeg brøt sammen da jeg fikk høre det han sa. I tre dager måtte venninner fortelle meg at jeg ikke var ansvarlig for det som skjedde, og jeg måtte ha hjelp av psykolog. Det er utrolig vanskelig å høre fra en leder i politiet at jeg selv er ansvarlig, sier Christina."

Denne "Chisttina" unngår glatt og fortelle litt mer om omstendighetene rundt voldtenkten. Hun sier bare at hun sa "Nei"- og at det ikke var hennes skyld. Og det holder ikke.

Hva er det som ikke holder Milla??? Kvinner takler voldtekt forskjellig, og hvorfor skal hun måtte fortelle #Det Nye# detaljer om voldtekten hun opplevde. Det er vel nok at hun opplevde den, hun er vel ikke nødt til å fortelle gud og enhvermann om hele opplevlsen bare for å bli trodd?? Nei Milla, den syns jeg er for drøy....

Kvinner som gang etter gang innleder forhold med voldelige menn burde bli tvangssendt til psykiatrien, familie- og eller venner burde være flinkene til å følge de opp og passe på de og selvsagt burde de miste samværsretten til sine barn hvis de ikke får rettet opp sin livsstil øyeblikkelig.

Hvordan kan du få deg til å si dette Milla? Har DU kjennskap til slike menn - isåfall burde du vite at de aller fleste ikke viser slike tendenser med det samme.. Det er utrolig mange menn som ikke blir verken voldelige eller psykopate før det er gått mange år!!! Så hvordan skal en kvinne se dette forut?????

Nei Milla, jeg kan være enig i mye du skriver, men dette syns jeg ble for drøyt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, for min del, tar mine forhåndsregler når jeg f.eks er på byen. Jeg går IKKE alene der jeg VET det kan være farlig. Jeg sitter ALDRI på med noen jeg ikke kjenner. Jeg inviterer ALDRI noen hjem til meg som jeg ikke kjenner, og jeg blir heller ikke med noen hjem. Jeg gir ikke adressen min til fremmede når jeg beveger meg rundt på nett, heller ikke telefon nummeret mitt. Jeg flørter ikke uhemmet med menn i mitt nærvær. MEN jeg går i de klærne som passer MEG.

De fleste voldtekter er bekjentskapsvoldtekter. Hvordan i alle dager skal en beskytte seg mot dem? Kompisen din som bare har vært kompisen din, som plutselig får det for seg at du har invitert til noe annet. Hva med den ene gangen du er på fest og drikker altfor mye, og noen benytter seg av deg i en hjelpeløs situasjon. Du trodde selv du var trygg, det er jo tross alt blant kjent folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg bare nekter å ta noe som helst ansvar for menns adferd.

Gleder meg til den dagen en dame f.eks begår drap i PMStiden og begynner å unnskylde seg m d at hun var i sine hormoners vold......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En del mannfolk klarer ikke styre seg, så voldtekter har skjedd og det kommer til å skje igen.

Da er spørsmålet om dere jenter er villige til å ta enkelte forhåndsregler for å unngå overgrep, eller om dere vil angre dere i etterkant.

Ingen her sier at kvinnen har skylden for en voldtekt, og ingen her sier at menn har rett til å voldta... unasett kledning og være måte hos jenta... eller at en voldtekt kan unngås i enhver situasjon... så spar dere for ekstremvariantene av sånn og sånn.

Lennsmannen snakker ut fra erfaring, og da er det rimelig blåøyd å angripe han for at han ber en del... ja en del... ikke alle kvinner om å tenke seg godt om hvilke farer de utsetter seg for. Lukker man øynene for dette, øker risikoen for å bli voldtatt, så da får hver enkelt velge da om de er villige til å ta risikoen eller prøve å minimalisere den.

Samboeren min rister på hodet når jeg nettopp leste denne tråden for han... og han kom kjapt opp med et eksempel på å ta forhåndsregler, sitat:

"når jeg går hjem fra bye'n en natt, og det står en gjeng på foratuet som virker litt skumle.... da passer jeg på å krysse gaten før jeg kommer frem til de.... slik at jeg unngår at de prøver å provosere frem bråk eller slår meg ned i ren blind vold.... hvorfor skal jeg ta sjansen på at det går bra når jeg etter hver helg leser om slike episoder? Det hjelper ikke en dritt å ligge å furte i fra sykesengen i etterkant vel?"

