Gå til innhold

Fossilbiler er nå i høyere etterpsørsel enn el-biler.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder bruktbilmarkedet. Nybimarkedet er generelt kjølig.

Dette kan få uventede konsekvenser for zoomere og miljø-hipstere som har kjørt opp på automatgir. Det er billig som gjelder og da vil girkassen slå tilbake for fullt.

Bruktbilmarkedet snudd på hodet

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MunkenIDomen skrev (2 minutter siden):

Gjelder bruktbilmarkedet. Nybimarkedet er generelt kjølig.

Dette kan få uventede konsekvenser for zoomere og miljø-hipstere som har kjørt opp på automatgir. Det er billig som gjelder og da vil girkassen slå tilbake for fullt.

Bruktbilmarkedet snudd på hodet

Nå er ikke utvalget med manuellkasse akkurat veldig bredt da. Det merker vi som ønsker å kjøpe biler med dette.

Skrevet
Kokeplate skrev (På 7.7.2023 den 10.10):

Nå er ikke utvalget med manuellkasse akkurat veldig bredt da. Det merker vi som ønsker å kjøpe biler med dette.

Når man først går over til automat, går man ikke tilbake til manuelt :)

Jeg har kjørt flere år med manuelt, men velger alltid automat fremover. :)

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Når man først går over til automat, går man ikke tilbake til manuelt :)

Jeg har kjørt flere år med manuelt, men velger alltid automat fremover. :)

 

Kanskje ikke du. Men jeg gjorde det.

Skrevet
Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke du. Men jeg gjorde det.

Jeg lette forgjeves etter manuell kasse til bruktbilen jeg ønsket meg. Umulig å finne. 
Fossilbiler er uansett (og heldigvis) på vei ut raskt, så bare å venne seg til ingen girkasse.

  • Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Jeg lette forgjeves etter manuell kasse til bruktbilen jeg ønsket meg. Umulig å finne. 
Fossilbiler er uansett (og heldigvis) på vei ut raskt, så bare å venne seg til ingen girkasse.

Ser vel ikke akkurat på det som et problem relevant for de neste 20-25 årene. Men skal ha elbil også når de som er gode nok blir kjøpende på bruktmarkedet. Blir vel noen år til det også.

Skrevet
Snok1 skrev (9 minutter siden):

Jeg lette forgjeves etter manuell kasse til bruktbilen jeg ønsket meg. Umulig å finne. 
Fossilbiler er uansett (og heldigvis) på vei ut raskt, så bare å venne seg til ingen girkasse.

Hvor mange år tror du det tar før kontinenter som Afrika og Sør-Amerika har bygget ut infrastrukturen så bra at de kan gå over til el-biler?, for ikke å snakke om folkerike land som Pakistan, India, Kina og Asia for øvrig?.

  • Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (35 minutter siden):

Jeg lette forgjeves etter manuell kasse til bruktbilen jeg ønsket meg. Umulig å finne. 
Fossilbiler er uansett (og heldigvis) på vei ut raskt, så bare å venne seg til ingen girkasse.

Fossilbiler er absolutt ikke på vei ut. Det er en utopi å tro på en fremtid uten fossilbiler.

Om det i det hele tatt skjer, så blir det om veldig, veldig lenge. 

 

  • Liker 3
Skrevet
Kokeplate skrev (52 minutter siden):

Ser vel ikke akkurat på det som et problem relevant for de neste 20-25 årene. Men skal ha elbil også når de som er gode nok blir kjøpende på bruktmarkedet. Blir vel noen år til det også.

Du får brukte Tesla Model S til under 200k nå. Da får du en god bruktbil som varer i mange år, er tilnærmet vedlikeholdsfri og har tilnærmet gratis drivstoff. Lett valg å ta for bevisste bilkjøpere.

  • Liker 1
Skrevet
FryNor skrev (50 minutter siden):

Hvor mange år tror du det tar før kontinenter som Afrika og Sør-Amerika har bygget ut infrastrukturen så bra at de kan gå over til el-biler?, for ikke å snakke om folkerike land som Pakistan, India, Kina og Asia for øvrig?.