Så, man kan ikke garantere seg mot alle situasjoner og voldtekter av kjente osv. men man kan unngå å sette seg selv i situasjoner der risken øker for at noe kan skje...... det handler altså ikke om å ta ansvar for mannens handlinger..... men å ta ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Da er spørsmålet om dere jenter er villige til å ta enkelte forhåndsregler for å unngå overgrep, eller om dere vil angre dere i etterkant.

Ingen her sier at kvinnen har skylden for en voldtekt, og ingen her sier at menn har rett til å voldta... unasett kledning og være måte hos jenta... eller at en voldtekt kan unngås i enhver situasjon... så spar dere for ekstremvariantene av sånn og sånn.

Endelig en som har skjønt det. Det er så som egentlig har fått med seg hva denne debatten egentlig handler om. Sier man at jenter må passe seg litt mer så hagler det inn med påstander om at jenter bør bure seg inne, dekke seg til osv. Dette skjer hver ENESTE gang vi har en slik debatt og det er både barnslig og uintelligent og holde på slik.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan skal man da egentlig passe seg? De fleste blir jo voldtatt av noen de kjenner og stoler på. Jeg har gjort alt som galt er og kommet unna med det. Haiket med fremmede, overnattet hos fremmede, drukket, flørtet og herjet og aldri blitt voldtatt. Da jeg ble voldtatt var det av en god venn. Jeg var 16 år og jomfru. Vi satt å så på tv og spiste pizza, og plutselig.... Hvordan kunne jeg ha unngått det? Man må da kunne ha guttevenner. Vil ikke leve i en verden der alle menn må sees på som farlige.

Å møte en gjeng på gata er en situasjon man kan komme unna. Men når man ikke kan stole på de man kjenner blir det vanskeligere å ta sine forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man da egentlig passe seg? De fleste blir jo voldtatt av noen de kjenner og stoler på. Jeg har gjort alt som galt er og kommet unna med det. Haiket med fremmede, overnattet hos fremmede, drukket, flørtet og herjet og aldri blitt voldtatt. Da jeg ble voldtatt var det av en god venn. Jeg var 16 år og jomfru. Vi satt å så på tv og spiste pizza, og plutselig.... Hvordan kunne jeg ha unngått det? Man må da kunne ha guttevenner. Vil ikke leve i en verden der alle menn må sees på som farlige.

Å møte en gjeng på gata er en situasjon man kan komme unna. Men når man ikke kan stole på de man kjenner blir det vanskeligere å ta sine forhåndsregler.

Til ettertanke Milla og andre som snakker om å passe seg hele tiden? Det er jo som denne gjesten sier : at de fleste blir voldtatt av "kjentfolk". Hva skal man liksom gjøre da? Holde seg inne og ikke møte gutter OVERHODET???? Tror neppe det er en god løsning. Jeg tror også at folk passer seg og skyr unna øde landeveier på vei hjem om kvelden og ikke oppsøker fremmede og tar de forholdsreglene som trengs. Dog, det skulle nesten ikke vært NØDVENDIG å passe seg hele tiden, men det er ikke så enkelt dessverre.

Husker en gang for noen år siden,- da det var så mange voldtekter langs Akerselva. Jeg har bodd på Grûnerløkka i Oslo og følte da at jeg var avskåret fra å gå hvor jeg ville. Jeg tok hensyn til det skumle faktum og likevel var jeg redd. Husker det var STOOORE overskrifter i Dagbladet og VG : "HOLD DERE INNE, JENTER!!!!!" HVA gir dere meg ? Skal vi bare være inne da? Skal vi slutte å omgås gutter i det hele tatt? Skal jenter følges av venninner og kvinnlige familiemedlemmer overalt? Skal man slutte å ta taxi? Kan vi aldri gå noe sted alene lenger? Kan nesten ikke jobbe da. Tilbake til kjøkkenbenken kanskje ? Alle som en ?

Nei, vi må leve også. JEG tar alltid forholdsregler,- går sjelden alene hjem via mørke og folketomme strøk (bortsett fra gata vår, selvsagt...) og tar ingen sjanser når jeg ser en "skummel gjeng" på gata. Jeg søker alltid unna mistenkelige folk og passer på å være der det er mer traffikk. Likevel,- vi er like mye i faresonen for å bli voldtatt!!!!

Det er en EKKEL OG SKREMMENDE sannhet. Så ikke kom med påstander om "løsaktig påkledning", jenter som er på flørter`n, (gutta kan jo bare vise seg, flørte, være med jenter hjem, gjøre hva f.... de vil på byn uten å være i fare for å bli voldtatt,- så det er så lett for visse politimenn å si at "kvinner må ta ansvar",- tviler på at de vet hva de snakker om jeg. Skulle likt å se dem være kvinne en uke............)

Det hadde jeg å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Nu ? Er spent på svar på spørsmålene mine, gjest...... Hadde vært veldig interessant å høre dine begrunnelser for forrige innlegg.... OG hvorfor du ga beng i de fleste poengene mine. Nuvel,- det er vel ikke viktig for deg. Jeg står iallefall på det jeg mener.

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

som kvinne er jeg rett og slett lei av at mine klær og min oppførsel er på dagsorden i forbindelse med slike saker.

kom med fakta om at menn voldtar av slike grunner!

faktum er at jeg ikke føler meg trygg uansett antrekk, og ikke har noen tro på at det er så klare sammenhenger mellom klesdrakt og overgrep.

det er t.o.m pedofile som har uttalt i retten at barnet fristet ham, og hadde en seksualisert adferd, som gjorde at han trodde barnet ville ha sex med ham. det er syke mennesker vi snakker om her, og denne klossete og uprofesjonelle opptredenen fra denne lensmannen kan nok i verste fall understøtte disse syke tankene hos enkelte.

jeg tror ikke man finner noen som helst løsninger på voldtektsproblematikken ved å grave i kvinners klesskap.

like lite tror jeg at man finner ut noe om hvorfor pedofile forgriper seg, ved å studere hva barn går kledt i, eller hvordan barn oppfører seg.

dette er et enormt sidespor.

jeg går ut fra at hans overordnede har kalt denne mannen inn på teppet, og kanskje fortalt ham om den strenge linjen statsadvokaten har lagt seg på i forhold til slike overgrep. det virker iallefall ikke som at han er så faglig oppdatert. men han er vel en travel lensmann?

strengere straffer er allerede iverksatt. to menn fra min by fikk nylig ca. 5 år for voldtekt, noe som var utenkelig i forhold til rettspraksis for 2 år siden.

selvfølgelig skal man passe på seg selv, og ta sine forhåndsregler.

man vet jo at det ikke lønner seg å gå på carl johan på natten, fordi det er mye blind vold der. de fleste passer seg nok, men ofte er det også slik at det er noen man kjenner og stoler på, som voldtar, og det kan jo ikke være slik at det skal stilles omtrent "synske" krav til mennesker?

hvis denne lensmannen er så bekymret for kvinnene, hvorfor retter han ikke sin appell mot de potensielle overgriperne (menn), og gjør det klart for dem at det er totalt uakseptabelt å begå slike overgrep, uansett klesdrakt/situasjon? jeg trenger iallefall ikke å høre om snitt og mote i forhold til slike situasjoner. det blir fort like absurd som å høre den før nevnte pedofile begrunne sitt overgrep.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Kattepus og Ravna!

Jeg skal vel for svarte kunne gå fritt på gaten, i mitt eget yndlingsantrekk - det være seg over eller under knærne - uten at noen dermed skal kunne forsvare sin rett til å voldta meg!

Det er ikke kvinnene det er noe galt med her, det er faktisk overgriperne!

Jeg blir rett og slett temmelig sinna av sånne argumenter!

Straffene for å forgripe seg på uskyldige mennesker burde kanskje gjøres strengere, så det ikke ble fullt så attraktivt å gå over streken?

Ellers er jeg faktisk livredd for å bevege meg alene ute på byen om kvelden, og gjør det sjelden dersom jeg kan unngå det!

Likevel vil jeg ikke gå med på at det er mitt ansvar å sørge for at jeg ikke skal bli voldtatt - det er faktisk den som vurderer en kriminell handling som skal stilles til ansvar!

:wink: Tror forresten politiutdanningen trenger en oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Når d kommer til å skulle anmelde en voldtekt D er ikke å anbefale!Politiet er ikke i stand til å gjøre noen ting;bevisbyrden ligger på offeret.

Skulle en fyr være så utrolig sprengt i nepa at han fant på tok seg noen friheter m.h.t meg vil d være omtrent d siste han gjør i denne verden.

En venn av familien som tilfeldigvis er advokat sa da vi en kveld diskuterte overgrep mot kvinner begått av menn; Kvinnene er tåpelige hvis de anmelder overgrep til politiet; de er bundet av sine regler og forskrifter, dertil er de fleste politifolk menn.....

Få d heller gjort privat; da er man sikker på at gjerningsmannen får d brennhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...