Det vil fremdeles være fossilbiler om 30 år, men alle markeder med høy biltetthet og mye bruk av bil vil konvertere til elbiler. Det vil presse seg fram. Stol på kapitalismen!

Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Du får brukte Tesla Model S til under 200k nå. Da får du en god bruktbil som varer i mange år, er tilnærmet vedlikeholdsfri og har tilnærmet gratis drivstoff. Lett valg å ta for bevisste bilkjøpere.

De som selges for under 200k har neppe så gode batterier.

Å bytte batteri er vel det dyreste. Så ikke akkurat en god deal i mine øyne.

Å kjøpe el-bil brukt er å spille lotto. 

  • Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (27 minutter siden):

Fossilbiler er absolutt ikke på vei ut. Det er en utopi å tro på en fremtid uten fossilbiler.

Om det i det hele tatt skjer, så blir det om veldig, veldig lenge. 

 

Elbiler vil bli helt dominerende om bare få år. Alle de store produsentene legger om modeller og produksjonslinjer til elbiler.

Skal du kjøpe ny fossilbil om ti år må du importere fra russiske eller indiske produsenter. Alle andre har konvertert til elektrisk. 
Hvem vil har en russisk eksosbombe med massivt servicebehov når du kan få en servicefri Audi, Volvo eller BMW som på alle måter er en bedre og mer økonomisk bil.

Enkelte bygdeorginaler vil fremdeles putre rundt rustne Avensiser, men de vil være så sjeldne at de bør fredes.

  • Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (6 minutter siden):

Du får brukte Tesla Model S til under 200k nå. Da får du en god bruktbil som varer i mange år, er tilnærmet vedlikeholdsfri og har tilnærmet gratis drivstoff. Lett valg å ta for bevisste bilkjøpere.

Vedlikeholdsfri? En Tesla har jo slitedeler den også, som alle andre biler. Og gratis drivstoff?! Var ikke mye gratis i vinter da strømprisene var rekordhøye.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (3 minutter siden):

De som selges for under 200k har neppe så gode batterier.

Alle seriøse selger selger med gjennomført batterianalyse. Batteripakkene vare utrolig lenge, og garantiperiodene forlenges. Når du endelig må bytte batterier harbdu allerede spart så mye på service at du har pengene på konto.

Da har jeg ikke en gang regnet inn at drivstoffet er tilnærmet gratis.

Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Elbiler vil bli helt dominerende om bare få år. Alle de store produsentene legger om modeller og produksjonslinjer til elbiler.

Skal du kjøpe ny fossilbil om ti år må du importere fra russiske eller indiske produsenter. Alle andre har konvertert til elektrisk. 
Hvem vil har en russisk eksosbombe med massivt servicebehov når du kan få en servicefri Audi, Volvo eller BMW som på alle måter er en bedre og mer økonomisk bil.

Enkelte bygdeorginaler vil fremdeles putre rundt rustne Avensiser, men de vil være så sjeldne at de bør fredes.

Det er flere problemer med denne utopien.

1. Det vil ta lang, lang, lang tid å bygge ut strømnettet som trengs å forsyne så mange el-biler som det er behov for biler i dag. Behovet blir økende, så om man skal ha kun el-biler, så er man veldig langt bak i utbyggingen av strømnettet.

2. Fossilbiler vil alltid være mer pålitelige enn el-biler. Tar russiske hackere ned strømnettet i Norge, er plutselig alle uten bil. Fossilbilene går selv når strømnettet er nede.

3. Det kreves mye, mye større omfang av ladestasjoner både i Norge, men også i utlandet hvis man skal gå over kun til el-biler. Utbyggingen av disse tar lang tid og mye penger.

4. Det finnes ikke noe som heter servicefri bil. Ikke servicefri el-bil heller. El-biler er like ofte i service som fossilbiler. Grunnen? Elektronikken. Nyere biler har mer og mer avansert elektronikk. Naboen vår har Teslaen i service omtrent 1 gang i måneden. Han vil nok le av din påstand om den servicefrie el-bilen.

  • Liker 5
Skrevet
esk skrev (2 minutter siden):

Vedlikeholdsfri? En Tesla har jo slitedeler den også, som alle andre biler. Og gratis drivstoff?! Var ikke mye gratis i vinter da strømprisene var rekordhøye.

Man har samme utskiftinger av f.eks fjærer og dempere, men det er ingen motorvedlikehold. Ingen registerreim, vannpumpe, radiator, girolje, motorolje, katalysator, eksosanlegg, drivstoffpumpe, startmotor, kamaksler, partikkelfilter, clutch…….

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Alle seriøse selger selger med gjennomført batterianalyse. Batteripakkene vare utrolig lenge, og garantiperiodene forlenges. Når du endelig må bytte batterier harbdu allerede spart så mye på service at du har pengene på konto.

Da har jeg ikke en gang regnet inn at drivstoffet er tilnærmet gratis.

Som jeg skrev - brukte el-biler med gode batterier koster langt mer enn 200k.

Batteriene blir dårligere og dårligere for hver lading. Ikke minst hvis de lades ''feil''.

For å ikke snakke om vinteren hvor el-biler sliter voldsomt både med dårlig rekkevidde, men også ved stengte overganger, veier og i kø.

Min gode og varme fossilbil huset en stakkars takknemlig småbarnsfamilie en kald ettermiddag på vinteren da vi alle satt i kø ved en stengt vei og deres Tesla gikk tom for batteri. Ja, nei, satser alltid på fossilbil på vinteren.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Man har samme utskiftinger av f.eks fjærer og dempere, men det er ingen motorvedlikehold. Ingen registerreim, vannpumpe, radiator, girolje, motorolje, katalysator, eksosanlegg, drivstoffpumpe, startmotor, kamaksler, partikkelfilter, clutch…….

Nei, men det er jo direkte misvisende å påstå at det er vedlikeholdsfritt, mye som kan gå galt på en elbil også. Blir fort femsifrede summer om man skifter bremser på verksted f. eks., og det er ikke akkurat ubetydelig.

  • Liker 5
Skrevet
FryNor skrev (1 time siden):

Hvor mange år tror du det tar før kontinenter som Afrika og Sør-Amerika har bygget ut infrastrukturen så bra at de kan gå over til el-biler?, for ikke å snakke om folkerike land som Pakistan, India, Kina og Asia for øvrig?.

5 - 15 år tipper jeg. 

  • Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Det er flere problemer med denne utopien.

1. Det vil ta lang, lang, lang tid å bygge ut strømnettet som trengs å forsyne så mange el-biler som det er behov for biler i dag. Behovet blir økende, så om man skal ha kun el-biler, så er man veldig langt bak i utbyggingen av strømnettet.

2. Fossilbiler vil alltid være mer pålitelige enn el-biler. Tar russiske hackere ned strømnettet i Norge, er plutselig alle uten bil. Fossilbilene går selv når strømnettet er nede.

3. Det kreves mye, mye større omfang av ladestasjoner både i Norge, men også i utlandet hvis man skal gå over kun til el-biler. Utbyggingen av disse tar lang tid og mye penger.

4. Det finnes ikke noe som heter servicefri bil. Ikke servicefri el-bil heller. El-biler er like ofte i service som fossilbiler. Grunnen? Elektronikken. Nyere biler har mer og mer avansert elektronikk. Naboen vår har Teslaen i service omtrent 1 gang i måneden. Han vil nok le av din påstand om den servicefrie el-bilen.

1 og 3: Dette skjer jo i rekordfart. Mangel på ladestasjoner var noe man snakket om for fire år siden. Glem det, gammel historie.

2: Åpenbart sprøyt. En elmotor slår en fossilmotor på alle kriterier. En elmoror snirrer bare rundt uten andre bevegelige deler enn én aksling. En fossilmotor har mange støttesystemer som trekker påliteligheten ned.

4: Tesla har sluttet med faste servicer. Bilen varsler om bremser eller fjæring trenger utskifting. Ut over å bytte kupéfilter er det ingen service punkter. Det er historie!

  • Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...